Rapportera inlägg

Valt inlägg:

#107-110 CMO, du hänvisar till "dels logisk slutledning och dels nyhetsrapportering som säger att övergrepp mot barn förekommer även i andra samfund och organisationer". Du tycker inte att det är en lite luddig anklagelse jämfört med de referenser jag hänvisar till? Igen, vi pratar inte om undantag nu, utan tusentals fall. Och tycker du inte att en självpåtagen gudomlighet ställer krav på en person att ha högre moral än andra? Du antyder att sexuella övergrepp på barn inte är "ett problem isolerat till Katolska Kyrkan" utan "i själva verket är spritt över hela samhället." Det tror jag inte på, inte av den här omfattningen, inte av personer med den ansvarsrollen. Det är sant att endast ett fåtal av anklagelserna mot de 4 400 prästerna ledde till åtal resp fällande dom. Till stor del verkar det ha berott på att prästerna i fråga inte längre levde när University of the City of New York fick uppdraget att undersöka saken. Men två frågor hänger över hela affären: 1 Hur sannolikt är det att 11 000 fd barn i kyrkan skulle välja att ljuga på frågan om de varit utsatta för övergrepp och falskt hävda att de hade varit det? och 2 Är det sannolikt att det ofta fanns vittnen till övergreppen? Jag tycker annars helt som du, en person är fri tills den är bevisat skyldig och jag har många gånger försvarat den grundprincipen för rättssamhället. Fast det jag - självklart tillspetsat - uppmanar till i artikeln, är inte att döma några individer på lösa grunder, utan att upplösa den organisation/rörelse som verkar högst uppenbart rutten inuti.

Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?