Inlägg #1: Postat: 2010-01-25 11:35:00 | |
steno |
Återigen en förståsigpåare från ett ungdomsförbund.Akademiker har inga bestämda ingångslöner, de sätts i praktiken av arbetsgivarna. Ingångslönerna på LO-sidan är mycket låga.Möjligheten att få praktikanter och till och med vana arbetare och tjänstemän gratis en tid är hur bra som helst. Arbetsförmedlingen ställer upp. Ta ett vanligt jobb och skaffa dig erfarenhet!
|
Inlägg #2: Postat: 2010-01-25 16:17:00 | |
Leif-Arne |
Instämmer med Steno, LAS är en slags symbolfråga vars betydelse för undommars sysselsättning är omtvistad. Vidare är anställningstryggheten i Sverige inte speciellt stark i ett europeiskt perspektiv. Länk: google.se
Däremot finns det en annan aspekt med ett försämrat anställningsskydd som sällan belysts. Ett försämrat anställningsskydd ökar konkurrensen mellan individerna på en arbetsplats. Kunskap, kompetenser och färdigheter är tillgångar vid en konkurrens mellan individerna. Vid en ökad konkurrens mellan individerna minskar förutsättningarna för en lärande organisation. Incitamentet till att dela med sig av kunskap och att lära upp en nyanställd, tillika framtida konkurent om arbetet minskar. I förlängningen ett hot mot företagets framtida förmåga att konkurrera. |
Inlägg #3: Postat: 2010-01-25 19:52:00 | |
GunnarL |
Fantastiskt snömos! Många vackra ord men oerhört dunkelt och okunnigt tänkt. Ett gott råd: Om du skuller avancera till partitoppen - skaffa dig en talskrivare!
|
Inlägg #4: Postat: 2010-01-25 23:55:00 | |
susanna s |
Skitsnack att ingångslönerna är för höga de flesta ingångslöner är noll kronor i dag eftersom att det är ett utbrett missbruk och fuskande från arbetsgivarnas sida när det gäller hur praktikanter utnyttjas. Har du sett de praktikplatser som AF har och kraven på dessa många arbetsgivare har ex krav på minst tre års eftergymnasiala studier på slaven som de vill ha i sex månader. Missbrukar de sedan reglerna åker denna slav ut och nästa anställs
|
Inlägg #5: Postat: 2010-01-26 00:39:00 | |
Lars Nilsson |
Själv tycker jag det mest är snömos som sägs i kommentarerna. Steno säger att ingångslönerna är låga inom LO. Det är ju tvärtom. Spannet mellan högsta- och lägstalöner är i normalfallet för lågt. Sedan far Leif-Arne ut i en tårögd betraktelse om vilka faror vi står inför om inte LAS fanns. Ökad konkurrens mellan individer, försämrat inlärande och i slutändan går företaget i putten. Jojo, det är som man kan tro att LAS är mänsklighetens yppersta produkt. Har Leif-Arne någon gång funderat över hur Sverige kunde vara i världstopp vad gäller välfärd och annat innan LAS? Att denna fackliga skapelse, med rötter i 70-talets löntagarfondstänkande, och anpassad till den dåvarande storindustrien, fortfarande existerar i oförändrad form, är en skandal. Det Sverige borde göra, enligt min mening, är att titta på det danska systemet med mer begränsad anställningstrygghet men hög arbetslöshetsersättning.
|
Inlägg #6: Postat: 2010-01-26 01:28:00 | |
George Debaly |
Dags för lilla centern att titta på procenten. Opinionssiffrorna talar sitt tydliga språk. I höst börjar dödsdansen runt 4 procents spärren. Undrar vad som blir den framtida politiska inriktningen nu när "Stureplanscentern" verkar sjunga på sin svanesång. Å andra sidan kan de ju alltid starta en salladsbar när sagan är slut.
|
Inlägg #7: Postat: 2010-01-26 01:31:00 | |
Leif-Arne |
Ok jag mosar på. Ett av den senaste tidens mest hypade koncept är organizational learning. Det är ett koncept som syftar till att organisationen snabbare anpassar sig efter förändringar i omgivningen genom att information och lärande inte uteslutande sker hierarkiskt utan även sker organiskt. Dvs lärande inte endast sker inom linjen utan även mellan indivit till individ. Ju mer komplex verksamhet ju mer angeläget med en lärande organisation. Frågan vad är mest rationell ur individens synvinkel, specifika kompetenser som jag tillägnat mig är en tillgång för mig eftersom den stärker min ställning som abetssäljare. För organisationen är det optimala att kompetens som är värdefull för organisationen sprids ut bland medarbetarna. Ofta är det som organisationen bra för individen, men inte alltid. Den som kan ha fördel av att hålla värdefull kompetens för sig själv är inte självklart så angelägen att dela med sig av den kompetensen.
|
Inlägg #8: Postat: 2010-01-26 01:41:00 | |
Leif-Arne |
#5 Slutligen blir jag lite betänksam. Visst har Danmark och England i motsats till majoriteten av EU länder lägre anställningstrygghet, det konceptet förstår jag att du köper, men propagerar du för höjd a-kassa?
|
Inlägg #9: Postat: 2010-01-26 06:50:00 | |
steno |
Att spannet mellan högsta och lägsta lön är lågt inom LO:s örbund är en sak eftersom individuell kompetens får utslag genom ackord eller förändring av arbete är en sak. Men möjligheter till låg lön finns i de flesta avtasl. Tycker du att restaurangerna betalar sina nybörjare för mycket, Lars Nilsson?
|
Inlägg #10: Postat: 2010-01-26 09:28:00 | |
Lars Nilsson |
#8,9. Ja, faktiskt så är jag för höjd A-kassa om det sker på i samklang med minskad anställningstrygghet. Funkar i Danmark så jag förstår inte varför det systemet skulle gå åt i helvete i Sverige. Visst kan man sedan som Steno påpekar, hitta branscher där man har låga, eller kanske tom för låga ingångslöner, men det är faktiskt inte det typiska i LO-avtalen. Utan det motsatta.
|
Inlägg #11: Postat: 2010-01-26 10:08:00 | |
Inger Olsson |
Nu ska jag slänga fram en idé som jag säkert får på "fan" för. Av 3 skäl skulle jag kunna tänka mig att man var helt skattebefriad under en period i sitt liv när man var ung och kanske mest alert? Runt 18 - 23 år. Det skulle gynna både arbetsgivaren och arbetstagaren, som "lärdes upp"/ kunde ta v i l k e t jobb som helst, och därmed s p a r a till en s t ö r r e livsinvestering. Utgår från att den bor ännu hemma alt. i ett enklare och billigare alternativ. Varför inte bygga om t ex vindar i gamla hus för unga, som inte behöver stor yta?
Idag söker många svartjobben, som har desto fler nackdelar. För arbetsgivaren innebär det lägre kostnader och administration, men också att de ställde upp och gav ungdomarna en chans i livet. Långtifrån alla vill fortsätta plugget eller är ens lämpade, men tvingas av samhällspolitiska skäl att så göra. |
Inlägg #12: Postat: 2010-01-26 10:50:00 | |
Lars Nilsson |
Problemet med LAS är bla att alla människor antas vara utbytbara på en arbetsplats. Vi är alla lika duktiga, fast den som har längst anställningstid är något duktigare och skall därför ha kvar jobbet i en uppsägningssituation. Det är det enda kritieriet. Och det funkar då alla har någon sorts enkelt tempojobb. Men världen ser inte ut så längre. Dessa enfaldiga 70-talregler är huggna i sten och får inte ändras för då antas samhället och välfärden rasa ihop och förhandlingsombudsmännen inom LO mista jobbet. Lite påminner hela systemet om V och S skolpolitik. Betyg skicklighet används nämligen bara i ondskans tjänst, för att "sortera" elever och "vaska fram en elit". Tanken att alla elever egentligen kan lära sig lika mycket och alla kan ta en akademisk examen är central. Samma människosyn präglar den svenska arbetsrätten och båda har visat sig vara felaktiga.
|
Inlägg #13: Postat: 2010-01-26 11:20:00 | |
Inger Olsson |
Lars: LAS: s grundtes föll ju redan på 80-talet när vi gick in i IT-samhället och den fysiska arbetskraften inte längre var den avgörande resurser.
"Duktig" blir ju också en fråga om ålder; att den som är "äldst vet bäst". Ett barn vet ju redan vad den själv och andra barn är "bra på" och kan respektera detta. Märkligt nog kan många vuxna tydligen inte inse detta utan försöker ist bromsa människors kreativitet och andra förmågor gn att politiskt "hålla dem på samma nivå" och skäms sen inte för att tala om "rättvisa". Man borde tänka om; människosynen är avgörande när vi stänger ute människor p g a att hålla igång ett "offersystem", vilket gör att man inte frågar efter individens resurser och möjligheter utan fastnar i en teoretisk problematiseringsmodell. |
Inlägg #14: Postat: 2010-01-26 14:28:00 | |
steno |
Du verkar inte så uppdaterad Lars. Utgår från förhållandet 1977 då LAS kom tll? Den har ändrats och framör allt tillämpningen. Det var aldrig meningen att den skulle stå i förgrunden utan varje branch och företags förhållanden skulle avtalas i medbestämmandeavtal. Man tecknar turordningsavtal hela tiden vid nedskärningar där kompetensen står i förgrunden. Sist in först ut har en stark förankring. Folk sparkas hela tiden om kompetensen inte räcker till. Dessvärre sparkas personal ofta när den verkliga orsaken är att man begärt föräldraledigt eller har haft det. Danska chefer har inget gott rykte i Sverige. Beträffande löner så bör man inte stirra sig blind på byggnadsavtalet. Även där gör man faktiskt undantag för behovet att få in lärlingar
|
Inlägg #15: Postat: 2010-01-26 17:58:00 | |
Leif-Arne |
Mer mos. Nilsson tar Danmark som förebild, D. som har lägre anställningstrygghet än Sverige, enligt OECDs Index Empoyment Protection laws 1,4 mot Sverige 2,2 lägre index sämre anställningstrygghet Länk: andreasbergh.se Danmark har även lägre ungdomsarbetslöshet än Sverige D. 7,2 S. 20 Länk: ekonomifakta.se tycks glasklar, eller? Inte riktigt, där finns som bekannt fler länder än D. och S. Tyskland som liksom S. har ett OECD IEP index på 2,2 har en ungdomsarbetslöshet på 9,8, Holland nästan som Sverige 2,1 har en ungdomsarbetslöshet lägre än D. 5,3. Norge slutligen har en högre index än S. 2,6 men ändå en ungdomsarbetslöshet läge än Danmark. Slutsatsen blir att LAS möjligen möjligen kan ha någon betydelse, MEN, det är rent Snömos påstå att det finns ett direkt samnband, för det går inte att belägga.
|
Inlägg #16: Postat: 2010-01-26 19:00:00 | |
Lars Nilsson |
#14,15. Naturligtvis är sällan något avhängigt av en enda lag. Jag tror exvis Haiti inte haft särskilt bättre infrastruktur om man infört LAS. Alla länders näringsliv är av alla möjliga historiska skäl olika. Men att med argumentet att LAS är viktigt för vårt just välstånd köper jag inte och jag är rätt övertygad om att det danska systemet vore för alla parter bättre i det långa loppet. Jodå, Steno, jag är rätt hyggligt uppdaterad på LAS. Men jag hävdar fortfarande att den i huvudsak bygger på ett ålderdomligt tänkande där alla är utbytbara och lång anställningstid är det övergripande kriteriet för fortsatt anställning i en krissituation. Man förstår att inom moderna branscher som IT och andra är fackanslutningen låg. Där har man förstått att allt är inte som förr. Men lagstiftarna och facket traskar på som om inget hänt de senaste 30-40 åren.
|
Inlägg #17: Postat: 2010-01-26 19:38:00 | |
GunnarL |
15/ Mycket intressant statistik som tar udden av det mesta av den kritik som riktas mot LAS av okunniga människor.
|
Inlägg #18: Postat: 2010-01-26 19:59:00 | |
George Debaly |
Bara ännu ett tecken på att centern inte för arbetarnas talan. Man hör ofta från Maud Olofsson hur duktiga våra företagare är och jag är den förste att instämma i den kören, men jag har aldrig hört Maud berömma varken arbetare eller tjänstemän.
|
Inlägg #19: Postat: 2010-01-26 20:14:00 | |
Janne B |
MAUD Hur duktiga är våra pensionärer och skolbarn? Du får inte försumma någon nu när du gamla kompis blivit RIKSMORSA!
|
Inlägg #20: Postat: 2010-01-26 20:49:00 | |
Leif-Arne |
Det är onekligen ett problem för centern att Olovsson på ett sätt blivit sin egen retoriks fånge. Från att ha utmålat stora ambitioner till det lilla hon hittintills levererat. I dag har hon rent blivit en belastning för alliansen , för att inte tala om c. Hanteringen av Vattenfallskrisen var usel. Den enda av centerns statsråd som visat sig duglig är Erlandsson.
|
Sourze [loggan] © Nättidningen Sourze, ett registrerat massmedium hos Radio- och
TV-verket. Sourze är också ett registrerat varumärke.
Databasens namn är Sourze. Ansvarig utgivare är Carl Olof Schlyter.