Klappa en pitbull, så snart du kan

Den här tråden diskuterar artikeln Klappa en pitbull, så snart du kan.
Showing page 4 of 5: 1  2  3  4  5
Inlägg #61: Postat: 2010-06-08 16:24:00
Inger Olsson
forts/ ja du, det är blodigt allvar när efterfrågan på korsning mellan staff och rotweiler efterfrågas... Finns dessutom redan med vetskap därtill. Det handlar om faktiska egenskaper som uppstår och inte som du viftar bort med: "All denna panik och att piska upp hatstämningar mot hundraserna..."
Inlägg #62: Postat: 2010-06-08 21:31:00
Michael Lundahl
Inger, du svamlar... förlåt men du svamlar lika vilt som tokstollarna som försöker försvara 9/11 myten om att tornen sprängdes. Gå och sälla dig till samlingen som är kär i sina fördomar och världsbilder är du snäll.
Inlägg #63: Postat: 2010-06-08 23:43:00
GunnarL
Ja, herregud! Michael Lundahl-Karnefors sätter likhetstecken mellan "sanningsrörelsens" svammel om 9/11 och frågan om huruvida pitbullar är farliga. Intelligensen sprudlar verkligen! Själv är jag hundfobiker, dvs. jag upplever alla lösspringande hundar som ett stort hot. Tyvärr är det väldigt få hundägare som förstår mitt problem. Jag kan exempelvis aldrig motionera i ett normalt motionsspår, eftersom där alltid springer omkring glada, lössläppta hundar. Hundägare är ibland de mest hänsynslösa människor jag känner till, medan exempelvis vi som röker, hela tiden med glädje tar hänsyn till våra medmänniskor.
Inlägg #64: Postat: 2010-06-09 02:10:00
PatrikF
ML, det var inget personangrepp. Jsg undrar bara varför du försvarar det oförsvarliga. Det är nog bara puckon som håller sig med den typen av hundar.
Inlägg #65: Postat: 2010-06-09 06:49:00
Per W
Citat PatrikF: "Michael, nu är det dags att du uppger ditt intresse i denna fråga! Vad har du för hund?"
Svar ML: "Funkade inte det p-e-r-s-o-n-a-n-g-r-e-p-p-e-t heller? Synd för dej".
Citatungefär Inger O: "Avel syftar till renodling av hundars yttre och inre egenskaper och kan användas för att få fram för samhället oönskade och potentiellt farliga egenskaper".
Svar ML: "Inger, du svamlar lika vilt som tokstollarna i sanningsrörelsen"
Min slutsats: Varför debattera med en som inte lyssnar på motargument utan uppfattar dem som förolämpningar?
Inlägg #66: Postat: 2010-06-09 11:28:00
hclarsen
Snälla blanda inte in Rottweiler med Pitbull. Rottweilern är en barnkär och observant vallhund, som tyvärr ibland har fel ägare. Pitbullen är en kamphund som vill slås med andra hundar. Jag har personligen sett en söt och rar pitbull kasta sig över en 4 månaders pudelvalp som var ute på promenad ned sin 12 åriga matte. Det tog nån minut och pudeln var död och matte fick ett trauma som hon förmodligen får dras med resten av sitt liv.
hclarsen.
Inlägg #67: Postat: 2010-06-09 11:36:00
Per W
#66 Man blir betänksam när rotweilern betecknas som "observant" och att den kan ha "fel ägare". Om vissa raser blir farliga med "fel ägare" så är jag tveksam till dessa raser.
Hur ser man på ägaren att han är "fel" när man möter honom/henne med jycken?
Inlägg #68: Postat: 2010-06-09 12:27:00
Inger Olsson
Michael: vi är nog alla lite fördomsfria till mans, men när det gäller din artikels rubrik har du redan fel när du skriver: "Klappa en pitbull, så snart du kan" därför den f a k t i s k a Pitbullen, en en ä k t a rashund den amerikanska pitbullen. Och den ÄR sen länge förbjuden i Sverige att avla på. Och DET kan jag som hundälskare ha synpunkter på! Så, borde du inte redan ha gjort en "pudel"?
Inlägg #69: Postat: 2010-06-09 12:42:00
Inger Olsson
forts. Michael: när du skriver "Pitbull" som kamphund betyder den sanna innebörden staffar eller korsningar mellan t ex staffar och rotweiler. Farliga egenskaper i fel människohänder, visst, men ytterst en fara för andra oskyldiga hundar på promenad ute... Danska myndigheter använder begreppet k a m p h u n d a r rätt och har väl förstått syften med dessa hos vissa individer. På 70-talet använde "specifika" individer schäfrar som "vakthundar" och 80-talet kom Dobermann med i bilden. Det går alltså i n t e att enbart gå på storlek och vikt hos hundar som du gör, för att avgöra dens ev. "farlighet".
Inlägg #70: Postat: 2010-06-10 01:28:00
Michael Lundahl
#64: "Jsg undrar bara varför du försvarar det oförsvarliga". Trams... rent trams från en hund-hatare. Eftersom raserna inte alls är "defekta" som du försöker hävda utan någon som helst framgång eftersom du inte har argument för påståendet så skall jag istället fråga dig varför du kommer med påståenden som du inte har stöd för.
Inlägg #71: Postat: 2010-06-10 01:30:00
Michael Lundahl
"Jag har personligen sett en söt och rar pitbull kasta sig över en 4 månaders pudelvalp...". Om du hade sett en schäfer göra samma sak, hade du hävdat att alla indfivider av rasen schäfer är farliga? Labrador? St Bernard? Vad i denna händelse du påstår dig ha bevittnat är något som helst bevis för nåt annat än att den *individen* var inblandat i ett slagsmål vid just det tillfället?
Inlägg #72: Postat: 2010-06-10 01:32:00
Michael Lundahl
"Det går alltså i n t e att enbart gå på storlek och vikt hos hundar som du gör, för att avgöra dens ev. "farlighet"." Nej Inger... och inte på rasen heller. Svenska myndigheter använder begreppet "Kamphund" som "hund som tränats att slåss mot andra hundar". Det har alltså ingeting med ras att göra.
Inlägg #73: Postat: 2010-06-10 02:09:00
Bizon
Hundavel har människan sysslat med rätt länge vid de här laget - ursprungligen intresserade sej folk för egenskaper som passade respektive arbetsområde där hunden skulle vara verksam - nu är sälskap det avgjort viktigaste för de flesta hundköpare och ägare av hundar - en liten del av dessa har vissa ambitioner att lära sin skyddsling lite hyfs men i de flesta fall så misslyckas det därför måste de flesta hundar gå i koppel vilket i sin tur innebär att hundarna störs i sitt sociala beteende. Förutom dessa störningar så drabbas många framavlade raser av specifika rassjukdomar eller defekter - många hundar drabbas även av totalt olämpliga ägare. Det är inte lätt att vara hund! Personligen tror jag att det sistnämnda är hundens värsta belastning - visst kan en hund på grund av framavlade egenskaper bli lite vresig - orsaker som onda leder, svårigheter med andning och att hårremmen växer fel väg och stör nervsystemet - eller med det lilla förstånd den har försöker fullgöra sin natur att valla in sin flock vilket är ett frustrerande företag då flocken redan på morgonen sticker iväg åt alla håll och sedan på kvällen efter en torftig kissrunda förväntas ligga snällt i korgen efter att ha svalt torrfodret, men det måste man ha lite förståelse för och det oavsett om det är en kamphund eller någon annan variant av "kelgris".
Inlägg #74: Postat: 2010-06-10 09:06:00
hclarsen
Jag har aldrig set en schäfer döda en valp ingen annan hundras heller för den delen utom just en pitbull. Men Michael Lundahl jag har sett en pitbull göra och om du vill veta när och var det i södra Spanien, närmare bestämt Sabinilla, 40 kilometer söder Marbella. Jag bodde där i närmare 30 år och min närmaste granne hade 2 pitbull. Snälla hundar jag tyckte mycket om dem. De kan ju inte hjälpa att perversa människor roar sig med att framavla kamphundar. Den mindra av dem såg jag med ögon ge sig på pudelvalpen för nu drygt 2 år sedan. Den andre pitbull min granne ägde hade via ett polisdekret utegångsförbud. Den hade vid två olika tillfällen gett sig på andre hund och hade ett dödstraff hängande över sig om det hände igen. Han fick endast vistas ut med den efter klockan 11 på kvällen. Resten av dygnet vistades i trädgården.
Diskussionen om kanphunder är härmed avslutad för min del.
hclarse
Inlägg #75: Postat: 2010-06-10 10:18:00
Inger Olsson
#72 Michael: förstår du eg. begreppet "avel"? Vill också i detta sammanhang åberopa att steriliseringslag på människor finns kvar i vårt demokratiska samhälle, men tillämpas ytterst strikt! När man v ä l j e r en hund ska 2 skäl avgöra - ÄNDAMÅLET för vad du - som människa - ska HA hunden till och därmed dina RESURSER för att tillgodose hundens och ditt eget bästa. Kan du sen förklara v a r f ö r en barnfamilj skulle skaffa sig en s k kamphund??? Och kom nu inte dragandes med "fria valet" därför frihet k r ä v e r ansvar! Sen verkar du tro att myndigheterna och polis fixar "lätt" de problem som uppstår med dessa hundar. Som jag ser det är det förvånansvärt "lätt" att både vanvårda, misshandla sina tamdjur, även sexuellt, i Sverige.
Inlägg #76: Postat: 2010-06-10 10:24:00
Inger Olsson
Eftersom du luddigt förklarar den äkta rasen amerikansk pitbull som jag har skrivet är förbjuden i Sverige kontra kamphund i både din artikel och i #72 så ref. jag till källa: Svenska Kennelklubben: "kamphund omfattar alla de hundtyper och hundraser som i alla tider använts för olika slags kamp, som exempelvis vid tjurhetsning, där hundar i vadslagningssyfte skulle bita sig fast vid en bunden tjurs mule.
Nästan alla hundar oavsett ras kan bli aggressiva om de behandlas illa eller felaktigt.
En planmässig hundavel kan ge en avkomma som är benägen att visa hotbeteende.
Om man i avel kombinerar hundraser som har hög uthållighet med traditionella vakthundar, kan avkomman komma att bli mycket farlig med aggressivitet riktad mot människor.
De hundraser som traditionellt betraktas som kamphundar är: Pittbullterrier, amstaff, bullterrier och staffordshire bullterrier. Det förekommer allt som oftast blandraser mellan dessa hundar.
Inlägg #77: Postat: 2010-06-10 10:33:00
Inger Olsson
forts/ vetskap finns alltså redan. Även hos svenska myndigheter. Förutom mixning av "staffar" blandas även dessa upp med "rottar" och schäfrar - i syfte att åstadkomma extraordinära "kamphundar" för speciella "individer"... Men ska dessa kunna göra vad som helst? Michael: det här handlar inte om "pudlar"...
Inlägg #78: Postat: 2010-06-10 11:13:00
Per W
#75-77 Bra Inger, du ger inte upp. Jag har tröttnat för länge sedan på att få sakliga argument bemötta med ord som "svammel" och "trams" av HSVB Han som vet bäst.
Inlägg #79: Postat: 2010-06-10 17:21:00
Elvy
Om ni vill bli ägare till en trevlig hund, så välj då en hund av rasen finnspets.
Inlägg #80: Postat: 2010-06-10 18:24:00
Michael Lundahl
hclarsen: "Jag har aldrig set en schäfer döda en valp ingen annan hundras heller för den delen utom just en pitbull." Ja ha... och? Det finns miljoner hundar i världen, och du menar att hela din uppfattning om olika hundrasers farlighet baserar sig på denna enda händelse? Du tycker inte att du har lite *väl* egocentrisk syn på saker och ting om du tror att du och denna hädelse är ett representativt genomsnitt för alla hundrelaterade olyckor i hela världen, igenom tiderna? Bara i Sverige uppsöker varje år 5000-6000 människor akutmotagning på grund av att de blivit skadade av hund. Men du tycker att den bild som detta ger är irrelevant i jämförelse med denna din enda händelse, bara för att du inte sett en schäfer döda en annan hund? Du svarade inte ens på frågan: *om* du hade sett en schäfer döda en annan hund - detta har hänt - hade du då ansett alla schäferhundar, i hela världen, vara exceptionellt farliga?
Showing page 4 of 5: 1  2  3  4  5
Laddar...