Valt inlägg:
Jag förstår vad du menar och jag förstår också att man inte kan fortsätta att leva med "baby" i tankarna; en vuxen människa bör kunna ta ansvar över sitt agerande. Tyvärr kan alla inte det och de som inte är kapabla att göra det hör ofta till gruppen psykopater och det verkar som om just psykopati är något som man föds med och utvecklingen beror mycket på uppväxten; under bra förhållanden blir man kanske en "manschettbrottsling", under mindre bra kan utvecklingen sluta till att personen blir en massmördare. Och just den här gruppen är ju inte psykiskt sjuka, dvs det finns ingen behandling som hjälper och de ska sitta inne, mest för att omgivningen ska känna sig säker.
De som är psykiskt sjuka hamnar ju till rättspsyk och där kan det ibland bli felbedömningar angående permissioner har jag förstått och jag kan iofs förstå varför det blir så.
Vad jag egentligen menade var att om du inte vet att det är en mördare eller annan brottsling du pratar med kan du till och med tycka att personen är trevlig och sympatisk men när du har fått veta detta ändras attityden oavsett om du vill eller inte.
Alltså, det finns en människa bakom brottslingen, missbrukaren, invandraren och andra grupper som vi så gärna ser just som en GRUPP - alla uppfattas som om de var likadana.
Till slut ska jag bara påpeka att jag INTE på något sätt försvarar brottslingar utan troligen på grund av min yrkeserfarenhet är benägen att se detta ur olika synvinklar.
Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?