Rapportera inlägg

Valt inlägg:

jag har stor respekt för din humanistiska inställning, Dag. Men den leder, tyvärr, ibland till onödigt lidande för andra människor. Jag anser inte, förstås, att det är du personligen som är ansvarig för det. Men de tankegångar du företräder har sedan 1960-talet präglat hela rättsväsendet, och har framförallt lett till att vi blivit allt mer oförmögna att skydda oss mot dokumenterat farliga människor. Deras rätt att slippa lång avskiljning från samhället i övrigt har vägt tyngre än deras framtida brottsoffers rätt. Vi blir senast i dag påminda om det genom nyheten att Eddie J. är anhållen i sin frånvaro som misstänkt för människorov, grov misshandel och övergrepp i rättsak. Eddie blev känd, eller snarare ökänd, för några år sedan då han tillsammans med en kamrat brutalt misshandlade två unga flickor och sedan lämnade dem att dö i vinternatten. Han dömdes till fyra års sluten ungdomsvård LSU, vilket i praktiken är lagens strängaste straff för den som vid brottstillfället var under 18 år. Eddie avtjänade straffet på Sundbo, vilket är ett särskilt ungdomshem § 12-hem utanför Fagersta. Under avtjänandetiden avvek han under våldsamma omständigheter vid två tillfällen. Han är numera frigiven, och misstänks alltså relativt omgående för nya grova våldsbrott. Till saken hör att Sundbo, enligt min uppfattning, bedriver utomordentligt kvalificerad vård, så det är inte där problemet ligger. Det återfinns istället i den beklagliga omständighetern att det inte är möjligt att vårda bort all mänsklig ondska. Den insikten bör prägla en helt ny syn på vilka påföljder som bör ifrågakomma för utövare av grova våldsbrott.

Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?