Är det odemokratiskt att vilja avskaffa demokratin?

Den här tråden diskuterar artikeln Är det odemokratiskt att vilja avskaffa demokratin?.
Showing page 4 of 4: 1  2  3  4
Inlägg #61: Postat: 2010-10-13 08:43:00
Lasse Wilhelmson
# 60 Leif-Arne, judarna i Iran har det mycket bättre än palestinierna i israel och de vill inte emigrera. De har inte heller fått sitt land eller sina egendomar stulna som palestinierna.

mvh

lasse w
Inlägg #62: Postat: 2010-10-13 09:02:00
Leif-Arne
#61 På vilket sätt har de det bättre, har de bättre yttrandefrihet, kan de öppet leva som homosexuella? Hur vet du att "de" inte vill emigrera?
Inlägg #63: Postat: 2010-10-13 10:00:00
Leif-Arne
#61 1979 fanns ca 100 000 judar i Iran, idag finns det 25 000. Möjligen borde "de vill inte emigrera" utolkas som "de har ännu inte emigrerat"
Inlägg #64: Postat: 2010-10-13 11:30:00
TRög
Lasse och Leif-Arne - ni bjuder onekligen på en intressant polemik rörande demokratins existens och dess vara eller icke var som Hamlet formulerade det. --//-- Båda argumenterar utifrån - åtminstonde vid ett första påseende - något slags egen erfarenhet. --//-- Att Lasse gör det står utom all tvekan och om Leif-Arne gör det för att han tillhör dom som söker svar på livets gåta vid regnbågens fot så förstår jag ert sätt att argumentera. --//-- I så motto hyser jag mer tillit till Lasse som lyft fram Israel som en förment rasfientlig demokrati i pajkastningen. --//-- Att hämta argument ur självupplevd fatabur har alltid haft sprängkraft. --//-- Vad slags behov av fler bögar och flator föreligger i Sverige. De vägrar medverka till den befolkningstillväxt vi så väl behöver med mindre de tillåts belasta en ansträngd svensk sjukvård eller utnyttja surrogatmammor för sina avvikande värderingar. De behövs inte för samhällets fortlevnad och välmående. Välmåendet i det fallet är rent egoistiskt. --//-- Är det demokrati ...... --//-- Har förmodligen tänt en brandfackla eller blev det bara en puff från ett skrämskott........ --//-- En seriös debatt om demokratins innehåll, berättigande och konsekvenser såväl globalt som lokalt efterlyses med avseende på det SVENSKA SAMHÄLLET i första hand. --//-- Så var det med det ....
Inlägg #65: Postat: 2010-10-16 11:14:00
Jasmine R
Etablissemangets debatt i den svenska ankdammen liknar ju det forna Sovjets debatt i Pravda på sin tid; Man utgår ifrån en officiell idealbild av tillståndet i nationen.

Vaddå demokrati? Har vi demokrati i Sverige? Något som inte finns kan väl inte hotas?
Jag är dödstrött på denna vanföreställning som majoriteten av landets befolkning verkar vårda ömt och aldrig komma på tanken att ifrågasätta.
Visst, på många sätt har vi det bättre än i andra länder, men det innebär inte att vi har demokrati, det innebär bara att befolkningen på denna geografiska plats till stor del består av det globalt sett välbärgade skiktet.
Att kalla det strängt begränsade inflytande vi har på ekonomin och politiken för demokrati är direkt felaktigt. En lögn.
Försök praktisera demokrati och ni kommer att stoppas ögonaböj.
Sd är inte det enda parti som praktiserar ickedemokratiska praktiker i Sverige. Det gör alla stora partier.
Inlägg #66: Postat: 2010-10-16 11:54:00
Leif-Arne
Du är ju mycket för ekonomisk demokrati, är äganderätten förenlig med det du kallar ekonomisk demokrati?
Inlägg #67: Postat: 2010-10-16 12:25:00
TRög
Leif Arne du är ett praktexempel på Ohlyistisk retorik. Tillämpad av en grupp individer med medveten oförmåga att ta ett helhetsbegrepp på ett inlägg. Vad i hela fridens namn hindrar ekonomisk demokrati att omfatta en viss form av äganderätt. Du ifrågasätter föstås den enskilda äganderätten men om jag nu på rent jävulskap säger ja i allra högsta grad och lägger till att du menar naturligtvis den kollektiva. Har du inte en egen liten flisa i ett hörn på något sjukhus eller i asfalten. Du beter dig precis så som Ohly förväntas och han kan vi vara utan.

Du citerad Esais Tegner för någon dag sedan - gubben hade rätt !
Inlägg #68: Postat: 2010-10-16 12:44:00
Leif-Arne
#67 Kära nån, hoppas jag själv slipper bli så desorienterad. Läs en gång till; jag ställer en fråga till Jasmine, det är inget påstående. Om inte annat så titta på krumeluren sist i meningen den som ser ut som ett slags spegelvänt "S" som saknar den nedersta böjen. Tecknet är ett frågetecken, om man inte förstått att det är en fråga så markerar tecknet i fråga just detta. Vad gäller Ohlysk retorik så gör du själv några sådana: GbA och Halmgubbe t.ex.
Inlägg #69: Postat: 2010-10-17 13:27:00
kristjan
Håller med dig Jasmine R.
Brukar kalla det valsystem som vi har för "Kryss vart fjärde år".
Dess huvudfunktion verkar vara ett försök till att legitimera att en grupp politiker får göra som de vill de närmast fyra åren.
Med den teknik som vi har i dag finns massor med möjligheter att utveckla demokratin.
Vi kan t ex deklarera på nätet eller flytta över pengar.
Men det politiska maktetablissemanget SMFpCKd vill inte
Inlägg #70: Postat: 2010-10-17 14:07:00
Leif Erlingsson
Befriande klarsyn i inlägg Jasmine R 2010-10-16 11:14 #65. Tack!
Inlägg #71: Postat: 2010-10-22 22:38:00
forsblom
Ledaren säger att: "Om skapandet av ett samhälle där alla kulturella och etniska grupper lever sida vid sida med lika rättigheter så innebär det ett "allvarligt hot" och en "elakartad kränkning" mot det som Sverigedemokraterna vill och att partiets föreslagna åtgärd mot dem som inte anpassar sig till svensk urkultur är att de måste lämna landet, så torde de som får stanna uppfattas som härskande över de som i så fall utvisas. Alltså är Sverigedemokraternas politik, med den definitionen, rasism." Jag har själv inte röstat på SD men jag vet att SD:s politik inte är det som ledaren vill säga. Jag efterlyser en skärpning för att inte förvärra de lögner som folk i allmänhet genomskådar!
Showing page 4 of 4: 1  2  3  4
Laddar...