| Inlägg #41: Postat: 2010-07-02 08:14:00 | |
|
Inger Olsson |
Finns tunga argument FÖR att legalisera cannabis. 1 få STOPP på kriminell verksamhet, som är än v ä r r e förödande för samhället. 2 Ju mer förbjudet - ju mer intressant, "kul", för ungdomar. 3 Att röka en braja på ett socialt sett är vanligt i många kulturer. Många svenska högutbildade 20-åringar av idag har "vattenpipor" hemma och använder dem till en "braja"..../// Problemet med att legalisera, som jag ser det, ligger i vår människosyns "mentalitet"; att ständigt ta hand om och göra någon till "offer". Logiskt blir då att i Sverige finns inte ett ställe att gå till och snabbt få hjälp om individen hamnar i missbruk - utan att den riskerar allt för mycket! Ta redan alla vinlådsmissbrukare. Många är i socialgrupp 1... /// Sen tycker jag att k u n s k a p e r om droger och t ex smärtlindring, som åberopas är sorglig. Cannabis är bra mot viss cancersmärta, men mycken smärta skulle ha lindrats om man rörde på sig "rätt" och effektivt, och/eller ist uppsökte t ex leg. kiropraktor, för att frilägga tryck på nervsystemet. Tung narkotiska preparat som heroin och morfin, bör vara på recept, då de mycket snabbt leder till beroende.
|
| Inlägg #42: Postat: 2010-07-02 13:38:00 | |
|
Lasse i Gatan |
#37/Michael Gajditza/knarkombudet/ Har funderat på om det är du som är med i den här forskningsstudien, gjord av Maria Ellgren på Karolinska Institutet.Länk: pelleolsson.se http://www.drugnews.nu/article.asp?id3694 Länk: bt.se
|
| Inlägg #43: Postat: 2010-07-03 16:47:00 | |
|
ombudet |
Tacl Lasse för att du letar rätt på artiklar jag missat som bevisar att den nuvarande narkotikapolitiken är ett stort misslyckande!! Visserligen är bevisningen i fallet redan fullständigt övertygande men till och med den som så ihärdigt söker som du gör, kanske till slut kan inse att du har bara två val. Antingen en legalisering så att narkotikapolitiken kan ges den inriktning som är klokast, d.v.s så kallad "Harmreduction" eller att hålla fast vid den nuvarande och se allt fler gå under.// Varför funderar du på om jag är med i undersökningen? Det är väl aldrig så att du påstår att jag brukar cannabis eller opiater? Om du gör det så skulle jag gärna se dig gör detsamma under eget namn men jag har en satsad tusenlapp på att så inte kommer att ske. Du är nämligen alldeles för feg. I själva verket så måste feg förstärkas med ordet ynklig. Så, nu blev det bättre, ynkligt feg. Du sitter här på Sourze och spyr din bittergalla över dom som har en annan uppfattning än du men vet du vad? Din uppfattning har inget som helst värde eftersom den framförs på det ynkligt fega sätt som du gör gömd bakom din pseudonym vilket är de förkrympta själarnas främsta kännetecken. Vad gäller forskningsstudien så gör den samma misstag som alla tidigare har gjort, den sätter helt enkelt upp fel premisser. Cannabis är inte den farliga drogen, det är alkoholen som är drogen som är inkörsport till alla andra droger.
|
| Inlägg #44: Postat: 2010-07-03 21:42:00 | |
|
Lasse i Gatan |
#43/Michael Gajditza/ knarkombudet/ Citat:"Tacl Lasse för att du letar rätt på artiklar jag missat som bevisar att den nuvarande narkotikapolitiken är ett stort misslyckande!! " Det här svaret som du ger på de artiklar jag länkade till, där ett forskningsresultat redovisades och som klart konstaterade att cannabis är inkörsporten till tyngre droger, så meningen du skrev se ovan blev lite väl malplacerad. Du har hela tiden försökt vända och linda in obehagliga sanningar i ett flöde av ordbajseri och med kanslisvenska släta över saker som blir för närgångna för din egen person. Citat: "Det är väl aldrig så att du påstår att jag brukar cannabis eller opiater?" Svar nej, men amfetamin ligger väl närmast till för din del? om det inte stämmer och att du bara säljer? vilket framgick vid din senaste dom? som du också har överklagat. Säljer du enbart framstår du för mig som en stor jävla skit. Tar med länkarna igen om någon läsare på Sourze kan förstå hur ditt svar se. första citatet ovan har med länkarna att göra. Länk: pelleolsson.se http://www.drugnews.nu/article.asp?id3694 Länk: bt.se Kompletterar med två nya länkar. Länk: skane.se http://www.alna.se/
|
| Inlägg #45: Postat: 2010-07-03 23:03:00 | |
|
ombudet |
# 44 Anonym och präktig så upprepar han sig som en berusad papegoja. Jag tror inte att det råder någon som helst tvekan om att jag suttit i fängelse för narkotikabrott vid det här laget. Det innebär samtidigt att jag har en inblick i en värld som du måhända bara har teoretiska aningar om författade i trygg hemmiljö. Det kan ju också vara så att du Lasse, skriver direkt från en rättspsykiatrisk klinik där du vårdas för upprepade fall av pedofili. Vad vet jag, du väljer ju att vara anonym som den fegaste av de fega. Det är mer man i vilken islamisk liten gosse som kommer hit än vad det är i dig och om begreppet att "försvara svenskhet" innefattar ett försvar av sådana som du så finns det ingen som helst anledning till detta då du i mina ögon representerar en hel mängd osvenska saker som t.ex feghet. Fast du kanske tycker att feghet är en hedervärd svensk egenskap som du själv besitter i en imponerande omfattning.// Dessutom så är du att betrakta som närmast indolent vilket du visar med dina försök till någon sorts argumentation. Låt oss ta det sakta och från början. 1. Jag avfärdar den forskningsrapport du hittat på den grund jag angivit, d.v.s att den inte berör det faktum att alkohol är inkörsporten till alla droger i minst 90 av fallen. Samma typ av forskning har gjorts avseende Ibogaine som jag tidigare skrivit om här på Sourze där resultaten på möss visar en viss effekt. Till skillnad mot dig så har jag inte tagit denna rapport, som jag iofs sympatiserar med, som intäkt för att gå ut och skrika om att jag funnit den heliga Graal och nu är i besittning av den enda sanningen, jag förordade i det jag skrev att man skulle fördjupa forskningen. Det är skillnaden, eller en av skillnaderna mellan dig och mig. Du läser något, till dryga 90 i Politiskt inkorrekt vilken tycks vara din i stort sett enda källa till "kunskap", sedan hanterar du det du har läst som just den enda sanningen medan jag oftast söker vidare och ser vad olika källor säger.// 2. Hur menar du att min fråga till dig om du påstår att jag använder cannabis och/eller opiater utgör ett överslätande av saker som blir för närgågna min egen person? För övrigt så anser jag att en anonym egentligen inte har rätten att ens ställa en sådan fråga eller göra ett sådant påstående avseende någon som skriver under eget namn. Att göra det är ju enda möjligheten att ens kunna utsättas för frågor av privat natur. Men det övergår förmodligen helt din fattningsförmåga min anonyme lille vän.
|
| Inlägg #46: Postat: 2010-07-04 15:10:00 | |
|
Lasse i Gatan |
#43/Michael Gajditza/ombudet/ Sista länken blev lite fel, kopierar hela sidan. Några påstående som här dementeras.
Hasch är inte farligt om man inte röker för ofta… Hasch är en mycket oberäknelig drog. Negativa efftekter och konsekvenser kan uppstå också vid kortvarigt och sporadiskt bruk. Redan enstaka röktillfällen kan vålla panikreaktioner och försämrad hjärnfunktion med avseende på t ex koncentrationsförmåga, minne, avståndsbedömning, m m. Dessutom kan haschet framkalla psykoser förvirringstillstånd och utlösa latenta psykiska sjukdomar. Det finns ingen säker konsumtionsgräns för hasch! forts.. |
| Inlägg #47: Postat: 2010-07-04 15:11:00 | |
|
Lasse i Gatan |
forts..
Skadeverkningarna av hasch är inte helt klarlagda… Historisk erfarenhet och modern forskning visar att hasch ger skador på många olika sätt. Däremot är inte alla skador kartlagda i detalj. Eftersom hasch rent kemiskt är mycket komplicerat innehåller över 420 kemiska substanser kommer det att ta lång tid för forskarna att klarlägga alla negativa effekter och skador. Minns att det tog närmare 50 år att påvisa sambandet mellan lungcancer och tobaksrökning! forts.. |
| Inlägg #48: Postat: 2010-07-04 15:12:00 | |
|
Lasse i Gatan |
forts..
Men jag har hört att cannabis används som medicin… Vissa forskarrön tyder på att några av substanserna som finns i hasch kan ha möjliga medicinska användningsområden jmf morfin som läkemedel, m fl. Men det innebär inte att det är hälsosamt att röka hasch! Om det visar sig att dessa ämnen kan användas medicinskt är det upp till forskarna att renodla dessa speciella ämnen och avlägsna alla skadliga substanser. Slutligen måste eventuella nya ämnen prövas noga och gå igenom omfattande prov för att få användas som läkemedel och då första på läkares ordination. forts.. |
| Inlägg #49: Postat: 2010-07-04 15:12:00 | |
|
Lasse i Gatan |
forts..
Hasch är bättre än alkohol för det ger inte baksmälla… Både hasch och alkohol är skadliga. Deras verkningssätt skiljer sig, men gemensamt är att de negativt påverkar både den enskilde, familjen och samhället. Hasch kan ge snabbare upphov till beroende, skador och personlighetsförändringar än alkohol. Hasch ahr dessutom bedömts så farligt att det narkotikaklassats i nivå med heroin. Angående baksmälla: det rusaktiva ämnet i hasch heter THC tetrahydrocannabinol och lagras i olika kroppsorgan; hjärna, testiklar och livmoder. Genom att TCH lämnar kroppen långsamt – det tar veckor eller månader att bli helt fri från alla restprodukter – blir dagen efter- effekten inte lika dramatisk som med alkohol. Men det innebär också att hjärnan påverkas långt efter själva ruset. Man kan snarare tala om ”veckan efter” när det gäller hasch! forts.. |
| Inlägg #50: Postat: 2010-07-04 15:13:00 | |
|
Lasse i Gatan |
forts..
Det är skönt att koppla av med en pipa hasch ibland… Hasch ger lustupplevelser genom att det påverkar hjärnans lustcentrum. Hasch fungerar som en kemisk genväg till välbefinnandekänslor och kan ”kortsluta” normala lustupplevelser i livet. Ju skönare man tycker att haschet är , desto större är risken att man upprepar rökningen och till slut fastnar i ett svårbemästrat beroende. forts.. |
| Inlägg #51: Postat: 2010-07-04 15:13:00 | |
|
Lasse i Gatan |
forts..
Hasch vidgar medvetandet… Detta ”medvetenhetsvidgande” är snarare ”medvetenhetskrympande” eftersom man förlorar sig i sig själv, mer eller mindre avskärmad från samhället i övrigt. De ”vidgande” egenskaperna hos hasch är tidsförvrängning, avskärmning, förvridning av sinnesintryck och fragmentering av tankar. forts.. |
| Inlägg #52: Postat: 2010-07-04 15:14:00 | |
|
Lasse i Gatan |
forts..
Det är skillnad på bruk och missbruk… All icke-medicinsk användning av narkotika räknas som missbruk. Narkotika får endast användas till strikt vetenskapliga eller medicinska ändamål. Vad gäller ”måttlig konsumtion”, se påstående nummer ett. forts.. |
| Inlägg #53: Postat: 2010-07-04 15:14:00 | |
|
Lasse i Gatan |
forts..
Man blir inte fysiskt beroende av hasch… För det första: det är det psykiska beroendet som är det egentliga problemet. Detta definieras enligt WHO som ”ett tvång att ta medlet … för att erfara de psykiska effekterna av ruset”. Det psykiska beroendet kan beskrivas som en fixering eller förälskelse i rusupplevelserna. Har man varit hög, vill man gärna uppnå den känslan igen. När beroende uppstått är det oftast mycket svårt att bryta. Beroendet gör också att missbrukaren handlar kortsiktigt och försvarar sitt missbruk trots att detta uppenbarligen är till skada för honom/henne. Det förrädiska i det hela är att missbrukaren under lång tid inte tror sig vara beroende utan hävdar att ”jag kan lägga av när jag vill – men just nu vill jag inte!” För det andra: hos långvariga haschrökare kan även ett fysiskt beroende uppstå med toleransutveckling och abstinensreaktioner. Toleransutveckling betyder att man måste höja dosen för att få samma effekt som tidigare. Abstinensreaktioner uppstår när en rusperiod bryts och giftet går ur kroppen. Det yttrar sig hos haschrökaren ofta som trötthet, huvudvärk, koncentrations- och inlärningssvårigheter samt håglöshet. Det kan ta lång tid att komma ur detta tillstånd. forts.. |
| Inlägg #54: Postat: 2010-07-04 15:15:00 | |
|
Lasse i Gatan |
forts..
Hasch är ingen inkörsport till tyngre knark… Det finns ingen relevant grund för uppdelningen ”tung” respektive ”lätt” narkotika. Olika medel ger olika effekter som är skadliga på olika vis. Begreppet ”lätt narkotika” likaväl som ”partydrog” kan vara förledande och skapa ett skimmer av ofarlighet. Att cannabis är en ”tung” narkotika ser vi på de psykiska skadeverkningarna det för med sig. Det är också narkotikaklassat i nivå med t ex heroin. För det andra är det så att även om de flesta som röker hasch inte går vidare till andra preparat, så har nästan 100 av sprutnarkomanerna börjat knarka genom att använda hasch. Efter en periods rökning tycker många att haschet inte ger något och det kan då vara frestande att krydda med andra droger. Dessutom är det illa nog om bara några få procent går vidare. Det betyder tusentals människor! forts.. |
| Inlägg #55: Postat: 2010-07-04 15:15:00 | |
|
Lasse i Gatan |
forts..
Man får ha lite hasch på sig för egen användning… Fel. Narkotikastrafflagen är entydig. Såväl innehav som användning och andra förfaranden är förbjudna. forts.. |
| Inlägg #56: Postat: 2010-07-04 15:16:00 | |
|
Lasse i Gatan |
forts..
Det finns viktigare saker än hasch att bekymra sig om… Det är riktigt att vi har problem på många olika områden i samhället. Men för att vi ska ha en chans att lösa dem krävs det att vi är aktiva, med i skeendena och inte berusade i haschdimmor. Just därför att vi har så stora problem att ta itu med måste vi föra en intensiv kamp mot hasch och andra droger. Att bekämpa haschet står inte på något sätt i motsättning till att bry sig om andra samhällsproblem. Tvärtom! forts.. |
| Inlägg #57: Postat: 2010-07-04 15:17:00 | |
|
Lasse i Gatan |
forts..
Man blir inte lika bråkig av hasch som av alkohol… Ofta är det inte frågan om antingen eller. Alkohol och hasch kombineras ofta och man kan då få en effekt som är svår att förutsäga. Det kan mycket väl slå över i våld, speciellt i en aggressiv och våldsmättad ungdomskultur. Dessutom ger haschet också ensamt svårförutsägbara reaktioner. Hasch förstärker den befintliga sinnesstämningen och kan leda till såväl passivitet som förvirringstillstånd. Den djupgående passiviseringen som haschrökning kan föra med sig är dessutom lika lite önskvärd som våld. forts.. |
| Inlägg #58: Postat: 2010-07-04 15:17:00 | |
|
Lasse i Gatan |
forts..
Pröva hasch själv innan du snackar… Ibland försöker haschrökaren slå undan allt resonemang med denna uppmaning och därmed få slut på diskussionen. Som förälder blri man kanske osäker om man inte vet hur det är… Det är dock enkelt att avfärda påståendet genom den enkla parallellen att man behöver inte ha drunknat för at kunna arbeta som badvakt. Det säger ju sig självt att alla inte kan eller behöver pröva allt. I så fall vore ju inga kunskaper av något värde utan varje enskild människa skulle tvingas uppfinna hjulet på nytt. Självklart kan och måste vi lära av andra, och ”rätta in oss i ledet”. Det är trots allt en minoritet av alla människor som provar att röka hasch. Inte som många haschrökare säger ”- det har väl alla gjort…”. forts.. |
| Inlägg #59: Postat: 2010-07-04 15:18:00 | |
|
Lasse i Gatan |
forts..
Det är väl min ensak om jag vill röka hasch… I ett civiliserat samhälle där människor lever nära varandra är det aldrig någons ensak om man missbrukar narkotika. Därför är redan användningen förbjuden i lag. Frågan berör på olika plan hela samhället. - den angår alla föräldrar, anhöriga, släktingar, grannar och vänner som utnyttjas av missbrukaren och tyngs av lidande och oro. - Den angår alla behandlare, sjuksköterskor, läkare och andra yrkesgrupper som i sina kontakter med missbrukare bland annat riskerar att utsättas för våld och sjukdomar. - Den angår alla pensionärer och andra som är rädda för att gå ut om kvällarna. - Den angår alla som inte vill ha fler poliser. - Den angår alla brottsoffer; bestulna, ofredade och rånade. - Den angår alla de som är intresserade av att behålla de demokratiska värdena och inte accepterar en fortgående passivisering av stora grupper ungdomar. - Den angår de som inte vill ha utbredd korruption och mäktiga brottssyndikat. - Den angår alla födda och ofödda barn som har rätt att växa upp utan direkt och indirekt påverkan av narkotika. - Den angår alla skattebetalare som i sista hand får betala missbrukets ekonomiska baksida, bland annat via skattsedeln. - Den angår arbetskamrater som vill ha en trivsam och säker arbetsplats. - Den innebär produktionsbortfall och för tidig död som minskar de samhälleliga resurserna vilka skulle kunna användas till att förbättra välfärden. - Den gäller tredje man också genom t ex trafikolyckor. forts.. |
| Inlägg #60: Postat: 2010-07-04 15:18:00 | |
|
Lasse i Gatan |
forts..
Samhället accepterar ju alkohol, varför då inte också hasch… Samhället accepterar inte alls alkoholen i alla sammanhang. Försäljning och konsumtion är omgiva av bestämmelser. Ungdomar under 20 år får inte köpa alkohol, förare i trafiken får inte alkoholpåverkade, osv. Att samhället accepterar alkohol inom vissa ramar betyder inte att det är nyttigt eller bra för samhället. Alkohol har en lång tradition i vårt land som gör den politiskt omöjlig att totalförbjuda idag. Ekonomiskt förlorar samhället många miljarder varje år på alkoholen, trots inkomster från försäljningen. De humanitära kostnaderna är omätbara. Att vi redan har skadegörande rusmedel innebär inte att vi medvetet ska skaffa oss fler. Vi har inte ur någon synvinkel råd med ytterligare omfattande missbruk. Det är på grund av att drogerna är illegala som människor råkar illa ut. Släpp drogerna fria så slipper unga människor hamna i fängelse… Drogerna är inte skadliga därför att de är illegala. De är illegala därför att de är skadliga. Ett frisläppande skulle öka skadorna på människa och samhälle. Det är t o m möjligt att fler skulle hamna i fängelse om drogerna släpptes fria eftersom andra typer av brott skulle öka. forts.. |
Sourze [loggan] © Nättidningen Sourze, ett registrerat massmedium hos Radio- och
TV-verket. Sourze är också ett registrerat varumärke.
Databasens namn är Sourze. Ansvarig utgivare är Carl Olof Schlyter.