| Inlägg #21: Postat: 2010-05-08 08:13:00 | |
|
peter_pan |
"..pågående utredning.." menade jag.
|
| Inlägg #22: Postat: 2010-05-08 12:14:00 | |
|
Lasse i Gatan |
#20/"hetsa om dödsstraff" var har du läst det någonstans?
|
| Inlägg #23: Postat: 2010-05-08 13:34:00 | |
|
Pia I |
Hej ärthjärnor och andra mer toleranta skribenter!
Jag, det är så typiskt att man ska vara försiktig i ALLA!sina uttalanden. Alltid. Låt oss då vara försiktiga och låta allt ANDRA tycker, vara viktigare än det vi tycker själva! Jag är i alla fall trött på allt detta våld! Någonstans kommer det ifrån, men detta är inte det rätta forumet att diskutera saken i. Det är en ytterst komplicerad fråga.Kräver vetenskapliga undersökningar. Man ska skrämmas till tystnad.Då blir det lugnt. |
| Inlägg #24: Postat: 2010-05-08 14:02:00 | |
|
Ollle |
Pia, man blir illamående av ditt uttalande om att alla med funktionshinder ska märkas, rena rama nazistmetoderna!!! Generaliserar du så i allt du gör och säger eller är det bara när det gäller människor med funktionshinder?
|
| Inlägg #25: Postat: 2010-05-08 17:13:00 | |
|
peter_pan |
"Hata mig, men jag tycker att man kan plikta med sitt eget liv, när man tar andras."
|
| Inlägg #26: Postat: 2010-05-08 18:03:00 | |
|
George Debaly |
# 24 Olle, Jag delar din uppfattning. Jag förstår att Pia har blivit inspirerad av den populistiska vindflöjeln Britta Svenssons artikel i Expressen den 6/5, men där står "Jag vet inget än om gärningsmannen i Västerås, men i de övriga fallen har det inte handlat om pojkvänner. Kvinnor brukar mördas av män de har eller haft en relation med, men i de här fallen har det handlat om en bror, en kompis, en som varit på samma fest, skolkamrater. Det är oroande med det vida spektrum av hot som riktas mot flickorna som blir offer. Men man ser ett tydligare mönster om man tittar på gärningsmännen. En har diagnosen grav adhd. En är klassad som psykiskt störd. Två saknar diagnos men beskrivs som problemfyllda." M a o vet Britta Svensson inget om mördaren i Västerås och av de övriga 4 nämnda mördarna är det en som har ADHD och två som saknar diagnos, ändå ser hon ett tydligt mönster?! Pias hemsnickrade och dåligt underbyggda slutsats inlägg #13blir då sonika att folk med ADHD ska man märka upp och stigmatisera, för de är inget annat än presumtiva hedersmördare. Sanslöst! Vad kommer härnäst? Aktion T4, kanske? Länk: sv.wikipedia.org
|
| Inlägg #27: Postat: 2010-05-08 18:20:00 | |
|
Pia I |
Nej, jag har inte läst någon artikel som den ni pratar om. Men, många gärningsmän beskrivs ha just "adhd" när brott begåtts.
Jag har skrivit en artikel om just personer med diagnos här på sourze. Den handlar inte om det ni kommit fram till. |
| Inlägg #28: Postat: 2010-05-08 18:41:00 | |
|
Pia I |
Egentligen ångrar jag vad jag sa att man ska märka folk med adhd. Det är ju en orealistisk tanke och passar inte mig egentligen, men när man blir förtvivlad över såna här händelser, så kan man vräka ur sig saker som man sedan ångrar.Det menar jag uppriktigt.
Jag ber tom. om ursäkt för den kommentaren och jag håller med om att den kan direkt och skadligen feltolkas. |
| Inlägg #29: Postat: 2010-05-08 18:48:00 | |
|
Pia I |
# 20
Någonting som får fortgå och som bara blir värre, är när män anklagar kvinnor för att de är feminister, vad sa du? feminanassar? och liknande. Jag har aldrig anslutit mig till feminismen. Jag är ju född kvinna och tycker att jag kan prata för mig själv, det behöver man inte vara feminist för.Men man kan ju vara feminin. Och jag är ingen nazist heller. Bara en vanlig samhällsmedborgare, som tycker att det är för många mord i vårt land. |
| Inlägg #30: Postat: 2010-05-08 18:51:00 | |
|
George Debaly |
Pia I, Det låter klokt av dig och det hedrar dig. Det är mycket starkt att våga medge att man har tänkt fel, men nu har tänkt om. En bristvara på nätet, särskilt i dessa uppskruvade dagar.
|
| Inlägg #31: Postat: 2010-05-08 21:37:00 | |
|
Pia I |
# 30
Tack George! |
| Inlägg #32: Postat: 2010-05-08 21:51:00 | |
|
Bizon |
Citerar Georg #26 //Pias hemsnickrade och dåligt underbyggda slutsats inlägg #13blir då sonika att folk med ADHD ska man märka upp och stigmatisera, för de är inget annat än presumtiva hedersmördare.//sc. Hedersmord och ADHD relaterad problematik hos en gärningsman är helt skilda fenomen. Så kallade hedersmord är en kulturell företeelse som ofta har samband med stark familje- och klan-hierarki. ADHD är ett neuropsykiatriskt funktionshinder - som dessutom väldigt många lider av utan att för den skull ta livet av andra. Sedan kan man ju undra om inte ganska många människor blivit mördade av folk som dittills betraktats som tämligen normala - och apropå normala,,, så mycket folk som mördas av ett eller annat själ kan man ju undra om det inte är normalt att ta livet av folk - de flesta som gjort det ansåg nog att dom haft någon sorts giltigt själ. Hur är det då med dödsstraff? Dödsdomen anses vara ett giltigt skäl att ta livet av den dömde - har världen blivit bättre där dödsstraff praktiserats?
|
| Inlägg #33: Postat: 2010-05-08 23:56:00 | |
|
sunny fri |
Pia: Jag delar faktiskt din upprödhet.Unga människor,nästan barn, dödar varandra eller misshandlar varandra grovt.Jag bor i Stureby o det var inte länge sedan 2 unga samarbetade om ett planerat mord på en 16 årig flcka o genomförde det.De fick samhällsvård men inte särskilt länge.Jag kund egäöra en lista här om barn under 18 so m mördsat det senaste året i Sverige men det tror jag inte behövs:media lever gott av dessa tragedier.Senast råkade jag läsa om en ung man som blev dödad utanför en bankomat för 23 kr!
Felet som jag ser det är att under alla år har en viss klick begått mer eller mindre grova brott redan i 13-14 årsåldern.Då händer ingenting:et aja baja från det social möjligen,De gör en massa saker o ingenting händer igen.Sedan är de stora nog att döda o då är det ofta för sent att ta tag i dem.De är totalt empatilösa o avtrubbade:en död mäniska är för dem ingen "big deal". Pojkarna som åkte bil med 2 unga flckor o övermannade dem,tog bilen o lämnade de misshandlade fickorna att frysa ihjäl är exempel på en iskyla som är skrämmande.En kyla som man tyvärr även hittar i maktens korridorer.Några av de här störda unga har medfödda defekter,andra har växt upp under vidriga förhållanden men det finns de soim varken är sjuka eller har haft det dåligt.De är helt enkelt iskallt empatilösa |
| Inlägg #34: Postat: 2010-05-09 00:09:00 | |
|
sunny fri |
forts Ursäkta att jag inte har tid att rätta stavningenJag mötte en totalt iskall läkare sist på min vårcentral som jag skrev en artikel om här.Om han inte varit läkare kanske han roat sig på annat sätt?
Men vi måste ta ansvar för det här och hålla dessa människor instängda eller avskilda ifrån andra under lång,lång tid.I dag är ute efter något år på grund av sin ungdom.De är bevisligen lika farliga för andra som äldre så vi måste kräva att mord o misshandel ses som de grova brott de är.Offren har redan fått dödstraff o de anhöriga livstid.Man slutar aldrig sakna o sörja sitt döda barn: det vet jag av egen erfarenhet. Men jag tror inte på dödsstraff:då läggs ju bara ytterligare ett mord till listan av hemskheter.Ett mord sanktionerat av oss alla. Men igen: vi kan inte bara släppa ut de här människorna som om ingenting hade hänt. De kan döda ditt barn nästa gång.Jag blev berörd av din artikel Pia!Den var bra! |
| Inlägg #35: Postat: 2010-05-09 00:13:00 | |
|
GunnarL |
33/ Hej Sunny min vän, En fråga: Var är föräldrarna? Är det inte frånvaron av dem som är det stora problemet? Plus naturligtvis alla våldsvideor, dataspel, o.dyl. skit som dagens ungdomar matas med från tidig ålder. Men återigen - var finns föräldraransvaret? Snart borde man fan i mig införa licens för att skaffa barn. Det är faktiskt lite allvarligare än att t.ex. köra bil - men där accepterar vi direkt kravet på körkort.
|
| Inlägg #36: Postat: 2010-05-09 00:32:00 | |
|
George Debaly |
#32 Intressanta frågeställningar Bizon. Jag tror att det är lätt att man reagerar med retilhjärnan vid sådana här mord. Offret är död, mördad och döden är definitiv. Samma sorgliga sceanrio om och om igen. I vår maktlöshet söker vi svar och vi söker hämd. Du Bizon, frågar om "har världen blivit bättre där dödsstraff praktiserats?" Jag baserar min åsikt på en annan persons erfarenhet, en på sitt sätt expert i ämnet - Albert Pierrepoint, Storbritanniens siste bödel. Han var på 70-talet med i TV-programmet kvällsöppet. En ödmjuk, vältalig man som själv inte trodde på dödsstraffet delvis p g a att han inte såg någon ånger hos dem han avrättat genom åren och det var över 400 fångar bland dem över 200 nazi-krigsförbrytare, men också p g a att han inte heller såg att dödsstraffet skulle avskräcka någon från grova brott, eller att det på något sätt få brottslingar att tänka efter i förväg.
|
| Inlägg #37: Postat: 2010-05-09 00:57:00 | |
|
George Debaly |
# 35 GunnarL Visst kan man ställa den frågan. Man kan undra - och nu är jag kanske helt ute på hal is - hur det kommer sig att en 16-årig flicka, som egentligen först borde utbilda sig och skaffa sig en framtid, redan är gravid. Man kan också fråga sig hur grym en far kan vara som förskjuter sin son när denne reser tusentals kilometer, från Sverige till Irak för att försöka krama lite faderskärlek ur en till synes iskall man. Vi somm skriver och läser här ska fråga oss själva hur vi mår av att få läsa detaljerade rapporter i media hur dessa mord/dråp har begåtts, om vi mår så väldigt bra av att läsa om t ex hur Arbogamamman blir nedslagen med hammare och får hennes två små barn mördade vid samma tillfälle.
|
| Inlägg #38: Postat: 2010-05-09 00:57:00 | |
|
George Debaly |
forts: Här är vår medfödda nyfikenhet - den som får oss att gå fram till fönstret när ett uttryckningsfordon passerar, med påslagna sirener - till nackdel. Och när sedan förundersökningen från Arbogamorden började snurra runt på nätet med obduktionsbilder på de döda barnen som en sorts pervers kittlande lockvara, då var en ny botten nådd. Det behövs lugna, stillsamma och mycket erfarna personer till att på ett värdigt sätt kunna hantera komplexa mordfall. Att mord, dråp och andra svåra brott har blivit var mans egenfom och vardagsmat i media, är knappast av godo.
|
| Inlägg #39: Postat: 2010-05-09 00:58:00 | |
|
George Debaly |
forts: "Varje år dör omkring 100 personer på grund av dödligt våld i form av mord, dråp och misshandel med dödlig utgång. Ungefär så har det sett ut under de senaste trettio åren. Inte heller det dödliga våld som begås av ungdomar har ökat över tid.", Länk: bra.se men följer man media, då skulle man kunna tro att den siffran har tiodubblats
|
| Inlägg #40: Postat: 2010-05-09 01:06:00 | |
|
Pia I |
Tack sunny fri, för att du uppskattade artikeln. Jag det är lätt att bli desperat, när det oupphörligen händer grova brott och brotten går ner i åldrarna. Någon ändring måste uppenbarligen ske.
Jag är medlem i ett internetcafe´i stan. Där sitter grabbar hela nätterna och spelar dataspel. Det uppslukar hela deras intresse här i livet. Många är säkert beroende. Spelen handlar om jakt, våld och skjutande, de flesta. Jag kan se spelen om jag tittar efter. Nu är det rätt lugnt på ett internetcafe´, men där har jag sett ungdomar som inte sovit på rätt länge. De äter lite. Många är nog beroende. Ingen stör mig där.Vi är människor framför datorer. Föräldrar har inte så stor makt i dag. Ofta styr facebook, blogglivet och andra sidor på internet. Beroendet är stort. Många unga lever genom nätet. Många äldre gör också det.Till en del vi själva. Vi lever genom mobilen. Livet är inget riktigt liv längre, med kontinuerligt umgänge, där vi kan stödja och hjälpa varandra när vi behöver.Tv styr. Det är bekvämt och verklighetsskärmande. Föräldrar orkar inte. Skolan orkar inte. Lärare har mist sin roll. Samhället är data och tv- styrt. Det är bara att hänga med eller välja en annan livsstil. |
Sourze [loggan] © Nättidningen Sourze, ett registrerat massmedium hos Radio- och
TV-verket. Sourze är också ett registrerat varumärke.
Databasens namn är Sourze. Ansvarig utgivare är Carl Olof Schlyter.