Rapportera inlägg

Valt inlägg:

Adamo, du säger att gud inte finns men du kan inte förklara vad det är som inte finns. Själv säger jag aldrig att jag tror på gud eftersom ordet gud är oanvändbart utan att de som samtalar med varandra grundligt definierar vad var och en menar med ordet gud. --- Jag tror inte alls att du är en dålig människa som inte tror som jag. Eftersom jag själv var en benhård ateist fram till ca 30 års ålder, som med liv och lust gick in för att framställa troende människor som naiva idioter, så vet jag att man kan komma till nya insikter. --- Jag vill inte göra dig Adamo, till troende på någonting. Vad jag vill visa på är att den ateistiska hållningen är en tro i sig. Den är fullständigt ologisk. Varje tänkande människa måste vara agnostiker. Ibland går det att med sina känslor erfara någonting som ligger bortom och bakom och i allt. Detta något kallar jag rent liv. Och liv anser jag vara något som per definition är skapande. Liv verkar överallt. Evolution är en av livets egenskaper. Hela Universum är fyllt av liv. Det har aldrig funnits någonting som stått utanför livet och kallat sig gud. Livet är i sig självt på samma sätt som vattnet i havet samtidigt är det hav som det finns i. Liv kan aldrig definieras i ord. Om jag skulle pressas att definiera ordet gud så skulle jag säga: Gud är liv. Och livets värsta fiende är liv som har blivit fyllt av skräck. Döden ser jag som lika omöjlig som absolut vakuum. Dock kan skräck göra människor skenbart döda. Sanning kan då göra oss levande igen. Sanningens smärta kommer vi aldrig undan när livet fyller den plats där skräcken fanns. --- De olika religionernas byggnader och ritualer och prästerskap ser jag som något som hindrar livet. Det handlar istället om makt och kontroll som dödar det man säger sig vilja rädda.

Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?