| Inlägg #1: Postat: 2010-12-14 07:51:00 | |
|
Leif Erlingsson |
MYCKET viktig artikel, Michael. Den höga självmordsfrekvensen inom sjukvården kanske är den ultimata formen av strejk...
|
| Inlägg #2: Postat: 2010-12-14 08:03:00 | |
|
Leif Erlingsson |
PS: Nätverket för ALLA som vill verka för ett mänskligare Sverige Länk: protestera.ning.com
|
| Inlägg #3: Postat: 2010-12-14 12:08:00 | |
|
ombudet |
Tack! jag får det inte att gå ihop helt enkelt.
|
| Inlägg #4: Postat: 2010-12-14 17:00:00 | |
|
angus |
Otroligt viktig artikel, hur kan vi acceptera att ha det så här ? Vad kan en eskild person göra ? Att denna artikel skrivits är en mycket bra start men kan vi egentligen kalla oss intelligenta varelser ?
|
| Inlägg #5: Postat: 2010-12-14 18:34:00 | |
|
Tomasz Striner |
Tycker inte om att ett ombud kör fram sin klient i en artikel, Hade varit intressant att läsa domen som det hänvisas till i artikeln. När jag sett den kan jag ta ställning till artikelns innehåll. Hittills har jag bara artikelförfattarens egna åsikter att ta ställning till.
|
| Inlägg #6: Postat: 2010-12-14 21:03:00 | |
|
ombudet |
Skälet till att göra så här är att på så sätt kan jag beskriva ärendet utan att lägga ut klientens hela liv för övrigt. Jag har dessutom hans godkännande för det här förfarandet.
|
| Inlägg #7: Postat: 2010-12-14 21:06:00 | |
|
ombudet |
Sedan är ju detta ett debattforum som är tänkt att nyttjas just för att uttrycka åsikter. Det är egentligen värre när man på nyhetsplats tar del av liknande som i exemplet med Jan. Men du vet vilken förvaltningsrätt och vilken dag som dom meddelades så det är ju inget stort källkontrollarbete att göra för den som så önskar.
|
| Inlägg #8: Postat: 2010-12-14 21:06:00 | |
|
ombudet |
# 4 Tack! Roligt att du tycker det!
|
| Inlägg #9: Postat: 2010-12-14 21:55:00 | |
|
Tomasz Striner |
Att domen avkunnats i torsdags säger inget. Vad som krävs är en redogörelse av var Förvaltningsrätten ligger och målnummer.
Jag noterar att det inte är Försäkringskassan som är ansvariga för vad artikelförfattaren anser vara övergrepp på hans klient. Försäkringskassans beslut har nämligen fastslagits av domstol, alltså är det domstolen som det är fel på. Om nästa instans fastslår detta beslut så är saken juridiskt utagerad. Att regeringsrätten skulle pröva ärendet kräver särskilda skäl som inte beskrivningen i artikeln visar på. Vad angår Europadomstolen så är den inte rätt instans för att pröva annat än klart påvisbara övergrepp mot mänskliga rättigheter. Att inte få förtidspension har hittills aldrig visat sig vara ett sådant fall av brott mot mänskliga fri och rättigheter som domstolen prövat. Det finns två problem som är värda att ta upp i sammanhanget med det principiella i artikeln: 1. Socialförsäkringens mångåriga användande för allt annat än vad den var menad för, vilket resulterat i bland annat en massiv tillströmning av förtidspensionärer. 2. Borgarnas försök att som genom ett trollslag vända vänsterns ovanstående missbruk av socialförsäkringen till att gå från att alla fick förtidspension även dem som inte ville ha det till att nästan ingen får förtidspension. Det som krävs är ett mellanläge där praxis hamnar mellan 1 och 2 ovan. I nuläget är läget ganska rättsosäkert och kanske behövs det ett tydliggörande i lag för att åstadkomma en ledning för rättspraxis. Det finns än idag ärenden på Försäkringskassan där sjukersättning förtidspension beviljats för myalgi diagnoser alltså besvär som bygger på smärta utan egentlig orsak. Samtidigt som det finns diagnoser och tillstånd, exempelvis fallet med 43-åringen i Aftonbladet, som är mycket värre än en myalgidiagnos men där Försäkringskassan anser att alla möjligheter till att den försäkrade kan ta ett arbete inte är uttömda. Det behövs således ett bättre grepp om dagens situation så att vi får en tydlig och förutsebar grund att stå på för vad som är en varaktig nedsättning av arbetsförmågan kravet för förtidspension idag. Hur lång tid detta kan ta är svårt att säga. Arbetet för att nå denna grund hastar dock. |
| Inlägg #10: Postat: 2010-12-15 03:16:00 | |
|
ombudet |
Vi är alltså helt överens ungefär från mitten på din kommentar. Låt mig därför göra några små kommentarer till inledningen. Klart jag kan säga var rätten ligger och målnummer. Att jag inte gjort det eller gör det öppet beror på de faktorer jag redovisade i min förra kommentar. Är du verkligen intresserad och vill ta del av domen så skicka mig ett mail på ombudetlawyer.com så får du det du efterlyser den vägen.// Jag tillhör inte dom som hänger tjänstemän om de inte begår flagranta fel. Därav följer att jag heller inte ytterst håller Fk ansvarig. Domstolen är det fel på i de avseenden som kommer att utgöra grunden för min klagan. Tar du själv del av domen så kommer du, på samma sätt som jag gör, att kunna konstatera att domstolen i domskälen utelämnat vissa i målet viktiga beståndsdelar.// Sedan så tycks du inte vara medveten om att redan i Kammarrätten så krävs det numera prövningstillstånd så en förhandling där är ingalunda given. Detta menar jag också är ett rättssäkerhetsproblem på samma sätt som det är det i hovrätten numera och då ytterligare tillspetsat genom den rättegångsreform som genomfördes 081101 där tingsrättens ställning förstäktes i förhållande till hovrätten men det är iofs en annan debatt.// Vad regeringsrätten får att pröva i händelse Kammarrätten inte beviljar prövningstillstånd blir alltså enbart just det beslutet och inte själva domen.// Slutligen Europadomstolen som mycket väl kan visa sig vara helt rätt innan detta är över. Det har om 14 dagar gått tre år sedan den rättsliga processen inleddes. Sverige har fällts otaliga gånger för långa handläggningstider och om inte annat kan det finnas skäl att granska detta ur ett sådant perspektiv.// I övrigt är jag ense med dig. Jag delar uppfattningen att det under många år gick alldeles för lätt att plötsligt stå där som nybliven pensionär i relativt unga år men nu har pendeln slagit för långt åt andra hållet.// Sedan har du inte uttryckt någon åsikt angående läkarnas roll vilket jag anser vara en central fråga att lösa för hela denna process. Jag menar att det helt enkelt inte är rimligt att det vid en sådan här bedömning ska tas större hänsyn till vad en läkare som aldrig träffat patienten anser än en läkare som kanske i åratal har följt och sett patientens sjukdom och konsekvenserna av denna.
|
| Inlägg #11: Postat: 2010-12-15 06:48:00 | |
|
Tomasz Striner |
Jag kommer att skicka dig ett mail så kanske du kan skicka mig domen i PDF-format?
När det gäller prövningsrätten så vet jag som jurist att den idag finns såväl i kammarrätt som hovrättn den senare domstolen är motsvarigheten till kammarrätten fast i allmän domstol. Jag har därför skrivit "om" nästa instans håller med Förvaltningsrättens beslut. Vill dock inte bråka med dig angående denna petitess och tycker som du att det är en annan debatt. I övrigt förstår jag inte riktig ditt resonemang kring möjligheterna till processande ända upp i Europadomstolen.Lång handläggningstid har inget att göra med den sak du driver, eller? Processen hos Försäkringskassan ska ske utan att förtroendeläkaren möter den försäkrade. Så är lagen. Detta kan man ha olika åsikter om. Jag noterar dock att ett sådant processförfarande gör det EXTRA viktigt att behandlande läkare har torrt på fötterna i sitt yttrande. Han ska klart och tydligt skriva vad han anser och på vilken grund. Tyvärr utör en stor del av läkarnas intyg/yttranden något helt annat än det jag nyss nämnt. Dåligt skrivna, utan en riktig diagnos eller grund till att den ställts. Framförallt saknas dock ett klarläggande av hur och på vilket sätt aktuella besvär nedsätter arbetsförmågan. Om inte det sista är med kan inte kassan bedöma den arbetsförmåga som är avgörande för rätten till ersättning Ha en bra dag, Tomasz |
| Inlägg #12: Postat: 2010-12-15 06:51:00 | |
|
Tomasz Striner |
PS. När det gäller domskälen så är det bara det som domstolen anser bevisat för domslutet som domstolen skriver ner. DS.
/Tomasz |
| Inlägg #13: Postat: 2010-12-15 10:42:00 | |
|
ombudet |
OK, visste inte att du var jurist men då vet jag det nu. Det där med handläggningstider är ett kapitel för sig naturligtvis och har direkt bäring på målet enbart i så motto att min klient, som alla andra i motsvarande situation, gärna vill bo, äta och leva också under den tid som processen tar.....skriver jag alltså i fullt medvetande om att han och andra undert denna tid har möjlighet att få sin försörjning via andra kanaler som t.ex socialtjänsten. Något som inte heller det är direkt ägnat att underlätta rehabilitering o.s.v.// Ledsen, men jag känner att den sakliga och korrekta kostym som man bär i rätten och ser till att hålla både skrynkel och fläckfri i arbetet håller på att spricka lite i sömmarna här mest hela tiden eftersom jag någonstans också måste få ett utlopp för den samlade frustration och ilska som jag upplever som varandes medmänniska och medkännande även för de vars mål jag driver. Detta har jag hållit på med i två år drygt och jag kan bara rakt ur hjärtat säga att må vara då att vi behandlat min klient och andra på ett sätt som lagen föreskriver men att det i så fall är en rutten, stinkande skitlag som får som konsekvens att människor tvingas lida på ett sätt de annars inte skulle ha behövt givet att lagstiftaren i förarbeten och senare också i t.ex regleringsbrev uppvisat en något humanare modell för genomdrivandet av reformen.// De diagnoser min klient har, inklusive det amputerade benet gör att jag med enbart tillämpandet av det vi brukar kalla "sunt förnuft" kan se att här har vi någon vars arbetsförmåga är nedsatt permanent. Jag har heller inga problem att se att det är för resten av hans yrkesverksamma liv knappt nio år kvar till 65 existerar en nedsättning med minst 25. Medveten är jag också om intygsskrivandets betydelse som jag också berör i artikeln. Samtidigt så anser jag att kassan, om man där upplever att intyget är otydligt i något avseende har en skyldighet att på något sätt då begära kompletteringar i det avseendet. Vi får aldrig glömma att det faktiskt handlar om vanliga människor som oavsett grad är sjuka och som i den dsituationen kanske helt enkelt inte har ork/auktoritet eller kunskap kring dertta och förmåga att säga åt doktorn att han måste skriva om/skriva bättre. För många är läkaren fortfarande en auktoritet som man inte ifrågasätter.//
Jag får återkomma, just nu fixar jag inte att få ihop detta på slutet eftersom jag är alldeles för arg. Jag skickar som sagt gärna domen till dig men har enbart fått den i pappersform själv så jag tar nog helst vanliga kopior och skickar med snigelposten. Det löser sig det också. Tack och ha en bra dag själv! |
| Inlägg #14: Postat: 2010-12-15 10:44:00 | |
|
Linda-Miranda |
F-kassan tänker dra in min rätt till pers. assistans , sedan -94, genom att gå på Bedömning till bilanpassningsstöd från F-kassan, har haft anpassning sedan -96.
Är beroende av assistans dygnet runt för att kunna " leva" något drägligt dvs. hjälp med all ADL. Ang. Bilstödet har anpassat bilsäte så jag kan ligga i bilen, eftersom jag får kramper o blödningar i nacken. Men nu kan jag alltså inte få komma ut mer.Kan inte gå mer än några steg utan att få kärlkramp och bröstsmärtor.Orkar inte åka rullstol i kylan pga. Kärlkramp. Så läkarintyg hjälper som sagt inte utan nu får jag ligga hemma och hoppas på att min anhörig orkar sköta mig , gratis. Funktionshindrad,rullstolsburen 36-årig kvinna |
| Inlägg #15: Postat: 2010-12-15 17:49:00 | |
|
Mats Persson |
För en gångs skull förstår jag inte det Du skriver, Michael. Det är väl regel att beslutsfattares och utredares arbeten blir ifrågasatta? Om Du är polis, åklagare, parkeringsvakt - ja inte minst utredare på försäkringskassan nagelfars av både förvaltningsdomstolar och JO. Jag har för övrigt genom åren sett många, många exempel på läkare som, trots upprepade påpekanden, vägrar att fylla i fältet för vilken arbetsuppgift läkaren bedömer nedsatt arbetsförmåga. Under tiden är det givetvis inte doktorn som sitter i kläm utan patienten/den enskilde. Även läkare kan och bör kritiseras när man inte agerar professionellt.
|
| Inlägg #16: Postat: 2010-12-16 13:04:00 | |
|
ombudet |
Hej Mats! Ledsen att jag uttryckt mig oklart men ska nu försöka förtydliga mig i den delen du tar upp. Självklart så ska läkare ifrågasättas och kritiseras som alla andra och jag tillhör dom som är kritiska till avskaffandet av HSAN vid årsskiftet t.ex eftersom jag tror att det kommer att upplevas som besvärligare att anmäla en läkare fortsättningsvis.// Bakgrunden till det jag skrivit är denna gången personlig och jag får erkänna att det i viss mån påverkat min objektivitet. Sedan är det ju även så att jag ser i jobbet bara den sida som har något att invända mot ett förfarande som säkert också fungerar i många fall.// I det nu beskrivna ärendet är det så att flera av de intygsskrivande läkarna har träffat min klient under många år och skrivit intyg på det sätt som efterfrågas men ändå blivit avfärdade av FK:s läkare.Ingen har heller hävdat eller påstått att intygsskrivande läkare inte skulle ha varit professionella i sin bedömning./// Jag vänder mig särskilt mot att psykiatridiagnoser behandlas på detta sätt eftersom en sådan diagnos och hur den påverkar patienten, till skillnad mot en del andra fysiska åkommor, kräver att man undr en tid samtalar med och på andra sätt testar den sjuke. Jag menar också att man i den hantering som idag gäller inte uppfyller vad socialstyrelsen sagt angående att se till helheten då det handlar om patienter med flera diagnoser. Den ackumulerade effekten blir ofta större än summan av de enskilda delarna kan man säga./// Jag vänder mig också mot att olika former av missbruk, som av socialstyrelsen klassas som missbrukssjukdomar, ofta förbigås med tystnad.
|
| Inlägg #17: Postat: 2010-12-16 14:48:00 | |
|
Jag vet |
Jag kan rekommendera boken "Kampen om sjukfrånvaron" av Björn Johnson. Att kostnaderna i sjukförsäkringen ökade berodde inte på att så många fler blev sjukskrivna, det var sjukskrivningstiderna som ökade på grund av en havererad rehabilitering. I samband med nedskärningen och omorganisationerna i den offentliga sektorn, blev det dock fler sjukskriva där. Men 84 av kostnadsökningen berodde på längre ökade sjukskrivningstider. Kostnadsökningen berodde alltså inte överutnyttjande och fusk - folk var sjuka men fick inte rätt hjälp.
Angående den aktuella domen: Vad säger FN:s konvention om rättigheter för personer med funktionsnedsättning? Mannen har ju helt uppenbart en massa funktionsnedsättningar. |
| Inlägg #18: Postat: 2010-12-19 12:17:00 | |
|
Aguirre |
Det väsentliga i "arbetslinje"-kampanjen är nog inte det byråkratiska hanterandet i sig, eller vem eller vad som får ersättning. "Arbetslinje"-kampanjen är till största del ideologisk, Boskap arbetaren skall lyda och inte rymma ur fållan, boskapsskötarna läkare,myndigheter skall inte tro att de har makten. Alla skall lyda husbonden kapitalet.
Många personliga tragedier givetvis, men det tragiska är att boskapen och deras skötare fogar sig. Här är den svenska lantrasen väldigt olik många europeiska. Det är dom som är friska och produktiva som skall hållas rädda och inte missa en dag på jobbet och helst jobba övertid gratis, därför dessa markeringar mot de redan krassliga och icke-arbetsföra.Budskapet är inte riktat till sjuka och arbetslösa ..utan till dig som sliter och konsumerar. |
| Inlägg #19: Postat: 2010-12-23 20:23:00 | |
|
ombudet |
OBS! OBS! Någonstans på vägen har jag missat följande totalt. Ingen har heller nämnt det i denna debatt så det kanske är som jag läste någonstans att detta är något som man verkligen både velat och lyckats med att smyga igenom.// Länk: ka.se Vid årsskiftet genomförs en förändring i det tysta som kan få stor betydelse för många sjukskrivna. Då tar Försäkringskassans handläggare helt över bedömningen av sjukas arbetsförmåga.
– Läkarna kan inte längre skydda patienterna, säger en kritisk ordförande för Läkarförbundet, Marie Wedin.// den nya reformen som genomförs vid årsskiftet kan innebära att fler svårt sjuka liksom Christina Reyes nekas ersättning från Försäkringskassan. Då skärper nämligen myndigheten greppet om utredningsläkarna, som fråntas rätten att över huvud taget sätta en nivå för den sjukskrivnes arbetsförmåga. – Läkarna ska inte uttala sig om arbetsförmågan, det ska våra handläggare göra, säger Cecilia Udin, nationell försäkringssamordnare. Syftet är att bedömningarna ska bli mer i enlighet med den nya sjukförsäkringen. – Läkarna kan inte hålla reda på alla tidgränser i rehabiliteringskedjan. Arbetsförmåge-bregreppet är Försäkringskassans. Och det är mycket striktare idag med prövningen mot hela den reguljära arbetsmarknaden.// Kopierat från länken. Får se vad jag hittar kring detta under kvällen. |
| Inlägg #20: Postat: 2010-12-23 21:30:00 | |
|
Aguirre |
Va fint...försäkringskassans handläggare är ju förutom korkade oxå i bästa fall utbildade beteendevetare...och de får inte behålla jobbet om de inte håller "budgeten"...vi har en förskjutning i medicinsk sakkunskap här som är underbar...ekonomiska chocker istället för elchocker. det går bra nu..jättebra.
|
Sourze [loggan] © Nättidningen Sourze, ett registrerat massmedium hos Radio- och
TV-verket. Sourze är också ett registrerat varumärke.
Databasens namn är Sourze. Ansvarig utgivare är Carl Olof Schlyter.