Valt inlägg:
Sorry Inger, såg att jag bommade din inledande fråga om att droga i ensamhet och motiven bakom detta. Svaret i all enkel ärlighet är att jag inte vet. jag kan fundera högt om det en liten stund och då börjar jag med att konstatera att jag heller inte vet varför vi har så många som behöver antidepressiva medel. Jag vet inte varför seratonin och melatoninhalterna uppenbarligen är rubbade hos många. Du höll visst själv på med att studera kring ADHD just nu och det är samma sak där. Jag vet inte varför eller ens om vi har särskilt många drabbade i förhållande till andra länder eller om våra siffror för ADHD, MBD, Damp, Aspbergers etc. är i stort sett konstanta över tid eller om de ökar/minskar. Jag vågar dock påstå att alla de grupper och sjukdomar/neuropsykiatriska störningar jag räknat upp har med den saken att göra. Därav följer att man också ser att vissa droger är mer populära än andra för vissa tillstånd. Gemensamt för i alla fall de flesta "ensamdrogare" är att de tar narkotika som verkar på något sätt lugnande/rogivande och även detta talar ju för att göra det i ensamhet. För den som har ADHD så har ju amfetaminet den motsatta effekten mot vad den är känd för, d.v.s att vara "Uppåttjack", och har för den personen istället en tydlig lugnande verkan. Bland de som brukar narkotika i ovanstående fall så ska man även komma ihåg att flertalet redan idag har sin dos förskriven av läkare i form av lugnande som sobril, valium eller motsvarande samt sömngivande som Imovane, Rohypnol eller liknande. Till detta kan även fogas en grupp som vi nu gör det väldigt enkelt med och kallar för smärtgruppen och som behandlas med olika soters analgetika som kan vara allt från Treo Comp till rent morfin mot svåra cancersmärtor.// Jag måste förtydliga mig på en punkt bara. Jag menar alltså inte att jämställa antidepressiva med narkotika på något sätt men gruppen innehåller också många som utöver den antidepressiva medicinen även ordineras annan narkotikaklassad medicin. Rent generellt så är jag rätt övertygad om att de allra flesta inte ens reflekterar över att de varje dag möter en mängd människor som defacto är narkotikapåverkade för den sortens påverkan stämmer inte med den inlärda skitiga bilden av en pundare eller heroinist på plattan. Den bilden har gjort stor skada och bidragit till många förlorade år och liv för många människor. Men du som läser detta och högdraget fnyser och ser ner på det som du benämner knarkare, glöm inte att din trevlige bankdirektör på hörnet mycket väl kan vara lika mycket knarkare som Nettan på hörnet.// Som du ser Inger så har jag så här långt bara identifierat en massa av dom du frågade om. Jag kan inte påstå att det just nu fört mig mycket närmare ett svar på frågan varför men det blir ändå lättare när dom är identifierade. Så jag ska tänka en stund till så får vi se......:-
Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?