Hur komma till rätta med farliga hundar?

Showing page 1 of 2: 1  2
Inlägg #1: Postat: 2009-12-17 11:07:00
Redaktionen Sourze
Aftonbladet skriver idag om ett nytt fall med anfallande kamphundar som orsakat allvarliga skador på en 69-årig kvinna. Borde det införas lämplighetsintyg på hundägare?
Inlägg #2: Postat: 2009-12-17 16:52:00
ingloz
Den 69-åriga kvinnan kunde lika gärna varit jag. I vår trappuppgång finns 5 hundar i tre av bostäderna. En av dessa är just en sådan kamphund som är avbildad i Aftonbladet. En ung flicka är ensam ansvarig för den samt en stor blandrashund . För snart 25 år sedan blev jag och vår dåvarande lilla cockerspanielvalp Boy, attakerade av en fullvuxen schäfer. Den senare sprang fritt utan koppel och var inte det minsta intresserad av att lyda sin husse som envist försökte stoppa honom. I sista stund var det något annat som distraherade och vi kom undan med blotta förskräckelsen, Boy och jag. Länk: facebook.com Men, trots att jag älskar djur och har haft många sorters djur i min omgivning under livets gång så satte den händelsen tydligen djupa spår för jag kan än i dag känna en liten ilning av skräck då en okopplad hund sätter kurs mot mej. När man dessutom har hört att hundar "känner lukten av rädsla" så gör det inte obehaget mindre. Jag kan inte förstå varför det ska vara så svårt att få igenom ett koppeltvång. Det finns ju inhägnade rastplatser för hundar där de får springa fritt. Och naturligtvis skall det införas någon form av lämplighetsintyg efter att en blivande hundägare genomgått en obligatorisk grundutbildning.
Inlägg #3: Postat: 2009-12-17 17:35:00
Utforskaren
Vi borde få en kontroll på hundägarna lika mycket som deras hundar. Kanske vi skall införa en obligatorisk utbildning för blivande hundägare?
Inlägg #4: Postat: 2009-12-17 19:14:00
ingloz
# 3 / Ja, Utforskaren, det är precis det jag föreslår också. Det är ju inte hundarna det är fel på, utan deras vårdslösa ägare som inbillar sej att dom har stenkoll. Och det verkar som vissa vill briljera med att de har sådan pli på sina djur - men det är då det går galet ... Sedan finns det en annan typ av hundägare, de som tyckte det såg fräckt ut med en liten vovve som accessoar. Trendsättaren Paris Hilton var den som alltid såg till att ha en söt matchande minihund i famnen och plötsligt vimlade det av de små liven. De hade fått det mycket bättre hos en utbildad matte.
Inlägg #5: Postat: 2009-12-17 19:27:00
Utforskaren
ingloz, ja de som har hund som en trasdocka eller behandlar hunden bättre än sina barn, så kan man undra hur det står till i huvudet på vissa, det finns en uppsjö av hundägare som borde först och främst se till att uppfostra sina barn innan de skaffar hund.
Inlägg #6: Postat: 2009-12-17 22:36:00
ingloz
#5/ Utforskaren, oseriösa hundägare förstör för alla dem som verkligen behöver sina älskade husdjur för att höja sin livskvalité. Ledarhundar och andra specialtränade hjälpredor är till ovärdelig hjälp för många handikappade och det önskar jag att vi skulle få läsa om istället för sådana här otäcka artiklar Länk: aftonbladet.se som redaktionen fick syn på i dagens nummer av Aftonbladet. För det finns mängder av solskenshistorier om hur betydelsefulla dessa fyrbenta vänner faktiskt är. Samtidigt finns det människor som inte tycker om djur överhuvud taget men dom är inte människovänliga heller. Det visade sej nyligen då jag skrev ett inlägg i min logg på Facebook som gick ut på att en hund eller katt borde vara obligatoriska inslag på alla äldreboende. Det skulle vara en samhällsekonomiskt vinst då det faktiskt är bevisat att äldre blir friskare och behöver mindre medecin om de får chansen att umgås med djur. En dam blev faktiskt så uppretad över denna min oförskämdhet att hon avsiktligt sabbade en fin kommentar som allas vår Sunny hade bifogat. Så visst, alla håller inte med, men alla skulle märka fördelarna.
Inlägg #7: Postat: 2009-12-18 00:25:00
Sunny fri
De flesta hundägare behöver inte kontrolleras för det finns inte så många raser som kan bli farliga för människan.Men de som har en stor hund som visat aggresivitet bör kontrolleras o åläggas koppeltvång ock i vissa fall oxå munkorg.Följer de inte detta bör de inte få ha hunden kvar.I övrigt vill jag skärpa vår djurskyddslag:det finns allt för många djur som far riktigt illa och några av dem är hundar.De som misssköter alla sorters djur bör få djurförbud.
Inlägg #8: Postat: 2009-12-18 00:37:00
Sunny fri
2 ingloz Jag är ju verkligen hundvan o känner många med hundar man jag kan oxå känna det där obehaget när det kommer en jättehund springade lös emot mig som jag inte känner.Men make 2 ,som blev svårt hundbiten som barn,har lärt sig deras "språk" : han morrar o biter dem o då backar alla hundar.Det finns inte en hund han inte kan ta ner på jorden.Men han är totalt orädd o det är en förutsättning för jag som blir rädd kan dölja det för mäniskor men aldrig för en hund.Det är dock ovanligt med människor som make 2:de flesta av oss blir lite rädda när det kommer en främmande lös hund.Om det inte är en av de där i fickformat.
Inlägg #9: Postat: 2009-12-18 10:39:00
Leif-Arne
#8 Jag tillhör åxå dem som tycker mycket om hundar, speciellt små söta hundar. Jag har även tränat på att vara förföljd av hundar. Dessvärre finns det en del hundar som det inte går att psykologiskt dominera, dessa hundar skall under inga omständigheter få vara i enskilds ägo. Extremt skarpa hundar skall endast få hanteras av proffessionell personal. Vi andra bör hålla oss till små söta eller stora snälla hundar.
Inlägg #10: Postat: 2009-12-18 16:57:00
ingloz
# 7/ Nej, Sunny, det har du ju rätt i, men människan kan bli farlig för sina hundar. Det gör så ont i mej när jag tänker på de fall jag känner till eller har bevittnat där hundar har missbrukande ägare. En kvällspromenad som jag inte glömmer är den då maken o jag hade en vinglande husse med sin schäfer en bit framför oss. Hunden var uppenbart mycket törstig och ville stanna och dricka vid varje vattenpöl som bildats efter regnet för en stund sedan. Mannen kontrade med ett kraftigt ryck i kopplet, en svordom och en spark för att sedan ta fram sin flaska ur fickan och truga det vilt protesterande djuret att dricka. Samma procedur upprepades gång på gång. Min make ville givetvis lägga sej i, men jag bönade att han skulle låta bli för efarenheten säger, precis som vid mobbning mellan skolbarn, att offret får dubbelt så mycket hugg o slag efter att förövaren blivit åthutad. Det finns alltför många olämpliga hundägare. Tyvärr! Och varken alkohol eller drogmissbrukare är lämpliga för att ha ansvar för djur över huvud taget - i Malmö såg jag en drogpåverkad ormägare som stolt minglade omkring bland skräckslagna kunder utanför ett varuhus med sin halvt förfrusna boaorm kring halsen. Ok, nu var det farliga hundar det gällde, och redan har alltför många, både människor och djur, blivit så illa tilltygade att en utbildning verkligen är önskvärd. Utbildning alltså - inte kontroll.
Inlägg #11: Postat: 2009-12-18 19:18:00
ingloz
# 9 / Leif-Arne, det är såklart de där svårhanterade raserna som redaktionen avser i sin fråga - och där kan väl ingen tycka att det är okay att "skumma typer" får ha sådana som vakthundar. Nej, där är vi helt överens om att de bara ska få hanteras av proffessionellt folk. Men min bonusdotterdotter har en sån där liten gullig sak som man kan stoppa i fickan om det råkar uppstå en hotfull situation. Länk: facebook.com Rätt praktiskt! Själv ville jag gärna ha en mellanstor. Fast att det blev en cockerspaniel berodde på att min son förälskade sej i valpen Boy. Att det sedan inte blivit någon ny efter att vi förlorade både sonen Mike, 24 år, och hunden Boy, 9 år, beror på att jag inte orkar med smärtan det innebär att skiljas från en älskad varelse igen. Att låna passar mej däremot väldigt bra. Så hamnar jag på ett äldreboende en vacker dag kommer jag att tjata mej till ett gemensamt djur som vi kan att slösa kärlek på ... Leif-Arne, du har tränat på att bli förföljd av hundar. Det gör mej nyfiken. Var, när o hur?...
Inlägg #12: Postat: 2009-12-18 21:29:00
Lars Nilsson
Hur många hundägare plockar upp skiten efter kräken när det ligger snö på marken? 0,5 procent är nog i överkant! Idag såg jag tre sådana fall här i Stockholm. Med foten skyfflar husse eller matte snö över skiten och låtsas som ingenting.
Inlägg #13: Postat: 2009-12-18 21:39:00
Lars Nilsson
Hundägare borde skaffa sig en bra psykolog, för komma tillrätta med sitt torftiga själsliv a la herr Karl Anka och därigenom bota sin oförmåga till normala mänskliga kontakter.
Inlägg #14: Postat: 2009-12-18 22:19:00
ingloz
# 13/ Vilken trevlig prick du är, Lars Nilsson!! Du hänför oss med dina allomfattande kunskaper o store mästare. Varhelst du drar fram och delar med dej av din briljans och översvallande vänlighet faller alla för din charm falleralla!!
Inlägg #15: Postat: 2009-12-18 22:31:00
GunnarL
14/ Kan man inte införa någon form av hundkörkort? Hundägare kommer i dag alltför billigt undan med tanke på allt elände som hundarna ställer till i form av nedskräpning och obehag för oss icke hundvänner! De handlar hundmat för endast fyra miljarder om året och den kostnaden borde man kunna fördubbla i form av ordentliga "körkortsavgifter". För övrigt anser jag att Reykjavik är ett efterföljansvärt exempel!
Inlägg #16: Postat: 2009-12-18 23:03:00
ingloz
# 15/ GunnarL, jag håller med dej, och tycker dessutom det är viktigt att göra något snabbt för antalet hundägare kommer att öka i samma takt som samhället blir otryggare. Många skaffar hund för att känna sej säkrare. Det där du säger om hundkörkort innebär det som jag skrev i min första kommentar: "Och naturligtvis skall det införas någon form av lämplighetsintyg efter att en blivande hundägare genomgått en obligatorisk grundutbildning" ...
Inlägg #17: Postat: 2009-12-19 00:49:00
sunny fri
Körkort låter att ta i:hur 80 åringar skule skaffa ny hund ifall det var så krångligt? O Lars Nilson:Jag går ALDRIG ut med min hund ens på tomten utan att ha en plastpåse i fickan!
Inlägg #18: Postat: 2009-12-19 00:50:00
sunny fri
13 Ett fördomsfullt uttalande som låter som någonting från tredje riket.
Inlägg #19: Postat: 2009-12-19 00:52:00
sunny fri
Du Lars låter som om du har ett behov av psykolog för ditt hat emot allt möjligt är inte friskt.
Inlägg #20: Postat: 2009-12-19 01:34:00
sunny fri
Gunnar: Är det så att det ska bli en klassfråga att få ha hund eller katt? Men helt lagligt att köpa mat o sprit på krogen för tusenlappar? Vad skräpar kroggästerna inte ner? Ta en titt runt Stureplan en helgnatt.Men de som skräpar ner där är ju rika. Jag bor i Stockholm.Hade det blivit som i Reykavik hade vi fått välja mellan att avliva lille Bellman eller flytta 11 personer ut på landet? Då hade jag bara haft en utväg för jag kan ju inte flytta dagisar o arbetsplatser.Och utan hund vill jag inte leva.En barndom med bara hundkompisar har format mig .Det är illa nog med den dagliga sorgen o saknaden efter Bamse o insikten om att jag aldrig mera kommer att kunna ha en ny S.t Bernhardshund .Det blir sådana som jag som inte kommer att ha råd5.200 efter skatt eller min syster:hon miste på 5 år sin man, sitt hem hon har aldrig haft egen inkomstsitt barnbarn o sin vuxna dotter.Hon flyttade till en liten 2.a o utan sin hund o sin katt tror jag inte hon skulle klarat det? Nu är de oxå döda o ligger i familjegraven där hon redan låtit rista in sitt namn.Hon har fått en ny katt o hennes söner spronsrar kattmat o veterinären. Min lillasyster har varit sjuk hela livet förmodligen spelar vår pappas 7 års övergrepp innan hon fyllde 11 in o nu har hon fått canser oxå.Hennes största kärlek är hennes katt o maken som är kattalleriger äter en massa medecin så att hon ska kunna ha katten i sängen.Hon är så full av ångest.DET är KÄRLEK.Det finns många som oss men utan sponsorer. Varför kan du inte unna oss våra husdjur även om vi har begränsade resurser? De betyder ju så mycket för oss o det är jag som klär mig i kläder från soprummen eller i bästa fall ifrån Myrorna för att kunna ha kvar min hund. Jag förstår inte att du inte unnar andra människor att få vara lyckliga: hade du en hobby som du offrade mycket för att ha råd med skulle jag ju vara glad för din skull istället?
Showing page 1 of 2: 1  2
Laddar...