Folkpartiets narkotikapolitik kontraproduktiv

Den här tråden diskuterar artikeln Folkpartiets narkotikapolitik kontraproduktiv.
Showing page 1 of 4: 1  2  3  4
Inlägg #1: Postat: 2010-06-27 15:21:00
Nettan999
Bra skriven artikel. Tycker det är obefogat att över huvud taget införa drogtester med tvång oavsett det rör sig om vuxna eller barn. Att över barn ska utsättas för tvång oavsett typ av tvång är oacceptabelt. Det är ett övergrepp och skall borde bestraffas såsom övergrepp i övrigt bestraffas.
Ingen person ska anklagas för något utan att det finns saklig grund för det. Här vänder man på bevisbördan så att den som är oskyldig skall bevisa detta. Det är horribelt. De gånger man bör kunna dokumentera drogfrihet är i yrken där personerna har en ansvarsfull position. Som jämförelse kan sägas är att alla dessa alkoholkontroller på bilförare utförs i syfte att olyckor ska förhindras. Vore det då inte relevant att poliser som har tjänstevapen bör uppvisa dokumenterad drogfrihet. Allt för många gånger har människor blivit skadade av polis med skjutvapen och aldrig vad jag vet har det tagits ett enda stickprov om polismannen druckit alkohol eller använt droger. Här borde man i första hand garantera medborgarnas säkerhet att inte bli utsatta för påverkade polismän.

Alexander Bard tycker det är okey att använda droger för att ha kul. Det måste ju få vara upp till var och en att avgöra om de vill stimulera sig med statens tillåtna drog som kallas för Alkohol eller annan stimulantia som inte är lika beroendeframkallande som det vår käre stat tillhandahåller. Människor måste få avgöra själva om de vill bli alkoholister eller ej.

Det finns en aspekt till i detta med narkotikaklassade preparat och det är alla de personer som har någon form av osynligt handikapp och står i väntan på att få tid för utredning. Dessa personer tvingas skaffa sig icke legala preparat för att kunna fungera med ett handikapp de inte bett om att födas med. Vad har Johan Pehrsson gjort för dessa människor? Förlitat sig på undersökningar som är framtagna enbart för att kunna uppvisa en statistik som inte har någon verklighetsförankring.
Inlägg #2: Postat: 2010-06-27 22:32:00
ombudet
Tack Nettan! Framförallt så menar jag att piketpoliser och poliser i nationella insatsstyrkan borde dopingtestas. Dels för att jag tycker att det hos många syns på framförallt käkpartier, nacke och hals att det kroppsbyggande som ligger bakom har fått hjälp av Dr.Doping. Med tanke på vilken aggressivitet sådant kan medföra så vore den typen av tester ett rimligt krav.
Inlägg #3: Postat: 2010-06-28 10:31:00
Nettan999
#2. Ombudet: Borde bli fler folkomröstningar. Demoex, ett litet parti i Vallentuna, har ett alldeles utomordentligt fungerande system hur man löser detta.Med dagens teknik skulle det kunna gå. Länk: demoex.net Frågan man folkomröstar om skulle kunna vara om poliser med skjutvapen ska uppvisa dokumenterad drogfrihet. Eftersom poliser inte tycker det är kränkande att lämna urinprov tror jag de kommer att vilja vara förebilder för de barn man tänker tvinga att göra drogtester.
Inlägg #4: Postat: 2010-06-28 12:56:00
Inger Olsson
#2 #3 Redan på 80-talet kom Miljöpartiet med krav på folkomröstningar i alla frågor. Principiellt säger jag nej. Redan då. Risken är att man röstar enbart i affekt tillstånd och/eller e g e n-intresse. Demokratins uppgift är o c k s å att värna våra minstas/svagas intressen! Ska folket rösta i en fråga bör man 1 ha a l l a fakta på bordet 2 Vara insatt i frågans komplexitet 2 kunna ta ev. rimliga konsekvenser av ett beslut. Slutsatsen blir då att det är bättre med ett parlamentariskt system. Från grunden. VI påverkar politiker...
Inlägg #5: Postat: 2010-06-28 17:00:00
Inger Olsson
Ombudet: tror inte Bards förklaring: "vill ha kul" är helt korrekt, till varför ungdomar a n v ä n d e r droger. Ungdomsåren är och förblir i sig en "subkultur". De behöver kärleksfulla auktoriteter men i n t e auktoritära system. Därför blir goda råd så himla dyra?
Inlägg #6: Postat: 2010-06-28 18:50:00
ombudet
Tror inte Alexander på något sätt velat ge en heltäckande förklaring men i sin avväpnande sanna enkelhet så beskriver det ändå en av de primära drifterna för varför ungdomar i alla tider närmast, sökt finna något som adderar till den ordinarie upplevelsen. Drogen, om det är alkohol eller narkotika spelar i det sammanhanget mindre roll, tas för att man vill ha kul och man åtrår det så hett att annat hamnar i bakgrunden och glöms. Frågan dagen efter d.v.s när eftertankens kranka blekhet nalkas och tar över, är om man eg. hade kul och om detta isf var tack vare eller trots inmundigad drog.// Oavsett vilket så gör det lilla ordet kul i samband med det på så många andra sätt laddade ordet knark, att debatten i alla fall sätter fart. Dessutom så är den aspekten också till viss del sann. Många knarkar faktiskt just för att de tycker det är kul.
Inlägg #7: Postat: 2010-06-28 19:06:00
Inger Olsson
#6 När jag läste Alexanders artikel läste jag "kul" i att ANVÄNDA droger. Det är inte detsamma som att TESTA. Eller hur? Vissa droger är starkt beroendeframkallande. Inte bara kaffet ;-
Inlägg #8: Postat: 2010-06-28 19:12:00
Inger Olsson
Ombudet: Jag tror att principiellt bör och kan ett samhälle ha droger fritt. I naturen finns ju redan råvarorna! Men först måste de vuxna kunna handskas med dessa. Det ÄR problemet i Sverige. Om man t ex 1 gång om året måste supa bort skallen på midsommarafton, och det är accepterat, då ska man inte förvänta sig annat av sina ungdomar runt omkring...
Inlägg #9: Postat: 2010-06-28 19:53:00
Jocke-sourzial
8 Prinicipiellt ja. Men nu är det inte längre naturen bara som styr, utan som i de flesta andra sammanhang människans "intelligenta klåfingrighet" vilken förändrat naturens villkor. Samma gäller när nyliberaler m.fl, gammelsossar och gråkommunistyer t.ex., mässar om att "allt ordnar sig" per betongpolitik. Genom "absolut frihet", på den ekonomiska överhetens villkor. Respektive "planmässig styrning", på den politiska överhetens villkor. Eller kanske t.o.m. med "genusvetenskaplig jämställdhet", på den mediaöverhettade statsfeminismens villkor?
Inlägg #10: Postat: 2010-06-28 21:29:00
ombudet
# 8 o 9, Det enda som skulle göra en legalisering svår att försvara vore om narkotikakonsumtionen skulle stiga drastiskt för att sedan stanna på en nivå väsentligen högre än dagens. Det förutsätter i så fall att svensken är helt annorlunda än t.ex danskar, holländare, tjecker och portugiser och det tror jag inte att vi är. Däremot så kommer säkert de första siffrorna efter en legalisering att ge ett intryck av en enorm konsumtionsökning. Det är en självklar effekt av att de falska siffror vi har idag kommer att korrigeras. Det är inte rimligt att tro att man ska få ärliga svar om man går ut och frågar människor om de är involverade i illegala narkotikaaffärer. Inte ens om det enbart är för eget bruk. Jämför ärligheten hos alkoholdrogarna som på fråga om hur mycket och vad ofta svarar med nån sorts halvvit lögn om nåt glas vin o så kanske en liten whisky till kaffet. Riktiga siffror på resultatet av en sådan reform lär ta ungefär 10 år att få fram.// Jag tror att vi då får se en utveckling som kanske t.o.m är bättre än den i Portugal förutsatt att vi också är på tårna vad gäller att erbjuda behandling för dom som så önskar. Vinsterna med en lyckad avkriminalisering är enorma redan om siffrorna stannar på dagens nivå eftersom vi då ändå slipper stora delar av den kriminalitet som annars omgärdar bruket av narkotikan. En avkriminalisering innebär också att många som idag inte sökt vård av rädsla för att hamna i fängelse och stämplas som kriminella nu har en chans att få just den vård de efterfrågar. Dödstalen bland tunga narkomaner kommer att gå ner. En spinoff-effekt kan också bli den att fler t.ex röker cannabis istället för att dricka alkohol och även här kommer vi då att se en klar minskning av framförallt våldsbrottsligheten såväl i hemmet som ute på stan.
Inlägg #11: Postat: 2010-06-28 22:36:00
Inger Olsson
Ombudet: Nog ljuger människor idag om sina drogvanor. Men du ställer inte frågan v a r f ö r människor i all e n s a m h e t missbrukar i Sverige? DET är nämligen "normalt". Till skillnad från hur de ser på droger och därefter b r u k a r dem i de länder du åberopar.
Ja, jag tror att svensken är annorlunda på många sätt jmf med t.ex danskar, holländare, tjecker och portugiser. Fråga en dansk ;- Jag tror att vår syn på droger hör ihop med h u r vi ser på oss själva i största allmänhet. Om personlig frihet med påföljande ansvar. Om vår tendens till "gnällighet" och att leta syndabockar för egna misslyckanden. Ifrån det vi föds till vi dör s k a vi ha "välfärdens omsorg". Och ändå är vi inte nöjda och för en ständig kamp med bl a myndigheter, vilka får klä skott för politikers beslut? Var någonstans ser du reklam där det står "Vi ska besegra bröstcancer" - om inte i Sverige? I de länder du åberopar är friheter på a n d r a existentiella områden också viktiga. Men även etiken. Jag ser fördelarna med en legalisering men jag är inte övertygad om att vi är "mentalt" mogna för en drastisk förändring. Men möjligen en stegvis sådan.
Inlägg #12: Postat: 2010-06-28 23:17:00
Nettan999
#4. Inger: Demokrati innebär majoritetsbeslut. Att värna om de som har annan åsikt, d.v.s. de minstas/svagas intressen innebär ju att man inte agerar efter principen majoritet. Jag förstår inte hur Du resonerar riktigt. Förklara gärna. För majoritet är majoritet annars är det inte demokrati vi talar om.
Inlägg #13: Postat: 2010-06-28 23:59:00
ombudet
Resonemanget du anför är i mycket likt det som alltid också har förts i samband med att man diskuterat t.ex öl- och vinförsäljning i vanliga livsmedelsbutiker. Samma sak nu senast med apotekens privatisering och även där uttrycktes farhågor kring hur svensken skulle klara av den frihet det trots allt innebär att kunna köpa Treo en söndag förmiddag. Antar att det är samma sak på detta område, att vi alltså måste vänta några år för att säga säkert hur det utfallit.// Svensken är på sitt eget lilla vis en vandrande paradox i det att han, som du skriver, på ett sätt kräver att bli omhändertagen och skyddad från vaggan till graven matad av socialstyrelsen med 6-8 skivor bröd om dagen av den rätta fiberrika sorten. Men, och det här tycker jag är intressant, samtidigt så reser svenskar otroligt mycket runt om i världen och dom gör det ofta på egen hand och klarar sig, hör och häpna, oftast alldeles fantastiskt bra. Det är samme omhändertagne svensk som under en lång följd av år varit internationellt framgångsrik i ett antal vitt skilda sporter varav många fruktansvärt konkurrensutsatta och individuella. Samme skyddade lille svensk fixar också, trots att skolan varit helt värdelös de sista 35-40 åren, patent, uppfinningar, forskningsresultat, medicinska landvinningar, att bygga bilar, flygplan, telefoner, turbiner, ta emot flyktingar och invandrare, engagera sig i politik och knattehockey vid sidan av ridskolan och de två jobben, hålla ordning på huset o trädgården, ta hand om hunden, cykla till och klättra upp på Mount Everest för att sedan cykla hem igen eller på det mer normala planet iaf cykla till Paris eller gå Sverige runt mot prostatacancer samtidigt som vi lyssnar på svenska exportframgångar i musik som alls inte står i någon proportion till vårt antal eller vår bortskämdhet.// Så någonstans mitt i den paradox som är en normalgnällig svensk och som trots en värdelös sjuk- och åldringsvård, svår stress och utbrändhet på jobbet, miljöförgiftning och växthuseffekt ändå för varje år lyckas att förlänga snittåldern för både män och kvinnor så att vi blir äldre och äldre samtidigt som pensionärerna är friskare och mer aktiva dessutom, någonstans mitt i denna paradox så är jag nog rätt övertygad om att paradoxen fixar en legalisering av droger för eget bruk också. Men en sak vet jag med absolut säkerhet och det är att det kommer inte att gå utan att det klagas o gnälls o ynkas o det är ju för jävligt att det är som det är. O det är det ju naturligtvis.
Inlägg #14: Postat: 2010-06-29 00:00:00
Inger Olsson
#12 Demokrati är ett grekiskt ord och betyder folkstyre. Men ska vi stanna i tiden före Kristus föddes så var det inte många som hade rösträtt ens, då det var bara en viss elit som hade dåtidens makt. Och givetvis hade inte kvinnan någon rösträtt. Hon fick inte gå ut ens. Slavsystem rådde. /// Att värna våra minsta, barnen, är en sådan princip. Det fanns mycket motstånd när lagförbudet om barnagan kom på 70-talet... Så är du medlem i ett Frihetsparti så vet jag inte vad er liberala grundsyn vilar på när du hävdar "För majoritet är majoritet annars är det inte demokrati vi talar om."
Ditt påstående har däremot historiskt använts av grupperingar/Stat/kyrka/diktaturer i form av att den/det har ansett sig stå över individens fri- och medborgerliga rättigheter.
Inlägg #15: Postat: 2010-06-29 00:14:00
Inger Olsson
#13 Ombudet: Jag vill inte göra dig besviken men har du sett svenskar resa u t a n att ha bokat allt i förväg - för s ä k e r h e t s skull? ;-
Jag har ju sett i den södra delen vad som har hänt när alkoholen flödar. Fortf. är det stor skillnad att gå på en dansk pub resp. svensk sådan. Som sagt: det ÄR svenskens grundmentalitet som ÄR problemet. Men de blir väl starkare och börjar tro på sig själva, sina e g n a resurser och m ö j l i gh e t e r, antar jag. Inom snar framtid. Förresten: vad jag förstår ser du också alkoholen som farlig, vilket jag också gör. Ska man släppa den också helt fri, anser du?
Inlägg #16: Postat: 2010-06-29 00:33:00
ombudet
Sorry Inger, såg att jag bommade din inledande fråga om att droga i ensamhet och motiven bakom detta. Svaret i all enkel ärlighet är att jag inte vet. jag kan fundera högt om det en liten stund och då börjar jag med att konstatera att jag heller inte vet varför vi har så många som behöver antidepressiva medel. Jag vet inte varför seratonin och melatoninhalterna uppenbarligen är rubbade hos många. Du höll visst själv på med att studera kring ADHD just nu och det är samma sak där. Jag vet inte varför eller ens om vi har särskilt många drabbade i förhållande till andra länder eller om våra siffror för ADHD, MBD, Damp, Aspbergers etc. är i stort sett konstanta över tid eller om de ökar/minskar. Jag vågar dock påstå att alla de grupper och sjukdomar/neuropsykiatriska störningar jag räknat upp har med den saken att göra. Därav följer att man också ser att vissa droger är mer populära än andra för vissa tillstånd. Gemensamt för i alla fall de flesta "ensamdrogare" är att de tar narkotika som verkar på något sätt lugnande/rogivande och även detta talar ju för att göra det i ensamhet. För den som har ADHD så har ju amfetaminet den motsatta effekten mot vad den är känd för, d.v.s att vara "Uppåttjack", och har för den personen istället en tydlig lugnande verkan. Bland de som brukar narkotika i ovanstående fall så ska man även komma ihåg att flertalet redan idag har sin dos förskriven av läkare i form av lugnande som sobril, valium eller motsvarande samt sömngivande som Imovane, Rohypnol eller liknande. Till detta kan även fogas en grupp som vi nu gör det väldigt enkelt med och kallar för smärtgruppen och som behandlas med olika soters analgetika som kan vara allt från Treo Comp till rent morfin mot svåra cancersmärtor.// Jag måste förtydliga mig på en punkt bara. Jag menar alltså inte att jämställa antidepressiva med narkotika på något sätt men gruppen innehåller också många som utöver den antidepressiva medicinen även ordineras annan narkotikaklassad medicin. Rent generellt så är jag rätt övertygad om att de allra flesta inte ens reflekterar över att de varje dag möter en mängd människor som defacto är narkotikapåverkade för den sortens påverkan stämmer inte med den inlärda skitiga bilden av en pundare eller heroinist på plattan. Den bilden har gjort stor skada och bidragit till många förlorade år och liv för många människor. Men du som läser detta och högdraget fnyser och ser ner på det som du benämner knarkare, glöm inte att din trevlige bankdirektör på hörnet mycket väl kan vara lika mycket knarkare som Nettan på hörnet.// Som du ser Inger så har jag så här långt bara identifierat en massa av dom du frågade om. Jag kan inte påstå att det just nu fört mig mycket närmare ett svar på frågan varför men det blir ändå lättare när dom är identifierade. Så jag ska tänka en stund till så får vi se......:-
Inlägg #17: Postat: 2010-06-29 00:36:00
Inger Olsson
Ombudet: tillägg till #11 Släpper vi droger helt fria just NU - så har vi eg. inte en adekvat och mänskligt ställe för de som ev. skulle fastna i droger och behöva hjälp. Socialtjänsten i sin nuv form är inte den bästa, men den kommer att ändras. Men dessa människor finns redan, som lådvinsmissbrukar, tänder på m m i all ensamhet. Därav problemen i t ex familjer. Man måste börja i andra ändan vad gäller friheter och ansvar. Även friheten att få välja döden ist för långvårdskolli - om det är så individen vill ha det! Det är andra existentiella problem som man flyr från i Sverige...
Inlägg #18: Postat: 2010-06-29 00:38:00
ombudet
Alkoholen kan gott stanna på systembolaget enligt min uppfattning. Inte heller legaliserade droger ska tillhandahållas helt fritt och ett par sorter kan gott få göra vinet och cognacen sällskap på systemet med skatt och allt. Dock under förutsättning att man begriper att det inte går att lägga på en skattesats på t.ex Cannabis som fortsatt innebär att kriminella smugglare kommer att tjäna grova pengar. Nåt borde vi ha lärt oss av sprit o tobak sedan tidigare.
Inlägg #19: Postat: 2010-06-29 00:45:00
Inger Olsson
Tänk du: jag kan redan säga dig att jag får inte bilden av ADHD gå ihop. Om kriterier i Sverige annorlunda än internationell symptom alla skulle ju kunna passa in på sådana beskrivningar någon gång i alla fall! och sist men inte minst orsaken "genetiska hjärnskador"!!!. För mig verkar neuropsykiatriska tillstånd detsamma som man kallade det förr: "psykosociala störningar"... ;- Nu har jag skrivit klart för idag. Annat manus också förstås! Godnatt. Tack för trevligt samtal.
Inlägg #20: Postat: 2010-06-29 01:16:00
Hasse O
Inger, Michael och Nettan! Ifall hela befolkningen bestod av en homogen grupp med sunt tänkande medkännande rationella människor så skulle det inte behövas någon drogpolitik, Systembolag, vapenlicenser eller hastighetsbegränsningar. Allt kunde vara fritt. Men eftersom en grupp inte kan sköta sig t ex alkohol 10 av befolkningen så får allt som kan vara skadligt för individen och/eller farligt för omgivningen begränsas för alla. Att resonera på det sättet som ni gör är därför fel. Det är som är som att säga att "i Afrika är det si eller så" fast det är så otroligt olika beroende vilket land man pratar om. Ifall alkohol såldes i snabbköpet skulle inte ha någon betydelse för 9 av 10 svenskar men ni pratar som att då skulle hela befolkningen supa ner sig.
Showing page 1 of 4: 1  2  3  4
Laddar...