Valt inlägg:
Resonemanget du anför är i mycket likt det som alltid också har förts i samband med att man diskuterat t.ex öl- och vinförsäljning i vanliga livsmedelsbutiker. Samma sak nu senast med apotekens privatisering och även där uttrycktes farhågor kring hur svensken skulle klara av den frihet det trots allt innebär att kunna köpa Treo en söndag förmiddag. Antar att det är samma sak på detta område, att vi alltså måste vänta några år för att säga säkert hur det utfallit.// Svensken är på sitt eget lilla vis en vandrande paradox i det att han, som du skriver, på ett sätt kräver att bli omhändertagen och skyddad från vaggan till graven matad av socialstyrelsen med 6-8 skivor bröd om dagen av den rätta fiberrika sorten. Men, och det här tycker jag är intressant, samtidigt så reser svenskar otroligt mycket runt om i världen och dom gör det ofta på egen hand och klarar sig, hör och häpna, oftast alldeles fantastiskt bra. Det är samme omhändertagne svensk som under en lång följd av år varit internationellt framgångsrik i ett antal vitt skilda sporter varav många fruktansvärt konkurrensutsatta och individuella. Samme skyddade lille svensk fixar också, trots att skolan varit helt värdelös de sista 35-40 åren, patent, uppfinningar, forskningsresultat, medicinska landvinningar, att bygga bilar, flygplan, telefoner, turbiner, ta emot flyktingar och invandrare, engagera sig i politik och knattehockey vid sidan av ridskolan och de två jobben, hålla ordning på huset o trädgården, ta hand om hunden, cykla till och klättra upp på Mount Everest för att sedan cykla hem igen eller på det mer normala planet iaf cykla till Paris eller gå Sverige runt mot prostatacancer samtidigt som vi lyssnar på svenska exportframgångar i musik som alls inte står i någon proportion till vårt antal eller vår bortskämdhet.// Så någonstans mitt i den paradox som är en normalgnällig svensk och som trots en värdelös sjuk- och åldringsvård, svår stress och utbrändhet på jobbet, miljöförgiftning och växthuseffekt ändå för varje år lyckas att förlänga snittåldern för både män och kvinnor så att vi blir äldre och äldre samtidigt som pensionärerna är friskare och mer aktiva dessutom, någonstans mitt i denna paradox så är jag nog rätt övertygad om att paradoxen fixar en legalisering av droger för eget bruk också. Men en sak vet jag med absolut säkerhet och det är att det kommer inte att gå utan att det klagas o gnälls o ynkas o det är ju för jävligt att det är som det är. O det är det ju naturligtvis.
Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?