Rapportera inlägg

Valt inlägg:

#470 Tack Daniel, för Newtons andra lag. Jag tror vi talar samma språk ett tag nu. Den fråga jag nu ställer har med praktisk byggmekanik att göra. Jag resonerar så här; om vertikala balkar skall kunna brytas av, knäckas etc av massor som faller i lodlinjen så måste de drabbas av kraften på något sätt, för att skadorna skall kunna uppstå. Om inte balkar uppe träffar balkar nere med klockrena träffar plan ände mot plan ände så måste kraft föras över på balkarna på annat sätt. Det enda som förband ytterväggarna balkar med huset var golven. Således måste en belastning kraftig nog för att knäcka dem att gå via golven. Samma sak gäller i princip även Kärnan. Men där tillkommer även en mängd tvärbalkar som kan belastas vertikalt. Om man nu tittar på hur golven var infästade mor yttervägg och Kärnan så är det enligt min syn på saken tveklöst så att om ett kontorsgolv drabbas av en acceleration 0 - 10m/s på en tid som ligger nära noll sekunder, då kommer klackarna i balkarna som trossarna vilar på och är bultade i, inte att hålla. Eller också håller inte änden på trossen. Gjorde Bazant någon beräkning på dessa förband mellan golv och väggar? Kollision Kärna uppe mot Kärna nere blir annorlunda. Men bultade tvärgående balkar rivs förhållandevis lätt bort av vertikala krafter, som de inte heller är avsedda att ta upp. Balkarnas axiella styrka var enligt mig enorm i jämförelse med golvinfästningarna. Man får minnas att balkar på varje nivå var designad att bära alla våningar ovanför. Men infästningarna var bara ämnade att bära ett golv. Oavsett vilket våningsplan. Alltså - vad sa Bazant om hur mycket trossarna fästen i väggarna tålde?

Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?