Valt inlägg:
#4 Leif-Arne skriver: "För att en teori skall anses sann måste den kunna falsifierars- verifieras- prövas, det sker i domstolen." Ja, så måste det vara. Vi är överens om det. Men det jag frågar om är något annat. Det kan gå lång tid från det att en - senare i domstol konstaterad - konspiration leder till att det startas en brottsutredning och den eventuellt fällande domen. I vissa fall kan det handla om år. Diskussion kan samtidigt pågå i massmedia och bland vanligt folk. Om misstanke om konspiration är en av de diskuterade möjligheterna - vad kallas det då? Konspirationsteori får det väl inte kallas förrän det p.g.a. domstolsutslag blivit ett faktum att konspiration ägt rum och inte längre är en teori och sålunda inte heller då kan kallas så. Min slutsats blir att det aldrig kan finnas konspirationsteorier. Resonerar jag tokigt då? Gäller motsvarande för vetenskapliga teorier? Kanske är all teoribildning omöjlig?
Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?