Därför föll WTC-tornen

Den här tråden diskuterar artikeln Därför föll WTC-tornen.
Showing page 24 of 31: 14  15  16  17  18  19  20  21  22  23  24  25  26  27  28  29  30  31
Inlägg #461: Postat: 2010-05-26 15:00:00
Dag Nilsson
#440 Daniel, du vet att jag varken laborerar med NVO eller termiter. Köksfolie är köksfolie. Här handlade det 0.8 mm galvad plåt av hög hållfasthet. Plåtar, fackverk, betong plus armering bildade tillsammans kompositgolv. Betongen brinner ihop och fäster mot och med metall. Fackverken - trossarna alltså kontorsgolven - satt bultade i såväl inner- som yttervägg. Som kan ses på många filmer kastas stora väggelement ut åt sidorna. Åtminstone i några fall skulle delar av golven slitits med ut utanför byggnaden. Plåts som det här är frågan om deformeras givetsvis i ett ras. Men inte till oigenkännlighet. Och inte allt lika mycket. I synnerhet de översta golven som hamnar ovanpå all bråte skulle ha uppvisat både plåt och armering. Att tro att 560.000 kvm plåt till alla delar blir helt oidentifierbar är inte rimligt. Även om osannolika 90 blev HELT förstört så skulle delar av 56.000 kvm finnas kvar. Detta är något jag talat om med ett flertal yrkesverksamma inom såväl betong- som stålbransch. Alla har ansett att rester att känna igen skulle finnas efter ett rent ras. I synnerhet från de översta våningarna.
Inlägg #462: Postat: 2010-05-26 15:07:00
TreeOfLiberty
Att folk fortfarande inte förstår hur fel bazant teorin är säger en hel del. killen tar inte med skadan som görs på den övre delen när den övre delen träffar den nedre delen som är lika stark och byggd på samma sätt. skadan måste komma omedelbart och inte efter när den nedre delen har blivit krossad och den övre delen går igenom den krossade spillror högen, snacka om ovetenskapligt. Och att 800C skulle räcka är så löjligt det kan bli, vem tror på sånt? folk som röstade på Bush?.
Inlägg #463: Postat: 2010-05-26 15:26:00
cmologgad
#457 "ingen påstår att det var de mekaniska skadorna som ledde till rasen. Det som gäller är värme från eld. " Notera att dag Nilsson liksom Sederholm uppenbarligen inte läst/förstått den NIST rapport som han fökastar på basen av sin remarkabla "intuition". NISTs slutsats är att mekaniska skador KOMBINERAT med termiska effekter thermal weakening and thermal strain, subsequent floor sagging and buckling of exterior walls ledde till kollapsinitieringen. För WTC 1 dominerade termiska effekter försvagningen av kärnan core för WTC 2 dominerade mekaniska skador orsakade av själva flygplanskraschen försvagningen av kärnan p. 320. Mekaniskt oskadade byggnader hade sannolikt inte rasat pga av enbart termiska effekter pga bränderna. Uppenbarligen är det för mycket begärt att trutharna ska läsa rapporten de kritiserar. Sederholm har som bekant endast orkat läsa den "nerdummade" FAQ:en men tyvärr inte lyckats förstå ens den.
Inlägg #464: Postat: 2010-05-26 16:24:00
Lasse i Gatan
#461/Dag/ Det finns bilder på allt möjligt bråte i markplan, balkar, plåtar m.m.
Hade du varit på plats efter raset och kollat i källarplanen 6 våningar ned, så skulle
du säkert hittat rester av dina plåtar om det är så viktigt. Vilken balk som träffade
vilken är ju bara ordbajseri. Tornens kolapser är dokumenterade på film och visar vad
som hände.Tror man på en sprängning ska vedebörande söka hjälp, innan det går för långt
med fantasierna.
Inlägg #465: Postat: 2010-05-26 16:38:00
Dag Nilsson
#463 Bravo CMO, så sant, så sant - det var en kombination. Det är lustigt med din selektiva observans, när något går din väg då finns det örnblick. Men om det går emot finns endast en avslöjande tystnad. Har du t.ex. hunnit titta efter hur det är med uppbromsning av en massa i rörelse? Har du i så fall äntligen insett att ju snabbare hastighets- eller accelerationsminskning sker, desto större påfrestning på det som bromsar dvs tar upp rörelse- och lägesenergin. Kanske vågar du inte ha någon uppfattning om detta eftersom Bazant inte heller tycks ha det. Mitt tips är att du kommer att tiga nu.
Inlägg #466: Postat: 2010-05-26 16:54:00
cmologgad
#465 Ja ju större retardation av en fallande massa ju större retardationskraft krävs. Detta är självklarheter. Vad är din poäng? Du har inte ha fattat varken mina kommentarer eller Bazants artikel om du tror att detta är kontroversiellt eller nytt.
Inlägg #467: Postat: 2010-05-26 17:01:00
Dag Nilsson
#465 Lasse i Gatan, detta är för bedrövligt. Tänk att ha dig i en haverikommission efter en flyplansolycka. Slutrapport av LiG: "Där låg en massa bråte, trasiga plåtar och en del annat. Huller om buller." Alltså, det går inte till så. Alla detaljer är viktiga vid en analys. Var en sak fanns i tornet och hur den ser ut efter raset är av avgörande vikt. Du föreslår här att alla 102 kontorsgolven har hamnat nere i källaren. Inom basen för byggnaden. Du har sett på filmer. Bra! Då kanske du såg att det stänkte lite prylar runt omkring tornen också. T.ex. hamnade det detaljer på WTC 7 100 meter bort, som sägs ha haft med denna byggnads kollaps att göra. 7:an var ju mycket större än brottarkojan hemma i byn, så det kan ju inte bara röras sig om vettskrämda dammråttor som inte såg sig för. För ett antal år sedan kraschade en Lansen här intill. Fart över 800 km/tim. Vinkel mot marken ca 45°. Stenig skog. Alla delar gick att känna igen. Även på piloten. Det är inte lätt att ha sönder plåt till oigenkännlighet. Det är omöjligt med 560.000 kvm. Försök att förstå hur mycket det är.
Inlägg #468: Postat: 2010-05-26 17:20:00
Dag Nilsson
#466 CMO, poängen är att det måste finnas en tidsfaktor avseende den hastighets- och/eller accelerationsminskning som ingår i den beräkning, som säger att överdelens rörelse- och lägesenergi vid kollision med underdelen, översteg underdelens bärkraft med minst en faktor 8,4. För det är väl retardationskraften som leder till sönderbrytning och krossning av hela tornet enligt Bazant? Underdelen först och underdelen sedan. Tror förresten även du att golven på WTC1:s överdel hamnade i källaren?
Inlägg #469: Postat: 2010-05-26 17:23:00
mseder
TOL du fullständigt mosar hela slumpteoristgänget här just nu. Härligt att se och oerhört beskrivande hoppas jag, för de som inte är så insatta. Som jag skrev tidigare, slumpteoristgänget inte ens KAN kan bemöta 80 av argument och fakta, de ORKAR inte ens igenom det. Snacka om kollaps
Inlägg #470: Postat: 2010-05-26 17:32:00
daniel1978
Nilsson, det du försöker beskriva i ord kallas Newtons andra lag. Bazant et al tar hänsyn till denna mekanikens kanske mest fundamentala sats i t ex ekvation 2 i artikeln i Journal of Engineering Mechanics. I vänsterledet står tidsderivatan av produkten av massa och acceleration och i högerledet återfinns en kraftterm bestående av summan av delkrafter härrörande från buckling av pelare, pulverisering av betong et c.
Inlägg #471: Postat: 2010-05-26 18:10:00
cmologgad
#468 Det är som Daniel skriver i 470. Men i Bazants artikel fråm Mars 2002 gör han en energiberäkning där han säger jag nu för femtielfte gången visar att energin i de nedfallande rasmassorna inte kunde tas upp av den underliggande strukturen. Detta bevisar i sig självt vad Bazant hävdar dvs att byggnaden var dömd att kollapsa pga det initiala raset. Man behöver inte veta krafterna eller accelerationerna. Energin måste tas upp någonstans. Antingen kunde byggnaden fungera som stötdämparen i en bil och ta upp lasten genom elastisk och plastisk deformation eller också kunde den inte det. Bazant visar att byggnaden MED EN FAKTOR 8.4 ELLER MER inte kunde fungera som en stötdämpare. Då är det enda återstående alternativet att den går sönder vilket betyder att kollapsen inte kan stoppas när den väl startat.
Inlägg #472: Postat: 2010-05-26 18:13:00
cmologgad
Att försöka diskutera med truthare liknar mest en Monthy Pyton sketch. Absurt är bara förnamnet.
Inlägg #473: Postat: 2010-05-26 18:51:00
daniel1978
För att förtydliga så menar alltså jag artikeln i volym 134 av Journal of engineering mechanics, med titeln "What did and did not cause collapse of WTC twin towers in New York". Cmo hänvisar till den kortfattade tidigare artikeln "Why did the World trade center collapse? - Simple analysis" i Journal of engineering mechanics, January 2002.
Inlägg #474: Postat: 2010-05-26 19:00:00
cmologgad
#473 Har inte sett den första arikeln du nämner utan trodde att du menade "Mechanics of Progressive Collapse: Learning from World
Trade Center and Building Demolitions" JOEM March 2007 466.pdf på Bazants website.
Inlägg #475: Postat: 2010-05-26 19:38:00
Dag Nilsson
#470 Tack Daniel, för Newtons andra lag. Jag tror vi talar samma språk ett tag nu. Den fråga jag nu ställer har med praktisk byggmekanik att göra. Jag resonerar så här; om vertikala balkar skall kunna brytas av, knäckas etc av massor som faller i lodlinjen så måste de drabbas av kraften på något sätt, för att skadorna skall kunna uppstå. Om inte balkar uppe träffar balkar nere med klockrena träffar plan ände mot plan ände så måste kraft föras över på balkarna på annat sätt. Det enda som förband ytterväggarna balkar med huset var golven. Således måste en belastning kraftig nog för att knäcka dem att gå via golven. Samma sak gäller i princip även Kärnan. Men där tillkommer även en mängd tvärbalkar som kan belastas vertikalt. Om man nu tittar på hur golven var infästade mor yttervägg och Kärnan så är det enligt min syn på saken tveklöst så att om ett kontorsgolv drabbas av en acceleration 0 - 10m/s på en tid som ligger nära noll sekunder, då kommer klackarna i balkarna som trossarna vilar på och är bultade i, inte att hålla. Eller också håller inte änden på trossen. Gjorde Bazant någon beräkning på dessa förband mellan golv och väggar? Kollision Kärna uppe mot Kärna nere blir annorlunda. Men bultade tvärgående balkar rivs förhållandevis lätt bort av vertikala krafter, som de inte heller är avsedda att ta upp. Balkarnas axiella styrka var enligt mig enorm i jämförelse med golvinfästningarna. Man får minnas att balkar på varje nivå var designad att bära alla våningar ovanför. Men infästningarna var bara ämnade att bära ett golv. Oavsett vilket våningsplan. Alltså - vad sa Bazant om hur mycket trossarna fästen i väggarna tålde?
Inlägg #476: Postat: 2010-05-26 20:05:00
Dag Nilsson
I skriften "Global strukturanalys av brandpåverkad stålkonstruktion" samt vid kontakt med SSAB har jag fått veta att stålets styrka är praktiskt taget opåverkad i temperaturer upp till 400-450°C. Men Bazant angerjag läser ur Mechanics of Progressive Collapse: Learning from World
Trade Center and Building Demolitions: the
structural steel used loses about 20 of its yield strength
already at 300°C, and about 85 at 600°C NIST 2005. SSAB säljer konstruktionsstål som har 20 - 30 styrka kvar vid 800°C. Hur skall jag tolka detta? Har de ett sämre stål i USA? För inte kan väl Bazant skriva fel?
Inlägg #477: Postat: 2010-05-26 20:15:00
cmologgad
#475 Vad har du beräknat totala skjuvhållfastheten i golvinfästningarna till? Vad var den kritiska knäcklasten för balkarna? Vad var hållfastheten i balkarnas svetsförband? Vilka anvisningsfaktorer fanns? Hur mycket kunde kraft överföras genom andra mekanismer än genom golvinfästningarna t.ex. balkar som är krökta men inte avslitna, fastkilning i rasmassorna etc? Hur stor var excentriciten balkarnas vertikala belasning? Vilka böjmoment uppstår pga omfördelning av last på olika delar av strukturen? Om du kan redogöra för ovanstående Daniel kan kanske bidra med ytterligare frågor så finns det anledning att diskutera saken vidare men slutsatsen blir ändå att byggnaden hade rasat av tillgänglig rörelseenergi utan behov av sprängning. Och såvida du inte kan förklara avsaknaden av bevis på sprängämnen, detonatorer och ledningar, seismiska spikar, detonationsknallar synkroniserade med raset, explosioner i källaren vid andra tillfällen duger inte så är den rimliga slutsatsen att du räknat fel pga otillräcklig förståelse av förloppet och inte att någon preparerat byggnaderna med tonvis av någon teoretisk superdupernanotermit eller något annat okänt sprängämne som detonerar m.e.m ljudlöst.
Inlägg #478: Postat: 2010-05-26 20:25:00
Banestyrelsen
#443. "Du vet verkligen inget om nanomaterial va? SEM kan inte se om det finns rent aluminum eller inte." Otroligt korkad förtolkning. Jag skrev att "eftersom de inte gjort XRD men har utrustning för SEM så kunde de bekräftat rent aluminium den vägen." Ett sätt är att visa bilder på aluminiumpartiklarnas nanostruktur före MEK fig 8-9 och efter MEK fig ???, detta eftersom degraderingen av kristallerna blir helt olika beroende på om aluminiumet är förenat eller rent. "sidan 15 fig 9 i deras rapport har en SE bild där man ser aluminumpartiklarna" Du har väldigt svårt att fatta att det är RENA aluminiumpartiklar jag talar om. Du vet, de partiklar som de måste påvisa innan de kan hävda att de hittat oreagerad termit? Korrelationen mellan Al, Si och O i fig 10 indikerar inte rent Al utan aluminiumsilikat, och det vet författarna mycket väl om eftersom de ägnar sidorna 15-19 åt att försöka bortförklara fig 10. Inget av proven i fig 8-9 figurerar i den delen av artikeln: flagan de använder har ett helt annat XEDS-spektrum än de med varandra överensstämmande proverna a-d jämför fig 7 med figur 14, och det finns inga jämförande SEM-bilder på nanostrukturen före och efter MEK trots att de påstår att de observerat "significant migration and segregation of aluminum". "jag förklarade precis för dig att byggnader inte använder sig av nano färger och att färger inte kan skapa nano partiklar som mixar sig på detta sättet" Kaolin används flitigt i rostskyddsfärg världen över, har nanopartiklar, matchar BSE:en perfekt Al2Si2O5OH4 och dess kristallstruktur matchar SEM:en. Visa mig termit med struktur som liknar fig 9.
Inlägg #479: Postat: 2010-05-26 20:25:00
cmologgad
#476 Bazants uttalande gäller stålet från tidigt sent 60 tal tidigt 70-tal som användes i WTC. Kan inte tala för SSAB eller vad de menar med "praktiskt taget opåverkad" Varmhållafastheten hos stål beror på legeringsämnena. Att det skett produktutveckling inom stålframställningen de senaste 40 åren och att efterfrågan på högre varmhållfasthet i konstruktionstål ökat sedan September 2001 kanske inte är helt förvånande.
Inlägg #480: Postat: 2010-05-26 20:48:00
Lasse i Gatan
#467/Dag/ "Du föreslår här att alla 102 kontorsgolven har hamnat nere i källaren. Inom basen för byggnaden."
Var någonstans står denna mening i min kommentar? hittat rester av dina plåtar så uttryckte jag mig!
Hur är det med läsförståelsen? skulle det inte vara bra för dig att pausa och skriva lite annat här på Sourze.
Det har vad jag förstår blivit ett heltidsjobb för dig att dag ut och dag in skriva om dessa torn, varför det rasade si eller så
har väl ingen större betydelse, att de rasade för nio år sedan har vi väl konstaterat. För ett antal månader sedan surrade du
om dessa golv och plåtar i fjorton dagar i sträck. Förövrigt var golven upphängda på viskostatiska dämpare
i öppna kontorslandskap utan bärande väggar, om du har missat det.
Showing page 24 of 31: 14  15  16  17  18  19  20  21  22  23  24  25  26  27  28  29  30  31
Laddar...