Folkpartist kan tänka sig statliga bordeller

Den här tråden diskuterar artikeln Folkpartist kan tänka sig statliga bordeller.
Showing page 3 of 3: 1  2  3
Inlägg #41: Postat: 2010-05-14 10:03:00
Bizon
#40 Ja Lasse - klart att du har rätt att det inte är så märkligt att vi kommer fram till så olika lösningar eftersom mycket styrs av ideologi och inte logik. Rent allmänt sett skulle jag tycka att konsensus vore det absolut bästa sättet att rodda problematiken i ett land - alltså ett förhållningssätt att vetenskapligt komma fram till den bästa lösningen för ett ekologiskt samhälle med mesta möjliga livskvalitet för alla, men, men "Du sköna gamla värld" dit har inte den mänskliga utvecklingen nått - än är det polarisering och vi mot dom som gäller. Och så åter till frågan i detta fall - Ja statliga bordeller eller inte statliga, men med ett bra regelverk och under en rigorös kontroll avseende på frivillighet och hälsa - jag skulle kanske rent av kunna tänka mej att dt skulle kunna vara ganska så trevliga arbetsplatser - särskilt om vi avkönar adresseringen till verksamheten - alltså låter den inhysa alla varianter av rimlig sexualitet, således även har plats för kvinnor som vill bli professionellt behandlade emellanåt utan risk att såra någon älskare. Kan man säga att den romantiska bilden av förälskelse och sexuell trohet är en myt som bara lever i sagorna, möjligen också som ett litet procentuellt undantag som bekräftar spridningen av hur förhållandena ser ut. Frågan är då - är det rimligt att centralt bestämma vad som ska vara lagligt då det gäller vad folk själva beslutar sej att använda sina kön till? Uppenbart är sexuellt umgänge betydligt mindre skadligt än till exempel de där vinet som folk envisas med att häva i sej för att slippa försöka tillfredsställa sin lagvigda partner och än en gång misslyckas för vilken gång i ordningen,,, Ja - kanske lite tillspetsat, men ligger det något i det?
Inlägg #42: Postat: 2010-05-14 19:57:00
Nettan999
Jag blir såinnerligt trött...Bara för att Camilla förespråkar statligabordeller så finns det väl inge anledning att hon ska jobba där LIKA LITE som att någon förespråkar att det det skafinnas städerskor så behöve man väl inte välja det yrket, eller att vi tycker att det ska finnas fler lärare....Ska alla som tycker det vara skyldiga att börja arbeta som lärare för den sakens skull? VART TOG LOGIKEN VÄGEN???
Läs gärna denna artikel: Länk: sourze.se
Inlägg #43: Postat: 2010-05-14 20:17:00
Lasse Wilhelmson
Nettan, kan "man" inte bejaka sin sexualitet utan att behöva ta betalt/betala för det, eller ha statliga bordeller? Jag förstår inte varför vi skall behöva förstaltiga sexahandeln av det skälet. Denna vurm för staten är jag mycket skeptisk till, i synnerhet som vi håller på att få en Storebrorsstat.
Inlägg #44: Postat: 2010-05-14 20:29:00
Nettan999
#43. Lasse: Om "man" kan bejaka sin sexualitet eller inte är inte jag rätt person att svara på. Det är ju inte mig jag skriver om utan att det måste få lov att vara upp till var och en att avgöra och ta detbeslutet. Så Lasse, utan att vara ironis så fråga Dig själv om Du kan bejaka Din sexualitet eller ej och lev därefter men låt de som vill ta betalt göra det. Du och alla andra som inte vill ta betalt behöver ju inte göra det. Puss och kram och ha en riktigt trevlig helg
Inlägg #45: Postat: 2010-05-14 20:31:00
Nettan999
Lasse....Och föresten så struntar jag fullständigt i om staten tycker si eller så....Jag bryr mig endast om vad de kvinnor tycker som väljer att göra det.
Inlägg #46: Postat: 2010-05-14 21:40:00
ombudet
# 43,44,45

Det går ju också att vända på resonemanget och konstatera att om det finns någon som vill bejaka sin sexualitet bl.a genom att ta betalt så ges den möjligheten idag i väldigt begränsad form i och med att den personen, man eller kvinna, i det läget blir delaktig i något som är kriminaliserat.
Inlägg #47: Postat: 2010-05-14 22:03:00
Lasse Wilhelmson
Jag skall fråga "regeringen", återkommer för att se om jag kan trassla mig ur det här :
Inlägg #48: Postat: 2010-05-14 22:10:00
Nettan999
#46. Ombudet: Så samt så....Det måste ju få lov att vara upp till var och en hur de vill leva. Bara det att införa en lag som begränsar att ha sex utifrån vad den personen anser mest tillfredsställande för sitt sättatt ha sex säger väl OM NÅGOT hur sjukt det är. Personligen anser jag att det är att jämställas såsom brottsprovokation, att göra en lag om någotsom hör till våra grundläggande drifter.
Inlägg #49: Postat: 2010-05-14 22:15:00
Nettan999
#47. Lasse: Hmmm...jag vet inte om jag skall skratta eller gråta eller ens om du ärironisk eller om jag missuppfattat frågeställningen....Ska vi fråga regeringen om vi ska få lov att ha sex....*lol*. Ska vi kanske införa en folkomröstning om vi fårlov att rösta över huvud taget? Det gårinte ihop det för mig att vuxnamänniskor inte får ha sex som de vill och OM de vill utan at någon ska ha synpunkter om det. Om en man spionear på mig så kallas han för "fluktare" tror jag såvad är lämpligt att sätta in alla de människor i för kategori som gottar sig i hur vuxna människor väljer att ha sex.
Inlägg #50: Postat: 2010-05-14 23:24:00
Bizon
Nettan ### Alldeles självklart ska människor ha rätt att ha det sex dom önskar om det inte skadar någon annan - men alla är inte kapabla att hänge sej åt det sex dom önskar. Men ganska många kvinnor är kapabla att lägga upp sej för en lämplig slant - och det oavsett om dom har lust med det eller ej - dom gör det bara för att dom behöver pengarna. Något enstaka freak kanske även njuter av det - bra för dom då,,, men skulle det verkligen gå att skydda våra grundläggande drifter från exploatering genom någon fiffig lag så skulle jag gärna se en sådan - det är verkligen hutlöst att kvinnor ska ha betalt för något dom borde vara lika prisgivna åt som män - förresten #38 när blev att ta betalt för sex något som hör till våra grundläggande drifter? Däremot - som det nu är håller jag med dej helt i att tillhandahålla sitt kön mot betalning är en brottsprovokation.
Inlägg #51: Postat: 2010-05-15 18:15:00
Lasse Wilhelmson
"Regeringen" visade sig vara måttligt intresserad :, men sa att det beror väl på i vilken utsträckning vi ser människan som en enskild individ, eller som en del i ett kollektiv. Jag har kommit fram till att jag har för lite på fötterna - än så länge - men att jag är emot allt som innebär att staten får större möjlighet att kontrollera våra liv, eftersom den allmänna utvecklingen innebär att makten centraliseras och kontrollen ökar vilket innebär att jag är emot statliga bordeller, samt att demokratin bara är ett spel inom ramen för den så kallade utvecklingen mot Storebrorssamhällen. Jag tycker också att det är fel att bara förbjuda sexköp men inte sexförsäljning, men det är ju egentligen den lättast frågan i sammanhanget. Sen har vi ju en skattelagstiftning som inte tillåter att vi varken byter tjänster eller betalar svart, men som de flesta i varierande utsträckning skiter i. Jag googlade lite om utvärdering av sexköpslagen och kom snabbt in på Petra Östergren Länk: petraostergren.com Hon doktorerar för närvarande på frågan och det finns inte någon utvärdering gjord hittills. Petra har dock relevant info på sin hemsida, för den som behöver förkovra sig. Anledningen till att jag hänger kvar i denna diskussion är frågans relevans för dels vilket slags samhälle vi vill ha, dels hur vi bäst motverkar den utvecklingen är på G. Puss tillbaks på dig Nettan med flera. Jag återkommer.
Inlägg #52: Postat: 2010-05-15 21:43:00
Bizon
Lasse #51 Ja den frågan är verkligen något att fundera på - vilket samhälle vill vi ha? Och vilka är vi? Jag kan med uppbådande av min optimistiska ådra skissera ett samhälle där jag föreställer mej att vi alla skulle trivas och ha det bra - men har det visat sej alla är inte helt överens med mej. Beträffande skattelagstiftningen är den sannolikt inget problem vad gäller prostitutionen - den fungerar ju för andra hantverkstjänster så vad är problemet här? Svartjobb är förbjudet redan, dock är könsprostitutionen undantagen - könsarbetarna är ett skattefrälse som kanske inte ens vill ha det så - det kan vara en fördel att få både sjukförsäkring och pension som alla andra i ett samhälle. Egentligen återstår bara den moraliska biten och föreställningen att könsarbetande tjejer och killar skulle ådra sej gravare själsliga skador än andra arbetargrupper - men är det verkligen så? Och i så fall skulle en särskild krishantering kunna avhjälpa det i stil med den polis, vård och brandpersonal får en sorts fortlöpande mentalhygienisk behandling avpassad för respektive profession. Och åter till den moraliska haken - så som folk fungerar i dag förefaller inte moralen utgöra något som helst hinder. Sexköpslagen är framför något annat ett uttryck för det i mångt och mycket grasserande mansföraktet som de facto är tämligen irriterande.
Inlägg #53: Postat: 2010-05-17 16:43:00
Lasse Wilhelmson
Efter att åter ha läst igenom den artikel som denna tråd hör till, så är jag benägen att hålla med artikelförfattarens slutsats. Det visar sig vid en närmare eftertanke att "sexköp" har en gråzon som är alldeles för stor och att det måste gå att på andra sätt stödja människor som "far illa". Det är min preliminära ståndpunkt och för att ändra på den behöver jag få ta del av en bra utvärdering, inte bara av den nuvarande sexköpslagen utan av det lite större perspektivet. Förhoppningsvis kommer Petra Östergrens doktorsavhandling att kunna bidra med det. Däremot tycker jag att vi skall behålla lagarna om koppleri, traffiking o liknade. Statliga bordeller är jag emot av skäl jag tidigare redovisat, men de faller väl också under kopplerilagen, liksom privata motsvarigheter. Återstår så frågan om problemet med de skyldigheter och rättigheter som den enskilde/a sexsäljaren har som skattebetalare. Men det problemet kanske vi får leva med, på samma sätt som vi lever med att byta tjänster "svart" eller handel på blocket. Eller skall vi ha ett "knullavdrag" för enskild sexhandel för att minska svartjobben? Skall den enskilde sexsäljaren få investeringsbidrag och låna i banker? Vad är säkerheten för ett sådant lån? Min allmänna uppfattning är att vi som människor bör minska vårt beroende av Storebror staten och bankerna och i stället försöka lösa problemen med att leva tillsammans - tillsammans i det levande livet.
Inlägg #54: Postat: 2010-05-17 17:50:00
Bizon
Lasse #53 Ja att bekämpa koppleri, traffiking där människor utnyttjas mot sin vilja är jag helt överens med dej om som du vet. Bordellerna behöver ju inte vara statliga - det viktiga med bordellösningen är att sexarbetarna får en plats att hålla till på där dom kan ge varandra skydd och stöd och inte som nu behöva riskera sin säkerhet och att bli utsatta för misshandel och blåsningar på skumma parkeringsplatser eller bakgator. De flesta lagar ignoreras om dom inte upplevs som rättvisa och tjänar ett gott syfte - går också ofta att gå runt --- Drivs bordellerna av sexarbetarna själva kollektivt torde inte kopplerilagen vara gällande. Det är ju inte säkert att det blir bra ändå, men det är ju inte bra nu heller varför något annat måste prövas...
Inlägg #55: Postat: 2010-05-17 19:57:00
Lasse Wilhelmson
Ja, Blzon, det är väl precis där vi är oense, om det skall vara ett företag eller den enskilde som skall ansvara för sina sexuella relationer till andra människor. Vi kommer kanske inte så mycket längre, men jag tror att jag hunnit lära mig en del i diskussionen.
Inlägg #56: Postat: 2010-05-17 23:21:00
Bizon
Funderar på detta du sa "sexuella relationer" och undrar om man kanske inte kan kalla könsarbetarnas prestationer för just "sexuella relationer". Jag tänker så här - sexualiteten är reproduktiv och känslobetonad, Sexarbetet är mer att betrakta som en könsnjutningsservice med en i bästa fall kunnig sexarbetare och en kund, mellan dessa råder en beställare och utförarrelation - alltså en kund/entreprenörsrelation. Vilket egentligen inte har så mycket med sexualitet att göra ur fortplantningsaspekten och den förutsätter inte så förfärligt mycket mer än en viss tillgänglighet och ett vist hum för att det ska bli en fullbordad leverans och alltså något som kunden är beredd att betala för. - Hänger du med i resonemanget ?
Inlägg #57: Postat: 2010-05-18 18:29:00
Lasse Wilhelmson
Jag förstår vad du säger, men jag håller inte med, vilket framgår av mina två senaste inlägg. Ditt senaste resonemang innebär ju dessutom att det borde gå lika bra med onani eller en uppblåsbar Barbara. Allt som man kan köpa för pengar är inte nödvändigtvis lämpligt att bedriva i av staten godkänd företagsverksamhet.
Inlägg #58: Postat: 2010-05-18 20:57:00
Bizon
Nej det kan hända, men i könsprostitutionens fall är det något som förekommit mycket länge - långt före staten ens var påtänkt. Sannolikt kommer den ätt bedrivas ytterligare en tid - jag skulle gissa att den inte kommer att upphöra överhuvudtaget och gör den det så beror det på att mänskligheten antingen utrotat sej själv eller på något förunderligt sätt lyckats skapa en rättvis värld utan förtryck där allas behov ständigt tillgodoses genom mänskligt dynamisk välvilja - men hur troligt är det? Förstår inte hur du tolkar in att det borde gå lika bra med onani eller en plastdocka i det jag påstår - kan du utveckla det? Som jag ser det förloras just närvaron av ett annan "du" i ensamma könslekar. En annan aspekt är ju den där erotisk kunnighet kommer in i bilden - en sexarbetare kan ju vara mer eller mindre kunnig i erotik - det är redan nu något som vissa sexköpare specifikt efterfrågar. Presic som det finns korvkiosker, hamburgerier och bättre restauranger - så finns det sexarbetare med mer eller mindre kvalitet.
Inlägg #59: Postat: 2010-05-18 21:04:00
Lasse Wilhelmson
Jag har inget mer att tillägga utöver det jag redan sagt. Du får nöja dig med det.
Inlägg #60: Postat: 2010-05-18 21:31:00
Bizon
#59 Det är lugnt - jag tänkte bara högt :-
Showing page 3 of 3: 1  2  3
Laddar...