Fitta, kukhuvud och din jävla mamma-knullare

Den här tråden diskuterar artikeln Fitta, kukhuvud och din jävla mamma-knullare.
Showing page 1 of 2: 1  2
Inlägg #1: Postat: 2010-10-05 13:33:00
Jan Olsson
Gossen i exemplet led kanske av Theoretts syndrom - ja,inte han direkt - men Du indirekt - kan det ha varit sålunda? - Eller?
Inlägg #2: Postat: 2010-10-05 14:09:00
Olle k
Jan: Eller så var han bara tonåring? Självklart finns det ungdomar med detta men de är nog inte särskilt många säger utan att ha någon statistik på det. Förmodligen var han bara en av dem som brukar språket på det sättet, som formats av samhället. Tragiskt men sant. Fördjävligt bra text för övrigt!
Inlägg #3: Postat: 2010-10-05 14:40:00
JosefBoberg
"Språket hos unga idag är på nivåer man själv inte ens kunnat tänka sig i sin vildaste fantasi - och det är vi vuxna som är problemet."

Jo... - det håller jag villigt med om. Men tänk ifall det vore bara språket som vore problemet - då skulle det ju vara ett pyttelitet problem, faktiskt...

Men nu är det ju så att Wi vuxna bokstavligt talat hjärnFörsmutsar barnen ifrån blöjålderna med en förryckt felaktig inställning till wåra kroppar - som kort och gott är FRUKTANSVÄRD !

Om det VERKLIGA och ej minst STORA problemet - har jag tänkt och skrivit HÄR Länk: josefboberg.wordpress.com
Inlägg #4: Postat: 2010-10-05 16:18:00
anonym
Det ÄR faktiskt en möjlighet, Tourettes syndrom, fast den brukar inte visa sig riktigt så som här beskrivs, utan när personen får sin "attack" det en radda "kukhuvud" under flera minuters tid...:

Men en sak är att sanningen är att ungdomar både pratar och beter sig på ett sätt som är ibland totalt oacceptabelt även om man skulle ta hänsyn till att deras hjärnor fortfarande befinner sig under utveckling och de inte kan tänka längre än två sekunder framåt i tiden. Detta ser och hör man dagligen om man jobbar inom skolan. Men det finns få lärare som vågar verkligen ta tag i detta; föräldrarna springer till rektorn och klagar att lärarna har mobbat deras liten gulleplutt som absolut inte gör så som de påstår. Sedan är det läraren som är den "onda".
Därför har lärarna gett upp för länge sedan...
och att jag skriver anonymt beror på samma sak; jag är inte lärare men har kontakt med skolan via mitt arbete och just nu har jag inte råd att förlora mitt jobb...
Inlägg #5: Postat: 2010-10-05 16:38:00
JosefBoberg
Jo... - #4 Anonym - men har Du någon gång slagits av tanken att mobiltelefoner är "fördummande" Länk: josefboberg.wordpress.com
Inlägg #6: Postat: 2010-10-05 16:55:00
Jan Olsson
Tack JosefBoberg - Din "länk" gav mig faktiskt,om inte myror i brallan - så i alla fall myror i "huvudet" - verkligen ett svårt fall av "något syndrom" - men vilket? - "Järnforskare" efterlyses? - men vilken? - kanske någon med kallsåg? - eller annat verktyg för avknoppning - av en bit material! - vi får se tiden annan - Till Olle k. - Svordomar är också ett sätt att prata på -
Inlägg #7: Postat: 2010-10-05 19:28:00
anonym
Jo, det har jag faktiskt tänkt och gör det fortfarande. Och det är inte en fråga om bara teknik och "vad-som-händer-i-framtiden" utan även en fråga om just MOBILTELEFONER och "fördummande". Vad jag menar att, följden av utvecklingen och mer och mer avancerade mobiltelefoner eller vad heter de nuförtiden? har lett till att varenda unge sitter och, nej, inte knappar lägre, utan bläddrar eller på något sätt "petar" på manicken de har i handen alltid och överallt. Även i skolan. Nuförtiden brukar man ha en korg på den fd katedern där man samlar mobiler när eleverna kommer in. Men alla lämnar inte in sina: "Jaag ääger ingen...eller min äär reedan i skåpet". Sedan ser läraren att där sitter en elev, OBS!! oftast en UNG TJEJ, som med sina målade naglar "petar" i skärmen...och när läraren kommer fram och ber om att få mobilen är svaret: "Vad menar duu... ??tuggande av tuggummi". Så visst är mobiler dummande på flera olika sätt. Om du åker tåg och inte väljer en tyst vagn får du antingen ha öronproppar eller Mp3 som du har på högsta volym, för att inte höra det pladdrande som dessa ungdomar håller på med. Eller också håller de på att skratta högt och länge, under hela resan mellan Stockholm och Göteborg när de läser de sms som de får via manicken. Dessa personer uppträder i flock som har ca 3-5 medlemmar.
Att sedan även vuxna människor måste meddela till var och en att "nu är jag i Hallsberg, och på mötet i dag fick vi veta att..." med hög röst, tyder på att du har rätt: mobiltelefoner och andra tekniska finesser är fördummande.
Inlägg #8: Postat: 2010-10-05 19:33:00
CMO
Verkar vara en normal och sund 14 åring, att göra uppror mot och utskilja sig från föräldragenerationen är ett sunt och naturligt beteende i den åldern. Om det sker med så oförargliga uttrycksmedel som lite fula ord så är det desto bättre.
Inlägg #9: Postat: 2010-10-05 21:00:00
anonym
Det är det jag menar; man kan inte förvänta sig att en 15 åring kan vara som en vuxen; hjärnan kan inte bearbeta info, att göra uppror är normalt; om man inte gör det är man inte normal. Och detta är sanning och inte ett försök att provocera. Ni tonåringar ska vara som ni är, och omvärlden kommer att reagera som den gör och vi alla har genomgått det stadiet...och vips; när du är lite äldre tänker du med förvånan om du har förträngt det eller med ett road leende om du kommer ihåg det på de saker som du själv höll på med i den åldern. Jag gör det med ett leende...fast då fanns det inte mobiler...det vi gjorde var att smygröka vissa rökte även HASCH!!!, dricka sprit och halvhångla på allmänna ställen...eller att helt enkelt vara töntiga, precis som ni gör...
Inlägg #10: Postat: 2010-10-05 21:35:00
Pia I
Jag håller inte med #8#9.
Det är inte normalt, att en 14-15 åring sitter och vräker ur sig vad som helst i skolmiljö tex. Alla dessa epitet, som jag hört senast i dag som kuksugare, hora, idiot, fitta osv. reagerar jag kraftigt på. Jag har ungdomsverksamhet sedan 2003, vilken jag sköter så bra att skolan vill att jag ska stanna för alltid.
För det första ska man ta hänsyn till de elevervilka är de flesta som inte sitter och skriker okvädningsord rakt ut. Skolan, är en allmän plats för alla och eleverna måste lära siga att dämpa ner och ta hänsyn även till andra än sig själv.
Jag är säker på att även om eleven ber dig dra åt helvete, när du säger till, så slutar den nästan på en gång, för så beroenda är
eleverna av oss vuxna och våra gränser. De inser att vi har rätt. Det är förolämpande mot flickorna i skolan, om man sitter och kallar varandra för fitta och bög samt horunge under skoltid, vilken jag talar om. Vi ska lära barnen för livet. Men vi ska också låta ungdomen ha kul, umgås, lyssna på musik och lära sig umgås. Jag fattar inte vad man ska var rädd för som vuxen? Lärare beter sig som underkuvade individer, om de inte vågar stå för etik och moral i skolan.Elever älskar vuxna som vågar. Själv skulle jag våga mitt jobb för det jag tror på!
Inlägg #11: Postat: 2010-10-05 23:30:00
anonym
Pia: jag menar inte att tonåringar ska få vräka ur sig vad som helst, vad var jag menade; DET ÄR INTE ACCEPTABELT. MEN vem vågar säga ifrån när föräldrarna kommer och klagar hos rektorn som i sin tur är styrd av den inbillade ekonomin. Vad jag menar är
att dagens ungdomar har ett sätt att bete sig, att använda ett språk, som är helt oacceptabelt. Men vem reagerar? Ingen. Varför? För att det saknas civilkurage. Jag har gjort mitt och blivit av med ett antal jobb pga att jag har påpekat att det hela håller på att spåra käpprätt åt he---te. Men vad fick jag för det? Jo, jag har fått ett antal gånger under min "yrkeskarriär", antingen order att hålla käften eller att lämna skeppet. Oftast har jag valt att det senare...

Gränssättning; hur många föräldrer vet vad det betyder? Om inte föräldern förstår men läraren förstår, vem tror man på? Just det; föräldern som påstår att min lilla gulleplutte skulle ALDRIG säga så/göra så. Hur dum får man vara som en tonårsförälder? För min del är den tiden förbi men jag kommer ihåg...att jag var också odräglig som tonåring, att jag sket totalt i vad mina föräldrar sa låtsades som om jag gjorde det. Och dhela processien förstår jag NU, först nu.men det jag också kommer ihåg är att jag "förhörde" mina tonåringar noga innan jag gick till rektorn vilket jag aldrig gjorde,
Inlägg #12: Postat: 2010-10-05 23:30:00
anonym
Pia: jag menar inte att tonåringar ska få vräka ur sig vad som helst, vad var jag menade; DET ÄR INTE ACCEPTABELT. MEN vem vågar säga ifrån när föräldrarna kommer och klagar hos rektorn som i sin tur är styrd av den inbillade ekonomin. Vad jag menar är
att dagens ungdomar har ett sätt att bete sig, att använda ett språk, som är helt oacceptabelt. Men vem reagerar? Ingen. Varför? För att det saknas civilkurage. Jag har gjort mitt och blivit av med ett antal jobb pga att jag har påpekat att det hela håller på att spåra käpprätt åt he---te. Men vad fick jag för det? Jo, jag har fått ett antal gånger under min "yrkeskarriär", antingen order att hålla käften eller att lämna skeppet. Oftast har jag valt att det senare...

Gränssättning; hur många föräldrer vet vad det betyder? Om inte föräldern förstår men läraren förstår, vem tror man på? Just det; föräldern som påstår att min lilla gulleplutte skulle ALDRIG säga så/göra så. Hur dum får man vara som en tonårsförälder? För min del är den tiden förbi men jag kommer ihåg...att jag var också odräglig som tonåring, att jag sket totalt i vad mina föräldrar sa låtsades som om jag gjorde det. Och dhela processien förstår jag NU, först nu.men det jag också kommer ihåg är att jag "förhörde" mina tonåringar noga innan jag gick till rektorn vilket jag aldrig gjorde,
Inlägg #13: Postat: 2010-10-05 23:40:00
anonym
Ett nytt försök eftesom datorn skickade i väg inlägget innan jag var kla:

Pia: jag menar inte att tonåringar ska få vräka ur sig vad som helst, vad var jag menade; DET ÄR INTE ACCEPTABELT. MEN vem vågar säga ifrån när föräldrarna kommer och klagar hos rektorn som i sin tur är styrd av den inbillade ekonomin. Vad jag menar är att dagens ungdomar har ett sätt att bete sig, att använda ett språk, som är helt oacceptabelt. Men vem reagerar? Ingen. Varför? För att det saknas civilkurage. Jag har gjort mitt och blivit av med ett antal jobb pga att jag har påpekat att det hela håller på att spåra käpprätt åt he---te. Men vad fick jag för det? Jo, jag har fått ett antal gånger under min "yrkeskarriär", antingen order att hålla käften eller att lämna skeppet. Oftast har jag valt att det senare... Gränssättning; hur många föräldrer vet vad det betyder? Om inte föräldern förstår men läraren förstår, vem tror man på? Just det; föräldern som påstår att min lilla gulleplutte skulle ALDRIG säga så/göra så. Hur dum får man vara som en tonårsförälder? För min del är den tiden förbi men jag kommer ihåg...att jag var också odräglig som tonåring, att jag sket totalt i vad mina föräldrar sa låtsades som om jag gjorde det. Och hela processen förstår jag NU, först nu. Men det jag också kommer ihåg är att jag "förhörde" mina tonåringar noga innan jag gick till rektorn vilket jag aldrig gjorde, och tog reda på sanningen, för det kan man göra om man agerar som en FÖRÄLDER...en gränssättande, kärleksfull men samtidigt en sträng förälder...
Detta är min tanke men som jag förut påpekade när jag skrev angående annan diskussion; jag är tvungen att skriva anonymt för att inte förlora mitt jobb..ige
Inlägg #14: Postat: 2010-10-06 09:28:00
88
Dyslexi och Tourette, dagens vanligaste "sjukdomar"??
Vi gamla kallar det vanlig ohyfs och lättja..
Inlägg #15: Postat: 2010-10-06 11:06:00
Olle k
MEN! Att skylla ungdomars beteende på att de är inne i en fas eller ålder är ju samma sak som att acceptera det och en jävligt stor anledning till varför de beter sig som det gör. Det är även ett bevis på hur mycket vi skämmer bort ungarna idag. Självklart är tonåringar lite speciella med alla hormoner och då de är på väg in i vuxenvärlden, men för den sakens skull ska man inte tillåta dem att bete sig illa. Det ska ingen få göra. Tycker generellt att vuxna skämmer bort sina barn alldeles för mycket och tar allt för mycket skit. Självklart ska barn få vara barn, de ska få göra fel, men då har vi som uppgift att tillrättavisa och ge alternativ på bättre lösningar. Att acceptera barns dåliga beteende är att göra dem en grym björntjänst.
Inlägg #16: Postat: 2010-10-06 11:29:00
anonym
Absolut är det det,en björntjänst att låta dem härjas som de vill. Men både föräldrarna och lärarna saknar förmåga, vilja eller ork i dag, för att orka uppfostra dessa, varelser som, i vissa fall visar en sida hemma och en annan sida ute. Eller också beter dig sig lika odrägligt hemma men om förälrarna orkar ta till några uppfostringsmetoder är de ofta felaktiga. Jag känner flera föräldrar som försöker vara kompisar med sina barn, köper sprit etc. MEN BARNEN HAR JU REDAN KOMPISAR, de behöver en gränssättande vuxen

Vad gäller "lättja" hänvisar jag till länken nedan. Den där typen av uttalanden, "lättja", försvårar arbetet av dem gruppen av människor som försöker hjälpa dessa barn; om man har en förälder som kallar barnets lässvårigheter för lättja är barnet illa ute och borde omedlebart omhändertas av socialtjänsten.

Länk: svd.se
Inlägg #17: Postat: 2010-10-06 13:42:00
Olle k
Ja och visst, det är synd om föräldrar som inte "orkar" eller liknande, men jag är förälder också och det är min plikt att ta den fajten. Bryr mig inte om vi blir jätte osams för jag gör det ju för min sons skull. Att släppa på det är att ge upp och då tar man inte sitt ansvar som förälder. Tycker jag.
Inlägg #18: Postat: 2010-10-06 14:00:00
anonym
Det är exakt vad jag menar; skaffar du barn måste du räkna med att de följande 20 åren måste du ta fajten, orka vara snäll, rättvis och gränssättande. Och osams, det är man nästan jämt; när ungar är i en viss ålder. Men det finns föräldrar som t ex säger att "men han/hon blir så arg om jag säger att han/hon inte får hålla på med datorer/spela..."

Visst, men det får man ta och jag har förstått att det finns en knapp i datorn där man kan stänga av den...jag brukade förvarna EN gång och sedan tryckte jag på knappen...ett jäkla skrikande blev det men so what?
Skrik då...lugnet kommer efter stormen.
Inlägg #19: Postat: 2010-10-06 15:49:00
JosefBoberg
Om hur dom flesta barn får en tokig start i livet HÄR Länk: josefboberg.wordpress.com
Inlägg #20: Postat: 2010-10-06 19:28:00
nisse8
Nu är vi officiellt mångkyltyrella och får då acceptera språkbruk från andra kulturer. I länderna runt Medelhavet används könsord som svordomar. Då missbrukar man inte Guds namn, som vi svenskar gör p g a vår sekulariserade obildning.
Showing page 1 of 2: 1  2
Laddar...