Klappa en pitbull, så snart du kan

Den här tråden diskuterar artikeln Klappa en pitbull, så snart du kan.
Showing page 3 of 5: 1  2  3  4  5
Inlägg #41: Postat: 2010-06-08 12:20:00
PatrikF
Nålstick? Dödade barn är "nålstick"? Du kanske skall tänka lite mer på vad du skriver? Du kommer ingenstans med personangrepp heller.
Inlägg #42: Postat: 2010-06-08 12:27:00
Per W
#41 Det blir så när man "säger emot" ML.
Inlägg #43: Postat: 2010-06-08 12:27:00
Inger Olsson
Mickael: ser i din artikel och rubrik att du använder ordet "pitbull" med anledning av förbud i Danmark ang, k a m p-hundar? Mig veterligen finns bara den amerikanska pitbullen - och den är EJ erkänd som ras av FCI, SKK, KC eller AKC... Du menar kanske Staffarna? Michael, du har principiellt rätt i att kamphundarna inte är mentalt defekt - de kan vara utmärkta familjehundar. Men det hart när omöjligt att helt lita på en kamphund - NÄR den möter andra främmande hundar ute! Det är det s t ö r s t a problemet för framförallt andra hundägare. Kamphundens käftkonstruktion gör att det t o m är svårt att få loss den när den väl gått till atttack. Det är ju inte kamphundarnas fel att det en gång i tiden lönade sig, för människan, att avla fram egenskaper för hundsporter. Men i dagens samhälle är det dessutom förbjudet att bedriva den sporten.
Inlägg #44: Postat: 2010-06-08 12:40:00
Inger Olsson
Du påstår att: "Unga ligister skaffar inte hundar för att de har farliga egenskaper utifrån rasen sett." Fel, menar jag. Buset tränar hundarna i källare, vindsutrymmen, i parker och träd m m förstörs för att öka aggressiviteten och bättra på "käfthållningen" hos hundarna... Dessutom finns svarta pengar med i "spelet"... Lagen om chipregistrering av hundar förhindar inte problemen. Som det var tänkt...
Kontakta inspektörer på länsstyrelsen i Skåne, som vet en hel del om problem med s k kamphundar. Vidare har i grunden både länsstyrelsen och polisen få befogenheter/resurser att ingripa innan dödsfall har inträffat.
Inlägg #45: Postat: 2010-06-08 12:49:00
Michael Lundahl
Inger Olsson: Men snälla... myten om de låsande käftarna är urgammal och går i arv från ras till ras beroende på vilken som det är mode i att hata för tillfället. Länk: dogwatch.net Tidigare tillskrevs den myten boxern.
Inlägg #46: Postat: 2010-06-08 12:50:00
Michael Lundahl
Per W #35: Ingen tvingar dig att läsa. Och vad gör du då som svarar på det viset? Meta-meta-debatt? :
Inlägg #47: Postat: 2010-06-08 12:54:00
Michael Lundahl
#36: Tack... du har just visat exakt hur långt gången du är i att vilja försvara dina förutfattade meningar till varje pris. 1 Du läser inte ens artikeln du kritiserar 2 Du läser inte fakta som motsäger dig. 3 Du accepterar okritiskt allt som stöder din uppfattning 4 du extrapolerar fram påståenden du inte har stöd för. Tack och adjö...
Inlägg #48: Postat: 2010-06-08 13:03:00
Per W
#46 Men snälla ML. Jag måste ju ha läst för att veta vad som där står. hur är det med logiken själv?.
Inlägg #49: Postat: 2010-06-08 13:03:00
Michael Lundahl
#44: "Vidare har i grunden både länsstyrelsen och polisen få befogenheter/resurser att ingripa innan dödsfall har inträffat". Fel, det var detta man ändrade nyligen. Polisen fick utökade befogenheter att gripa in mot aggressiva hundar och dåliga hundägare. Chip-registeringen har inget med detta att göra. Här är ett mycket tydligt exempel på hur det funkar: Länk: kuriren.nu Man ingriper där det behövs och man gör det som behövs för just den hunden eller hundägaren. Rasförbud är ett trubbigt, dåligt, ineffektivt och kontraproduktivt instrument som belastar polisen i onödan för det tvingar dem att jaga ofarliga hundar bara för att de har fel ras.
Inlägg #50: Postat: 2010-06-08 13:04:00
Michael Lundahl
#48: Ingen tvingade dig heller att gå till kommentarsfältet och svara...
Inlägg #51: Postat: 2010-06-08 13:14:00
Leif-Arne
Detta med hundraser blir inte lätt, den som minns den lindamanska Ulkmerkotten från japanska Schweiz förstår säker det. Länk: hem.bredband.net
Inlägg #52: Postat: 2010-06-08 13:20:00
Per W
#49 Citat: "Man ingriper där det behövs och man gör det som behövs för just den hunden eller hundägaren." . Reaktivt när "olyckan" varit framme, ja, inte förebyggande som en lag kan fungera som.
Inlägg #53: Postat: 2010-06-08 13:21:00
Per W
#50 Nej, men det känns som ett tvång....
Inlägg #54: Postat: 2010-06-08 13:22:00
Per W
#51 Ulkmerkotten bör förbjudas direkt!!! :-
Inlägg #55: Postat: 2010-06-08 14:19:00
PatrikF
Michael, nu är det dags att du uppger ditt in intresse i denna fråga! Vad har du för hund?
Inlägg #56: Postat: 2010-06-08 14:43:00
Inger Olsson
#49 Spelar det någon roll vad du har för uppfattning ang. käftarnas betydelse - OM buset tycker det är viktigt? Liknelse: Alla hästar har inte "travhuvud" även om de kan trava. Du ref. till N o r r l a n d s-kuriren och artikeln bekräftar mer eller mindre det jag säger. Dock skrev jag inte att man k u n d e överleva attacken. Det måste alltså hända ett överfall innan polisen kan agera. Jag fick av djurinspektör på länsstyrelsen i Kristianstad reda på bl a ett fall i Malmö, som gällde att en kvinna och hennes jycke attackerades av en kamphund. Efter flera gångers utfall slet den sig till sist loss och högg ihjäl hennes hund. Mig veterligen införde Alliansen krav på Hundregistrering för att kunna få tag på hundägare vid t ex allvarliga attacker. Vad jag förstår har inte det gett tillfredsställande resultat.
Michael: Du skriver: "Rasförbud är ett trubbigt, dåligt, ineffektivt och kontraproduktivt instrument som belastar polisen i onödan för det tvingar dem att jaga ofarliga hundar bara för att de har fel ras.."
Åter igen: varför tror du att det grövsta buset idag söker en korsning mellan staff och rotweiler för att få fram effektivare "busvovvar"? Problemen i Danmark var av samma karaktär, som vi även har i Sverige.
Inlägg #57: Postat: 2010-06-08 14:59:00
Leif-Arne
Nåja om våldsspiralen höjs ännu ett par snäpp så blir kamphundar ointressanta, analogt har polisen i K:n slutat använda såväl hundar som hästar vis kravaller, av skäl som jag inte skriver här. Slutsats hundar som skydd mot personer som bestämt sig för att vara riktigt elaka är nästan helt värdelöst, eftersom det är mycket enkelt att oskadliggöra en hund. Hundar som man håller för att de är snälla och söta håller oavsett.
Inlägg #58: Postat: 2010-06-08 15:43:00
Michael Lundahl
"varför tror du att det grövsta buset idag söker en korsning mellan staff och rotweiler". För att man går på *ryktet* som hund-hysteriker skapar! Skräcken ligger inte i att hunden är farlig utan för att alla *tror* hunden är farlig!! !"Åh herregud, båda pitbull och rottweiler!?! Den måste vara jättefarlig, håll besten borta från mig!!". All denna panik och att piska upp hatstämningar mot hundraserna är exakt det buset vill. Man spelar dem i händerna!!
Inlägg #59: Postat: 2010-06-08 15:45:00
Michael Lundahl
PatrikF: Jag har ingen hund alls. Jag är uppväxt med hundar dock: pudlar, samt jakthundar som var blanding mellan drever och tax. Katten höll hundarna i ett järngrepp och bestämde allt hemma. Nä men oj... funkade inte *det* personangreppet heller, så synd för dig.
Inlägg #60: Postat: 2010-06-08 16:07:00
Inger Olsson
#58 Ang. "det naturliga urvalet" - vi ska väl inte glömma C Darwins redan då upptäckter i detta sammanhang? Våra tamhundar är inte en produkt av ett naturligt urval då människan går in och styr aveln. Djuren får de yttre och inre egenskaper man söker. Inom polis, militär och tull har man utnyttjat den kunskapen länge. Och de brukar i n t e kamphundsraser. Givetvis kommer god ledning på detta för att få en bra hund... M a o är det väl inte ologiskt om buset då menar att "en bra kamphund ska trimmas"? Även för att möta ev. polisens insatshundar? ;-
Showing page 3 of 5: 1  2  3  4  5
Laddar...