| Inlägg #21: Postat: 2009-06-25 20:25:00 | |
|
GunnarL |
Att det förekom valfusk är ju numera bevisat. Det fanns områden där valdeltagandet översteg 100 och då kan man ju börja fundera....
|
| Inlägg #22: Postat: 2009-06-25 21:19:00 | |
|
John Järvenpää |
Pontus, du har rätt i demonstranterna inte är idioter och jag förutsätter att du inte anser att majoriteten är det heller, dvs den majoritet som vill ha kvar rådande ordning. Ett av demokratins stora problem är som bekant att den innebär ett majoritetens "förtryck" över minoriteten, som ju kan bestå av 49 procent. Ett annat stort problem är att alla ideologier per definition är förtryckande - partipolitik handlar ju om att varje parti vet bäst och vill pådyvla andra sin samhällssyn. Gunnar L påtalar det viktiga att båda kandidaterna är för teokratin och den islamska staten.
|
| Inlägg #23: Postat: 2009-06-26 01:01:00 | |
|
Pontus Karlsson |
Mousavi är knappast särskilt mycket bättre än Ahmedenejad kan vara felstavningar där. Han har så vitt jag förstår blivit beskylld för ganska hårda tag när han var president, jag kan inte minnas några detaljer. Men jag tror att det faktiskt finns ett missnöje med den rådande ordningen och att det är vad som kommer till uttryck nu. Vad man kan hoppas är att missnöjet sprider sig och att även människor på landsbygden grips av frihetslängtan. Jag är säker på att protesterna hade varit mindre våldsamma om iranier kunde ge sitt missnöje fritt utlopp i media, men som det är så begränsas den möjligheten uppenbarligen kraftigt. Det handlar här om en stor grupp människor, må så vara en minoritet av den totala befolkningen, som försöker göra sin röst hörd. Då tycker jag att det förtjänar stöd från oss i väst. Jag kan inte hålla med om att det skulle vara hycklande på något sätt, som du tycks antyda.
|
| Inlägg #24: Postat: 2009-06-26 01:17:00 | |
|
Pontus Karlsson |
Sedan när det gäller journalistkåren... Jag kan lätt se parallellen och tänker inte ägna mig åt att försvara journalister. Det finns helt klart en konsensus om vad som är rätt att tycka, och nya åsikter manufaktureras i vinstsyfte. Ett exempel jag stör mig på är nymoralismen som kvällstidningarna försöker fostra fram för att lättare kunna chocka människor med rubriker om någon som råkat säga något olämpligt eller visat för mycket hud offentligt... Men skillnaden är väl ändå att myndigheterna inte aktivt hindrar människor från att ta reda på saker eller säga saker i det här landet? Visst har vissa oändligt mycket lättare att nå ut med sina budskap, och det är ett problem, men är det verkligen jämförbart med omfattande censur?
|
| Inlägg #25: Postat: 2009-06-26 13:43:00 | |
|
John Järvenpää |
Pontus skriver: "Vad man kan hoppas är att missnöjet sprider sig och att även människor på landsbygden grips av frihetslängtan". Frihet betyder olika saker för olika människor. Där vissa ser frihet i slöjan, ser andra ofrihet. Hyckleriet från västs sida gäller att så fort det inte blir som somliga i väst vill ha det, så börjar anklagelser hagla. Det gäller även inom väst - t ex när vissa folk röstar nej till EU, Lissabonfördraget el EMU så fördöms det och nya grepp tas till för att få folket dit man vill.
|
| Inlägg #26: Postat: 2009-06-26 13:49:00 | |
|
John Järvenpää |
"Men skillnaden är väl ändå att myndigheterna inte aktivt hindrar människor från att ta reda på saker eller säga saker i det här landet?" Det finns talrika exempel på hur människor som fört fram saklig kritik ej hat el uppmaningar till våld blivit av med sina jobb inom staliga och kommunala sektorer. Och flera har dömts till fängelse. I Tyskland döms årligen tusentals personar av rättsväsendet för att de yttrat "fel" tankar. Och EU är på väg att genodmriva en ramlagstiftning som gör det lättare att döma EU-medborgare kritiska till samhällsutvecklingen.
|
| Inlägg #27: Postat: 2009-06-27 06:35:00 | |
|
Zoran Ovuka |
Tjena John. Long time no see, mannen. Om jag får lägga till mina två cent, så är det självklart att detta inte är en spontan demonstration av det iranska folket. Oroligheterna har sitt urprung i MI6 och CIAs war rooms och orsaken är rätt och slätt Nabucco. Eftersom Ryssland bundit upp Terkmensk och Azerisk naturgas för de närmaste 20 åren har panik infunnit sig i maktens korriorer över att EU en tid framöver kommer vara beroende av rysk naturgas. Den 1:e juli kommer man att stänga av leveranserna till Ukraina igen eftersom de återigen är skyldiga några miljarder dollar och sommarleveranserna är vitala för att fylla upp reserverna inför vintern. Därför måste man hitta andra leverantörer och det enda alternativet är Iran och regimen måste bytas ut genom ett sönderspelat skript, nämligen färgkodsrevolutioner. Att revolutionen inte hade en folklig förankring är rätt självklart då de enda som deltagit varit brat kids från norra Teheran.
|
| Inlägg #28: Postat: 2009-06-27 09:55:00 | |
|
KalleLun |
Om 400 demonstranter skulle tränga sig in på Göteborgs polisstation för att röja skulle rimligen också ett antal av dem blir skjutna. Om motsvarande hade hänt i USA hade samtliga skjutits ihjäl. Om det hänt i Israel hade alla 400 torterats i ett antal år innan de skjutits, dessutom hade deras hus rivits. Skrikandet från Obama och allla statsministrarna är ingenting annat än krigsförberedelse.
TV-rapporteringen under de första protestdagarna var kul att se, de klippte in samma grabb som hoppade över en mur flera gånger för att det skulle se mer ut. |
| Inlägg #29: Postat: 2009-06-27 10:12:00 | |
|
John Järvenpää |
Zoran, du levererar en galant förklaring långt utöver vad massorna förmår att ta till sig. Dina kunskaper tyder på att du jobbar med IR, hos Säpo eller FOI. Eller så är du jäkligt insatt bara. Imponerande hursomhelst. Det var väl en 15 år sedan vi sågs på Hälso i Borås och vi stöter säkert på varandra framledes nån gång också. Allt gott här, har bra jobb och familj med 2 kids. Hälsa Goran och ha det bäst!
Kalle Run, du fattar galoppen du med. Och vi blir fler och fler som gör det. |
| Inlägg #30: Postat: 2009-07-05 05:34:00 | |
|
Zoran Ovuka |
Tack för det, vad gäller mina kunskaper så är det intresset som styr. Kort och gott kan jag säga att balkankrigen fick upp mina ögon och att det finns en viss politisk falang som styr och ställer i världen efter dess behag, nämligen sionismen. Innan någon kallar mig för antisemit vill jag säga att det är en politisk inriktning och som 1975 blev proklamerad som rasism och en diskriminerande ideologi. Att USA sedan Roosvelts dagar befinner sig i en krigsekonomi gör inte saken bättre de dessa intressen förenas i en ohelig allians. Dock om jag tyder saker och ting rätt så befinner sig Federal Reserve på fallrepet och USA kan snart återgå till sitt konstitutionella ursprung samtidigt som sionisternas penningkälla torkar ur. Mycket information på kort uttrymme, men kort och gott kan jag säga att världen står inför ett paradigmskifte. Annars allt bra här också, bor i Brasilien, gift och har en son och styvdotter. Brukar åka tll Sverige c:a en gång per år. Visst hälsar jag brorsan ocskå.
|
| Inlägg #31: Postat: 2009-07-05 05:35:00 | |
|
Zoran Ovuka |
PS, addera mig som Heroes polare på MySpace också. Låten Naked är bara för underbar.
|
| Inlägg #32: Postat: 2009-07-05 10:28:00 | |
|
Utforskaren |
Zoran Ovuka kan du se någon avgörande skillnad på Sionism och Islam. För mig som svensk är dessa två ideologier allt annat än civiliserat tänkande, de två lärorna handlar om makt och inflytande över medmänniskorna. Att miljarders människor viker sig för dessa läror kan du nog Zoran förklara bättre än någon svensk.
|
| Inlägg #33: Postat: 2009-07-05 16:13:00 | |
|
Zoran Ovuka |
Utforskaren. Jag ser mig som en lekman i sammanhanget, så finns det faktafel bear with me... Vad gäller Islam så ser jag i grund och botten inga fel i religionen eftersom, mig veterligen, koranen inte är aggressiv i något sammanhang. Tvärtom så lyfter man fram kvinnan som det starka könet som måste skylas för att inte locka mannen till "underkastelse". Då denna grundsyn är klarlagd, så kan man lugnt konstatera att Islam missbrukats av diverse religiösa ledare och makthavare. Inom den islamistiska politiken ser jag främst två grundinriktningar, islamsk nationalism och islamsk internationalism. Även om jag bekänner mig som kristen då kristendomens värderingar enligt min mening är sunda, beundrar jag ledarna och patrioterna som står och stått för islamsk nationalism, dvs Mohammed Mossadegh, Sukarno och Mahatir Mohammed. Dessa herrar insåg att man inte bara kan bygga ett land på religiösa grundvalar, utan måste också baseras på en nationell identitet. Med andra ord... forts.
|
| Inlägg #34: Postat: 2009-07-05 16:25:00 | |
|
Zoran Ovuka |
forts. ...måste man tillgodose folkets väl och bygga upp en gemensam välfärd innan man börjar påkasta folket sina dogmer. Både Mossadegh Iran och Sukarno blev demokratiskt valda på en patriotisk plattform där de lovade att deras respektiva länder skulle bli ekonomiskt självständiga. Kort efter att de tagit över makten blev de störtade i CIA-sponsrade kupper med tiotusentals medborgare arkebuserade. Mahatir Mohammed Malaysia är ett framgångsexempel där han slängde ut IMF 1998 och därefter utvecklade Malaysia till en av världens starkaste ekonomier. Dessa herrar har som gemensamt att de byggt ett samhälle byggt på patriotiska grundvalar med en islamistisk värdegrund. Enligt min åsikt är/var de helt rätt ute då man inte kan bygga en gemensam välfärd utan patriotism och en stark tro som värdegrund. Vad gäller islamisk internationalism så hat jag inte mycket till övers. Alla dessa olika religiösa inriktningar som Wahabism, Alawitism etc är skott sprungna... forts.
|
| Inlägg #35: Postat: 2009-07-05 16:34:00 | |
|
Zoran Ovuka |
forts. ..."The Muslim Botherhood" med sitt säte i London. Det Muslimska Brödraskapet är ytterligare ett försök av kollonialmakten Storbrittanien att försöka behålla sitt ekonomiska struptag på Mellanöstern där man tillsatt en nomad att leda övriga nomader under strikta regler som hämmar allt vad ekonomsik utveckling heter.Det Muslimska Brödraskapet, där Islamiska Jihad, Hamas etc styrs av MI6 och Mossad och som ett exempel av deras resultat kan vi ta Al-Quaida, som helt och hållet kontrolleras av ISI Inter-Services Intelligence, dvs den Pakistanska Underrättelsetjänsten, som i sin tur är helt integrerad i MI6 kommandostruktur. Vad gäller denna gren av islam så har vi ett klassiskt exempel på "The Hegelian Dialect", dvs problem-reaction-resolution. Om du läser mellan raderna kan du lätt se mitt ogillande för denna gren av islam. Vidare vill jag också påpeka att de mest fanatiska islamska staterna är de styrs under denna internationalism, medan de mest framstående kännetecknas...forts
|
| Inlägg #36: Postat: 2009-07-05 16:43:00 | |
|
Zoran Ovuka |
forts. ...av en nationalism. Tar vi Iran som ett exempel, så är detta tvärtemot vad månda tycker och tänker fortfarande ett exempel som kännetecknas av en moderat form av Islam, trots 30 år av indoktrinering. Det som många också inte vet är att Ayatollah Khomeini installerades som ett substitut för Shahen då Iran riskerade, i västvärldens ögon, att återgå till en nationalistisk fåra. OK, nu till Sionismen som enligt min mening är ett fruktansvärt exempel på megalomaniskt tänkande vars resultat är världsdominans i ekonomisk mening. Balfour-deklarationen är ett fruktansvärt exempel på hur man helt och hållet kört över en nation palestina för egen etnisk vinning. Att 20- och 30-talets sioneister också finansierade terrororganisationer i Palestina tyder också deras hänsynslöshet. Sionisternas utvecklade strategi är att verka utan att synas. Ett perfekt exempel på detta är deras stöd till diverse muslimska organisationer tillhörande brödraskapet, ett annat är deras direkta stöd...forts
|
| Inlägg #37: Postat: 2009-07-05 16:52:00 | |
|
Zoran Ovuka |
forts ...till Kurderna i Norra Irak. Sionisterna har perfektionerat britterna Söndra-Härska strategi som går på högvarv till dags dato. Det finns också motstånd mot Sionismen i judarnas egna led och som två utstående exempel har vi morden på Yitzak Rabin och Ariel Sharon. Dessa båda herrar som är israeliska patrioter insåg att judarna har blivit använda som slagträ i Sionismens spel och försökte revertera utvecklingen. Yitzak Rabin mördades inte av terroristen Yigal Amir, som använde lösa skott då han sköt, utan sköts i bilen på väg till sjukhuset/bårhuset. Ariel Sharon påstås ha avgått pga av hälsoskäl, en stroke eller hjärtattak, och här finns det också skäl för att vara skeptisk då Sharon vid detta tillfälle hade mycket goda kontakter med Vladimir Putin. Till sist vill jag också nämna siten jewsagainstzionism.com som ett bevis på att moståndet mot sionismen existerar i judarnas led. Usräkta längden på mitt inlägg, dock finns det bra mycket mer att tillägga men som inte får plats.
|
| Inlägg #38: Postat: 2009-07-05 16:53:00 | |
|
Utforskaren |
Zoran Ovuka Vi kan då se att all religion är en inbyggd maktstruktur i land efter land. Om vi är kristna eller tyr oss till annan typ av religion så finns en maktfaktor att räkna med. I Sverige är det en hel del som fruktar att muslimerna tar över herraväldet och med din beskrivning om de olika muslimska enklaverna kanske det finns en anledning att vara på sin vakt.
|
| Inlägg #39: Postat: 2009-07-05 17:05:00 | |
|
Zoran Ovuka |
Utforskaren. I Sverige har vi oss själva mest att vara rädda för. Ända sedan den svenska befolkningen lät socialdemokratin kapa den svenska välfärden så har det gått utför. Tyvärr har Sveriges befolkning genomgått en hjärntvätt som Stalin och Trotsky skulle blivit gröna av, av avund. De som är ansvariga för sveriges situation är dess makthavare med sekularisering som huvudpunkt på agendan och i slutändan sveriges befolkning eftersom "en nation förtjänar dess ledarskap". Något måste vara fel då man inte kan hissa en svenska flagga utan att bli anklagad som nationalist. Dock är det inte invandringen i sig som bär huvudansvaret utan "de som sätter agendan". Fråga dig själv, i vems intresse ligger det att inte bara Sverige, utan hela västvärlden, blir en sekulariserad utsmetad röra. Jörg Haider var helt rätt ute, men "de" mördade honom. Samma entitet ligger bakom våra makthavares agenda. Måste dra nu, men kollar in senare.
|
| Inlägg #40: Postat: 2009-07-05 17:23:00 | |
|
Utforskaren |
Zoran Ovuka som förmodad barnfödd i Sverige bör du ha en eloge för din uppriktighet. Det vore synd och skam att anklaga invandrarna för svenskarnas dumhet att vilja upprätthålla en kommunistisk agenda som förstör för oss alla. Det där att vara nationalist är väl inte mycket att säga om, varje folk håller på sin vattvälling, märkvärdigare än så är det inte eller hur. Som svensk håller jag på Sverige givetvis, fattas bara annat, att ta strid mot det som är naturligt och självklart skulle bära mig emot.
|
Sourze [loggan] © Nättidningen Sourze, ett registrerat massmedium hos Radio- och
TV-verket. Sourze är också ett registrerat varumärke.
Databasens namn är Sourze. Ansvarig utgivare är Carl Olof Schlyter.