Kriget mot terrorismen är en bluff

Den här tråden diskuterar artikeln Kriget mot terrorismen är en bluff.
Showing page 2 of 3: 1  2  3
Inlägg #21: Postat: 2010-05-08 04:19:00
Bur-q-ua12
>Leif Erlingsson: vad har det för betydelse vilket ursprung länken ifråga har, d.v.s. i vilken sorts tidning den skrevs förutom att sanningshalten är högre i en icke-nazistisk tidning? I Daily Express-artikeln från 1933 nämns att judar massdemonstrerar, kritiserar den gamla symbolen svastikan, deklarerar krig mot förtryckande nazister, m.m. Är det någonting märkligt, om det nu är sant? År 1933 var, som kanske bekant för dig ? det år då nazisterna tog makten i Tyskland. Judeförföljelserna hade redan inletts. Att mot den bakgrunden ens få för sig att jämföra judars ev. krig med nazisternas krig mot judar m.fl. är en SKYMF. Vilket av krigen dödade flest människor?! Judarnas krig eller nazisternas? Jag anser att hr Lasse Wilhelmson är en skam för sitt folk, judarna...en simpel förrädare, inget annat. Läs gärna mer om pogromer - judeförföljelser - Länk: sv.wikipedia.org den första sägs ha ägt rum redan år 38 e Kr. Varför då och med vilken rätt? Ja, det kan säkert du, Leif Erlingsson, eller Lasse Wilhelmson förklara.

/
Bur-q-ua 12, av Rubens stam 1-12
för
Sällskapet Bur-q-ua - för allas lika värde, emot rättsröta
BB - bröd och bur-q-ua åt folket
Länk: societyofbur-q-ua.tk

"
Leif Erlingsson
2010-05-07 19:35:00
"
Inlägg #22: Postat: 2010-05-08 05:02:00
cmologgad
Artikeln är ett hopkok av plattityder, cirkelresonemang och obestyrkta påståenden. Den saknar originalitet och fungerar endast som en pamflett för de som redan är av samma åsikt. Gymnasiebetyg: C- Högskolebetyg: UK
Inlägg #23: Postat: 2010-05-08 08:38:00
Lasse Wilhelmson
Gomorron anonyme cmologgad, som någon nämnde bor i USA. Jag ber att få tacka för sakargumenten på min artikel och ser fram emot att du skriver en egen.
Inlägg #24: Postat: 2010-05-08 08:41:00
Bizon
De flesta som skriver här verkar ju vara tämligen kunniga - var och en på sitt spår, vilket innebär att ställningskriget går vidare. Har en känsla av att det kan hända igen det som hände på trettiotalet i europa. Ta situationen i "lilla landet lätt och lagom" - hör nu i allt högre tonarter knorret från folkdjupen. Det pratas mycket om "invandrarna" om hur dom tar för sej och förstör. Bråken mellan grupper av olika etniskt ursprung blir tydliga markörer om ett allt tydligare "vi mot domtänkande" och det är knappast någons fel om inte detta är medvetet organiserat - inte ens politikernas konstigt nog, som mest framstår som blåögda idealister med tyvärr ogrundad tro på människan. Det man möjligen kan säga till deras försvar är att dom trots sina höga löner mest handlar och pratar som amatörer. Hur som helst med det - för att det inte historien ska upprepa sej måste det en del åtgärder till för att få alla med på tåget - och då menar jag inte tågen mot förintelse fanstyg och elände utan ett ansvarsfullt tåg mot framtiden som kan göra att det åter skulle kunna kännas bra att vara människa - det gör det knappast nu...
Inlägg #25: Postat: 2010-05-08 11:58:00
Leif Erlingsson
Bur-q-ua12 2010-05-08 04:19:00 #24: Det första får du fråga Lars Nilsson 2010-05-07 19:30:00 #16 om. Det var han som tyckte att det hade betydelse. Men försök etablera kontakt utanför denna diskussionstråd, som ju handlar om att terrorismen är en bluff. - - - Vad avser dina åsikter om Lasse Wilhelmson så är han väl ett exempel på att man inte måste gå i brottssyndikatet Team Jehovah landstöldsfotspår bara för att man är född i denna tradition. Lasse Wilhelmson går i lärda fotspår. Tänker t.ex. på Rabbi Baruch Spinozas totalsågning av judiska religionen. De gamla skrifterna är annars fulla av skumma landaffärer mellan judarna och deras Jehovah, som ger dem "rätt" att utrota de tidigare innebyggarna. Jag slog på måfå upp Ex. 6:3-4 i min KJV bibel, bara som ett exempel. Ett snällt exempel. För jag har läst i stort sett hela gamla testamentet, och jag vet att det finns rena masslaktsscener där denne Jehovah bannar sitt team om de inte slaktar allt och alla. - - - Nu var det inte historiska judiska landsstölder och folkmord som var Lasse Wilhelmsons ämne här, men eftersom du är så noga med din härkomst från dessa historiska revolutionärer med sin upprorsmentalitet gentemot sina herrar Babylon, Egypten, ideologiskt motiverat med att deras Jehovah sagt att de skulle göra det, så är det på sin plats. - - - Ang. kriget mot terrorismen, och givet den judiska historien av uppror mot sina herrar och "shady land deals" byggd på tvivelaktig religiös propaganda så är det inget märkligt i att Lasse Wilhelmson I EN ANNAN TEXT i förbigående har nämnt den lilla detaljen om det judiska upproret mot Tyskland.
Inlägg #26: Postat: 2010-05-08 12:52:00
LeiffB
Re: Bur-q-ua12

Intressanta påståenden om ursprung och historia.
Det känns lite som om du vill ta historien och därmed ditt ursprung till hjälp för att legitimera din kunskap i ämnet.
Jag följde din länk till Länk: societyofbur-q-ua.tk
Där menar du att "Teori är dock vad detta handlar om, snarare än vetenskap."

Att hänvisa till Rubens stam ligger väl helt i linje med vad du säger ovan. Ämnet är ju just "bluff".

Om du och din stam gjorde som alla andra dvs blandade er med alla
icke stamberoende skulle du inte behöva leva i historien.
På det viset skulle åtminstone din avkomma få möjligheten att skapa sin egen historia och inte ha alla dessa gamla skrönor som riktmärken inför framtiden.

Prova att leva efter det du pekar på "Vem kan, till att börja med, vara förvånad över teorin att olika människotyper i forntiden, och i nutiden, parade sig?"

Dessa gamla skrönor är bluffar som endast fabricerats för att höja den egna gruppens status och demonisera andra grupper utanför. Dom verkar också ha skapat blinda fläckar inte bara i ögonen.
Samma metod tillämpades av exvis Bush vid 911.

Alla religioner såväl som krig är startade genom en "bluff".
Annars skulle man inte få någon att nappa på iden.
Som mina barn brukade säga "Fattar du inte det, fattar du ingenting, fattar du väl"
Inlägg #27: Postat: 2010-05-08 16:05:00
Leif Erlingsson
Ett förtydligande: Envar som tar avstånd från flera tusen år gammal unken ideologi är givetvis oskyldig. Det är så enkelt som att säga: För flera tusen år sedan var vår egen kultur liksom alla andra kulturer barbarisk. Men nuförtiden är vi civiliserade och tar givetvis avstånd från det barbariska. Jag tror innerst inne alla civiliserade människor resonerar så. Sionismen går dock i Team Jehovahs landstöldsfotspår. Bur-q-ua12 refererade faktiskt till att judarna utsatts för den första judeförföljelsen 38 år efter Kristus. Han backade 2000 år, så jag visade det absurda i att använda gammal unken historia som legitimitet för det som sker i dag genom att backa några tusen år till. Han är så omedveten om vad han gör att han själv har en hemsida om att INTE använda det som hände för länge sedan som argument samtidigt som han är noga med sin egen "rasbiologiska" härkomst! Jag pekar bara på självmotsägelsen. "Han började". :
Inlägg #28: Postat: 2010-05-08 18:19:00
Leif Erlingsson
Bizon 2010-05-08 08:41:00 #27: "Har en känsla av att det kan hända igen det som hände på trettiotalet i Europa." Om vi inte förstår hur de tänkte och varför utan bara klassar "dåligt" och "bra" så är vi dömda att återupprepa på något annat sätt. Den här skolan som vi kallar livet funkar så. Du har rätt i att vi är i ett 1930-talsläge. Därför är t.ex. H. G. Wells åter högrelevant. Länk: en.wikipedia.org . Och det är också därför vi måste sluta demonisera utan börja förstå.
Inlägg #29: Postat: 2010-05-08 21:19:00
Bizon
Ja Leif, men det finns ett problem och det är de där med förstånd - det synes mej vara ganska så subjektivt. Men absolut, om vi såg varandra som människor med ett gemensamt problem att försöka åstadkomma ett bra liv för oss alla på den lilla jord vi har så vore mycket vunnet.
Inlägg #30: Postat: 2010-05-08 22:30:00
Leif Erlingsson
#32: "om vi såg varandra som människor med ett gemensamt problem att försöka åstadkomma ett bra liv för oss alla på den lilla jord vi har så vore mycket vunnet". Ja.
Inlägg #31: Postat: 2010-05-09 09:04:00
Bur-q-ua12
Leif Erlingsson, det känns inte sällan, som om du misstror Lasse Wilhelmsons förmåga att föra sin egen talan. Vad "Lars Nilsson" har med saken att göra känns irrelevant. Du antydde att ämnet trots allt handlade om att "kriget mot terrorismen är en bluff", vilket artikelrubriken säger. Den teorin köper jag till 110, efersom den är uppenbar alla någorlunda medvetna människor. Det är dock viktigt att inte blanda ihop de bekanta äpplena och päronen. Man måste lägga dem i olika fruktkorgar. Om det finns fler än två fruktkorgar, så må så vara. Du har tydligen läst GT inte "Göteborgstidningen" säger du Leif? Bra för dig. Har du även läst NT? Varför fokuserar du på GT, Babylon, Egypten, etc? Är du troende troende på vad?, eller ateist? Bekänn färg, tack.

/
B12 för
Sällskapet Bur-q-ua, för allas lika värde, emot rättsröta

"
Leif Erlingsson
2010-05-08 11:58:00

Bur-q-ua12 2010-05-08 04:19:00 #24: Det första får du fråga Lars Nilsson 2010-05-07 19:30:00 #16 om. Det var han som tyckte att det hade betydelse. Men försök etablera kontakt utanför denna diskussionstråd, som ju handlar om att terrorismen är en bluff. - - - Vad avser dina åsikter om Lasse Wilhelmson så är han väl ett exempel på att man inte måste gå i brottssyndikatet Team Jehovah landstöldsfotspår bara för att man är född i denna tradition. Lasse Wilhelmson går i lärda fotspår. Tänker t.ex. på Rabbi Baruch Spinozas totalsågning av judiska religionen. De gamla skrifterna är annars fulla av skumma landaffärer mellan judarna och deras Jehovah, som ger dem "rätt" att utrota de tidigare innebyggarna. Jag slog på måfå upp Ex. 6:3-4 i min KJV bibel, bara som ett exempel. Ett snällt exempel. För jag har läst i stort sett hela gamla testamentet, och jag vet att det finns rena masslaktsscener där denne Jehovah bannar sitt team om de inte slaktar allt och alla. - - - Nu var det inte historiska judiska landsstölder och folkmord som var Lasse Wilhelmsons ämne här, men eftersom du är så noga med din härkomst från dessa historiska revolutionärer med sin upprorsmentalitet gentemot sina herrar Babylon, Egypten, ideologiskt motiverat med att deras Jehovah sagt att de skulle göra det, så är det på sin plats. - - - Ang. kriget mot terrorismen, och givet den judiska historien av uppror mot sina herrar och "shady land deals" byggd på tvivelaktig religiös propaganda så är det inget märkligt i att Lasse Wilhelmson I EN ANNAN TEXT i förbigående har nämnt den lilla detaljen om det judiska upproret mot Tyskland.
inlägg #28
"
Inlägg #32: Postat: 2010-05-09 09:22:00
Bur-q-ua12
>LeiffB, jag har tyvärr lite svårt att förstå din poäng.

Vad vet du om mitt ursprung, Leiff konstig stavning?
Det låter, som om du söker större kunskap om Sällskapet Bur-q-ua och dess stammar. Stämmer det? I såfall kan jag kortfattat upplysa dig om detta, även om det främst är ämnat bröderna. Jag kan skriva redan nu att Sällskapet Bur-q-ua är ett slutet sällskap, som verkar för allas lika värde, emot rättsröta. Vi lever gärna i historien, ety vi är en del av densamma, liksom Du Leiff och alla andra. Allt vi har är historien och våra och andras minnen. Nuet existerar inte och har aldrig existerat, ej heller framtiden drömmar! Tänk om, tack. Du kanske har missförstått min tidigare kommentar. Jag invänder inte mot artikelns innehåll. Inte på något sätt. Kriget mot terrorn ÄR en bluff t.ex. båda USA:s krig mot Irak, nuvarande och tidigare krig i Afghanistan, etc! Bara en dåre kan förneka det faktumet! Att däremot blanda ihop detta med Israel-Palestina-konflikten är tyvärr bortom min horisont eller "beyond my scope", som man kanske säger på engelska. Man måste lära sig skilja på krig och krig. Jag förstod inte det kommenterade om bloggen. Är det en skröna att Homo Sapiens parade sig med Neanderthalarna? Fabricerat?

/
Bur-q-ua 12
för Sällskapet Bur-q-ua, för allas lika värde, emot rättsröta

"
LeiffB
2010-05-08 12:52:00

Re: Bur-q-ua12 Intressanta påståenden om ursprung och historia. Det känns lite som om du vill ta historien och därmed ditt ursprung till hjälp för att legitimera din kunskap i ämnet. Jag följde din länk till länk Där menar du att Teori är dock vad detta handlar om, snarare än vetenskap. Att hänvisa till Rubens stam ligger väl helt i linje med vad du säger ovan. Ämnet är ju just bluff. Om du och din stam gjorde som alla andra dvs blandade er med alla icke stamberoende skulle du inte behöva leva i historien. På det viset skulle åtminstone din avkomma få möjligheten att skapa sin egen historia och inte ha alla dessa gamla skrönor som riktmärken inför framtiden. Prova att leva efter det du pekar på Vem kan, till att börja med, vara förvånad över teorin att olika människotyper i forntiden, och i nutiden, parade sig? Dessa gamla skrönor är bluffar som endast fabricerats för att höja den egna gruppens status och demonisera andra grupper utanför. Dom verkar också ha skapat blinda fläckar inte bara i ögonen. Samma metod tillämpades av exvis Bush vid 911. Alla religioner såväl som krig är startade genom en bluff. Annars skulle man inte få någon att nappa på iden. Som mina barn brukade säga Fattar du inte det, fattar du ingenting, fattar du väl
anonymt inlägg #29
"
Inlägg #33: Postat: 2010-05-09 11:14:00
LeiffB
Re #35

Visst konstig stavning det bara blev så kollade inte. Så den får duga.

Varför är det skillnad på krigen i Afghanistan Iraq mfl och Israel palestinierna.
Alla krig rättfärdigas av tanken på den egna överlägsenheten och demonisering av "fienden".
Om jag förstått dej rätt så har ett nyfött barn en inbyggd ideologisk/religiös karta ritad av historien att förhålla sig till genom livet.

Lite intressant kanske svår att förklara så att jag förstår.
Har många vänner vars barn är adopterade från andra kontinenter.

Varför ett slutet sällskap?
Om man inte sysslar med något som bara gynnar den egna gruppen finns allt att vinna på att delta i de projekt som andra driver. Eller varför inte bjuda in andra som kan korsbefrukta. Ideologisk och intellektuell inavel är ofta signifikant för slutna sällskap.

Din pseudonym tyder på att du inte gärna vill bli förknippad med de tankar du vill sprida. Leif B eller Bengtsson om man så vill är min identitet i denna världen. Dvs jag tror att jag finns även utanför denna tråd.
Inlägg #34: Postat: 2010-05-09 12:59:00
Banestyrelsen
Artikeln är en intetsägande partsinlaga. Man lär sig ingenting förutom vad Wilhelmsson "tycker." Det finns inte en enda ansats till meningsfull analys av antiterroristlagstiftning i artikeln, bara generaliserande och ensidig retorik. Wilhelmsson har rätt att civilrätten är något av det viktigaste vi har. Wilhelmsson skriver att han stöder "demokratiska fri- och rättigheter", och det är ju alltid lätt att säga. Men sträcker sig hans stöd även till personer som har en fatwa svävande över huvudet? Hur ska vi t ex skydda Lars Vilks från vad Kurt Westergaard och hans femåriga barnbarn utsattes för tidigare i år? Utan att begränsa yttrandefriheten till islamvänliga uttalanden, vill säga? Personligen är jag beredd att acceptera VISSA inskränkningar av civilrätten om det hjälper polisen skydda Lars Vilks, Kurt Westergaard rätt att rita fjantiga teckningar och Wilhelmssons konstitutionella rätt att säga korkade saker utan att för den skull få sig själva och sin familj jag tänker på Westergaards femåriga barnbarn mordhotade för det. Denna helt grundläggande aspekt av frågan är tydligen inte något Wilhelmsson tycker behöver beaktas i en debatt om antiterroristlagstiftning och civilrätt.
Inlägg #35: Postat: 2010-05-09 13:25:00
Lasse Wilhelmson
Banestyrelsen # 37

En eloge för att du håller dig till ämnet. Jag diskuterar gärna fakta med dig. Därför vore jag tacksam om du kunde precisera varför vi behöver terroristlagstiftningen i Sverige. För det är väl inte så att du på fullt allvar anser att "Jihad-Jane" och "Kalsongbombaren", typ, är på riktigt? Eller att en gammal gubbe i en grotta i Afghanistan organiserade genomflörandet av 911 där flygplanet kapades med plastbestick av "araber" som inte kunde flyga och där flera senare visade sig vara vid liv? Kan du ange exakt i vilka avseenden som våra redan existerande lagar inte duger och att vi därför behöver terroristlagstifningen. När jag var ung samlade vi in pengar till FNL i Vietnam som försvarade sig mot ett olagligt enligt folkrätten angreppskrig. Idag kan man få fängelse för motsvarande solidariska handlingar enligt terroristlagstiftningen.
Inlägg #36: Postat: 2010-05-09 14:16:00
Leif Erlingsson
Bur-q-ua12, det är inte relevant för denna diskussiontråd att jag inte är vare sig fundamentalistisk materialistisk ateist eller dogmatiskt troende, utan ser fram med tillförsikt på att vi som "kosmisk hjärna" tillsammans håller på att "drömma fram" oss till ett uppvaknande, till förenande av hjärta & hjärna, till ett kvanthopp i medvetande från kortsiktig egocentricitet till samarbete, kärlek och solidaritet. Annat än i så fall för att förstå vad det är för "krafter" som skrämmer personer som Lars Nilsson. Citat från annan tråd Länk: sourze.se ... Lars Nilsson 2010-05-08 20:55:00 #130: " ... vet Du inte vilka krafter Du sätter igång med att koppla ihop
frågan om 9/11 med Förintelsen.  Då dyker herrar som som Erlingsson mfl upp som gubben i lådan." Precis. Vi kan få detta "hemska" uppvaknande och förenande av hjärta & hjärna, detta kvanthopp i medvetande från kortsiktig egocentricitet till samarbete, kärlek och solidaritet. Skrämmande... Och det sista ÄR faktiskt relevant till att Kriget mot terrorismen är en bluff. En bluff för att hålla kvar oss i rädsloparadigmet, för att förhindra uppvaknande till samarbete, kärlek och solidaritet. // Den "hemska" Leif Erlingsson.
Inlägg #37: Postat: 2010-05-09 14:17:00
Banestyrelsen
#38. Och jag vore tacksam om du inte bollar tillbaka mina frågor till mig utan att besvara dem se #37. Notera att jag inte skrev att vi absolut behöver terrorlagstiftning. Poängen var att frågan är större och mer komplex än vad du antyder i artikeln. I sitt nuvarande skick bidrar din artikel absolut ingenting till debatten, så om du hoppas övertyga folk är det du som behöver precisera din ståndpunkt, vilket jag också efterlyste i #37. Sedan kan du ju följa din egen vädjan och hålla dig till ämnet istället för att dra upp bin Laden, kaparna och FNL.
Inlägg #38: Postat: 2010-05-09 14:27:00
ombudet
Det hade varit intressant med en debatt om alla de lagar som stiftats kring terroristbekämpning.
Inlägg #39: Postat: 2010-05-09 16:23:00
Anders Püschel
#37 Banestyrelsen är rätt intetsägande själv. Eller kanske snarare självemotsägande. H*n säger att h*n är "beredd att acceptera VISSA inskränkningar av civilrätten sic om det hjälper polisen skydda Lars Vilks", men inte att islamfientliga yttranden förbjuds. Det sistnämnda låter i och för sig rimligt. Om problemet är att de islamfientliga inte vågar yttra sig därför att de blir mordhotade, är det ju ingen lösning att förbjuda deras yttranden, annat än från en ordningspolisiär synvinkel. Men vem har låtit bli att vädra sitt hat mot islam av rädsla för sin personliga säkerhet? Lars Vilks eller Kurt Westergaard, som Banestyrelsen också nämner har ju uppenbarligen inte gjort det.

Vilka medborgerliga fri- och rättigheter Banestyrelsen vill inskränka för att skydda de islamfientligas rätt att kränka islam förblir oklart. Den avgörande frågan är dock om det går att inskränka medborgarrätten för att skydda den. Våra rättigheter är krav vi ställer på statsmakten. De utgör inskränkningar i vad den får göra mot oss. Att folk mordhotas för sina yttranden är ju inte statens fel, och det vi kan kräva av staten i det fallet är att den förhindrar att hotelserna sätts i verket samt att den spårar upp och lagför de personer som har hotat, eller som har verkställt sina hot. Vilket ju också sker. Genom den allmänpreventiva funktion som sådana straffrättsliga åtgärder får antas ha, minskar också risken för att fler mordhot uttalas. Att statsmakten skulle kunna förhindra hotelserna på något annat sätt har jag svårt att se, åtminstone om vi fortfarande vill ha något rudiment av fri- och rättigheter kvar.
Inlägg #40: Postat: 2010-05-09 20:43:00
Banestyrelsen
#38. Lasse, jag var lite full när jag skrev #37 och #40 och ber om ursäkt för de hårda orden. Jag förordar inte några "terrorlagar." Vad jag försökte säga var att jag tycker frågan är mer komplicerad än vad du antyder i artikeln. Själv föreställer jag mig att vi har en hierarki av rättigheter där rätten till liv och lem är den mest primära, och där statens roll i att bevaka denna rättighet bör kunna förändras i takt med förändringar i det politiska läget. Av denna anledning är jag inte principiellt emot utökad övervakning/avlyssning, men det skall i så fall till en allvarlig hotbild vilket jag håller med dig om inte föreligger för tillfället.
Showing page 2 of 3: 1  2  3
Laddar...