Inlägg #1: Postat: 2010-06-07 16:15:00
|
Leif-Arne |
Visst är det så att oavsett storlek så han vilken hund som helst bli mentalt defekt, visst är det så att några små hundraser är bland våra mest skarpa, e.g. tysk jaktterrier. Men vid ett anfall av en liten störd hund så räcker det att hämta några plåster, vid ett anfall av en dito vältränad hund på 40- 50 kg skall en vuxen man ha tur om han undkommer levande, dvs. en liten hund behöver inte vara mer mentalt stabil, men den är definitivt en mindre risk. Ett annat problem är att det ofta är individer som saknar både lust och förmåga att hantera en stor aktiv och energisk hund som skaffar sig sådana. Själv föredrar jag små söta hundar, det blir en så chic kontrast till husse då.
|
|
Inlägg #2: Postat: 2010-06-07 16:23:00
|
Michael Lundahl |
Leif-Arne: Sant som det är sagt... så varför nojar folk över små pitbulls men låter toddlers på knappa 10 kilo tjutandes rusa fram till 8-10 ggr tyngre St Bernards som de inte känner? Fråga Sunny om hur det kan gå till...
|
|
Inlägg #3: Postat: 2010-06-07 17:49:00
|
Leif-Arne |
Det är bara riktiga män som gillar pankaka med sylt och små söta hundar Gammalt djungelordspråk från västra Jamtland. Länk med den sötast vovve som finns Coton de Tulear, den vita lurven Länk: youtube.com Rasen har en mycket intressant historia; förrymda skeppshundar som levt flera hundra år i Madagaskars djungler, av lokalbefolkningen använda till allt från vakthund till krokodilakt.
|
|
Inlägg #4: Postat: 2010-06-07 18:14:00
|
Pia I |
Jag föredrar en hund som jag inte behöver vara rädd för.
|
|
Inlägg #5: Postat: 2010-06-07 18:49:00
|
PatrikF |
OK, jag erkänner att jag inte läste hela ditt inlägg. Men i England hade en pitbull familjens egen hund ihjäl ett barn familjens eget barn, medan barnets mor- eller farförälder inte kunde hindra hunden. Barnets föräldrar tyckte tydligen att det var viktigare att ha en "imponerande" hund än att ge sitt barn en trygg uppväxt. Rasen lider uppenbarligen av svåra mentala fel, och bör därför inte drivas vidare. Ett förbud är HÖGST RIMLIGT eftersom ägarna aldrig kan garantera andras säkerhet. Det finns massor med dokumenterade fall där dessa hundar har haft ihjäl både främlingar och familjemedlemmar.
|
|
Inlägg #6: Postat: 2010-06-07 18:51:00
|
PatrikF |
"Leif-Arne: Sant som det är sagt... så varför nojar folk över små pitbulls"
Va? Pitbulls kan ha ihjäl vuxna människor!
|
|
Inlägg #7: Postat: 2010-06-07 23:27:00
|
Daniel |
Jag har aldrig förstått mej på det här resonemanget att problemet med kamphundar endast är en hundägarfråga. De raser som nu Tyskland och Danmark nu förbjuder, står för dödliga och andra svårt sårande attacker. Då är det ju raserna som är problemet. Hur än skicklig domptör du är så får du inte gå med en tiger på stan för den KAN spåra ur och då är den livsfarlig. Man kommer heller aldrig kunna kontrollera att alla som äger en kamphund högenergihundär kapabla att sköta den på rätt sätt.
Nästan alltid, när man läser om tragiska olyckor med kamphundar,är ägaren förvånad, "den har alltid varit så snäll".
Jag tycker det är fel att ett fåtal människor ska ha rätt att skrämma och oroa alla oss andra.
|
|
Inlägg #8: Postat: 2010-06-07 23:56:00
|
Pia I |
Håller med.
|
|
Inlägg #9: Postat: 2010-06-08 00:18:00
|
Lars Nilsson |
Tjaa, nu är det inte ovanligt ute i Europa att det finns den här typen av restriktioner. Delar av Spanien har en sorts "körkort" för hundägare av vissa raser. Krav på munkorgar i tätbebyggda områden finns i Tyskland osv. Den här har inte tillkommit av en slump, snarare pga av några varit oförsiktiga nog att klappa en pittbull.
|
|
Inlägg #10: Postat: 2010-06-08 03:07:00
|
Michael Lundahl |
"OK, jag erkänner att jag inte läste hela ditt inlägg." Nej uppenbarligen inte för då hade du inte sagt något så insiktlöst ch fördumsfullt. "Men i England hade en pitbull ihjäl ett barn...". Schäfrar har haft ihjäl barn. Förbjud schäfrar omedelbart, eller hur? För varje labbe som skadar en människa så måste vi ha förbud mot laborador. För varje pudel som biter en människor så förbjud förbjud fötbjud! Löser alla problem, eller hur? De så kallad "kamphundsraserna" står för 5-10 av alla skador orsakade av hund. Hur vill du bortförklara de övriga 90-95?
|
|
Inlägg #11: Postat: 2010-06-08 03:17:00
|
Michael Lundahl |
#5: "Rasen lider uppenbarligen av svåra mentala fel...". Bullshit. Skitsnack för början till slut. Du kan inte visa på ett enda fakta som stöder det där fördomsfulla tramset. För att utöka det jag sade ovan: det finns dokumenterade skador orsakade av *alla* hundraser. Pitbull är inte värre än någon annan. Det enda du har att peka på är kvällstidningarnas benägenhet att uppräthålla myter hellre än att krossa dem. Alla undersökningar om pitbullrasernas egenskaper visar att individerna är lugna och stabila. Låt mig citera ifrån den utredning som jag länkade till men som du uppenbarligen heller inte läste för att det hotar dina älskade förutfattade meningar: "Erfarna mentalbeskrivare som testat ett antal pitbull uppger till exempel att dessa hundar i allmänhet är mycket stabila och trevliga". Men någon som inte ens läser igen det som sägs vet bättre än erfarna hundexperter, hm?
|
|
Inlägg #12: Postat: 2010-06-08 03:21:00
|
Michael Lundahl |
#7 Daniel: Som jag skrev till PatrikF: dessa raser står inte för de enda hundskador som uppstår. Det står i själva verket för en väldigt liten del. Men vilka kvällstidningsrubriker tror du man får av att ett fall där en kungspudel helt plötsligt gick till attack, hm? Din ståndpunkt sammanfattas bäst av det du först säger: "Jag har aldrig förstått mej på det här resonemanget...". Mitt svar på det är: det skall f-n inte hundar och hundägare lida för! Se till att du förstår det istället för att skylta med din oförmåga att förstå som vore det något annat än ett monument över att du har svårt för att ta in fakta och argument.
|
|
Inlägg #13: Postat: 2010-06-08 03:23:00
|
Michael Lundahl |
Lars Nilsson #9: Vilket otroligt andefattigt argument: "Eftersom lagen finns där är den rätt". Med detta kan man motivera vilket missförhållande som helst. "Jo men eftersom bestämmelsen finns där har den ett bra och välgrundat motiverande.... tror jag". Så fantastiskt dåligt argument...
|
|
Inlägg #14: Postat: 2010-06-08 07:51:00
|
Per W |
Avel har använts och används för att renodla och utveckla egenskaper hos hundar som var önskvärda förr hos t ex vallhundar, fårhundar, fågelhundar OCH kamphundar m fl. Egenskaper som t ex aggressivitet, självständighet, milt temprament, fysisk styrka mm. Självklart finns det klart olämpliga raser med egenskaper som är icke önskvärda numera. Det är ju nys att säga att det inte är hundens "fel" utan ägarens. Om jag känner mig hotad eller blir biten skiter jag i vilket. Jag har rätt att röra mig fritt utan att ha en som jag uppfattar ilsken och potentiellt farlig hund i hasorna. Dessutom, om hundägare följde de regler som finns angående koppel skulle livet bli mycket enklare.
|
|
Inlägg #15: Postat: 2010-06-08 07:56:00
|
Per W |
#13 Ditt utfall mot Lars #9 är omotiverat. Regelerna han hänvisar till är säkert motiverade utifrån verkliga händelser. M L:s försvarsreaktion är en typisk "hundägarreflex".
|
|
Inlägg #16: Postat: 2010-06-08 07:59:00
|
Per W |
Det finns till och med hundfanatiker som kallar oss som menar att det finns hundraser med olämpliga och potentiellt farliga egenskaper för "rasister". Komiskt.
|
|
Inlägg #17: Postat: 2010-06-08 10:21:00
|
Den empatilösa kapitalismen |
Husdjursavel är egentligen totalt oetiskt. Att "avla" som om det vore tal om förädling fram djur är inte en rätt vi borde ta oss bara för att vi kan.
|
|
Inlägg #18: Postat: 2010-06-08 10:30:00
|
Michael Lundahl |
Per W #14: Säg en hundras som avlats fram för aggressivitet. OBS: Läs artikeln och den länkade rapporten först för att slippa pinsamheter för dig själv. #15, 16: Nej, utfallet mot hans *argument* var välmotiverat därför att argumentet suger, ditt försvarsargument likaså. Att det existerar händelser där människor skadats av hundar är välkänt, men rasisterna en korrekt och väl passande benämning eftersom det handlar om att de på grund av fördomar tillskriver vissa raser av en art oförtjänta dåliga egenskaper bortser gladeligen från att alla hundraser orsakar skador och inte bara de raser de beslutat sig för att hata.
|
|
Inlägg #19: Postat: 2010-06-08 10:36:00
|
PatrikF |
Lundahl, Äger du en s.k kamphund, t.ex en Pitbull?
Självklart finns andra hundar som har bitit o.d. Men vissa raser är dokumenterat farligare för att de attackerar med avsikt att döda människor. De flesta hundar är rädda för människor. Större hundar som kan vara farliga för människor har avlivats genom årtusenden, men det gäller inte raser som har framdrivits för kamp i samma utsträckning.
Galna hundägare är ett lika stort problem som galna hundar, men tyvärr kan vi ju inte avliva dem.
|
|
Inlägg #20: Postat: 2010-06-08 10:37:00
|
PatrikF |
P.S: Du ser väldigt ung ut. Vänta till du har barn innan du uttalar dig om hundar och säkerhet.
|
|