Har Svenska Kyrkan råd att vara HBTQ-vänlig?

Den här tråden diskuterar artikeln Har Svenska Kyrkan råd att vara HBTQ-vänlig?.
Showing page 1 of 6: 1  2  3  4  5  6
Inlägg #1: Postat: 2009-07-29 14:59:00
janne b ologgad
Sveriges snabbaste redaktion tackas för införandet!
Inlägg #2: Postat: 2009-07-29 15:10:00
janne b ologgad
När Jesus vid påsken red in i Jerusalem stod folket efter gatorna och Hyllade honom och lade ut sin mantlar och strödde palmblad framför åsnan.Ett dygn senare skrek i stort sett samma människor "Korsfäst Korsfäst" ledda av strategiskt utplacerade fariseer och skriftlärde. Så omvänder man en opinion.Pilatus och Herodes blev helt överrumplade och avsade sig uppdraget och tvådde sina händer osv./ En sak är säker - vinden vänder ibland.
Inlägg #3: Postat: 2009-07-29 15:25:00
Leif-Arne
Nåja, att det firas Pride en gång om året kan knappast vara något att harmas över. På sikt får man hoppas att vi når därhän att sexualitet blir en parameter som saknar relevans för hur vi bemöter våra medmänniskor, precis som tro, etnicitet, ålder och kön. Riktig där är vi inte ännu. Själv är jag trots allt, ännu, med i svenska kyrkan och skulle jag gå ur är det knappast på grund av att den är för pro HBT. Annars som vanligt en bra och tänkvärd text.
Inlägg #4: Postat: 2009-07-29 16:13:00
Sunny
Janne: Det är nog en generationsfråga?? Att födas in i en stadskyrka är ju rena medeltiden o att döpa spädbarn likställer jag med andra övergrepp emot barn.Såsom omskärlese o dyligt fast detta är ju ett övergrepp emot själen. För att veta vad mab vill tro på eller ifall man har vbehov av att tillhöra en viss kyrka så kan man ta det beslutet när man är vuxen.Jesus själv lät döpa sig vid 30 års ålder:i hans tid var det medelåldern.
Inlägg #5: Postat: 2009-07-29 16:20:00
Sunny
De som är unga i dag kommer inte att fortsätta stadskyrkans gamla seder.
Så i min framtida värld finns inga stadskyrkor utan bara frikyrkor. Sedan är det ju mycket glamm o upptåg vid Pride: det är ju en festival o det behöver vi flera här uppe i Norden.Alla vet ju att det ändå bara är en liten grupp människor som är partytyper o de tillhör ju alla kategorier sexuellt.Några år fanns MotPridegruppen SHAME som försökte ta upp alla sexarbetares situation men den kom visst av sig helt?
Men vi får inte glömma bort att utan Pride när den startade hade vi varit mycket senare med att ge alla lika värde sexuellt.
Inlägg #6: Postat: 2009-07-29 16:36:00
Sunny
Visserligen säger alla de unga runt mig att det finns 2 säkra Tantavarningar: dvs nu börjar hon bli gaggig.Det ena är att se på allsången från Skansen o det andra är att man börjar tala med sina blommor.Allsången har jag nu sett i flera år och i dag kom jag på mig med att tala med mina rosor.Så jag är räddningslöst förlorad.Men vem ville missa Per Myrberg i går? O Janne jag tyckte att det var ett jättfint program just i går för det var flera lite udda artister.Christer L är ju bara så stilig vilken klänning!o de unga utveclingsstörda som sjöng Elvis:man blev varm om hjärtat.
Inlägg #7: Postat: 2009-07-29 16:38:00
Sunny
O Carola har varit med i Allsången mera än en gång väl?
Inlägg #8: Postat: 2009-07-29 16:41:00
Sunny
Men du får en femma av mig för det aktuella temat o för din tankvärda frågställning.
Inlägg #9: Postat: 2009-07-29 17:26:00
Janne B
Den vackra mannen mitt på bilden med stiligt skägg och goa leende är inte jag! Men om nästa år vet jag inget!
Inlägg #10: Postat: 2009-07-29 17:32:00
Utforskaren
#3 "På sikt får man hoppas att vi når därhän att sexualitet blir en parameter som saknar relevans för hur vi bemöter våra medmänniskor." Goda tankar kanske? men det ger onda föraningar om vart åt det lutar, ett nytt Sodom och Gomorra eller åt det hållet, som inte någon ser fram emot, får man hoppas.
Inlägg #11: Postat: 2009-07-29 17:39:00
Leif-Arne
Sodom och Gomorra. Var det inte där de hade som vana att på lördgskvällar sodomisera inskränkta gnälliga gamla gubbar? Ja då får du börja se upp.
Inlägg #12: Postat: 2009-07-29 17:40:00
Janne B
Tack för alla komentarer. Jag väcker gärna frågor men mina svar är nog lite suddiga.
Inlägg #13: Postat: 2009-07-29 17:53:00
Utforskaren
Janne B Du har inte något att frukta för din sakligt framställda artikel. Som jag sa tidigare du vet att formulera dig med den äran som du nyss gjort, att på ett klart och tydligt sätt förklara hur landet ligger till.
Inlägg #14: Postat: 2009-07-29 18:21:00
Leif-Arne
#13 Det är en sak att vara enfaldig, det är en annan sak att offentligt ge uttryck för sitt enfald.
Inlägg #15: Postat: 2009-07-29 18:51:00
Janne B
Publikus förvränger Islams lära o kommer sedan med blodiga förslag. Borde strykas.
Inlägg #16: Postat: 2009-07-29 19:22:00
Publikus
#13 Jag håller med, er inslaget var enfaldigt och självfallet borde det inte sats på prent av den som skrev skiten i sin blogg. Inslaget från min sida sett, var menat som en vink om hur otäkt klimatet kan vara. Redaktionen bör ta bort inlägget omedelbart!
Inlägg #17: Postat: 2009-07-29 19:37:00
Leif-Arne
#17 Så länge man håller på och hämtar material från Nationaldemokraternas sida och liknande, får man anses dela den enfalden, hur många olika nick man än använder sig av.
Inlägg #18: Postat: 2009-07-29 19:57:00
Publikus
Leif-Arne det märks vad lite du vet, man kan hämta hem en massa skit på vilket organ som helst. SWjälv hämtar du dina inlägg från ditt kontor som är förmodligen fyllt med fördomar och förutfattade meningar som du inte vet hur deet ligger till och än mindre har en aning om. Blaja rakt ut med vad du inte vet och känner till är typiskt dig.
Inlägg #19: Postat: 2009-07-29 20:45:00
janne b ologgad
NEJ det är inte typiskt för mångårige medarbetaren Leif-Arne. Skriver Jan Brunnegård
Inlägg #20: Postat: 2009-07-29 22:42:00
Bongo Bongo
Hm, utan att debattera själva artikeln så har jag en undran. Jag trodde att det skulle vara HBTQIA där I:et står för intersexuella och A:et för de asexuella men inom parantes då de inte kan enas om de är sexuella överhuvudtaget? Denna fraktionism, förvirrande.
Showing page 1 of 6: 1  2  3  4  5  6
Laddar...