Är det odemokratiskt att vilja avskaffa demokratin?

Den här tråden diskuterar artikeln Är det odemokratiskt att vilja avskaffa demokratin?.
Showing page 1 of 4: 1  2  3  4
Inlägg #1: Postat: 2010-10-07 09:23:00
Truto
Varför snackas det alltid en massa skit om att SD vill avskaffa demokratin folkstyre?
Den har varit avskaffad länge i detta land. Sverigedemokraterna försöker bara återinföra den, vilket leder till stor tandagnisslan hos de som inte vill ha den tillbaka, de som lever på det åsiktsmonopol som råder.
Inlägg #2: Postat: 2010-10-07 09:52:00
Lasse Wilhelmson
Det enkla svaret på din fråga Carl-Olof, är att lagar och förordningar i vårt rådande styrelseskick beslutas i riksdagen av dem som utsetts i allmänna val. Om det gäller grundlagar som skall ändras krävs två beslut med mellanliggande val.

Man kan naturligtvis diskutera vilket styrelseskick som är bäst, eller hur bristerna i det rådande bör rättas till, men det är en annan diskussion.

Du ifrågasätter i själva verket yttrandefriheten som, enligt min mening, borde vara en förutsättning för alla styrelseskick.

MVH

Lasse W
Inlägg #3: Postat: 2010-10-07 10:27:00
Inger Olsson
Jag har länge hävdat här i kommentarerna att S D skulle ha släckts ner och ej tillåtas som legitimt parti och därpå få t ex miljoner i partistöd. S D fick inte ens gå in i våra skolor efter det att J K hade sagt sitt efter överklagande av SD, men i Riksdagen gick det bra. Helt sjukt vill jag säga, eftersom detta ger dubbla budskap ang. vår lagstiftning om t ex rasism. Det mest farliga som kan hända en rättsstat är luddig lagstiftning. Om inte medborgarna förstår och y t t e r s t respekterar lagarna - även om man inte alltid tycker om dem - så är det bäddat för genomsyrad ondska. Sen 1600-talet har tänkare jobbat hårt för demokratiska och liberala värdegrunder. Dock inte att förglömma med tillägg av ansvar. /// Höjdarna i SD var inte "svenskar" nog, hade stake, när det väl kom till kritan vid öppnandet av Riksdagen. De visste alltså inte vad den svenska protestantiska kyrkan står för när det gäller demokratiska värdegrunder och etik utan vandrar i affekt tillstånd ut och börjar typ ”lipa” och tycka synd om sig själva. Blir ett nyval p g a av dem också i slutändan. Usch, så kostsamt när man kunde ha gjort processen kort långt tidigare. Tack för bra artikel.
Inlägg #4: Postat: 2010-10-07 10:37:00
Carl Olof
#2 Jo, jag känner till det, om grundlagsändringar mm, men kan man alltså avskaffa demokratin med två riksdagsbeslut med ett mellanliggande val? Jag förespråkar verkligen demokrati och yttrandefrihet, men undrar har det demokratiska systemet hanterar risken att avskaffa sig självt. SD kan väl inte sägas vara ett demokratisk parti om de uttalat vill inskränka friheten hos de del av befolkningen, eller?
Inlägg #5: Postat: 2010-10-07 11:06:00
TRög
Min goda Inger Olsson, vrövel, vrövel, vrövel. Är du Turk så förtår jag dina idéer då ditt förslag utgår från samma princip som Turkarna hanterat Kurderna i alla tider. Dina åsikter är avskyvärda. Vi hade en statskyrka - för övrigt enda land i världen som haft en sådan - där prästerskapet höll folket i herrans tukt och förmaning mot att man fick ta betalt för sina tjänster genom att beskatta folket. Sedan många år tillbaka har kommunismen infiltrerat Svenska Kyrkan och enligt hävderna var Jesus jordens första kommunist så det stämmer ju välöverrens med historien. Till kommunismens förtret korsade Judarna hans väg varvid han höjdes långt över alla helgonförklarade individer. Vad som föregick i Storkyrkan var i grund och botten en skymf mot muslimska medborgare medlemmar av Sveriges Riksdag. - Såvida dom inte valde att stanna hemma och slippa höra biskopens bedrövliga predikan - Vet hut skulle jag vilja säga åt henne och dig och avsluta med att Svenska Kyrkan tige i Sveriges Riksdag.
Inlägg #6: Postat: 2010-10-07 11:20:00
Inger Olsson
#5 Inget nytt under SD:s "kiltar". Slakt och det dinglar mellan benen. Längesen som jag har förstått att SD även representerar religionshat. Alltså inte bara muslimernas. F ö intressant att textanalysera din retoriska metodik.
Inlägg #7: Postat: 2010-10-07 11:33:00
Lasse Wilhelmson
#4 Det är klart att ett land kan byta styrelseskick, i den ordning som det rådande föreskriver. Om det sker på annat sätt så brukar det kallas för revolution eller statskupp. Jag tror att du Carl Olof blandar ihop det formella styrelseskicket med begreppet "demokrati". Det senare kan man ju mena olika saker med.

MVH

Lasse W
Inlägg #8: Postat: 2010-10-07 11:49:00
Bizon
Lasse #2,6. Jag uppskattar verkligen dina sansat kloka och genomtänkta kommentarer. ----- Det är väl helt självklart att en befolkning som på demokratiska grunder vill avskaffa demokratin absolut måste kunna göra så. Annars blir det ju som eu-medlemskapet - ingen vet hur man tar sej ur eländet och några regler för den hanteringen finns inte vad jag vet - i det fallet är även den demokratiska ordningen försatt helt ur spel som det ser ut då eu-direktiven sätter sej över folkviljan hur demokratisk den än är. Bara att hoppas på en förändring på den punkten.
Inlägg #9: Postat: 2010-10-07 12:02:00
Bizon
Inger Olsson #3,6 Själv tycker jag att det är så oerhört mycket mer stake i SD´s framtoning än i mycket av de stolligheter du anfört i dina två inlägg - men det kan ju ha en del naturliga orsaker som jag anser har lika lite att göra med det som hänt i politiken på senare tid som om något "dinglar mellan benen" eller ej - hur upphetsande tror du att det är att ständigt bli mobbad och trakasserad av den enda yrkesgrupp i sverige som får betalt för att syssla med personförföljelse och smutskastning. Idéerna du ger uttryck för att "stoppa" vissa strömningar i samhället säger en hel del om din ytters grova och naivt okunniga analys - Frågar dej, hur ska det gå till? Och var tro du resultatet skulle bli?
Inlägg #10: Postat: 2010-10-07 12:04:00
Bizon
Lasse - rättelse - #2,7 skulle det vara - ber om ursäkt.
Inlägg #11: Postat: 2010-10-07 12:59:00
Inger Olsson
#9 Bizon: Din slutsats är att SD blir förföljd och mobbad... Ja, de har ju redan lyckats ta på sig martyrrollen. Men det gjorde förtryckare redan under digerdöden och fann bl a judarna som syndabockar. /// Du skulle inte börja tänka någon gång ist för att allt som oftast flumma på när Sverige är i princip i chocktillstånd? Men du kanske inte lyssnar ens på radion eller ser på teve? Frågan är om du förstår varför detta tillstånd? /// Ja, man skulle ha stoppat SD:s framfart. Vi har redan en lagstiftning om rasism och JK hade sagt sitt om SD:s inträde i skolorna. SD:s väljare, som gav runt 5 av 100 , behöver i grunden inte vara rasister utan kan rösta på detta parti av eg. andra orsaker och därför inte förstår innebörden i slutändan. Det är lätt att proppa okunnigt full av lögner OM de är tillräckligt rädda och utanför samhället på olika sätt.
Inlägg #12: Postat: 2010-10-07 13:01:00
Carl Olof
#7 OK, Lasse, vilka "olika saker" kan man mena med begreppet "demokrati", enligt dig?
Inlägg #13: Postat: 2010-10-07 13:28:00
Per W
Sveriges styrelseskick, monarki, där statschefen ärver sin position t ex, är väl inte helt demokratiskt. Vårt valsystem är nästan proportionerligt, men valkretsindelningen kan medföra att det block, som får mest röster kan hamna i minoritet i parlamentet. Det händer ofta i länder med enmansvalkretsar, ett system som ger starka regeringar men som kan ha en klar minoritet av röster. Demokrati är det som vi beslutar är demokrati, men absolut yttrandefrihet som vi kanske egentligen inte heller har är en förutsättning.
Inlägg #14: Postat: 2010-10-07 13:44:00
Pia I
SD är ett parti som alla andra. De kan köra över oss om vi inte kan försvara vår linje. De tror inte på att ta in för mycket folk utifrån. De tror på ett mer överskådligt och lätthanterligt Sverige, om jag förstår rätt.
Är det brottsligt?
Tror många tänker så i stugorna.

Jag tänker ingenting, men retar mig på fega svenskar. Som när Palme dog. Jag stirrade på begravningen på tv, som var otroligt överdådig. Kvar fanns inget av det hat som riktades mot Palme hans sista år.Bara lovsånger.
Jag gillade Palme starkt, för han kunde beröra.Därför älskade invandrade honom. De förstod hans storhet.
Inlägg #15: Postat: 2010-10-07 13:57:00
Inger Olsson
#13 Per W att idag ärva en statschefsroll handlar ju om ett förlegat system men det kommer sannolikt med tiden att lösas upp. Får vi hoppas. Och du är helt inne på att demokrati är det som beslutas om i Riksdagen och har då värdegrunder som mänskliga rättigheter, friheter som yttrande-, åsikts-, religions-, rörelsefriheter. Men, och det är detta MEN som jag vill lyfta fram, är att inga friheter är utan a n s v a r. Därav lagar och förordningar. Samhällen förändras också och utvecklas. Vetenskapliga kunskaper kommer till och ligger till grund för mycket arbete i Riksdagen. Därför kan jag inte begripa att SD inte stoppades i tid. Med tanke på partiets rötter, hur de har redan agerat innan valet och därför t ex stoppats av tidningar och nyhetskanaler pga av klart rasisitiska yttranden och även brottsligt ageranden, vilket är mycket farligt i grunden för ett rättsamhälle. Det handlade alltså inte om att de inte bemöttes utan det gick i n t e att föra en debatt med dem! /// Om jag säger en sak till ett barn och gör något annat gång på gång är det mycket skadligt. Om en rättsstat påstår sig arbeta för mänskliga rättigheter m m och i nästa andetag tillåter ett sådant parti - vad händer då?
Inlägg #16: Postat: 2010-10-07 14:02:00
kbl
Nu har du funnit ett parti som du tycker borde förbjudas. Vad är nästa steg? Vilka fler åsikter kan tänkas bli förbjudna? Vem ska bestämma vad som ska finnas med på listan?
Inlägg #17: Postat: 2010-10-07 14:16:00
Inger Olsson
#16 Är det mig du frågar? Eller? Nästa steg är kamphundar då de används i syften som direkt och indirekt skadar många andra samhällsmedborgare och djur. Vi bör även införa hundskatt igen så färre skaffar hundar och man slipper trampa i så många hundlortar... ;- Jag är ingen anhängare av förbud då jag är liberal, men det finns i n t e enbart rättigheter i något samhälle utan även skyldigheter. Kom ihåg att vi redan har en lagstiftning som förbjuder en hel del och då tycker jag det är självklart att förbjuda ett parti som verkar för hets mot folkgrupp. Värt att notera: man ställde ju serbiske ledaren Milosevic inför rätta i Haag och nu står ledaren för motsvarande SD i Holland inför rätta...
Inlägg #18: Postat: 2010-10-07 14:50:00
Lasse Wilhelmson
#12 Carl Olof. Demokrati betyder ju "folkstyre" eller "folkmakt". Det är väl ganska uppenbart att man kan mena olika saker med detta, liksom att det kan uppnås, eller approximeras på olika sätt. Vår liberala demokrati bygger ju på bland annat rätten att fritt bilda politiska partier och med dessa söka stöd hos folket i allmänna val. Olika varianter av detta finns ju med inslag av personval. Men det finns ju också styrelseskick där man enbart rösta på personer, eller i praktiken bara på två partier. Vad som är mest "demokratiskt" är nog snarare en empirisk fråga än en teoretisk. För övrigt rekommenderar jag ett studium av demokratibegreppet i till exempel Nationalencyklopedin, eller någon grundbok i statskunskap.

MVH

Lasse W
Inlägg #19: Postat: 2010-10-07 15:24:00
Bizon
Inger #11 Jag tror inte att strategin var att klä skott för folks fördomar och behov av syndabockar. Inte heller tror jag Mona S tänkte sej det då hon slarvade med bokföringen. Snarare tror jag att det är en masspsykos som nu löper bland människor som inte kan så mycket mer än att följa strömmen. Hade det politiska etablissemanget haft lite insikt och tidigare brytt sej om hur invandringen utvecklats så hade inte en av SD´s hjärtefrågor behövt bli aktuell - återstår då de två andra stora frågorna "kriminalhanteringen" och "äldreomsorgen".
Inlägg #20: Postat: 2010-10-07 16:56:00
Inger Olsson
#19 Jag har läst SD: s partiprogram och hävdar att SD inte bara letar syndabockar för sin nationella statspolitik utan sysslar med hets mot folkgrupp och skyr inga metoder. Även att se till så att deras politiker skadade sig själv men hävdade att han hade blivit överfallen några dagar innan valet. De har ju kört hårt med att invandrarna är de som är brottslingar. Tack o lov avslöjade sjukhuset bedrägeriet..../// Det du nämner som SD:s hjärtefrågor; kriminal- och äldrepolitiken är, som jag ser det, även röstfiske utan substans därför den saknar finansiell trovärdighet. SD:s rötter är kvar om än numera med kostym på. /// Man kunde ha stoppat deras framfart genom att tillämpa befintlig lagstiftning och bemöta dem hårt från början. Det är tillåtet att idka föreningsliv men i n t e självklart att få bidrag om verksamheten använder sig av t ex brottslig karaktär. Nu har SD fått miljoner i partistöd. /// Varför tog man inte detta parti på allvar från början? Tror även att man trodde att svenskarna inte var så dumma då vi lever i ett kunskapssamhälle. Nu kommer de t o m in i utskotten trots att Alliansen försökte stoppa dem. Med all rätt då SD får betraktas som en risk för landets säkerhet i det stora hela. I synnerhet om det till slut går emot dem tillräckligt. Och här kunde de rödgröna ha hjälpt till att förhindra åtminstone detta. Men ack nej.
Showing page 1 of 4: 1  2  3  4
Laddar...