| Inlägg #21: Postat: 2010-03-10 17:50:00 | |
|
Tage Sundin |
jag har stor respekt för din humanistiska inställning, Dag. Men den leder, tyvärr, ibland till onödigt lidande för andra människor. Jag anser inte, förstås, att det är du personligen som är ansvarig för det. Men de tankegångar du företräder har sedan 1960-talet präglat hela rättsväsendet, och har framförallt lett till att vi blivit allt mer oförmögna att skydda oss mot dokumenterat farliga människor. Deras rätt att slippa lång avskiljning från samhället i övrigt har vägt tyngre än deras framtida brottsoffers rätt. Vi blir senast i dag påminda om det genom nyheten att Eddie J. är anhållen i sin frånvaro som misstänkt för människorov, grov misshandel och övergrepp i rättsak. Eddie blev känd, eller snarare ökänd, för några år sedan då han tillsammans med en kamrat brutalt misshandlade två unga flickor och sedan lämnade dem att dö i vinternatten. Han dömdes till fyra års sluten ungdomsvård LSU, vilket i praktiken är lagens strängaste straff för den som vid brottstillfället var under 18 år. Eddie avtjänade straffet på Sundbo, vilket är ett särskilt ungdomshem § 12-hem utanför Fagersta. Under avtjänandetiden avvek han under våldsamma omständigheter vid två tillfällen. Han är numera frigiven, och misstänks alltså relativt omgående för nya grova våldsbrott. Till saken hör att Sundbo, enligt min uppfattning, bedriver utomordentligt kvalificerad vård, så det är inte där problemet ligger. Det återfinns istället i den beklagliga omständighetern att det inte är möjligt att vårda bort all mänsklig ondska. Den insikten bör prägla en helt ny syn på vilka påföljder som bör ifrågakomma för utövare av grova våldsbrott.
|
| Inlägg #22: Postat: 2010-03-10 19:29:00 | |
|
Dag Nilsson |
Samhället har brustit i sitt ansvar angående Eddie J. Han var för skadad för att släppas fri. Det är helt rätt att samhället skall skydda medborgare från livsfarliga människor. Här kan vi bli mycket bättre. Men att straffa hjälper inte. Även om brottslingen måste hållas övervakad i hela sitt liv, så ska det inte vara som straff. Det skall vara till skydd för hans medmänniskor och för honom själv. I min värld finns inga skyldiga. Biosfären fungerar inte så. Allt här på Jorden är en funktion av liv och evolution. Även vi människor. Inget skall dömas. Men vi kan försöka förstå. Den som dömer andra, dömer sig själv. Så sa Jesus och vartefter åren går inser jag vad denna otroliga människa menade.
|
| Inlägg #23: Postat: 2010-03-10 19:33:00 | |
|
Sunny fri |
Dag: du skriver vad jag känner.Tack!
|
| Inlägg #24: Postat: 2010-03-10 21:40:00 | |
|
Tage Sundin |
Det smärtar mig att behöva säga det til en, som jag tror, god människa, men Dag och människor som han är en del av problemet och inte en del av lösningen. Man kan inte moraliskt och etiskt jämställa bödlar och offer. Det synsättet, och den relativism det innebär, leder till floder av tårar och lidande som det varit möjligt att undvika.
|
| Inlägg #25: Postat: 2010-03-11 09:36:00 | |
|
Dag Nilsson |
Tage, Den dag människan har blivit Gud och därmed kan skapa sig själv med fullt ansvar, den dagen har du rätt. I vår extremt egotrippade tid uppfattar många sig själva som gudar och tror att man både kan forma sig själv och sin framtid med den abstrakta konstruktionen - fri vilja. Idé om fri vilja bygger på psykets tendens att undvika smärta. Att skjuta skulden på andra och inte se sin egen del i allt som sker är ett typfall. Jesus tal om grandet i din broders öga och bjälken i ditt eget, avhandlar detta på ett befriande sätt. Det kommer en dag när alla inser att allt är ett. Att mänskligheten är en organism i samverkan med allt annat liv på Jorden. I dag är det som om vänster arm försöker skylla allt elakt på höger arm, för att på så sätt kunna se sig själv som enbart god. När vi fattar hur alla människor är lemmar på samma kropp, är detta inte längre möjligt.
|
| Inlägg #26: Postat: 2010-03-12 16:27:00 | |
|
arga gubben |
Det här var svårt. Det blir inte bättre av längre straff och det blir inte bättre av kortare straff och den nuvarande strafflängden är fel. Ett är i alla fall säkert, så länge bovarna sitter inne så gör de i alla fall inte inbrott hos mig.
|
| Inlägg #27: Postat: 2010-03-12 21:43:00 | |
|
Lasse i Gatan |
Sånt här pack skall bara ut ur landet.Se.länk:Länk: thoralfalfsson.webblogg.se
|
| Inlägg #28: Postat: 2010-03-15 10:18:00 | |
|
Froggy |
Hej Tage!
Jag tror oxå att du är en god människa som vill väl. Tyvärr är det väl så att längre "straff" i dagens mening aldrig kommer att vårda, läka eller skapa frid hos en enda människa. Vi har ett problem med rättsapparaten idag, ju mer populistiskt hat vi stoppar in i den dessto mer brottlighet kommer att generarasDu och den som skrev artiklen är en del i den populismen. Inget "straff" i världen kommer att göra det som är gjort ogjort. Det ända som vi kan göra är att försöka göra bättre nästa gång. Vad menas då med det? Ett politiskt förstånd där vi försöker på alla plan arbeta med att göra alla delaktiga i samhället. Från integration till kriminalvård. Att låsa in folk är framförallt ett straff för de anhöriga till gärningsmannen. Hur många kriminella har samhället inte varit med att skapa genom att låsa in deras föräldrar. Fängelse har varit,är och kommer att förbli ett kontraproduktivt sätt att reablitera människor till samhället! Det ända positiva med fängelser är att de intagne under tiden de sitter inne förhoppningsvis inte begår nya brott.Tyvärr ser oftast situationen för gärningsmannen/kvinnan ännu värre ut efter avtjänad tid och brottsspiralen kommer med all sannolikhet att accelerera. MVH Fredrik Lekberg Kriminalvårdare KVA Karlskrona |
| Inlägg #29: Postat: 2010-03-15 10:31:00 | |
|
Bizon |
Arga gubben - det handlar alltså inte om straff oavsett hur lång eller kort skyddstid en människa ska vara i samhällelig vård eller dito omhändertagande. Problemet nu är att psykiatrin inte helt kan förutsäga mänskligt beteende och det är svårt även för individen att komma åt sina djupaste trauman och själslager, vilket innebär att vissa personer går omkring som tidsinställda bomber och ingen vet vad som kommer att utlösa detonationen. Klart är att det som tidigare hänt bör vara en god ledning för om en människa är kvalificerad för förvaring eller ej - kanske skulle man kunna tänka sej att de som förorsakat andra skada kan komma att släppas ur samhälleligt förvar då dom arbetat av det skadestånd som borde bestämmas utifrån den skada personen i fråga förorsakat. Det kommer att innebära att det som förorsakat alldeles omåttlig skada oavsett om det beror på grav eller tillfällig psykisk störning eller kriminalitet renderar livstids förvaring då allt som individer förorsakar andra inte går att prissätta eller betala sej fri ifrån.
|
| Inlägg #30: Postat: 2010-03-15 11:18:00 | |
|
Janne B |
CITAT / Problemet nu är att psykiatrin inte helt kan förutsäga mänskligt beteende och det är svårt // Tänk vad hemskt om Psykiatrin verkligen kunde genomskåda oss alla....
|
| Inlägg #31: Postat: 2010-03-15 19:33:00 | |
|
Bizon |
Jodu Janne B - men allt tyder på att det är dit vetenskapen i olika former försöker nå - inte för att jag vet om dom kommer att lyckas, mycket tyder på att det onåbara ständigt flyttar sina possitioner en liten bit i taget utanför vetenskapens räckvidd så än kan du känna dej lugn :-
|
| Inlägg #32: Postat: 2010-03-15 19:43:00 | |
|
usa2010 |
Lyckas kommer de inte inom den närmaste framtiden kan jag nog garantera...eller vad vet jag, viljan är stor att förstå hur geleklumpen fungerar men hur som helst tycker jag att man måste komma ihåg att även brottslingar är människor och att även Adolf Hitler en gång i tiden var någons baby...
|
| Inlägg #33: Postat: 2010-03-16 21:33:00 | |
|
Bizon |
Nej usa - det tar nog tid - men att rida på att man varit en baby hela livet kan man ju inte heller - gullegullandet måste ju upphöra någon gång - framför allt är det andra som måste ha rätt till skydd mot de stackars babyer som haft otur och blivit felväxta hur tragiskt detta faktum än är - realiteten är som den är och skadan blir ju bara än större och förgiftar hela samhället om man inte hindrar de redan skadade att ställa till med än mer elände...
|
| Inlägg #34: Postat: 2010-03-16 22:32:00 | |
|
usa2010 |
Jag förstår vad du menar och jag förstår också att man inte kan fortsätta att leva med "baby" i tankarna; en vuxen människa bör kunna ta ansvar över sitt agerande. Tyvärr kan alla inte det och de som inte är kapabla att göra det hör ofta till gruppen psykopater och det verkar som om just psykopati är något som man föds med och utvecklingen beror mycket på uppväxten; under bra förhållanden blir man kanske en "manschettbrottsling", under mindre bra kan utvecklingen sluta till att personen blir en massmördare. Och just den här gruppen är ju inte psykiskt sjuka, dvs det finns ingen behandling som hjälper och de ska sitta inne, mest för att omgivningen ska känna sig säker.
De som är psykiskt sjuka hamnar ju till rättspsyk och där kan det ibland bli felbedömningar angående permissioner har jag förstått och jag kan iofs förstå varför det blir så. Vad jag egentligen menade var att om du inte vet att det är en mördare eller annan brottsling du pratar med kan du till och med tycka att personen är trevlig och sympatisk men när du har fått veta detta ändras attityden oavsett om du vill eller inte. Alltså, det finns en människa bakom brottslingen, missbrukaren, invandraren och andra grupper som vi så gärna ser just som en GRUPP - alla uppfattas som om de var likadana. Till slut ska jag bara påpeka att jag INTE på något sätt försvarar brottslingar utan troligen på grund av min yrkeserfarenhet är benägen att se detta ur olika synvinklar. |
| Inlägg #35: Postat: 2010-03-17 10:22:00 | |
|
Bizon |
Citat usa//Till slut ska jag bara påpeka att jag INTE på något sätt försvarar brottslingar utan troligen på grund av min yrkeserfarenhet är benägen att se detta ur olika synvinklar.//slut c. Det är detta som är kärnan - generaliserande i största allmänhet förorar alla på. Under det att jag en gång straffades för att jag inte inställt mej för militär tjänstgöring hamnade jag på Långholmen och fick titta i en cell ett par veckor med en timmes promenad om dagen. Första tiden var jag ganska deppad och mådde rent allmänt pyton därför att samhället straffade de som inte önskade delta i makternas dödande vansinne blev inlåsta och berövade all frihet då det egentligen borde vara tvärt om - de som kan tänka sej att bemanna vapnen och rikta dessa mot det levande livet är de som rätteligen borde förvaras på ett oskadliggörande vis. --- Nu var det i alla fall så att jag satt där jag satt och blev utsläpt tillsammans med de andra den där timmen och kände inte mycket gemenskap med övriga fångar som jag hörde stod och skröt om diverse bravader inför ögonen på de yngre och inte fullt så erfarna. Tredje dagen kom en av de andra fångarna ner till mej i mitt hörn av rastgården och undrade hur det stod till - han var en av de som delade ut maten och hade noterat att min mat varit orörd sedan jag kom och var lite bekymrad för hur jag klarade mej. Han undrade lite försiktigt vad jag satt för och hur lång tid jag hade kvar. Då jag talade om att det bara var en dryg vecka kvar tills jag kunde få ut min cyckel från förvaringen och trampa därifrån lika fri som innan så hade han lite svårt att hålla sej för skratt - för att ge mej lite perspektiv på sakernas tillstånd talade han om att han hade knapt åtta år kvar - han hade haft ihjäl nån en gång, men han var en empatisk människa, faktiskt den enda som verkligen brydde sej under den tid jag satt inne...
|
| Inlägg #36: Postat: 2010-04-25 16:37:00 | |
|
ombudet |
I sitt inlägg, med #19, skriver författaren något om att jag hänvisat till PK-kriminologer. Vad jag hänvisade till var den statliga strafftidsutredningen som leddes av åklagare. Detta var några av utredningens slutsatser:"att den kraftiga ökningen av antalet anmälda våldsbrott inte tycks bero på att den faktiska våldsbrottsligheten totalt sett har ökat i någon större omfattning, att det inte finns något belägg för att våldet generellt sett har blivit grövre eller råare, att en höjd straffnivå inte kan förväntas leda till mindre våldsbrottslighet i Sverige, att övriga nordiska länder samt ytterligare tre stora EU-länder i stort sett inte tycks ha en annorlunda straffnivå än Sverige." Sedan dess har ytterligare fakta framkommit läs t.ex detta som visar att allt färre drabbas av grovt våld i Stockholm:Länk: dn.se Publicerades 100414 och några dagar senare detta: Länk: dn.se Som förklarar varför många inte kan läsa statistiken på ett korrekt sätt. Något som de som förespråkar strängare straff sällan eller aldrig förklarar är hur de tänkt sig betala notan för detta. Låt mig ge ett enkelt exempel hämtat från Kriminalvården. Om strafftiden i medeltal ökas med två veckor, och jag har en känsla av att förespråkarna tänkt sig något mer, så ställs omedelbara krav på 200 nya fängelseplatser. med en kostnad på över 2000:- per dygn kan man sätta sig och räkna på vad en genomsnittsförändring på ett år skulle innebära. Det är förespråkarna som måste förklara varför dessa pengar ska satsas på något som all empirisk erfarenhet visar är i stort sett verkningslöst? Lägg istället dessa pengar t.ex på att behandla ADHD så skulle påverkan av brottsstatistiken bli väsentligen mycket större.
|
Sourze [loggan] © Nättidningen Sourze, ett registrerat massmedium hos Radio- och
TV-verket. Sourze är också ett registrerat varumärke.
Databasens namn är Sourze. Ansvarig utgivare är Carl Olof Schlyter.