Rapportera inlägg

Valt inlägg:

OBS! OBS! Någonstans på vägen har jag missat följande totalt. Ingen har heller nämnt det i denna debatt så det kanske är som jag läste någonstans att detta är något som man verkligen både velat och lyckats med att smyga igenom.// http://www.ka.se/index.cfm?c95478// Vid årsskiftet genomförs en förändring i det tysta som kan få stor betydelse för många sjukskrivna. Då tar Försäkringskassans handläggare helt över bedömningen av sjukas arbetsförmåga. – Läkarna kan inte längre skydda patienterna, säger en kritisk ordförande för Läkarförbundet, Marie Wedin.// den nya reformen som genomförs vid årsskiftet kan innebära att fler svårt sjuka liksom Christina Reyes nekas ersättning från Försäkringskassan. Då skärper nämligen myndigheten greppet om utredningsläkarna, som fråntas rätten att över huvud taget sätta en nivå för den sjukskrivnes arbetsförmåga. – Läkarna ska inte uttala sig om arbetsförmågan, det ska våra handläggare göra, säger Cecilia Udin, nationell försäkringssamordnare. Syftet är att bedömningarna ska bli mer i enlighet med den nya sjukförsäkringen. – Läkarna kan inte hålla reda på alla tidgränser i rehabiliteringskedjan. Arbetsförmåge-bregreppet är Försäkringskassans. Och det är mycket striktare idag med prövningen mot hela den reguljära arbetsmarknaden.// Kopierat från länken. Får se vad jag hittar kring detta under kvällen.

Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?