Är det odemokratiskt att vilja avskaffa demokratin?

Den här tråden diskuterar artikeln Är det odemokratiskt att vilja avskaffa demokratin?.
Showing page 2 of 4: 1  2  3  4
Inlägg #21: Postat: 2010-10-07 17:23:00
olalo
Det finns givetvis en risk att diskussion kring eventuella problem med invandring, vissa kulturyttringar osv. kan leda till ökad främlingsfientlighet. Detta skulle vara ett högt pris att betala. Frågan är dock om inte priset för att inte disskutera är ännu högre. Kolla t.ex. denna artikel i SVD; Länk: svd.se
Inlägg #22: Postat: 2010-10-07 19:58:00
Jakob
olalo, med tanke på att inte mångkulturen är folkvald utan ett typiskt sätt att köra över folkets åsikter, så har vi fått indelta yttringar som antingen förbannar de förda invandringspolitiken eller den fraktion som vill på siokt avveckla den och personligen känner jag det mer relevant att aveckla den än att spinna vidare med en invandringspolitik som regimen tappat kontrollen över.
Så länge de ansvariga inte vill erkänna deras misslyckande så fortsätter debatten oavsett om det sker mellan politiker eller vi här eller ute på gatan.
Alla inser att det har gått snett med vårt land men få vill erkänna det och det ser jag som det största problemet för en saklig debatt! Hur är det ställt med vår hederlighet egentligen? Måste vi försvara den politiska lögnen för all framtid eller ska vi ta fram vårt bortglömda civilkurage och säga vår hjärtas mening, vad tror du om det?
Inlägg #23: Postat: 2010-10-07 22:12:00
olalo
/22 Jo, jag är benägen att hålla med. Men jag tror, tyvärr, att det kan leda till en viss ökad främlingsfientlighet. Men jag tror också att det kan vara ett pris värt att betala.
Inlägg #24: Postat: 2010-10-08 00:32:00
Sunny fri
Intressant artikel.
Den eviga frågan: när ska toleransen emot icke -toleransen upphöra?
Glöm aldrig att Hitler valdes på demokratisk väg av en folkmajoritet.För att bara nämna en:
Historen vimlar av fokvalda tyranner.
Kanske min svärson ändå har en poäng när han vill avskaffa de fria valen o låta landet ledas av en "upplyst o rättvis" despot? Som dessutom är en skicklig stadsman o med breda kunskaper? Frågan är ju då bara att var hittar man en sådan person? Inte bland dagens politiker i alla fall.
Inlägg #25: Postat: 2010-10-08 07:26:00
Per W
Hitler valdes till rikskanslerinte diktator, INTE av en folkmajoritet utan fick drygt 30 av väljarna, som röstade på nazisterna. De Konservativa, socialdemokrater och kommunister kunde inte enas och banade sålunda väg för Hitler.
Inlägg #26: Postat: 2010-10-08 14:56:00
Carl Olof
#18 Lasse, säkert finns det saker jag behöver lära mig, men kan inte du hålla med om att det ligger en problematik, som för det moderna Sverige är obekant, i att demokratin i sig banar väg för ett avskaffande av demokratin, såsom plötsligt är fallet när ett prati kommer in i riksdgaen som menar att alla svenskar inte är lika värda? Eller menar du bara att, visst inser du det, men den tanken är fullständigt självklar för dig och absolut ingen nyhet?
Inlägg #27: Postat: 2010-10-08 16:54:00
Per W
SD är så slipade att de balanserar på gränsen till vad lagen tillåter.
Men det där SD-gänget i riksdagen kommer att avslöja sig vad det lider.
Begåvningsnivån är inte imponerande bland flertalet av dem.
Inlägg #28: Postat: 2010-10-08 16:59:00
Lasse Wilhelmson
# 26 Carl Olof, nej det är inte obekant att ett land kan ändra sitt styrelseskick. Det är dessutom i själva verket en grundförutsättning för att "folkviljan" eller "folkmakten" skall kunna utövas. Läs mina tidigare svar ordentligt. Det som torde vara minst känt när det gäller SD, är väl att det är det mest israelvänliga partiet i riksdagen, vilket dock ingen talar högt om, eftersom de själva stödjer den judiska apartheidstaten. Det SD har kommit in i riksdagen för är väl snarare övriga partiers misslyckade invandrarpolitik och att ingen vågat lyfta den frågan på grund av rädsla att bli kallad för "rasist". Jämfört med Sverige så är väl hela Finland "rasistiskt". Det svenska politiska etablissemanget har fått vad de bett om och deras ramaskri över SD är inget annat än hyckleri. De behöver så väl den syndabocken för att rädda sina egna skinn. Och ju mer de skriar, desto större blir SD.

MVH

Lasse W
Inlägg #29: Postat: 2010-10-08 17:21:00
Janne B
Uppenbart har en del frikyrkliga väljare i år valt SD p g a Israelvänligheten. FP var tidigare anhångare av Israel men har i stort sett hoppat av. Ivrig kritiker av Israel är frikyrkliga DIAKONIA...vilket plågar en del.
Inlägg #30: Postat: 2010-10-08 19:30:00
Jakob
Janne B #29 det här du skrev om Sd och kopplingen till de frikyrkliga var en nyhet som du kanske har en personlig åsikt om? Min syn på om Sd är i grund och botten är så Israelvänliga kan man ifrågasätta, det måste ligga ett missförstånd bakom och du Janne kanske känner till det rätta förhållandet hur det är med Sd påstådda vänlighet mot Israel. Officiellt har Israel blivit godkänt av FN och då får man respektera detta eller ligger det hund begraven någonstans så att vi ska ta avstånd för Israel. Det känns fel att oskyldiga människor ska dras över en kam, likt vad Sd får utstå när man anser att alla som sympatiserar med dem är ren pöbel, det här har jag svårt med att kunna acceptera.
Inlägg #31: Postat: 2010-10-08 19:45:00
Jakob
olalo 22, du talar om främlingsfientlighet och då oikofobi som är varandras paralleller med att tycka illa vara, vad man än tycker eller hur? Vad är det för pris som är värt att betala, menar du vänsterns hatkampanj mot Sd med våldsinslag, är det värt priset som vi får betala? Personligen låter det helt vansinnigt när kommunister angriper Sd och beskyller dem för vad de själva sysslar med och när blev kommunister så rumsrena att vi kan stödja deras vendetta praktiskt taget mot samhället som ger Sverige dålig reklam till omvärlden och kan tolkas som att vi har övergivit våra demokratiska värderingar.
Inlägg #32: Postat: 2010-10-08 20:36:00
Puppy
Artikelförfattaren har drabbats av penisavund i dubbla bemärkelse...

Jag ska be för dig.
Inlägg #33: Postat: 2010-10-08 23:50:00
Jakob
Appropå människors lika värde som Biskopen vill säga i Storkyrkan vid Riksdagens öppnande och gjorde det med en stor lögn dessutom om man får tro vad denna Präst har att berätta. Citat-Nu säger Eva Brunne t ex att vi inte ska göra skillnad på människor. Är detta ett tal riktat mot sverigedomokraterna? Vi gör nämligen alla skillnad på människor. I Svenska kyrkan, inte minst. Där är de stabila positioneringarna mellan A-kristna och B-kristna – och kanske längre ner i alfabetet. Detta lever vi med dagligdags och det återverkar när det gäller ansvar, förmåner, inflytande, löner och pensioner. Men vi gör också skillnad mellan människor när vi släpper in somliga flyktingar i vårt land men inte andra. Och vi gör faktisk skillnad när somliga invandrare hamnar i miljonprogrammets områden i ett utanförskap, som man naturligtvis kan låtsas inte finns – men det ändrar inte. Vi gör skillnad på människor utifrån klass och detta verkar få vilja tala om. Ska det bli riktigt illa börjar man slåss med bibelord. Fast finns det verkligen en poäng att om muslimer säga att vi är ett – i Kristus? Slut på citat.
Inlägg #34: Postat: 2010-10-09 17:19:00
Inger Olsson
#30 Rädsla urholkar själen. Hur många anonyma violetta stenrika finns det inom SD, vilka har använt sig av nick under dessa år för att komma in i Riksdagen? Nej, en sådan sekt har inte ens stake nog för att vara politiker, med sikte för landets bästa. Dessa rika kommer givetvis att använda de outbildade fattiga, några tyvärr lata, till hantlangning. De som vill ha mer bidrag. Utnyttjandet har skett under lång tid. SD: s rötter går aldrig ur. Det vet vi här i Skåne...
Inlägg #35: Postat: 2010-10-09 23:44:00
olalo
#31 Jakob / Jag tycker att både främlingsfientlighet och oikofobi är oönskade fenomen. Hatkampanjer och våld mot SD är väldigt beklagligt men tyvärr ett pris vi verkar vara tvungna att betala för tillfället även om jag önskar att det inte vore så. Jo, det är en del av priset men antagligen inte hela priset. Vi kan komma att få se fler oönskade effekter.
Inlägg #36: Postat: 2010-10-10 02:16:00
Sunny fri
Per: En rikskansel som redan tidigt gått ut med hur han ville styra Tyskland.Min Kampå fanns tillgänglig. O även om det bara var ett parti medn 30 av röstena så räckte det till tack vare de andras spilttring.Valet var sålunda helt rätt o lagligt. I bland tycks de yngre tro att Hitler gjorde någon slags revolution för att komma till makten men det behövdes inte
Inlägg #37: Postat: 2010-10-10 10:39:00
TRög
Detta är en i grunden mycket märklig artikel grundad på medveten eller omedveten rundgång i logiken. Skriftställaren inleder och avslutar med att problemställa avskaffandet av demokratin. -//- Med klar riktning som om det vore SD´s mål. -//- Snarare är det Ohlyisternas som redan förverkligat detta med stöd av präster och aktivister. -//- Sveriges Riksdag stiftar lagar - och anpassar till nuet. Om riksdagen upphäver lagen om aga eller på en ny demokratisk grundval i riksdagen gör könsstympning och tvångsgifte lagligt så har man inte upphävt demokratin. -//- I det ögonblick man upphäver grundlagens bestämmelser om yttranderihet - fullständigt - då tar man död på demokratin. Yttrandefriheten är partiellt borta. -//- Utan yttrandefrihet ingen demokrati. -//- Vad jag myntat som Ohlyistisk retorik visar Aftonbladet som "kompletterade" Åkessons text den 14 januari i år - för att någon dag senare ta det egenhändiga tillägget som avstamp för beskyllningar och motargument. -//- Sluta med alla sådana falsarier om ni vill vara seriösa. -//- Låt oss relatera Åkessonbröderna vilja till ett muslimskt ordspråk ;
”Jag och min broder mot vår kusin. Jag och min kusin mot världen”
Inlägg #38: Postat: 2010-10-10 11:03:00
Inger Olsson
#37 #Trög" Kom igen och snacka tydligt någon gång! Artikeln pekar just på begreppet "demokrati" och vår demokrati vilar på århundranden av utveckling av friheternas betydelse och mänskliga rättigheter för i n d i v i d e n s skull. Det är ett utmärkt sätt att dessutom skapa fred på. Men just därför är SD farliga för demokratin genom att de med ytterst tvivelaktiga och manipulativa metoder vill riva upp och enbart göra om vår grundlagstiftning till att, inom snar framtid, driva igenom sina egna intressen för FÅ individer gn att få den ultravioletta "släkten" in i Riksdagen. Ni skiter totalt i både våra pensionärer och dessa outbildade som ni använder i skitiga sammanhang. Genom att ni döljer era identiteter avslöjar det o c k s å era egentliga avsikter. Men du har absolut rätt att kalla dig trög. En egenskap som stämmer väl in på människor vars själar är urholkade av rädsla och därför i n t e vågar utveckling.
Inlägg #39: Postat: 2010-10-10 11:31:00
Jakob
Jag måste skratta, Demokrati är av människan konstruerat hjärnspöke, som lyder ungefär så här "om du inte sköter dig då är du inte en bra människa" och det vill vi givetvis vara, bra människor som inte stör någon annans liv och vi vill fungera som en enda kramgo familj, detta är den egentliga betydelsen vad som menas med demokrati. Felet är bara den att inte nån lever upp till demoktatins minsta ståndpunkt, utan vi fungerar i dess raka motsats.
Inlägg #40: Postat: 2010-10-10 12:12:00
TRög
Min goda Inger Olsson. -//- Är ägg eller ruttna tomater ditt vanligaste vapen i det offentliga rummet. Förnuft är det definitivt inte. -//- Ditt Ohlyistiska sätt att argumentera förklarar var du hör hemma på det politiska schackbrädet. Längst fram längst till vänster. -//- Demokrati skapas när yttrandefriheten garanteras. -//- Du är dåligt påläst i semantikens och filosofiens värld. En värld inom vilken man förvisso utövar pajkastning men oftast delikat beredda sådana. En förmåga du saknar. -//- I din usla kria gör du om mig till SD-anhängare - MED VAD RÄTT DÅ - VET HUT ... -//- Men vad då, då, sådant struntar man med en Ohlycklig ledare som i radio undföll sig; "Ibland kan det vara nödvändigt att gå emot väljarnas vilja för deras eget bästa." -//- Jag älskar antepoder därför valde jag TRög som signatur i UNT och WLT på 60-talet. Men då var du antagligen inte med. -//- Rättvisa - Inger Olsson - står över demokratin men det saknar du varje form av känsla för. -//- Med vad rätt gjorde du mig till SD-anhängare. -//. Än en gång VET HUT !
Showing page 2 of 4: 1  2  3  4
Laddar...