|
Inlägg #1: Postat: 2009-05-15 14:17:00
|
|
Kronblom |
Våra svenska fruntimmer är alldeles för svartsjuka av sig. Inte ens lite skoj med tjejer får man ha, för då blir feministarslena svartsjuka. Kvinnoföraktet har snarare ökat med den förlegade sexköpslagen.
|
| |
|
Inlägg #2: Postat: 2009-05-15 19:33:00
|
|
Martin Ekdahl |
#1. Du har ett mycket kronblomskt sätt att beskriva problematiken: Men visst är det så att jämställdhetsdebatten inte har vunnit någonting på denna lag och diverse snurriga utspel från genusforskare och politiker.
|
| |
|
Inlägg #3: Postat: 2009-05-15 20:43:00
|
|
GunnarL |
De flesta lagar är väl egentligen "morallagar". "Du skall icke stjäla" är t.ex. ett moraliskt ställningstagande som delas av de flesta människor utom piratpartiet och följaktligen är stöld straffbart. Fast visst är det egendomligt att det är lagligt att sälja en tjänst och samtidigt straffbart att köpa den - där haltar logiken i allra högsta grad! Jag har inga andra moraliska aspekter i frågan. Däremot tycker jag synd om såväl säljaren som köparen - och om försäljningen sker frivilligt kanske speciellt om köparen. "Jag köpte min kärlek för pengar/ för mig fanns ej annan att få" - i sanning torftigt!
|
| |
|
Inlägg #4: Postat: 2009-05-15 21:38:00
|
|
Martin Ekdahl |
#3. Eller så är de inte alls ute efter kärlek utan söker njutning, vilket även kan köpas i andra förpackningar en spa-weekend, en chokladkaka, en videofilm, en resa till solen, eller vad som helst? Det kanske är så enkelt att det bara handlar om sex-köp? Ingenting annat! Ingen "manlig överordning", inga "övergrepp" och inga andra luddiga krångligheter. Bara sex-köp. I så fall skall det regleras, utsättas för fri konkurrens och beskattas precis som alla andra varor och tjänster.
|
| |
|
Inlägg #5: Postat: 2009-05-15 22:09:00
|
|
GunnarL |
4/ Ja, jag är väl en gammal konservativ stut men nog anser jag att ett samlag har lite större innebörd än en chokladkaka eller en videofilm. För mig har det i princip alltid varit en akt i kärlek. Och jag har lite svårt för den helt - åtminstone ytligt - fördomsfria ton som är rådande på Sourze. Handen på hjärtat - alla prostitutionsivrare! Hur många av er är föräldrar och hur många av er skulle i så fall bli lyckliga när er lilla dotter sticker sin lilla hand i Din stora hand och säger: "Pappa, när jag blir stor skall jag bli hora". Och påstå inte att frågan är irrelevant för den är i högsta grad relevant! Däremot är jag överens med Martin Ekdahl om att lagen bör avskaffas - men det är mest för att den strider mot all logik. Jag är nämligen normalt mycket logiskt tänkande.
|
| |
|
Inlägg #6: Postat: 2009-05-15 22:41:00
|
|
Martin Ekdahl |
#5. Du är ingen gammal konservativ stut Gunnar och du är mycket en mycket logisk människa. Jag håller med om att det är många saker som föräldrar inte skulle vilja höra sina döttrar säga "Jag ska bli porrskådespelerska" är nog ett liknande exempel. Men, bortsett från det, är lagen grundad på felaktiga premisser. Det handlar inte om övergrepp och brott som de facto stöld av egendom gör. Det handlar om köp och försäljning av tjänster. Varför går gränsen just vid sex och inte vid städtjänster, mekanikertjänster, ekonomisk rådgivning osv? Det finns ingen logisk grund för lagen, således bör den avskaffas.
|
| |
|
Inlägg #7: Postat: 2009-05-15 22:45:00
|
|
GunnarL |
6/ Oavsett alla moraliska aspekter så är jag helt överens med Dig Martin Ekdahl. Jag tycker också att lagen skall avskaffas - mest därför att den är könsdiskriminerande och totalt ologisk.
|
| |
|
Inlägg #8: Postat: 2009-05-15 22:48:00
|
|
GunnarL |
f/ Fast jag tänkt lite på det där jag skrev: "För mig har det alltid varit en akt i kärlek". Oftast har det väl varit så, men det är klart att i min ungdom tog jag ett och annat "råknull" också - fast hon var i alla fall alltid kär.
|
| |
|
Inlägg #9: Postat: 2009-05-15 23:03:00
|
|
Leif-Arne |
Det finns i avtalslagen en generalklausul 36§, förbehåll om att inget avtal får slutas som är oskäligt, beroende på att den ene avtalsparten på den ene partens underläge är gravt ofördelaktigt. Där finns även förbehåll att ett avtal kan vara ogiltigt pga brister i avtalsrekvisit, till det kan räknas om en avtlspart, tillfälligtvis har en nedsättning av den rättshandandes psykiska kapacitet, i vilket även inräknas oförstånf och lättsinne Adlercreutz. För att kunna häva att ett avtal om köp av sexuella tjänster är giltigt åligger det då köparen att förvissa sig att säljaren inte säljer av någonslags tvingande omständighet, eller att säljaren inte påverkas av någon psykisk åkomma , lättsinne eller oförstånd. I annat fall är inte ett sådan avtal att betrakta som giltigt och då borde det i stället handla om sexuellt utnyttjande.
|
| |
|
Inlägg #10: Postat: 2009-05-15 23:06:00
|
|
Leif-Arne |
Vidare kan man ställa sig frågan om, principen att det är individer fritt att träffa avtal om, en tillfällig nyttjande rätt till en kropp, skall det då analogt även vara envar fritt träffa avtal om försäljning av kroppsdelar, t.ex en njure.
|
| |
|
Inlägg #11: Postat: 2009-05-16 13:47:00
|
|
Kate M |
Jag skulle tro att närhet är en mänsklig rättighet - och det finns människor som inte klarar av vanliga relationer men fortfarande behöver närhet. Att förbjuda människor att köpa sex, närhet, sällskap är ett brott mot de mänskliga rättigheter vi har. Prostitution som är vårt äldsta yrke - legalisera och låt oss kunna komma åt trafficking istället - där det begås brott mot de mänskliga rättigheterna.
|
| |
|
Inlägg #12: Postat: 2009-05-16 19:06:00
|
|
GunnarL |
9/ Eftersom Leif-Arne drar in den rent juridiska aspekten på slutande av avtal vill jag även hänvisa till köplagen. Om köparen är missnöjd med den levererade varan kan han bl.a. kräva gillt gods i stället. Hur skall man klara det här med "gillt gods i stället". Skall kunden få rättelse måste det finnas någon reservhora att stoppa in som får ställa upp i stället för den ursprungliga horan? Och om kunden inte ens då är nöjd? Det kan bli massor av problem, men å andra sidan kan det bli väldigt många roliga processer i våra tingsrätter - kanske ett nytt folknöje? Detta naturligtvis förutsatt att fittan betraktas som lös egendom. Skulle man anse den vara fast egendom vilket i och för sig inte är troligt faller ett större ansvar på köparen som bl.a. har undersökningsplikt innan avtalets ingående. Då har man också problematiken med dolda fel, o.dyl. En legalisering av prostitutionen kommer förmodligen att leda till en extrem extra belastning på det redan hårt tyngda domstolsväsendet!
|
| |
|
Inlägg #13: Postat: 2009-05-17 18:17:00
|
|
Martin Ekdahl |
#9. Det är en ganska intressant klausul. Jag satt och funderade på olika avtal som ingås i "oförstånd och lättsinne" och kom på en hel mängd. Några exempel: Om man köper en öl på fyllan så måste det räknas som ett köp gjort i "oförstånd och lättsinne". I så fall borde man ha rätt att kräva pengarna tillbaka när man går hem från krogen. Eller om man tar ett lån för att köpa en semesterresa. Det måste räknas som ytterst oförståndigt och lättsinnigt. Förresten, om någon är påverkad av sexuell abstinens och köper sexuella tjänster, då gör han/hon nog det på grund av särskilt tvingande omständigheter. Kan man då säga att sexköparen blivit sexuellt utnyttjad? P.S Notera att denna post inte bör tas på något som helst allvar! D.S
|
| |
|
Inlägg #14: Postat: 2009-05-17 18:46:00
|
|
Martin Ekdahl |
#11. Ja visst är det nog så. Det finns dessutom många ensamma människor som inte har några andra möjligheter till intimitet än via sexköp. Studier i länder med legal prostitution har även visat att den är till stor nytta för många människor med funktionshinder.
|
| |
|
Inlägg #15: Postat: 2009-05-17 18:54:00
|
|
Martin Ekdahl |
#12. Gunnar, vilket språk. Jag blir generad. Man för nog räkna kroppsdelar som en individs säljaren av tjänsten privata egendom. En sexsäljare använder sin kropp på samma sätt som snickaren använder sin hand, sångaren använder sin röst eller löparen använder sina ben.
|
| |
|
Inlägg #16: Postat: 2009-05-17 19:15:00
|
|
Leif-Arne |
Att sälja sex får nog helt klart räknas som en tjänst. Däremot har vGunnar en poäng om vi tänker oss att vi ingalunda vill hindra de som kommer överens om försäljning av någon valfri kroppsdel, exempelvis en njure. Om den levererade njuren inte skulle hålla måttet har då köparen rätt kräva säljaren på dennes återstående njure?
|
| |
|
Inlägg #17: Postat: 2009-05-17 19:20:00
|
|
Leif-Arne |
#11 Man imponeras av omtanken över dessa stackare som inte får något på annat sätt äv via prostituerade. Fast många ensamma, funktionshindrade etc, har en tendens att ha ont om pengar. Skall man då tänka sig ett litet statligt bidrag för att de som inte får något och som har det knapert, i ekonomiskt svåra tider behöver man inte slå på stort med fullbordat samlag, men ett par ryck i struten kanske?
|
| |
|
Inlägg #18: Postat: 2009-05-17 20:19:00
|
|
Martin Ekdahl |
#17. Rätta mig gärna om jag har fel, men jag har faktiskt för mig att det är just på det viset i Danmark och Holland att människor med funktionshinder får bidrag för att kunna köpa sex. Och varför inte? Minns väl att människor får statliga subventioner för att kunna köpa hushållsnära tjänster. Det är inte helt långsökt.
|
| |
|
Inlägg #19: Postat: 2009-05-17 20:31:00
|
|
Leif-Arne |
#18 Jag har bott i Holland och, devärre, får jag medge att det nog inte är omöjligt att så är fallet där. Själv tycker jag att det är en fullständigt bizarr ide att staten skall ha ett ansvar för att människor får nuppa. Själv anser jag inte att det är en mänsklig rättighet att få nuppa, om inte annat för att den enes rättighet gärna blir den andres skyldighet.
|
| |
|
Inlägg #20: Postat: 2009-05-17 21:11:00
|
|
Martin Ekdahl |
#19. Nu är jag förvisso förespråkare för en måttlig statlig inblandning i folks liv. Men ändå, det finns många saker som staten lägger kulor på som är knasigare än sexköp. Ta "Dataspelsutbildning med genusperspektiv" ja jag lovar, det finns i Skövdes högskola som ett exempel. Pengar tycks det visst inte råda någon brist på.
|
| |