|
Inlägg #1: Postat: 2010-05-07 11:50:00
|
|
Per W |
Vad advokaten "tycker" är det bara han som vet, men det är hans förbannade skyldighet att försvara pojken.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2010-05-07 11:54:00
|
|
Per W |
Och mord är väl troligtvis fel rubricering i detta fall.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2010-05-07 12:23:00
|
|
George Debaly |
Har flickan svåra skador, då lär rubriceringen bli där efter, men det här fallet är ju alldeles för färskt för att man ska kunna ha några som helst åsikter om graden av skuld.
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2010-05-07 12:45:00
|
|
Billy Butt |
Alla har väl rätt till att ha egna åsikter, men ibland blir åsikterna här på Sourze rätt så korkade. Det är uppenbart att författaren av denna artikeln inte har den blekaste aning om hur rättsväsendet fungerar och just därför ska man inte ta hennes inlägg på för stort allvar. Man får ta det för vad det är - ett ljummet inlägg av en person som inte har insyn i hur det rättsliga fungerar i Sverige.... men som sagt så får hon gärna ha sin åsikt... och så länge ingen tror att det ska förhålla sig på det viset som hon tycks vela ha det, då är det väl okej.. men Jösses kunde hon inte ha haft lite bättre koll innan hon skrev denna tramsiga text? Att angripa en advokat vars uppgift det är att försvara sin klient, oavsett vad klienten har begått för brott, är ju en del av vårt demokratiska rättssystem. Författaren av artikeln skulle behöva råka ut för någon rättslig intermezzo för att få första hands erfarenhet och därmed lära sig en och annan sak om rättssäkerheten. I annat fall får hon gärna låta bli i att skriva om rättssäkerheten.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2010-05-07 12:47:00
|
|
Billy Butt |
Ursäkta felformuleringen i #4. Jag menade att det är en del i vårt rättssystem att en advokat ska försvara sin klient oavsett vad klienten gjort, och att det är fel av artikelförfattaren att angripa advokaten. Det var lite språk fel där. Jag ber om ursäkt.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2010-05-07 18:00:00
|
|
Pia I |
Nej, det är ingen big deal att ta ett liv. Strunt samma vad ni tycker, men räkna i stället morden på kvinnor det sista halvåret. Förövarna är det alltid synd om , men offrens anhöriga då?
Vi vet alla att en försvarsadvokat ska pröva alla sätt att fria sin klient. Men- de enfaldiga sätt man slätar över på som advokat, är närmast löjeväckande. Mord är mord. Ljug är ljug.
Polken är ledsen? Oj då. Men att han begick ett rått mord, pga att flickvännen var gravid, kan även den intelligensbefriade fatta.Dessutom ljugs det så mycket när ett brott begåtts, att det är skamligt. Det finns inga som ljuger så mycket som gärningsmännen. Varför då? Jo, därför att brott begås ofta av de människor, som har någon slags störning och inte kan tygla sig själva.
Åsikter har man väl rätt att ha, även om advokater?
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2010-05-07 18:23:00
|
|
Ollle |
Det finns att läsa på Newsmill idag att pojken var bördig från Irak och att flickan var gravid, när mordet skedde. Mamman rubricerar detta som ett hedersmord. Debattens vågor lär bli ännu högre!!!
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2010-05-07 18:31:00
|
|
George Debaly |
Pia I Självklart får du ha en åsikt om det här, men eftersom mordet skedde för bara några dagar sedan och polisen är förtegen om exakt vad som har hänt flickan och hur mycket gärningsmannen/16-åringen har erkänt, så är du alldeles för tidigt ute. Och bara för att jag värnar om att rättvisan måste få ha sin gång betyder inte det samtidigt att jag bagatelliserar mord, eller inte har medkänsla med offret och hennes anhöriga.
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2010-05-07 18:58:00
|
|
Per W |
Det är rätt Pia! Häng dem bara. Rättegång är bara tjafs.
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2010-05-07 19:12:00
|
|
Lasse i Gatan |
Citat från Pias artikel: "Den här pojken, som tagit livet av den 16-åriga flickan, har en advokat som tycker att mord är en helt felaktig rubricering på detta brott. Det är en ren olyckshändelse, tycker advokaten, ett mindre gräl som gått snett!" Diagnos på denna advokat måste bli "psykopat". Det är bara att konstatera att en kulturberikare med familj har varit framme igen se.länk: Länk: friatider.se
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2010-05-07 21:36:00
|
|
susanna s |
Mord är mord
Dråp är Dråp
Grov misshandel är grov misshandel
Vållande till annans död är vållande till annans död
olycka är olycka
Vad det rör sig om i det aktuella fallet är alldeles för tidigt att ha en uppfattning om eftersom fallet förnärvarnade bara behandlas av sensationsjournalister i slaskpressen. Kom igen med din artikel när förundersökningen är klar och man vet mer säkert vad det är som har hänt.
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2010-05-07 23:19:00
|
|
Pia I |
Men det vet man ju? Man har en kille på 16 år, som slagit ihjäl en tjej för att hon var med barn och han ville inte ha barnet, sen ljög han, som brottslingar ALLTID! brukar göra och skyllde på somalier och nu är han jättechockad och hans advokat är jätteledsen.
Vet du vad? Han borde ha fått sitt straff för länge sedan.Flickan är ju död! Du kanske inte tror på det heller susanna? Eller du kansnke vill vänta lite och bilda dig en uppfattning om vad som är rätt och riktigt i det här fallet? Det är ju så viktigt att det blir RÄTT DOM mot mördaren. Hur det går med alla andra, skiter vi väl i.
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2010-05-07 23:25:00
|
|
Pia I |
Sen tycker jag du ska läsa länken som Lasse i Gatan skrivit i sitt inlägg susanna. Förskräckligt!
Något mesigare än allt detta fjäskande för mördare, finns inte. Låt alla som har ADHD ha en stor rund bricka på bröstet, så tjejerna kan springa när de ser dem. Annars kanske de blir stenade och hedersmördade.Risken är stor.
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2010-05-07 23:32:00
|
|
Pia I |
# 10
Det är rätt Per W! Slå ihjäl dem bara, ju fler dess bättre!
Fler hedersmord röstar jag för i Sverige - så får vi fler segdragna rättegångar, där mördare ljuger sig blåa och vi tror på varenda ord!
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2010-05-07 23:47:00
|
|
Bizon |
Alla sådana här historier är oerhört tragiska för alla inblandade - att det är självklart att den som vållat skador och död ska ha den behandling av lagen som dylika handlingar renderar även om det inte hjälper, men det är så mycket man kan göra för tillfället - fast helst önskar jag att vi kunde ha tagit hand om varandra på ett sådant sätt att några mord eller dråp aldrig blev av.
|
| |
|
Inlägg #16: Postat: 2010-05-08 00:18:00
|
|
Pia I |
# 16
Det var fint sagt Bizon. Tyvärr är det långt dit. Först och främst borde man som värdfolk tänka på vad man har att erbjuda olika kulturer här.Att låta folk gå planlöst omkring kan aldrig vara bra.Det skapar apati, sjukdom och hopplöshet. Att på ett fortgående och överlagt sätt planera för hur ett samhälle ska kunna fungera för alla medborgare, vore ytterst önskvärt.
Men ni vet ju hur det är....en misär på många områden och en rädsla för att ställa krav.
Vad gör alla utbildade stadsvetare i samhället? Räcker de bara till för några få?
Ett blomstrande samhälle är inte en utopi. I alla fall inte för mig.
|
| |
|
Inlägg #17: Postat: 2010-05-08 00:34:00
|
|
Pia I |
ytterligare en kvinna har mördats i Flemmingsberg nu. Men det gör väl ingenting. Vi får vänta och se. Huvudsaken att det blir rätt. Vi måste ha tålamod. Man får inte döma någon mot sitt nekande. Tusen indi cier ska inte kunna fälla någon. Däremot ska man kunna mörda tusen kvinnor, utan att vara säker på att mördaren åker fast. Allt måste gå rätt till. Mörda på, vi har så många kvar.
|
| |
|
Inlägg #18: Postat: 2010-05-08 00:53:00
|
|
George Debaly |
Pia I Du blandar i din upprördhet äpplen och päron. Hedersmord, mord dråp o s v är fruktansvärda brott och jag föraktar precis som du mördarna som ofta visar vara ena ynkliga typer, men det hindrar inte att vi besinnar oss och inväntar alla uppgifter, innan vi dömer folk. I Expressen står "Polisen vill inte spekulara i en eventuell hedersproblematik. - Det finns ingenting som styr utredningen i den riktningen nu. Men utredningen är långt i från klar. Vi har bara hållit på i två dygn, säger Börje Strömberg, talesman för polisen i Västerås." Och det är detta jag försöker förmedla, att det är lite väl tidigt att dra några 100igt säkra slutsatser, innan alla korten ligger på bordet.
|
| |
|
Inlägg #19: Postat: 2010-05-08 03:27:00
|
|
cmologgad |
Jag vet inte om jag nämnt det, men Pia är en ärthjärna.
|
| |
|
Inlägg #20: Postat: 2010-05-08 08:12:00
|
|
peter_pan |
Oavsett kön på offret så är det osmakligt att hetsa om dödsstraff mm, dessutom under pågående rättegång. Det är typisk pöbelmentalitet att försöka mobilisera en hatisk mobb, denna gång redan innan påståenden granskats och prövats i domstol. Därefter så är det bara staten som har rätt att utmäta och verkställa straff. Jag har inte kollat men förmodligen så utnyttjar svenska feminassar återigen en tragisk händelse för att skuldbelägga män i allmänhet. Om det i detta fall är så att det gått till så som det står i tidningarna och pojken påverkats av sin släkt att göra det så bör de kanske prövas som medskyldiga.
|
| |