| Inlägg #1: Postat: 2010-08-26 08:26:00 | |
|
Mats Persson |
Imponerande Jessica. Det är inte ofta jag har läst en text som verkligen har vänt min egen uppfattning diametralt medan jag läst. Intressant och tänktvärt.
|
| Inlägg #2: Postat: 2010-08-26 10:31:00 | |
|
Leif-Arne |
En intressant text, jag är själv kluven till det du skriver. Jag håller med om att en del mobbing sannolikt skulle förhindras genom att stärka och "coacha" en del barn till att säga nej och kunna sätta gränser. Men är det så lätt, egentligen, en del är väldigt försagda och blyga, vilket är egenskaper som mobbare snart får korn på. Vad jag däremot vaänder mig mot är att du, som jag uppfattar det, lägger problematiken hos den mobbade. -"Om de vore bättre på att säga nej och sätta gränser skulle de inte bli mobbade". Min första invänding är att det är mobbaren/-na som är problemet inte den som utsätts, den andra är att van skall kunna vara udda, försagd, blyg etc utan att bli mobbad.///Under min tid som RSO så Regionalt Skyddsombud var det ofta det kom fram att det fanns svåra psykosociala problem på arbetsplatserna, i.e. ofta mobbing. Flera gånger var den som blev utsatt för mobbing ingen tyst och försagd individ, men det tar på även den tuffaste att bli utsatt för tillexempel utfrysning, och detta kan faktiskt vem som helst bli.
|
| Inlägg #3: Postat: 2010-08-26 10:53:00 | |
|
Nettan999 |
Håller inte med skribenten riktigt. Det åligger inte barnen att lära sig ge igen, det är vi vuxna som har en skyldighet att lära våra barn att kunna hantera situationer av olika slag. Mobbing är ett av dessa områden. Varför ger vi inte våra barn trygghet och lär dem kommunicera. Ett barn somär trygg i sig själv och kan kommunicera blir sällan mobbad. Det är nog så i stort sett överallt i samhället att kan man inte kommunicera så blir det missförstånd och kan man inte förklara missförstånden på ett sakligt sätt så kan det bli problem.
|
| Inlägg #4: Postat: 2010-08-26 10:54:00 | |
|
Nettan999 |
Jessica. Glömde skriva att det var en bra artikel, för det är den.
|
| Inlägg #5: Postat: 2010-08-26 11:59:00 | |
|
Anna Nyhm |
Var är du, Ola Tidman, du som tycker att den mobbade har sig själv att skylla???
|
| Inlägg #6: Postat: 2010-08-26 12:06:00 | |
|
Bizon |
Ja artikeln är bra och viktig, och en del slutsatser sätter fingret på spiken. Möjligen är vissa invändningar på sin plats mot det generella antagandet att den mobbade per automatik har förmåga och egenskaper som kan svara upp mot utvecklandet av de färdigheter som skulle kunna sätta mobbaren på plats. Människor är så olika och lika lite som att alla skulle kunna bli fullfjädrade konsertpianister så kan inte heller alla utveckla den sociala kompetens som gör den oantastlig för en mobbares sjukliga behov av att förtrycka andra. Att trots detta faktum prioritet ett bör vara att som sägs i artikeln - stärka de personers självförtroende och öva dessa i att sätta gränser. Och alldeles självklart "ska mobbarna samtidigt tas bort ur bilden" - samt att även vård dessa om möjligt på ett sådant sätt att deras behov av självhävdelse inte går ut över andra i framtiden. Det har ju framkommit att även mobbaren är ett offer för sina drifter eller ett inlärts förtrycksmönster som bottnar någonstans i dennes upplevelser. Citerar//Men jag tror att man inte får glömma bort att barnen som blir mobbade på något plan har skadade instinkter och en sårbarhet som, om de inte får hjälp, kommer följa dem genom livet och ställa till det för dem i framtiden//sc. Vilket jag uppfattar även i hög grad gäller mobbaren, möjligen då med undantag från det man kan kalla empatisk känslighet. Då problematiken gäller barn i grundskola och gymnasium anser jag att den mobbande omedelbart bör flyttas till en annan skola - detta för att lyfta skuldbördan från den mobbade och att inte belasta den drabbade och dennes föräldrar med de extra arrangemangen som längre skolväg eventuella reskostnader och så vidare för med sej. Det tjänar ju även som en extra markering för övriga elever och mobbarens medlöpare. Dessutom anser jag att en polisiär mobbrotel bör bildas vars uppgift är att samordna och följa upp erforderliga åtgärder som stöd och vård till de inblandade. Kanske kan man säga att detta med mobbing och liknande utslagningsmekanismer alltid förekommit, men jag tror att det accelererar i konkurrens och armbågssamhällen av den typ vi lever i där det är strid på kniven även bokstavligen från sandlådekampen om bästa spaden till hela betygshetsens piska för en position i livet som gör var och en konkurrenskraftig - alltså den socialpsykopatiska samhällsekonomi som förespråkar vinstmaximering framför en god livskvalitet tillgänglig för alla och där alla ska slåss om en sittpinne i hierarkin...
|
| Inlägg #7: Postat: 2010-08-26 14:59:00 | |
|
Thomas L. Aabo |
Som dansk invandrarunge fick jag lära mig av min far att ge igen med samma mynt. Resultatet blev att de slutade mobba, då var det inte roligt längre.
|
| Inlägg #8: Postat: 2010-08-26 15:36:00 | |
|
Banestyrelsen |
#7. I min syskonskara var det bara min äldsta syster som blev mobbad för att hon var dansk hon kallades bl a "neger", vilket låter löjligt idag. Anledningen var att när hon började skolan hade hon ingen brytning men använde flera danska ord som de svenska ungarna inte förstod, som stue istället för vardagsrum. När det blev dags för oss yngre att börja skolan hade hon korrigerat vårt orförråd.
|
| Inlägg #9: Postat: 2010-08-26 15:39:00 | |
|
Janne B |
I morse så var det ett mycket givande SVT program om danskar i London - en koloni på 30 000 personer.Det var mycket tal om danska o engelska attityder mm. Jantelagen ansågs inte styra danskarna i London. Deras trohet till den danska folkkyrkan redovisades mycket. Danskarna har avgjort en ennan attityd till sin gamla statskyrka än vad svenskarna har till sn motsvarighet.
|
| Inlägg #10: Postat: 2010-08-26 16:00:00 | |
|
Nettan999 |
#6. Nej Bizon, INGA FLER POLISIERA ingipanden. Det är väl själva f--n att inte lärarna fåt ta tag i ungjävlarna ursäkta mitt språkbruk som är störande. Återinför kvarsittningen så får de stökiga eleverna tänka efter och man kan samtidigt försöka prata med dem. Jag skulle inte klara av att inte låta bli att ingripa även omman inte får det utan att riskera att som lärare att bli anmäld. Data- och Internetförbud och kanske även förbud mot mobiler och fjärrkontroller. För idag har det nog ingen effekt att ge barnen utegångsförbud om de ändå har tillgång till Internet m.m.
|
| Inlägg #11: Postat: 2010-08-26 16:06:00 | |
|
Nettan999 |
#9. Janne B. Vi svenskar verkar älska att praktisera Jante-lagen av någon konstig anledning. Naturligtvis inte alla men det sitter VÄL inrotat. Detta tror jag är en av orsakerna till att många blir mobbade för de har fått lära sig att de inte är värda något. Och det värsta är nog att många förnekar att det är så. Varför vet jag inte, kanske det är allt för tungt att vakna upp till verkligheten och inte ha en aning om hur man ska hantera den nya insikten.
|
| Inlägg #12: Postat: 2010-08-26 17:04:00 | |
|
frihets-daggis |
Riktigt bra artikel. Man ska lära sig säga ifrån och stå
upp för sin sak. Jag menar som darwinist att kan man inte äta nån så får man finna sig i att bli uppäten själv. Ta bara i mänsklighetens gryning: Ett lejon kommer och börjar tjafsa, ska du då bara stå där och ta emot? Nej, säger jag: säg klart ifrån att du inte finner dig i behandlingen så löser sig hela problemet och lejonet får snopet vandra iväg å tracka nån annan. Alltså för att bemöta psykopater och mobbare får du helt enkelt utbilda dig till psykopat själv, - så är det bara. Äta eller ätas. Rösta på Moderaterna. |
| Inlägg #13: Postat: 2010-08-26 18:05:00 | |
|
Bizon |
frihets-daggis #12 Perfekt cynism :- det är ju så klart det naturliga urvalet som gör att alla mobboffer sorteras till återvinningen och alla andra djur som lärt sej att säja ifrån får svälta ihjäl - du sköna gamla värld!
|
| Inlägg #14: Postat: 2010-08-26 18:26:00 | |
|
Bizon |
Tyvärr Nettan så tror jag det du tar upp som exempel är verkningslöst och jag vill inte ursäkta din benämning "ungdjävlar" därför att det redan i användandet av invektiv ligger ett förväntat nederlag och jag vill inte ge upp möjligheten för ungarna att få göra en och annan insikt som i bästa fall leder till rätt spår. Det är viktigt att möta varje unge på ett sätt som gör att den ungen känner att vi bryr oss - både mobbare och mobbad. Och jag kan inte förstå att du tror på dessa förbud - eller skojar du med mej? Ungar måste få möta engagerade människor som kan visa vad en mobbhandling innebär och att konsekvensen av den typen av beteende får så stora proportioner att ungen förstår, då duger inte lite tv- eller dataförbud. Dessutom ska allt sådant arbete och sociala och polisiära åtgärder dokumenteras som underlag för de skadestånd som kan och ska utdömas om skola/skolledning och andra berörda myndigheter inte skött sina åligganden - det är skolplikt vilket innebär att skolan måste svara upp mot även de särskilda behov som var elev har rätt att få tillgodosedda.
|
| Inlägg #15: Postat: 2010-08-26 21:22:00 | |
|
Nettan999 |
#14. Bizon. Säger inte emot Dig över huvud taget, men jag har inte det tålamodet med barn som är lite bråkiga. Och jag vet inte om jag tror eller inte på de slags förbud som jag föreslog eftersom när mina barn var i skolåldern fanns det inte datorer och annan elektonik. Jag tror inte på polisiära insatser eller att koppla in de sociala myndigheterna utana att föräldrar och lärare tillåts ta ansvar utan att behöva riskera att bli anmäld förmisshandel som det faktiskt har hänt omman läser media. Vad jag däremot tror mig veta är att vi vuxna måste föregå som förebilder förvåra barn och ungdomar. Och de särskilda behov som skolan "måste" svara upp till fungerar inte i praktiken. Någonstans brister det och självklart är det många olika faktorer som spelar in, dock har jag ingen universallösning. Men jag tror nog ändå jag skulle beslagta datorn och jag tror också att ett barn som vet att föräldern tar datorn oftast inte riskerar det. Nu menar jag inte något som händer av misstag utan sådant som barn och ungdomar medvetet gör som de vet ärfel.
|
| Inlägg #16: Postat: 2010-08-26 21:52:00 | |
|
Pia I |
Det är bra om den mobbade har en vuxen bakom sig i skolan, som kan åskådliggöra, gärna inför gruppen, att mobbas gör man inte i en skola.
Det är vår skyldighet som vuxna, att stoppa mobbing. Stoppa och följa upp. Den mobbade och mobbaren behöver tas in i ett sammanhang, där mobbingen glöms bort och ersätts av annan , mer rolig och meningsfull verksamhet. Tex en trevlig och rolig rastmiljö, med ingredienser som ungdomarna gillar. Ingen vill egentligen mobba. Jag håller med om att man måste använda kraftuttryck för att stoppa mobbing. |
| Inlägg #17: Postat: 2010-08-26 21:54:00 | |
|
AlexanderX |
Bra skrivet Jessica! Jag var också ett ”mobboffer” i skolan. Det berodde förmodligen på att jag var/är lite annorlunda, avvek från det normala flockbeteendet. Höll mig lite för mig själv, var tystlåten. Tycker än i dag att det kan vara jobbigt med sociala kontakter och distanserar mig ofta från alltför nära kontakter med andra. Har svårt att konversera, det blir ofta pinsamma tysta stunder då jag sitter ensam med någon ytligt bekant. Har inte fått någon diagnos, men själv misstänker jag att jag lider av en lindrig form av Autism.
Med tiden blev mobbingen jag utsattes för i skolan mellanstadiet så pass psykiskt outhärdlig att jag inte såg någon annan utväg än att hota mobbaren med stryk, trots att jag var livrädd. Oftast räckte det med hotet om stryk för att mobbaren skulle ge sig, men ibland fick jag ta till nävarna som en sista utväg. Förvånande nog tyckte jag då vann jag alltid slagsmålen, trots att motståndaren/mobbaren ofta var äldre/större än mig, det berodde nog på att jag var desperat och slogs för mitt liv, vilket överraskade mobbaren. Detta gav mig ett oerhört självförtroende och kännedom över hur en mobbare fungerar. Denna kunskap har följt mig genom livet och gör att jag inte är rädd för att ta konfrontationer när det behövs, som t.ex. när någon mobbas på arbetsplatser jag jobbat på. När jag tar parti för den mobbade och argumenterar blir reaktionen i t.ex kafferummet/matsalen oftast tystnad, förvåning och förlägenghet. Min erfarenhet är att mobbarna är ynkliga figurer med dåligt civilkurage. När de möter mothugg och motstånd viker de sig. Tyvärr är det nog oftast mobbarna som tar för sig och klättrar till höga positioner i samhället, på bekostnad av den stora massan som tiger still och finner sig i sin situation. |
| Inlägg #18: Postat: 2010-08-26 21:54:00 | |
|
Pia I |
# helt rätt bizon! fint skrivet!
|
| Inlägg #19: Postat: 2010-08-31 02:21:00 | |
|
Nona |
Hur kan du uppmuntra till att använda bög och hora som skällsord? Jag kan inte ens läsa resten av texten även om den kanske är bra. Lär dig lite om hbt-rättigheter är du snäll.
|
| Inlägg #20: Postat: 2010-08-31 03:43:00 | |
|
Jeez |
Jag håller med Bizon i hans sätt att se på det- det skulle onekligen vara önskvärt om det hade kunnat se ut så. Nu gör det dock inte det. Jag utstod 9 års helvete i skolan med diverse kreativa gärningar från barn som själva enligt deras egen utsago idag blev behandlade som skräp hemma. Gör det mig mer förstående? Nope. Jag har inga som helst problem med att slå tillbaka, vilket jag tillslut; verbalt, handlingskraftigt och fysiskt gjorde. Mobbing är aldrig en människas problem, det är samhällets problem- men säg det till den unge som får utstå slagen och kylan medan de vuxna leker politiskt korrekta.
|
Sourze [loggan] © Nättidningen Sourze, ett registrerat massmedium hos Radio- och
TV-verket. Sourze är också ett registrerat varumärke.
Databasens namn är Sourze. Ansvarig utgivare är Carl Olof Schlyter.