| Inlägg #21: Postat: 2010-06-29 08:37:00 | |
|
open minded |
HasseO #20 Det är ju precis de 10 som utgör problemet de använder drogen vare sig de får eller inte. Alkoholen är reglerad och "kontrolerad" i sverige ändå har mellan 500000-1000000 problem med alkoholen i sverige. Om vi kollar in i drogernas värld så ser vi att människor som brukar/missbrukar som har problem inte ens är i närheten av alkoholens spår. Vi kan väl säga att alkohol är en kultur men det är även cannabiskulturen som är den största i världen denna kärleksfulla kultur är tyvär förbjuden i många delar i världen. Alkohol skapar konflikter medans cannabis förhindrar dessa. Är man myndig så ska man väl för f-n få bestämma själv vad man gör med vardagen.
|
| Inlägg #22: Postat: 2010-06-29 10:41:00 | |
|
Inger Olsson |
Hasse O: Du skriver: "Ifall alkohol såldes i snabbköpet skulle inte ha någon betydelse för 9 av 10 svenskar men ni pratar som att då skulle hela befolkningen supa ner sig." Jag säger bara midsommarafton", som Eva Rydberg säger... Som jag ser det kan och bör vi släppa alla droger fria på sikt. Även farten på vägar, vilka är avsedda för att köra fort på. Men vi måste f ö r s t, av empatiska skäl, erbjuda ett vettigt ställe, vilket vi konkret kan hänvisa folk till som, av någon anledning, inte klarar droger. Tro mig, jag VET, att ingen ens idag väljer att frivilligt gå till nuv. socialtjänst! Frihet har alltid ett pris. Men OM jag vill kalla mig civiliserad samhällsmedborgare, bryr jag mig om mina medmänniskor NU. Annars kommer det att kosta mig MER i slutändan som skattebetalare, ty en sådan är maximerad skattepolitik - men inte optimal. Vårt "tänk" bör också optimeras. Svensken är generellt mer rädd än andra. Därav all behov av konstruerat myndighetskontroll. Rädsla urholkar själen. Den är farligare än att dö...
|
| Inlägg #23: Postat: 2010-06-29 10:54:00 | |
|
Inger Olsson |
#18 Ombudet: allt skulle visst inte bli fritt OM du fick bestämma...;- Men jag håller med dig. Under alla år som man har sett även i andra kulturer så är en "braja" inte farlig. Människan blir iaf a l d r i g aggressiv av enbart den drogen! Många tror att i t ex Holland och Danmark är det "fritt fram". På arbetstid är det stenhårt ang. droger, jmf med Sverige.
|
| Inlägg #24: Postat: 2010-06-29 11:06:00 | |
|
Inger Olsson |
Ombudet: mitt intresse uppstod då jag såg en uppgift på att vårdarna på Statens ungdomsvårdsskolor åberopar "ADHD"-barn ungdomar som skäl till v a r f ö r inlåsning till Barnombudsmannen... /// Det skapar många frågetecken! Redan i början på 80-talet konstaterade man för höga seratoninhalter hos stora "risktagare"... Det skulle förklara att de med ä k t a ADHD-diagnos inte kan nå s k harmoniskt tillstånd u t a n uppåttjack Som fungerar i motsats effekt på andra...
|
| Inlägg #25: Postat: 2010-06-29 15:22:00 | |
|
Thomas L. Aabo |
Inger, inlägg fjorton, dirr exempel om kvinnans rättigheter gäller inte för Norden utan är hämtade från regioner lång härifrån. Så sent som under vikingatiden hade döttrar lika arvsrätt med söner, exempelvis.
|
| Inlägg #26: Postat: 2010-06-29 15:53:00 | |
|
Inger Olsson |
#25 Tomas: du har rätt på ett sätt, vikingarna har historiskt fått upprättelse och var inte endast "barbarer". Tvärtom. Men då Sverige ligger i Tellus periferi, så bör de första bosättningarna ha kommit söderifrån. När det gäller kvinnor så kan man anföra att redan årtusenden f ö r e både "antikens Platon" och "nordiska vikingar" existerade, så blommade den minoiska kulturen, i vilken kvinnan hade många friheter. Och i romarriket gavs kvinnor vissa juridiska rättigheter. Först år 1921 hölls det första riksdagsvalen där kvinnor deltog i Sverige. Några år tidigare i Danmark.
|
| Inlägg #27: Postat: 2010-06-30 15:38:00 | |
|
Thomas L. Aabo |
Inger, om du tar och läser de Isländska Sagorna, som i huvudsak handlar om livsöden i Sverige, Norge och Danmárk under vikingatiden, där framkommer tydligt att kvinnans ställning var stark och jämställd.
"de första bosättningarna söderifrån", kom ca 9 000 år tidigare och har inte ett smack med vikingatiden att göra. Lika arvsrätt för döttrar så sent som vikingatiden är ingen tillfällighet - vem var bas över gården med alla dess trälar och övriga män och kvinnor när vikingamännen var utomlands tror du. |
| Inlägg #28: Postat: 2010-06-30 18:47:00 | |
|
Inger Olsson |
#27 Tomas: Jo tack: Isländska Sagorna ingår i litt.vetenskap. Jag var ung och det var tung läsning ;- Min poäng är endast att peka på att under ca 50 000 år som arten Homo Sapiens lär ha verkat kan vi se o l i k a samhällen. Även låg- resp. högaggressiva sådana. Och det än idag i världen. Med anledning av din sista mening, och om jag förstår dig rätt, så kan jag även instämma i att f ö r e industralismens inträde hade kvinnorna det bättre på många sätt. Än vad de skulle komma att få. Även barnen.
|
| Inlägg #29: Postat: 2010-06-30 22:39:00 | |
|
Lasse i Gatan |
Michael Gajditza/ Hoppas att du inte missade kvällens nyheter angående knarkinslaget. Lyssna på vad läkaren säger i inslaget, om den snabba tillvänjningen och den psykiska biten. Om du tror ungdomar har kul, när de hammnar i den här fällan, måste du vara helt slut i huvudet.Länk: svt.se
|
| Inlägg #30: Postat: 2010-06-30 23:48:00 | |
|
Hasse O |
Cannabiskulturen: "denna kärleksfulla kultur är tyvär förbjuden i många delar i världen". Det finns många anledningar. Inkörsport till tyngre droger, hjärnskador i vart fall på sikt, passitivitet med följande bristande engagemang som obönhörligen leder till utslagning. Men - återigen - det finns många människor troligen en klar majoritet som skulle klara av en balans. Det är eftersom ett antal människor inte klarar detta som det är förbjudet för alla.
|
| Inlägg #31: Postat: 2010-07-01 00:53:00 | |
|
open minded |
#30 Nej det är inte inkörsporten till större droger. cannabis är alternativet från tunga och giftiga droger som alkohol,tobak,mediciner ja listan kan göras rätt lång. sen kan man ju undra varför det görs regler för alla när minoriteten inte kan sköta sig. sätt alla dessa individer som har problem med tunga droger på avgiftning. Är det inte lättare att bara ta in personen som HAR problem i en direkt på behandling. "Etanol är ett farligt gift. Det kan orsaka död, kräkningar, leverskador skrumplever och hjärnskador vid höga doser och/eller regelbundet nyttjande. Några andra vanliga skador av alkoholmissbruk är depression, dystymi, impotens, cancer i oesophagus matstrupen och malnutrition. Ett kraftigt alkoholrus kan ge upphov till minnesförlust, "black out" med huvudvärk efter tillnyktringen. Etanol är dock inte lika farligt som andra alkoholer, exempelvis metanol, som ofta är dödliga eller mycket skadliga även i små doser. Långvarigt alkoholmissbruk kan ge upphov till hallucinationer "farliga skära elefanter i rummets alla hörn", delirium tremens, därav det vardagliga uttrycket dille. Biokemiskt är det den reaktiva acetaldehyd som troligen är orsaken till skadorna. Alkoholkonsumtion ökar risken för cancer i munnen, och levern hos män och kvinnor, och för bröstcancer hos kvinnor. I allmänhet så ökar dessa risker efter ungefär ett glas om dagen för kvinnor och två glas om dagen för män. Risken för levercancer ökar markant om man dricker fem eller fler glas om dagen. Ett stort intag av alkohol ökar också risken för tarmcancer, samt till högre risk för de flesta alkohol-relaterade cancerformerna
|
| Inlägg #32: Postat: 2010-07-01 01:12:00 | |
|
Leif-Arne |
#31Jag är helt överens om beskrivningen av vilka effekter alkohol har idag, men kommer till en motsatt slutsats. Antag att någon försökte introducera alkohol idag: -”Vi har en drog som för många kan vara lite allmänt småtrevlig sådär men som kommer att ge makrant ökade fall av misshandel, våldtäkt mm. samt grava medicinska skador på de som inte förmår hålla konsumtionen på en låg nivå”. Finns ingen möjlighet att vi skulle ha tillåtit detta. Så även om nu möjligen cannabisbruk relativt bruk av alkohol egentligen ger färre negativa konsekvenser, så är detta inget skäl till att legalisera ytterligare en drog bara för att den redan legala är ännu sämre. Två fel blir ju inte ett rätt. För övrigt så säljs ju redan en del droger legalt på apotek efter läkares förskrivning.
|
| Inlägg #33: Postat: 2010-07-01 01:14:00 | |
|
open minded |
#30 Majoriteten av alla som har problem med droger beror på alkoholmissbruk och ingenting annat.Många i sverige missbrukar väldigt mycke mediciner. Det är få människor som har problem med just cannabis pga av att de ser fördelarna med det i medicinskt syfte. cannabis skulle kunna vara ett alternativ till många mediciner som finns på marknaden. De flesta medicinerna bygger på växter från början men nu är de flesta kemiska av något slag.
|
| Inlägg #34: Postat: 2010-07-01 20:46:00 | |
|
Lasse i Gatan |
Uppdatering:
Michael Gajditza/ Hoppas att du inte missade gårdagens nyheter angående knarkinslaget. Lyssna på vad läkaren säger i inslaget om den snabba tillvänjningen och den psykiska biten. Om du tror ungdomar har kul när de hammnar i den här fällan, måste du vara helt slut i huvudet. Debatten om drogtester på barn som var så fruktansvärt kränkande för barnet har jag svårt att förstå, om läraren i skolan ser att en elev visar tecken på att vara drogpåverkad och skickar vedebörande till skolsyster för prov måste väl för fan vara för barnets eget bästa. Tjejen i interjuven var bara 14 år när hon började med denna tunga drog och hur länge går ungarna i skolan nuförtiden? Länk: svt.se |
| Inlägg #35: Postat: 2010-07-02 00:07:00 | |
|
ombudet |
#34, Lasse på ärten. Ditt sätt att debattera pendlar mellan rena personangrepp utan att ens vara i närheten av sakfrågan, att svamla om något för ämnet helt oväsentlig sak oftast förenad med någon spydighet eller invektiv som "slut i huvudet" eller liknande. Sedan har du en teknik som skulle kunna vara besvärande om den utfördes lite subtilt och smart. Du ångar på som en frustande elefanttjur i en mindre presentbutik så du märks..... Tekniken går annars ut på att först konstatera något. I det här fallet snabbt utvecklat beroende av metamfetamin. Därefter ett påstående formulerat på ungefär motsvarande sätt som den klassiska svara bara ja eller nej på om du har slutat slå din frufrågan..... I det här fallet formulerat som en fråga om jag tror att dom ungdomar som fastnat i metamfetaminberoende tycker det är kul. Skulle jag nu mot förmodan svara ja på den frågan så är redan fastslaget av frågeställaren att då är jag slut i huvudet.// Ok, då så Lasse, då kan vi konstatera att jag inte är slut i huvudet eftersom jag inte bara tror utan vet att de som fastnat inte tycker det är ett endaste jävla dugg roligt. Ingen människa som sitter fast i ett beroende tycker att det är kul oavsett vilket beroende vi talar om. Såvitt jag vet så har ingen heller påstått något sådant. Alexander Bard har sagt att människor knarkar för att de vill ha kul och det kan jag ju hålla med om. Det är mycket vi gör för att vi vill ha kul. Det är inte alltid vi får det. Jag minns t.ex många tillfällen från ungdomen då det handlats alkohol och alla skulle ha så otroligt kul. Så blev det inte för de flesta. Så får jag då kanske en gång för alla fastslå högt och ljudligt att droger är skit. Vissa mer än andra och metamfetaminet tillhör sannerligen skitdrogerna. Handel med och smuggling av tunga droger som de idag klassificeras är och skall vara straffbart och jag har förståelse för de straff som idag döms ut för en del av dessa droger Utan att nu fastna i en detaljdiskussion om olika ämnens toxiska egenskaper så fortsätter jag till det som är mitt budskap i den narkotikapolitiska debatten. Innehav av narkotika för eget bruk ska inte vara kriminellt av alla de skäl jag tidigare redovisat. Nuvarande lagstiftning är en typisk morallagstiftning där någon anser sig ha en moral som är bättre än din och därför ska ha rätten att bestämma vad du får och inte får stoppa i dig. Moralen säger f.n att alkohol är ok men att cannabis inte är det. Just den sortens helt obegripliga och ologiska lagar riskerar att stjälpa förtroendet för hela systemet.
|
| Inlägg #36: Postat: 2010-07-02 00:31:00 | |
|
Hasse O |
Angånede inlägg #31: diskussionen handlar intem alkohol är farligt det vet vi redan utan om cannabis är det. du säger att det inte är en inkörsport till tyngre narkotika men det finns inga tyngre narkomaner som inte börjat med t ex hasch. Eftersom det förekommer i samma leverantörskretsar som tyngre saker så är steget inte så stort.
|
| Inlägg #37: Postat: 2010-07-02 00:36:00 | |
|
ombudet |
Hasse O, det där stämmer inte. Vissa droger är som du vet uppåt och andra neråt. Det finns gott om tunga missbrukare av amfetamin och kokain som aldrig hade sett till cannabis innan de började. Om det vore som du säger så borde man kunna se en tydlig sådan trend i t.ex Holland men fakta visar att trots väsentligen många fler cannabisrökare så är antalet tunga missbrukare lika stort ungefär.
|
| Inlägg #38: Postat: 2010-07-02 00:37:00 | |
|
Hasse O |
Om inlägg # 34: Oj, vad långt - och rörigt. Du strävar uppenbarligen inte efter att bli läst. För övrigt är hela diskussionen lite märkligt; var och en drar upp något som är farligare t ex alkohol eller någon oftast sig själv som "klarar av" att knarka lite då och då utan förödande konsekvenser individuellt eller för omgivningen. Sannolikt är det riktigt. Men helt ointressant.
|
| Inlägg #39: Postat: 2010-07-02 00:42:00 | |
|
Hasse O |
En amfetaminist som aldrig rökt hasch? Kan kanske finnas... men torde vara lika ovanligt som en alkoholist som aldrig tatt en öl.
|
| Inlägg #40: Postat: 2010-07-02 04:47:00 | |
|
cmologgad |
#36 Hur många som har rökt hasch har aldrig rökt vanlig tobak? Ska man därför förbjuda tobak? En argument för att legalisera cannabis är väl dessutom att se till att skilja på "leverantörskretsarna".
|
Sourze [loggan] © Nättidningen Sourze, ett registrerat massmedium hos Radio- och
TV-verket. Sourze är också ett registrerat varumärke.
Databasens namn är Sourze. Ansvarig utgivare är Carl Olof Schlyter.