Guds namn - en tes

Den här tråden diskuterar artikeln Guds namn - en tes.
Showing page 1 of 2: 1  2
Inlägg #1: Postat: 2010-11-10 13:06:00
Dag Nilsson
Härligt Roberth, att du för upp detta svåra och viktiga till alla som vill ta del. --- Om jag säger: Gud och tiden blir till i samma ögonblick som Livet i ett tillstånd av rent och tidlöst Vara slumpmässigt genererar en undran över sig själv och därmed blir uppdelat i ett jag och ett du. --- Ordet som föder Gud är - jag. Det går från Är till Jag Är. Jag Är är det samma som astronomens Big Bang. --- Vad känner du för dessa tankar?
Inlägg #2: Postat: 2010-11-10 14:10:00
Roberth Edberg
Hej Dag,
Jag är med på vad du säger, men önskar tillföra lite komplexitet. Jag skulle vilja påstå att det finns två verkligheter. En objektiv i vilken Big Bang hände för miljoner år sedan och en subjektiv där "Big Bang" endast ca 60 år gammal Begreppet myntades 1949. Vad som skiljer de bägge åt är vad som egentligen är intressant. Den objektiva är helt orelevant för oss, då vi skulle vara lika vilsna i den som med ett sandpapper till karta i öknen. Den subjektiva delen är dock fullkomligt styrande för vår möjlighet att överhuvudet taget kunna navigera i en obegränsad rymd. Alla våra konstanter är referenspunkter på kartan vi själva ritar på vår upptäcksresa. Allt är påhitt. Innan 1949, så var Big Bang lika objektivt verklig som efter.

Detsamma gäller orsak. Det finns två typer av orsaker. En med avsikt en utan. Den utan kan anses objektiv medans den med subjektiv.

Exempel:

Orsaken till att vatten inte rinner ur ett stående är objektiv och kan statueras vetskapligt genom våra subjektiva konstanters förhållande till varandra. Men orsaken till att vattnet finns i glaset överhuvudettaget är förenat med en subjektiv avsikt och kan inte statueras vetenskapligt.

Jag håller med dig i det du skriver, men skulle helst vilja plocka ur Big Bang ur din analys, då den inte har något med slutsatsen att göra. Vetenskap är den yttersta spjutspetsen för utvecklingen av vår karta och är 100 förenlig med Gud enligt den tes jag beskriver i artikeln. Det tycker jag diskvalificerar alla försök att med orationella metoder få ihop vetenskap med religion.
Inlägg #3: Postat: 2010-11-10 15:28:00
Dag Nilsson
#2 Roberth, vi kan gärna lyfta ut Big Bang här. Jag håller med dig i ditt resonemang. Men det känns rätt giftigt med tanken på ett absolut oändligt "hav" av den mest högspända och samtidigt fullständigt medvetslöst vilande energi. Och som bara ÄR. Ett rent VARA med möjlighet att bli vad som helst. Av en orsaklös impuls tar något hur obetydligt som helst form. Detta räcker för att bringa allt till kaos i en explosion där allt vill bort från allt. Paradiset tog slut i och med att det blev medvetet. Livets uppgift och strävan nu är att återföra allt till att via medvetande åter vila i sig själv som exakt ren energi i en i allt likformig medvetslöshet. --- Jahve kan betyda Jag Är, Jag Är den som ÄR. Jesus kan betyda Jeshua som kan betyda Jahve Räddar eller, som jag ser det, Varat är räddningen.
--- För mig är Jesus inte en historisk person. Jesus är den innersta kvaliteten i varje människa. --- När ångest rider dig om natten är det Jesus som vill komma ut. Att ta emot Jesus i sitt liv är inget annat än att ta emot sig själv sådan man blev till. Förbehållslöst.
Inlägg #4: Postat: 2010-11-10 15:48:00
Thomas L. Aabo
Några av guds namn är Tor, Odin och Freja. ;-
Inlägg #5: Postat: 2010-11-10 16:01:00
Janne B
Jag har nyss i mina gömmor hittat en skrift från Verdandi tryckt ca 1935. Den handlar om gamla ortsnamn o0ch hur de sannolikt tillkommit, hur de förvanskats av okunnighet och många stavningsreformer. DÄR fuinns ju massor av orter som syfter på Tor, Oden, Freja och kanske en Frej!Min födelsesocken heter ULLENE när Falköping. Ull eller Uller var dyrkad för de nyss nämnda gudarna. Vi har ju Ullevi offerplats. På flera håll. Nå, mitt Ullene lär vara uråldrigt, där bosatte sig folk tidigt, nedanför Mösseberg...Några gårdar heter Ringåsen. I nämnda bok talas om en gud? vid namn RING. //Så nu vet ni det - jag har nästan asa-bakgrund.
Inlägg #6: Postat: 2010-11-10 19:23:00
Roberth Edberg
Dag#2 Det gamla rikets Egyptier använde termen "kaos" på deras sätt för vad de inte kunde förstå. De hade en utvecklad metodik för att benämna delar ur kaoset, så att förståelse uppstod och kaoset minskade. Precis på samma sätt som vi gör än idag, fast vi har kommit avsevärt mycket längre och är effektivare.

> Paradiset tog slut i och med att det blev medvetet.

Där håller jag inte med. Paradiset inkluderar medvetande som bra/dåligt, rätt/fel, ont/gott - dess träd växer tillochmed mitt i paradiset. Men att använda detta medvetande var endast avsett för Gud, vilken den Egyptiske Faraonen företrädde. Paradiset tog slut, när man valde bort faraon och valde själv. Lucifer föll för samma analogi.

> Livets uppgift och strävan nu är att återföra allt till att via medvetande åter vila i sig själv som exakt ren energi i en i allt likformig medvetslöshet.

Nja, jag skulle snarare säga att anledningen till varför vi har det så bra som vi har det finns att finna i historien. Där gjordes heroiska insatser som vi skördar frukterna av idag. Är vi tacksamma för det och inte anser att jordelivet är perfekt för alla, så torde vi finna vad meningen med vårt liv också. Speciellt om vi skall säkra en plats i evigheten.

Vad det gäller Jesus, så växer han till sig ur Messiaskulten och för att förstå det, så behöver man även förstå att den bygger på ett mytiskt minne av en äkta okorrupt Farao. Ett mytiskt minne från gamla Egyptiska riket ca 2600fkr. Ett försök att återgå till ett okorrupt paradisiskt Egypten skedde runt mitten av 2000fkr, vilket du finner direkt om du gräver lite.

Om Jesus har existerat eller ej är egentligen ointressant, om man förstår dess transendenta innebörd. Jesus är en utvald mänsklig karatär som gick på jorden. "Kristus" är Jesus "smord" till Messias och förd till evigheten. Det är en tvist på den Egyptiska traditionen där Jesus är en lära om att bli en bra medmänniska. Det är en briljant lösning, men även den mestadels korrupt numera.
Inlägg #7: Postat: 2010-11-11 15:40:00
Thomas L. Aabo
Guden ull är och var känd som skidåkare.
Inlägg #8: Postat: 2010-11-11 15:41:00
Thomas L. Aabo
Ull ska det vara.
Inlägg #9: Postat: 2010-11-11 16:55:00
jan brunnegård
Jag har åkt mkt skidor i Ull-ene så då träffas vi nog snart---
Inlägg #10: Postat: 2010-11-12 15:32:00
Thomas L. Aabo
Jan, du kanske är gíft med Ullrika?! ;-
Inlägg #11: Postat: 2010-11-12 19:16:00
Jan Brunnegård
Bättre upp. Jag har en systerson som heter Ullrik och är fotbollsdomare med mera.
Inlägg #12: Postat: 2010-11-12 19:45:00
Roberth Edberg
Jag vet en som har ett par fårakläder, de är av äkta ull. Då menar jag äkta...
Inlägg #13: Postat: 2010-11-13 15:05:00
Thomas L. Aabo
Ull kliar.
Inlägg #14: Postat: 2010-11-13 15:48:00
Roberth Edberg
Inte på ett får.
Inlägg #15: Postat: 2010-11-13 16:04:00
Jan Olsson
Guds rena Lamm - kliade förmodligen inte i nacken på Jesus - om det inte hade Fårlus - då kliade det nog på både på fåret och bäraren - i alla fall efter en stund - men det är Lusen som kliar - inte ullen - det kliade i fingrarna på mig - därav inlägget!!
Inlägg #16: Postat: 2010-11-14 23:26:00
Roberth Edberg
Eeeehh! Jan, lusen kliar inte. Den gör bara sina vanliga sysslor likt du och jag, uppenbarligen. Möjligen kliar det i folks huvuden, likt det gjorde även på Jesu tid ;
Inlägg #17: Postat: 2010-11-15 09:44:00
Jan Olsson
Roberth,Roberth,Logik är tydlign inte min svaga sida - eller,det är ju de den är! - missfirma Lusen så grovt - det är naturligtvis så, att det kliar på GRUND av Lusen -
Inlägg #18: Postat: 2010-12-04 20:21:00
Leif E Ström
Först vill jag gratulera till en otroligt bra samanfattad tes.
Att kunna spänna över en tidsperiod på 4945 år utan att tappa tråden är genialt. Men nu är det ju så för att en tes skall få relevans så måste den kunna bevisas. I det här fallet har både Roberth Edberg och Astrid Lindgren valt populära figurer som inte bör ha någon relevans för att bli intressanta. Men om däremot Roberts figur skulle iträda verklighetens skepnad skulle abstraktionsregelverket göra dylika inlagor överflödiga. Hur kan man utesluta naturlagarna som är så oändliga och välvilligt inställda till livet. Om jordens historia skulle köras om 1000ggr med samma evolutionella förutsättningar skulle resultatet av variationer bli tusenfalt, men ändå skulle ingen höra Gud prata med barnen. Våra gener har utvecklats av en naturlig slumpgenerator som via förnufts-verktyg fått oss att antingen bejaka en stund på jorden med eller utan andar. Jag kan villigt erkänna att de måste vara nöjsammare att via intelligent designen skapa skönlitterära verk än torr faktaredovisning.
Inlägg #19: Postat: 2010-12-05 09:36:00
Roberth Edberg
Leif: Långt och intressant svar, men jag har svårt att tolka vad din kommentar är. Min test är enkelt bevisad genom "vi fårstår att vi förstår", "jag tänker, därför finns jag", osv. Mycket längre än så går inte att bevisa, då orden "bevis", "tes", "verklighet", "naturlag" och, ja, allt det du använder ÄR ord inom ramen för den abstraktionsverklighet vi känner. Jag förstår att du har en annan mening än den jag tolkar ur dina ord, så jag ber dig formulera om din kommentar - så den blir enklare att tyda.
Inlägg #20: Postat: 2010-12-05 11:01:00
Leif E Ström
Hej Roberth! Jag backar för att göra en ny konklusion i en ny kommentatorsruta. Har inga egna kunskaper för att föra diskussionen vidare, franmförallt inte på högre nivå. Du har alldeles rätt i att jag har en mening, det är också allt. Mao man bör veta vad man ger sig in på, i det här fallet gjorde du även mig till enbart troende.//Mvh LES
Showing page 1 of 2: 1  2
Laddar...