|
Inlägg #61: Postat: 2009-08-01 00:01:00
|
|
janne b ologgad |
61 Efter år av sökande efter källor och mycket intervjuer så skrev PO Enqvist om hur Lewi Petrus startade och byggde upp pingströrelsen i Sverie. Han har tydligt skrivit om motsättningarna med författaren Sven Lidman och många andra saker. PO har skrivit en bra bok väckelösehistoria// Före detta skrev han en bok om arbetarrörelsen som nog heter "Musikanternas uttåg". Den är lika bra.
|
| |
|
Inlägg #62: Postat: 2009-08-01 00:09:00
|
|
janne b ologgad |
Bitel 60 /Ja så var det och det finns dokumenterat på många sätt. Till Sverige kom pingstväckelsen via Norge. /Medan pingströrelsen starkt minskar i Sverige så ökar den med miljoner anhängare i Sydamerika och på andra håll. Där finns tusentals kvartersförsamlingar i enkla byggnader. Bredvid de guldbestrukna katolska templen.Överallt har pingst ett omfattande socialt arbete ofta även skola och sjukvård.
|
| |
|
Inlägg #63: Postat: 2009-08-01 00:16:00
|
|
janne b ologgad |
59 / Det fanns en stad som hette Filadlfia på den grekiska tiden i Orienten.Detta stadsnamn tog invandrare med sig till USA.//Nu hitta jag detta// en turkisk stad som vid grundandet hette Filadelfia och som omnämns som en av de sju församlingarna i Uppenbarelseboken i Bibeln. / Ja då blev jag lite kunnigare mitt i natten.
|
| |
|
Inlägg #64: Postat: 2009-08-01 04:43:00
|
|
Bitel E A B |
#64/ Den turkiska stadens nutida namn är Alasehir, den omnämns under sitt antika grekiska namn i Uppenbarelseboken i Nya testamentet som hemvist för en av de sju kristna församlingar som bedöms i boken. Församlingen i Filadelfia får beröm för att ha bevarat Guds ord och inte förnekat hans namn. Staden mottog också brev från kyrkofadern Ignatios av Antiochia som skall ha besökt församlingen på sin väg till martyriet i Rom.
|
| |
|
Inlägg #65: Postat: 2009-08-01 08:31:00
|
|
janne b ologgad |
Under den första kristna tiden grundades ett mycket stort antal kristna församlingar i "Turkiet". Men dessa utraderades i stort under den muslimska expansionen efter år 650. På liknande sätt var det i Nordafrika där den muslimska ångvälten nådde ända in i Spanien. Detta var ju rent militära erövringar - inga vanliga missionsföretag. Karl XII mötte den muslimska makten i nuvarande Moldavien. Senare stod de vid "Wiens murar".
|
| |
|
Inlägg #66: Postat: 2009-08-01 08:43:00
|
|
janne b ologgad |
Det var en så sorglig begravning i Rinkeby i förgår. Då begravdes en mamma med flera barn efter en brand.Tusentals muslimer från hela landet kom för att deltaga i de anhörigas sorg. Det var verkligen fint och föredömligt. / Men det är samtidigt upprörande att se att bara män fick deltaga i begravningsakten. Kvinnorna stod i grupper utanför de avspärrningar/ plastband som satts upp. Kvinnorna får vara med och föda men när döden kommer blir de utstötta av sin religion.Jag menar att varje infödd svensk har rätt att bli upprörd över detta. Detta måste vara en av de tydligaste diskrimineringarna på länge av en mycket stor grupp.
|
| |
|
Inlägg #67: Postat: 2009-08-01 11:06:00
|
|
Utforskaren |
# 67 Janne B begravningen var en manifestation för att visa hur bra sammanhållning de har i den muslimska världen och så gör man ett sådant klavertramp som kan uppfattas som diskriminering av deras kvinnor.
|
| |
|
Inlägg #68: Postat: 2009-08-01 11:16:00
|
|
Utforskaren |
Hur skall man tolka Mona Sahlins roll bland muslimerna? Hon som talar om människors lika värde, hon kan väl inte mena att det gäller även för muslimer att ha det synsättet? Kan det vara så illa att hon gör sig till tolk för hycklare? Om Mona nu menar allt vad hon säger, är väl upp till oss väljare att utröna, jag finner nog att hon talar i gåtor som inte någon blir särskilt klok på.
|
| |
|
Inlägg #69: Postat: 2009-08-01 13:22:00
|
|
UNDRANDE |
Står det i koranen att bara männen ska delta i begravningsakterna?
|
| |
|
Inlägg #70: Postat: 2009-08-01 14:18:00
|
|
Jannegubben |
NEJ det tror jag inte - det är enskilda imaner som bara tolkar så...Någon som vet mer?? Men begravningssederna är rätt olika i olika delar av muslimvärlden liksom i den kristna världen.
|
| |
|
Inlägg #71: Postat: 2009-08-01 14:24:00
|
|
Jannegubben |
Detta hade kunnat vara ett ypperligt tillfälle för Mona S att göra en muk men tydlig demonstration. hade hon ställt sig en meter innanför polisbanden så hade alla fattat signalen. Hon hade inte alls behövt gå fram till männen vid graven. Bara visa "här står jag jämlik".
|
| |
|
Inlägg #72: Postat: 2009-08-01 22:08:00
|
|
GunnarL |
Janne B, Jag tror att man skall vara lite försiktig innan man fördömer olika kulturers begravninsseder och kallar dem könsdiskriminerande! Det finns olika seder inom olika kulturer och att de ibland inte liknar den svenska traditionen betyder inte att de på något sätt är felaktiga eller nedvärderande gentemot kvinnor eller barn, som i många fall inte heller får vara närvarande. Inom Islam växlar sederna så att en somalisk begravning inte alls måste likna exempelvis en indonesisk, även om de båda är muslimska. Jag kan faktiskt en hel del om olika begravningsseder i och med mitt jobb inom Svenska kyrkan. För något år sedan var jag på en kurs i ämnet där kyrkogårdschefen i Göteborg den största kyrkliga samfälligheten i Sverige med ca 5000 begravningar årligen berättade om olika begravningsseder. Mycket intressant! Gemensamt för alla - alldeles oavsett trosinriktning - är att man känner ett allvar och en vördnad inför döden och den avlidne. Så dra inte alltför snabba slutsatser.
|
| |
|
Inlägg #73: Postat: 2009-08-01 22:52:00
|
|
Owe Johansson |
73/ I kväll har de store experten åter talat för alla
läsare på sourze om vad som är rätt och riktigt.
Om du såg bilderna på TV och inte begrep att
de kvinnorna som fick stå utanför avspärrningen,
inte blev diskrimierade då ska du inte yttra dig
överhuvudtaget.
|
| |
|
Inlägg #74: Postat: 2009-08-01 23:14:00
|
|
Sunny |
Gunnar: Den gamla begravningsritualen är en skam o en plåga för många muslimer När min svärdotter miste sin älskade pappa ,en ljum troende från Egypten, hade han 2 nära sörjande. Sin nya fru o sin dotter: min svärdotter. Samt de två småbarn han hade med sin nya fru. Han låg för döden när muslimska församlingen fick veta det o hela sjukhuset fylldes av för min svärdotter o frun främmande män. De tog kommandot o ville köra ut kvinnorna som vakade vid sin far resp sin man. Min son höll emot det.Men begravningen kunde han inte göra någonting åt. På en avskild läktare gömdes kvinnorna bakom slöjor. Barn skulle också gömmas där men min son tog sin gråtande lille son på armen .Svärdottern var inte kapabel till det sin sorg o chock. Dödsfallet hade varit oväntat. Ute släpptes inga kvinnor fram till graven. Männen hjälptes åt att skotta igen den. Även min son. Först när männen lämnade kyrkogården tilläts frun o dottern ta ett sista farväl
|
| |
|
Inlägg #75: Postat: 2009-08-01 23:16:00
|
|
Sunny |
forts. Jag vet hur ledsen min svärdotter var o jag vet hur arg Fathi själv skulle varit. Han flyttade hit en gång för att få ett bättre liv o i hans fall ett lite mindre religiöst. liv .Han gav sin dotter en egen lägenhet när hon blev myndig. Han sände henne att plugga bl a i USA o han gratulerade när hon flyttade ihop utan giftermål med min son.
Så nog finns det fog för kritik.
Men för 250 år sedan var svenska kvinnor inte heller välkomna på begravning. Jag läser i Årstafruns dagböcker att hon inte ens fick närvara var gång hon fick begrava ett barn vilket skedde 7 gånger. I slutet av dagböckerna nämner hon att en mamma hon kände själv var med på begravningen av sitt barn. Det tror jag var runt 1820 först?
|
| |
|
Inlägg #76: Postat: 2009-08-01 23:47:00
|
|
GunnarL ej inloggad |
Och nu har vi fått ett nytt alias för byfånen - nu är han Owe Johansson också! Dessutom har jag inte talat om vad som är rätt och riktigt - jag har bara påpekat att begravningsseder skiljer sig väsentligt åt i olika kulturer! Sådant fattar naturligtvis inte en byfåne - det är ju självklart!
|
| |
|
Inlägg #77: Postat: 2009-08-01 23:49:00
|
|
GunnarL ej inloggad |
Och Sunny - Du kan inte dra generella slutsatser från ett enskilt fall som Du råkat vara med om! Frågeställningarna är faktiskt lite större än de som rör Dig och Dina närmaste.
|
| |
|
Inlägg #78: Postat: 2009-08-01 23:56:00
|
|
Sunny |
Jag vet det för jag har ju en del erfarenhet av muslimska traditioner.Men alla har inte den familjeanknytningen av oss som skriver här så det var därför jag berättade om vårt egna fall.
|
| |
|
Inlägg #79: Postat: 2009-08-01 23:57:00
|
|
Publikus |
GunnarL du har bekräftat att du en sjuk människa eller är du jämt på fyllan när du ska smeda folk? Du är värre däran en man först trodde, nu har du bekräftat det också som sagt var.
|
| |
|
Inlägg #80: Postat: 2009-08-01 23:59:00
|
|
Sunny |
O Gunnar:Har du varit med om en Efraemitsisk begravning någon gång? Ingen präst,inga blommor men mycket bibeln.
|
| |