Längtan efter ordning ligger bakom konspirationsteorierna

Den här tråden diskuterar artikeln Längtan efter ordning ligger bakom konspirationsteorierna.
Showing page 1 of 8: 1  2  3  4  5  6  7  8
Inlägg #1: Postat: 2010-10-18 14:27:00
Inger Olsson
Mycket intressant artikel. Ovissheten är något som filosofen Hume också funderade på mycket i en tid då man var tvärsäker på att solen i evighetens tid alltid skulle "gå upp". Ändå vet ingen vad som är "upp eller ner", men ytterligheter som himmel och helvete är vi duktiga på att skapa! Nå, en ordning för att få "bitar på plats" i tillvaron gör tydligen redan bebisen... Men varför skyr vi slumpen, när vi redan är en produkt av "naturens nycker" redan innan fostrets celldelning? /// Jag skulle nog vilja fylla på med att alltför många har ett extremt behov av predikatsfyllnader. Den sortens människor är mer intresserade av vem man har som "idol", till vilket parti man röstar på och vilken världsdel man är född i, med tanke på självskriven religion, som då blir i det närmaste en genetisk fråga! /// I en viss mening är vi alla fördomsfulla då vi bygger värderingar, som vi visar i attityder. Men den sortens människor bedömer andra efter ord och inte handling. Det finns en stor brist i en sådan människosyn och därmed världsbild. För lite reell nyfikenhet att v å g a handling, mycket prat i en "skyddad verkstad" - om du förstår vad jag menar.
Inlägg #2: Postat: 2010-10-18 14:28:00
Dag Nilsson
Leif-Arne, din artikel är inte helt utan poäng. Men hamnar du inte i ett slags förenklad motposition till det allmänna syndrom du beskriver? Efter mordet på Gustav III valde man att avbryta utredningen därför att konspirationen antagligen var så omfattande att alltför många mäktiga adelsmän skulle kunna komma att dras inför rätta. Vad det mordet därför ingen riktig konspiration? --- Du skriver: "...men en konspirationsteori är något annat, det är misstanken om en konspiration, utan att den visats existera." Vad skall då t.ex. Polisen kalla sin ännu obevisade teori om ett begånget brott om man misstänker att de finns flera personer inblandade? En av Polisens teorier kan ju handla om en möjlig konspiration, ska man då använda ett slags kodord istället för ordet teori och senare - efter en eventuellt fällande dom - kalla brottet för en konspirationen? Min fråga till dig är - vad kallas en konspiration i mellantiden från det att den sätts i verket tills att den via ett domstolsutslag blivit konstaterad?
Inlägg #3: Postat: 2010-10-18 14:55:00
Lars
Det är verkligen fascinerande hur folk som säger sig vara trötta på konspirationsteorier och konspirationsteoretiker lägger ner så mycket tid av sina liv till att inte bara diskutera konspirationer i evighetslånga kommentarstrådar utan dessutom till att skriva hela artiklar om det.
Inlägg #4: Postat: 2010-10-18 15:01:00
Leif-Arne
#2 Jämförelsen med polisens arbete är intressant, vid ett mordfall e.g. Palmemordet, så arbetar man efter ett antal hypoteser- teorier, . Polisen avgör aldrig om dessa är sanna, de har till uppgift att samla in relevant information. För att en teori skall anses sann måste den kunna falsifierars- verifieras- prövas, det sker i domstolen. Klara då en teori den kritiska prövning som domstolen gör anses sagda teori vara belagd. Alla teorier, konspirationsteorier, vetenskapliga teorier etc. måste ha klara en kritisk prövning, domstol, vetenskapliga kollegors granskning osv för att anses sanna. Gör de inte det är en konspirationsteori en konspirationsteori.
Inlägg #5: Postat: 2010-10-18 15:03:00
Leif-Arne
#19 Intressant kommentar, jag får kolla upp Hume och återkomma.
Inlägg #6: Postat: 2010-10-18 15:04:00
Leif-Arne
#19 Intressant kommentar, jag får kolla upp Hume och återkomma.
Inlägg #7: Postat: 2010-10-18 15:35:00
Dag Nilsson
#4 Leif-Arne skriver: "För att en teori skall anses sann måste den kunna falsifierars- verifieras- prövas, det sker i domstolen." Ja, så måste det vara. Vi är överens om det. Men det jag frågar om är något annat. Det kan gå lång tid från det att en - senare i domstol konstaterad - konspiration leder till att det startas en brottsutredning och den eventuellt fällande domen. I vissa fall kan det handla om år. Diskussion kan samtidigt pågå i massmedia och bland vanligt folk. Om misstanke om konspiration är en av de diskuterade möjligheterna - vad kallas det då? Konspirationsteori får det väl inte kallas förrän det p.g.a. domstolsutslag blivit ett faktum att konspiration ägt rum och inte längre är en teori och sålunda inte heller då kan kallas så. Min slutsats blir att det aldrig kan finnas konspirationsteorier. Resonerar jag tokigt då? Gäller motsvarande för vetenskapliga teorier? Kanske är all teoribildning omöjlig?
Inlägg #8: Postat: 2010-10-18 15:43:00
CMO
"As pointed out in signal detection theory accuracy can never be perfect and you must trade off between "missing" patterns that exist and "detecting" patterns where none exist. In a general abstract environment one can find an "optimal" trade-off between these types of errors, but in the real world, things are very different. The consequences for a missed pattern are usually much worse than the consequences for detecting a false pattern. If one thinks one sees something coming at ones head, it is better to duck and be wrong, than not duck and be wrong. This difference in trade-off means that there is strong evolutionary pressure to bias processing in favor of detection, and not worry as much about false positives." Länk: rationalwiki.org
Inlägg #9: Postat: 2010-10-18 16:21:00
Leif-Arne
#7 Haken är inte vad som får kallas konspirationsteori, man kan göra anspråk på nästan vad som helst i den vägen. Ifrågasättande uppstår när de som står bakom en konspirationsteori vill hävda att det de hävdar är belagt, för att kunna göra så krävs att hypotesen, teorin kan falsifieras.
Inlägg #10: Postat: 2010-10-18 16:25:00
Leif-Arne
"This difference in trade-off means that there is strong evolutionary pressure to bias processing in favor of detection, and not worry as much about false positives." Medfödd kognitiv bias till att vara beredd på det värsta. m.a.o..
Inlägg #11: Postat: 2010-10-18 16:55:00
Dag Nilsson
#9 Leif-Arne, jag när själv en konspirationsteori ang 9/11 som bland andra räknar in Philip Zelikow. Jag kan inte bevisa att jag har rätt bl.a. beroende på noll resurser och tillstånd att bedriva en kriminalutredning. Jag hävdar inte att jag har bevis för min teori. Det går att falsifiera teorin t.ex. genom att bevisa Zelikows oskuld. Varför är det inte en konspirationsteori jag har och vad bör det kallas istället?
Inlägg #12: Postat: 2010-10-18 17:08:00
Leif-Arne
#11 Åter, visst är det en konspirationsteori du har, självklart. Haken är här, precis som andra konspirationsteorier att du inte kan bevisa det din teori bygger på. Det som hedrar dig är att du då inte gör anspråk på att sitta inne på "sanningen" utan att du har en misstanke/ teori, som du grundat på något sätt.
Inlägg #13: Postat: 2010-10-18 17:38:00
mseder
Ytterligare en artikel av Israel-lobbyisten Leif-Arne och fortfarande med generaliseringar och brist på kunskaper. Angående New World Order så är du extremt opåläst. Läs Den här artikeln Länk: newsmill.se .
Inlägg #14: Postat: 2010-10-18 18:04:00
Leif-Arne
Jo jag tackar, Israellobbyist, man stiger i graderna.
Inlägg #15: Postat: 2010-10-18 18:11:00
CMO
Ett ”test” är ju om truthmupparna kan precisera vilken bevisning de själva skulle acceptera för att godta den ”officiella kospirationsteorin” som de tycker om att kalla den som riktig. Om de inte kan presentera en rimlig beviströskel så visar de ju klart att de inte är seriösa. Själv skulle jag t.ex. utan större tvekan acceptera en alternativ ”konspirationsteori” om flera inblandade ger trovärdiga bekännelser och om deras historier inte strider mot den tekniska bevisningen.
Inlägg #16: Postat: 2010-10-18 18:13:00
Leif-Arne
#13 Det måste vara något fel på din länk, jag får bara uppr BWO; en skäggig bard som sjunger och spelar elorgel.
Inlägg #17: Postat: 2010-10-18 18:43:00
A. R.
Har du bevis som inte resten av världen har gällande Palme-mordet? Vad är det för bisarrt påstående att judar skulle ha något med digerdöden och franska revolutionen att göra? Dina antisemitiska värderingar lyser igenom lite väl tydligt. Uppenbarligen har du inte följt världspolitiken, då NWO är ett välanvänt begrepp som inte alls tillskrivs Bush Sr, det tillskrivs en annan amerikansk president, Woodrow Wilson, i samband med organiseringen av League of Nations, FNs företrädare. Frasen som självklart ska tolkas utefter kontexten den används i är flitigt använd genom historien, både av konspirationsteoretiker som du själv och av talare inför FNs generalförsamling.
Inlägg #18: Postat: 2010-10-18 19:06:00
Dag Nilsson
#12 Leif-Arne, skall jag tolka dig så att en konspirationsteori är en sådan fram till den punkt då den bevisats sann. Fram till dess är den mer eller mindre sannolik. Och efter att ha falsifierats på samtliga punkter säger den mycket mer om teorins anhängare än om vad teorin i sig förfäktar.
Inlägg #19: Postat: 2010-10-18 19:17:00
Leif Erlingsson
Testet är att en utredning som följer den vetenskapliga metoden utan politiska eller andra vetenskapligt sett ovidkommande hänsyn. Alltså utan aktivt förnekande av data och vittnesmål samt utan att bygga på påhittade datormodeller utan på verkliga data, och utan att använda sig av halmdockebevis där man själv hittar på vad man menar är hur det måste ha gått till för att ett alternativt scenario ska kunna gälla och sedan visar att den egna uppfinningen inte håller. Man måste ta hänsyn till vanliga regler för hur man bedriver brandutredningar. Framför allt måste man börja med den tekniskt sett sannolikaste hypotesen, inte den man föreställer sig som politiskt sannolikaste. Jag har säkert missat något. Rekommenderar: Länk: alhambra.se - Förf. är professor i filosofi och teologi, en mycket lämplig kombination för att analysera den aktiva förnekelse det här handlar om.
Inlägg #20: Postat: 2010-10-18 19:23:00
Dag Nilsson
#15 CMO, ibland kommer du med vettiga idéer! T.ex. tror jag att det finns bilder från ett antal kameror på det som flög in i Pentagon. Om dessa offentliggjordes och jag på dem kan igenkänna att det är ett flygplan av den påstådda typen som styrs in där, då skulle jag omvärdera mina tankar om vad som faktiskt hände. --- En annan sak som gör mig alldeles fylld av misstro är det sätt som brottsplatsundersökningen på Ground Zero gjordes. Bl.a. lär inte en enda järnbit från WTC 7 har sparats för eventuella senare undersökningar. Jag skulle behöva mycket övertygande förklaringar på varför så lite stål sparades för fördjupade tester. Det handlade om helt extraordinära händelser i ett mycket rikt land. Just detta stål hade kunnat vänta några år på återvinning. Snabbheten med vilket det destruerades genom försäljning till utland och nedsmältning där väcker stora misstankar hos mig. Där CMO ett par hastiga exempel på frågetecken som måste rätas ut innan jag kan närma mig en acceptans av den officiella utredningen.
Showing page 1 of 8: 1  2  3  4  5  6  7  8
Laddar...