Rapportera inlägg

Valt inlägg:

#127 - Intressant länk. Uppgifterna talar om förhållanden i kristen verksamhet i största allmänhet och inte om alla övergrepp av den pedofila arten som begås i hela den amerikanska nationen. Jag har två fördomar som rör amerikanerna som passar in i sammanhanget 1/ Ameri-kanerna är oerhört kyrkliga av sej. 2/ Amerikanerna driver ständigt och jämt en mängd skadeståndsprocesser mot varandra. I vad mån spelar detta in i statistiken och anmälningsbenägenheten? En annan fråga då det gäller de volontärer som inom deras kyrkliga verksamhet begår övergrep mot minderårig - kan det vara så att även det påverkat statistiken om pedofilibegreppets åldersrelation vägs in. Den allmänna bilden av en pedofil - en vuxen man och ett yngre barn inte är det samma som den juridiska. Det finns all anledning att syna statistiken i sömmarna. En annan sak som jag inte fick fram ur artikeln var om dessa rapporterade övergrepp slutligen också lett till fällande domar, men kanske missade jag det? I vart fall har den omständigheten stor betydelse, dels därför att det vanligen sker ett visst bortfall där bevisen inte håller och dels också utesluts alla fall som inte anmäls. Återkommer än en gång till frågan om hur detta möjligen artsegna mänskliga beteende ska tacklas? Finns det någon forskning om sånt?

Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?