Valt inlägg:
Jo, det har jag faktiskt tänkt och gör det fortfarande. Och det är inte en fråga om bara teknik och "vad-som-händer-i-framtiden" utan även en fråga om just MOBILTELEFONER och "fördummande". Vad jag menar att, följden av utvecklingen och mer och mer avancerade mobiltelefoner eller vad heter de nuförtiden? har lett till att varenda unge sitter och, nej, inte knappar lägre, utan bläddrar eller på något sätt "petar" på manicken de har i handen alltid och överallt. Även i skolan. Nuförtiden brukar man ha en korg på den fd katedern där man samlar mobiler när eleverna kommer in. Men alla lämnar inte in sina: "Jaag ääger ingen...eller min äär reedan i skåpet". Sedan ser läraren att där sitter en elev, OBS!! oftast en UNG TJEJ, som med sina målade naglar "petar" i skärmen...och när läraren kommer fram och ber om att få mobilen är svaret: "Vad menar duu... ??tuggande av tuggummi". Så visst är mobiler dummande på flera olika sätt. Om du åker tåg och inte väljer en tyst vagn får du antingen ha öronproppar eller Mp3 som du har på högsta volym, för att inte höra det pladdrande som dessa ungdomar håller på med. Eller också håller de på att skratta högt och länge, under hela resan mellan Stockholm och Göteborg när de läser de sms som de får via manicken. Dessa personer uppträder i flock som har ca 3-5 medlemmar.
Att sedan även vuxna människor måste meddela till var och en att "nu är jag i Hallsberg, och på mötet i dag fick vi veta att..." med hög röst, tyder på att du har rätt: mobiltelefoner och andra tekniska finesser är fördummande.
Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?