Klappa en pitbull, så snart du kan

Den här tråden diskuterar artikeln Klappa en pitbull, så snart du kan.
Showing page 2 of 5: 1  2  3  4  5
Inlägg #21: Postat: 2010-06-08 10:53:00
Lars Nilsson
En oerhört sansad och balanserad artikel i frågan skrev jag för några sedan under rubriken: "Ett onödigt djur - hunden". Den tar också upp frågan om hundägares bristande sociala kompetens samt diverse förslag till åtgärder. Länk: sourze.se
Inlägg #22: Postat: 2010-06-08 10:55:00
Leif-Arne
#18 Det beror på om man vill göra en distinktion mellan aggressivitet och skärpa eller inte. En tysk jaktterrier är mycket skarp, den är avlad på att krypa ner i grävlingsgryt och fightas med farbror grävling. Denna skärpa innebär att en tysk jaktterrier tror sig kunna äta upp i stort sett det mesta på fyra ben. Som tur är inte hundrasen speciellt stor. Hundar som avlats till hundkamper är också utvalda efter aggressivitet.
Inlägg #23: Postat: 2010-06-08 11:05:00
Michael Lundahl
#19: "Men vissa raser är dokumenterat farligare för att de attackerar med avsikt att döda människor." Visa mig ett enda sådant dokument. Och LÄS artikeln innan du gör bort dig ytterligare. Du gör tokiga påståenden som slogs ihjäl grudnligt redan i artikeln! #20: Bilden togs för 13 år sedan. Jag har två barn, och jag lär dem att respektera *alla* djur. De har redan fått klappa pitbulls och fått se att dina skräckhistorier om hundarna är bullshit.
Inlägg #24: Postat: 2010-06-08 11:06:00
Leif-Arne
#21 Försök inte Nilsson, jag har hört sägas att du egentligen är en vänlig och timid man som gärna hjälper gamla damer över vägen,..halvvägs.
Inlägg #25: Postat: 2010-06-08 11:07:00
Michael Lundahl
#22: Leif-Arne... du argumenterar normalt ganska sansat och informerat, så snälla, läs artikeln och läs kapitlet i den länkade rapporten. Ja... egenskapen "aggressivitet" tittades på när man valde ut hundar för hundkamp... för att *väljas bort* eftersom en aggressiv hund är *dålig* på hundkamp!
Inlägg #26: Postat: 2010-06-08 11:20:00
PatrikF
Jag har aldrig varit med om en bilolycka. Ändå, shock horror, så har jag och mina barn på mig bilbälte! Bara för att man kan "klappa en pitbull" så betyder det inte att rasen är bra. Lika lite som det är säkert att åka bil. Du extrapolerar från egen erfarenhet och applicerar detta som en universalsanning. Typiskt logiskt slutfel. Rasen är defekt, och det är inget du kan göra något åt genom att upprepa att du aldrig har råkat ut för något.
Inlägg #27: Postat: 2010-06-08 11:21:00
GunnarL
21/ Det är en mästerligt skriven artikel Nilsson. Jag instämmer till hundra procent. Det är inte frågan om olika raser - det handlar om hela djurarten.
Inlägg #28: Postat: 2010-06-08 11:30:00
Michael Lundahl
PatrikF: *fniss* Så typiskt att när ett argument inte höll #20 så byter man snabbt fot och försöker med något annat. Så låt oss dröja lite vid #20. Jag är 36 år... knappast pur-ung. Och jag har två barn. Ja, jag nojar över dem, precis som alla andra föräldrar. Men till skillnad mot vad du så överlägset försöker göra gällande så låter jag inte fördomar få vara något jag för vidare till dem. Tvärt om är det mitt uttalade mål att lära dem att tänka själva och inte låta myter, rykten och hörsägen vara något de formar sina liv efter. Jag lär dem att *alla* hundar *kan* vara farliga, och att man alltid, alltid, ALLTID frågar hundägaren innan man närmar sig en hund. Och jag lär dem att hundar skall man respektera, men inte vara *rädd* för.
Inlägg #29: Postat: 2010-06-08 11:33:00
Leif-Arne
Vad som är olämpligt är att skaffa sig en hundras vilken är känd för skärpa om man inte har ett direkt behov av hundens skärpa. En tysk jaktterrier är en ypperlig hund till gris och grytjakt, inte annars. En polarhund bör man skaffa sig om man bor norrut och behöver en drag hund, inte för att de är söta osv., att skaffa sig en skarp hund om man enbart har hunden till sällskap är bara dumt.
Inlägg #30: Postat: 2010-06-08 11:35:00
Michael Lundahl
PatrikF: Din bil-analogi var för övrigt riktigt dålig eftersom den sänker hela ditt argument. Ja... bilar kan vara farliga, men inte slutar du köra barn i bil för det. Och ja, hundar kan vara farliga, men jag tvingar inte mina barn att hålla sig borta från hundar för det utan "säkerhetsbältet" är som sagt att man kollar med hundägaren först. Och jag kommer *ALDRIG* vara så grym, så hänsynslös och så oansvarig att jag sätter skräck i mina barn för något! Att vara rädd är en av de mest fruktansvärda känslor som finns... få saker kan sänka ens liv så mycket som rädsla. Aldrig någonsin tänker jag skapa rädsla hos mina barn. Respektfull försiktighet? Ja! Eftertanke? Ja!! Men aldrig skräck eller rädsla.
Inlägg #31: Postat: 2010-06-08 11:40:00
Michael Lundahl
PatrikF: "Du extrapolerar från egen erfarenhet och applicerar detta som en universalsanning. Typiskt logiskt slutfel." Du har just sett ditt eget resonemang och beskrivit det. Du har inget som du i kan visa på att rasen skulle vara "defekt" annat än skräckhistorier från kvällstidningar och hund-hatare. Du kan inte på något sätt visa på att farlighet skulle vara en trend hos de så kallade "kamphundsraserna". Det enda du har är exakt det som du beskriver: anekdoter, vilket inte har något logiskt bevisvärde. Det jag har är detta: Länk: sweden.gov.se Bläddra till kapitel 2.3 och läs.
Inlägg #32: Postat: 2010-06-08 11:43:00
Michael Lundahl
#21: "En oerhört sansad och balanserad artikel i frågan...". *fniss* Din själv-ironi är riktigt roande. :
Inlägg #33: Postat: 2010-06-08 11:50:00
PatrikF
Varför ser man bara denna typ av artiklar om just pitbull hela tiden?:
Länk: wthr.com
Inlägg #34: Postat: 2010-06-08 11:52:00
PatrikF
Skräckhistorier? Det implicerar att det inte är sant.. Skärp dig och erkänn att du har ett intresse av att det skall vara på ett visst sätt. Verkligheten är dock inte riktigt så.
Inlägg #35: Postat: 2010-06-08 11:53:00
Per W
F-n vad jag är trött på ML:s "metadebatter". Under 8 år på Sourze har jag aldrig sett dej ta ett steg bakåt för att tänka efter. Du och Dag Nilsson borde ta varann i hand. Ni är lika lomhörda och humor-befriade bägge två. ursäkta, detta kanske var ett "logiskt slutfel", men jag tar risken.
Inlägg #36: Postat: 2010-06-08 11:55:00
PatrikF
Hänvisning till en svensk byråktratisk utredning? He he.. Jag har verkligen nästan noll tillit till svensk byråkrati. Låt oss istället tänka LOGISKT. Mängden pitbulls är LITEN jämfört med t.ex chäfrar. Ändå lyckas just pitbull figurera så mycket i nyheterna.. Konstigt va?
Inlägg #37: Postat: 2010-06-08 12:01:00
Per W
#18 Suck, ytterligare en som inte kan skilja på människor och djur och vill "förmänskliga" jyckar. Citat från Wikipedia:"Rasism är en indelning av människor i ett hierarkiskt system av raser, där vissa raser ibland tillskrivs moralisk rätt att härska över andra".
Inlägg #38: Postat: 2010-06-08 12:04:00
PatrikF
För övrigt tycker jag det är extremt dålig stil att kalla dödade och lemlästade barn och vuxna för "anekdotiska" bevis. Jag tror inte deras familjer anser det.
Inlägg #39: Postat: 2010-06-08 12:13:00
Per W
Under Rubriken "Pitbullblandningar" i Svenska Kennelklubbens skrift "Kamphundslexikon": "Korsning av hundar där pit bull terrier ingår som en del. Oftast är det blandningar mellan pitbullterrier och diverse mastiffraser, brukshundar, herdehundar eller aggressiva jaktterrierraser. Korsningar företas oftast av i hundavel oerfarna och okunniga personer, som vanligen inte inser faran i att förena olika egenskaper, vilka i kombination kan bli mycket svårhanterliga och farliga." Länk: Länk: tinyurl.com
Inlägg #40: Postat: 2010-06-08 12:16:00
Michael Lundahl
#33: Tack för att du med en näst intill förbluffande kortsynthet och oförmåga att förstå det jag skriver uppför dig exakt som jag beskrev dig ovan. Det där du kommer med är anekdoter... nålstick... ett russin i en gigantisk kaka. Att utifrån dessa dra generaliserade slutsatser är *exakt* det som du själv skrev i #26: en ogiltig extrapolation gjord på för liten datamängd. Du gör exakt det fel du själv anklagar mig för. :D
Showing page 2 of 5: 1  2  3  4  5
Laddar...