Äter du rå fisk?

Inlägg #1: Postat: 2010-06-16 15:58:00
Leif-Arne
Tycker inte du som jag att det saknas ett anständigt hak som serverar rakörret?
Inlägg #2: Postat: 2010-06-17 12:48:00
Bente
Haha rakörret Leif Arne, den va go, det tror jag aldrig att jag har ätit, är det någon gravad fisk det eller? Jag skulle kunna önska mig ett ställe som serverade norska fiskekakor det är gott det :-
Inlägg #3: Postat: 2010-06-17 13:28:00
Leif-Arne
En norsk variant på surströmming men med öring i stället. Man bör nog vara entusiast för att helt uppskatta rätten. En kompis var på Island i höstas och ville prompt smaka ”Pisshaj” enligt uppgift skall den rätten få den mest förhärdade surströmming/ rakörret entusiast att tveka. Fiskekaker är inte dumt, men det jag ändå gillar bäst är riktig koketorsk, rejäla bitar, klimp, grönsaker serverat med skirat smör. Den som bar ätit filead fisk har verkligen missat något.
Inlägg #4: Postat: 2010-06-18 14:44:00
Anita
Kul ja men akta dig för att stå för nära när den burken öppnas, haha :- ja jag föredrar nog fiskkakor, fiskbullarna är inte heller dumma i Norge. Fisk utan ben är toppen!
Inlägg #5: Postat: 2010-06-18 16:33:00
Jan Olsson
Blir man klokare om fisken är rå? - eller är det en "skröna" att fisk är bra för intellektet? - vad sägs om Svampfylld Gädda? - ugnstekt - Stekta Fjärilskotletter av färsk vildfångad Lax? - Stekta Aborrfileer - stora, med smör,nyfiskade på Öland? - Eller stekt salt sill från Island? - kapprockasill - eller KOKT fisk om man har känslig mage? - eller Mormors ättiksströmming? - Eller varför inte SOS - smör,ost & sill - det misslyckas dom nästan aldrig med på restaurang!!Smaklig måltid!!
Inlägg #6: Postat: 2010-06-18 19:04:00
Leif-Arne
Det är egentligen en styggelse att filea fisk. Smaken sitter i de fettlager som finns precis innanför skinnet, helt nära benen och så vidare. abborre skall helst avnjutas som ”pälsabborre, kokad hel med ”pälsen på”. Strömmingar skall tas ur, busfärska, och läggas på het, het grill, helt hastigt låta skinnet förkolna sedan direkt upp på tallriken med färskpotatis.
Inlägg #7: Postat: 2010-06-18 20:07:00
GunnarL
Fisk är fantastiskt gott. Om den skall fileas eller inte beror både på fisksorten och fiskens storlek. En stor gädda mår bra av att fileas, eftersom men ju inte tar vara på skinnet. En spätta skall stekas med skinnet på tvärtemot vad t.ex. danskarna tycker - de flår spättan. Kokt abborre förstår jag mig inte på - det är att förstöra maten. Abborre skall stekas i smör och om man har gott om det plockar man bara bort ryggfiléerna och äter på smörgås. Strömming smakar bäst när den är nystekt och lite halvljummen. Smaken är för övrigt som baken! Alla kotlettfiskar är f.ö. väldigt matiga och goda - för att inte tala om gös, som jag med jämna mellanrum drar upp ur Åsnens vatten.
Inlägg #8: Postat: 2010-06-18 22:17:00
cmologgad
Fiskens uppgift på matbordet är huvudsakligen att rättfärdiga snapsen. Snaps serveras nämligen endast till fisk. Som fisk räknas därför all mat utom pölsa. Skulle pölsa serveras, vilket Gud förbjude, räknas även den som fisk.
Inlägg #9: Postat: 2010-06-19 00:12:00
Lars Nilsson
Lyssna ALDRIG var en norrman, som exempelvis Leif-Arne, har att säga om fisk. Landets befolkning är totalt värdelösa på att tillreda fisk. Med ett undantag. Och det gäller att koka torsk. Men det kan å andra sidan en medvetslös klara av. Norska sillinläggningar går inte att äta. Därför måste sill importeras från Sverige. Ett tag hade jag en norsk affärsbekant och varje gång han kom till Stockholm ville han prompt ha sjötunga för det klarade man, förstås, inte heller av att tillaga i Norge. Det enda försonande jag kan hitta på det norska matbordet är deras brännvin. För övrigt, och helt stilenligt, har norrmännen heller aldrig lärt sig att äta lunch, utan nöjer sig med kletiga smörgåsar, som bär med sig hemifrån. Det säger det mesta om landets matkultur och oförmågan att laga mat.
Inlägg #10: Postat: 2010-06-19 10:56:00
Janne B
Jag åkte ca 1972 på en mkt stor social konferens i Stavanger. Vi turistade ut mot havet i en sbabb båt och såg på håll oljeindustrin växa upp. Så for vi in til byn igen för att äta lunch. Det var en sval sommar o vi föstes in i ett svalt tält. Där serverades vi två färdigbredda smörgåsar var. Jag fick saft men alla danskar fick öl. TYredje dagen på mötet gick de helt in för öl. Toaletterna var fulla av tomma danska ölburkar. // Nå det var en fantastisk uppplevelse att under tre dagar efter klen fruikost få några smörgåsar till lunch. Middagarna minns jag inget av. Kanske jag hade svimmat av utmattning.Men jag minns att konferensen var rätt dyr.På vägen hem ville vänner att jag skulle hjälpa dem att smuggla flaskor till Sverige. Just då var jag ordförande för några tusen nykterister i Umeå - så nej tack.
Inlägg #11: Postat: 2010-06-19 11:00:00
Janne B
Jag är inte riktig säker på årtalet 1972. Det kamn ha varit senare...
Inlägg #12: Postat: 2010-06-19 14:09:00
Leif-Arne
Om man kan få riktig koketorsk på skrei behöver man strängt taget inga andra sätt att tillaga fisk på, bättre fisk än så finns inte. Visst är Sverige bättre på sillinläggningar, det finns liksom inget incitament att utveckla konserveringsmetoder då man har tillgång på färsk fisk året om. Sant är de i Norge något påvra lunchvanorna. Skollunch serveras inte, men något undantag, i norska skolor. Man har med sig matpakke. Även i yrkeslivet tillhör det ovanligheterna att man går ut och äter lagad mat till lunch. Vad gäller matkultur till lunch, är den svenska överlägsen den norska, det medges. Det finns en paradox vad gäller norsk restaurangnäring, unga norska kockar hör till de mest prisutmärkta i världen Bocuse d Ór etc. , däremot så är antalet riktigt bra restauranger mindre än i Sverige. Så var tar då alla unga bra norska kockar vägen?De finns på riggarna, lönerna ute till havs är betydligt högre och arbetsförhållandena bättre. Sannolikt så serveras den bästa maten i Norge till de som pumpar upp oljan ur Nordsjön. Bara det inte missar med sina borrar.
Inlägg #13: Postat: 2010-06-19 14:22:00
Janne B
FOLKET på oljeriggarna är verkligen värda Norges bästa mat. Hurra för dem!
Inlägg #14: Postat: 2010-06-19 14:31:00
Leif-Arne
Jo de gör ett utmärkt arbete ännu så länge , däribland min kusin som projekterar rörsystem. Det som en smul oroar är att det var just engelska företag som lärde norrmännen ta upp oljan från havsbottnen, däribland BP. Nu hoppas jag att de verkligen gjort allt som överhuvudtaget går för att katastrofen i Gulfen inte skall få en efterföljare i Nordatlanten. Det är illa nog att borrningar planeras i Norges största kallvattenkorallrev utanför Lofote
Inlägg #15: Postat: 2010-06-19 14:40:00
Lars Nilsson
En gång under Sovjettiden bjöd vi i London - av alla ställen- två ryssar på surströmming hemifrån Norrland vi hade också alternativ!. Mest för att smådjävlas då en av dom var politruk. Men ryssarna åt med hyggligt god nåja aptit vilket inte jag gjorde. Det visade sig att herrarna var från Murmansk och man kunde berätta att konserveringsmetoden var välkänd i norra Ryssland även om just dom aldrig tidigare ätit fisk på det sättet. Jag försökte en gång i Malaysia också att få befolkningen att äta surströmming. I min ungdomliga enfald trodde jag att det skulle göra hygglig succé då jag tyckte folk där åt vad fan som helst. Men det tog hus i helvete och jag blev utskämd.
Inlägg #16: Postat: 2010-06-19 15:09:00
ingloz
Bente, jag har länge tänkt att en vacker dag ska jag prova sushi - håller fortfarande på att samla tillräckligt med mod för att stoppa rå fisk i munnen. Fast det lär ju vara så nyttigt - Men som barn var jag faktiskt med om "surströmmingspremiär" - Den slutade med att burkens innehåll hamnade i kattens matlåda. Denne gjorde dock helt om, krafsade ett par gånger och lämnade tillställningen fylld av skam ... Det godaste jag vet i fiskväg är min egen "Torskpanna". Antar därför att det är svårt att misslyckas med att koka torsk, och det kan ju, påstår Lars Nilsson "å andra sidan en medvetslös klara av" : Men gott är det, och det är allra viktigast för mej.
Inlägg #17: Postat: 2010-06-20 06:17:00
Rosmarie
Shushi behöver inte vara fisk det kan vara avokado också... mmmm gott!
Inlägg #18: Postat: 2010-06-20 14:10:00
ingloz
#17/ Vad bra, Rosmarie, att du sa det - avokado äter jag var o varannan dag. Då behöver jag alltså inte tvinga i mej rå fisk för att hänga med i den trendiga matkulturen.
Inlägg #19: Postat: 2010-06-23 02:50:00
Gunilla
Å sushi underbart gott, äter jag titt som tätt, våga prova Ingloz! Du äter väl lax?
Laddar...