Valt inlägg:
Janne B, Jag tror att man skall vara lite försiktig innan man fördömer olika kulturers begravninsseder och kallar dem könsdiskriminerande! Det finns olika seder inom olika kulturer och att de ibland inte liknar den svenska traditionen betyder inte att de på något sätt är felaktiga eller nedvärderande gentemot kvinnor eller barn, som i många fall inte heller får vara närvarande. Inom Islam växlar sederna så att en somalisk begravning inte alls måste likna exempelvis en indonesisk, även om de båda är muslimska. Jag kan faktiskt en hel del om olika begravningsseder i och med mitt jobb inom Svenska kyrkan. För något år sedan var jag på en kurs i ämnet där kyrkogårdschefen i Göteborg den största kyrkliga samfälligheten i Sverige med ca 5000 begravningar årligen berättade om olika begravningsseder. Mycket intressant! Gemensamt för alla - alldeles oavsett trosinriktning - är att man känner ett allvar och en vördnad inför döden och den avlidne. Så dra inte alltför snabba slutsatser.
Ett meddelande kommer att skickas till ansvarig som besultar om inlägget skall tas bort, av vilken anledning vill du rapportera det här inlägget?