Riv upp den förlegade sexköpslagen

Den här tråden diskuterar artikeln Riv upp den förlegade sexköpslagen.
Showing page 3 of 4: 1  2  3  4
Inlägg #41: Postat: 2009-05-18 12:26:00
Sture Lundh
Peter, vad du har för syfte med din kommentar så är den felaktig.
Inlägg #42: Postat: 2009-05-18 14:50:00
Sunny
I vissa muslimska länder kan man gifta sig för en timma.Eftersom en skild man eller en man med flera fruar inte förlorar statusen är det bara flickan i "engångsäktenskapet" som blir en frånskild kvinna o därmed inte gift.Hon får då forsätta med snabbäktenskapen.
Inlägg #43: Postat: 2009-05-18 14:55:00
Sunny
Nej det är verkligen sant.Ingen skulle väl vilja ta ifrån t. ex. en gruvarbetare alla mänskliga rättigheter med motiveringen att han borde inse sitt eget bästa o inte arbeta i gruvan som är så ohälsosam.På vilket sätt mår en sexsäljare bättre av att bli bostadslös vilket händer var gång hennes hyresvärd får veta? Hyresvärden måste ju kasta ut henne annars blir han koppleriåtalad.De flesta sexsäljare har barn.
Inlägg #44: Postat: 2009-05-18 15:08:00
Kent Kisse
Många sexsäljare är barn. Vad jag har förstått är de extra populära.
Inlägg #45: Postat: 2009-05-18 15:50:00
Thomas L. Aabo
Modigt av dig att svära i den svenka pk-istkyrkan ockuperad av feministtalibaner.
Inlägg #46: Postat: 2009-05-18 16:59:00
Kent Kisse
Missa inte "Dokument inifrån: Tompa, sexköparen" nästa söndag.
Inlägg #47: Postat: 2009-05-18 23:30:00
Daniel Wijk
peter_: Så om man skulle ha blivit utsatt för något sexuellt när man var liten så bör man fråntas sina rättigheter att bestämma över sin kropp i sitt vuxna liv? Jag förstår inte riktigt faktiskt. Att det dessutom sedan finns andra människor som faktiskt vill välja sexuella tjänster utan att för den skulle ha råkat ut för något som unge är väl troligtvis de flesta överens om. Så varför ska vi egentligen ta någons egenbestämmanderätt ifrån dem bara för att dom inte gör ett moraliskt val "rätt"?
Inlägg #48: Postat: 2009-05-19 07:56:00
Kate M
Vart tog det fria valet vägen? Kvinnor, och män för den delen också - Väljer att prostituera sig i de flesta fall, sedan om det är i ren desperation för att de är sådana knäckta svaga människor har jag svårt att tro. Givetvis har vi den kategorin också, men vad feministerna gör är att måla upp en bild av att kvinnor är så svaga att vi behöver en lag för att skydda hororna från att bli påtvingade sex mot betalning. Bordeller borde få finnas - det är ett säkrare sätt för de här tjejerna och killarna att jobba. De kan få ut en lön och faktiskt bidraga till samhället. Jag är så fruktansvärt trött på den såkallade försvarslösa, viljelösa svaga kvinnan. Åldersgräns på 18 för att sälja och köpa sex - stenhårt! Barnprostitution Måste tas i med hårdhandskarna, och det är troligare att komma åt det med en legalisering av sexköp, än om all sexhandel sker i det mörka.
Inlägg #49: Postat: 2009-05-19 11:39:00
peter_
Man ska börja med att gå till botten med sakfrågan. Sedan kan man ha moraliska synpunkter och stifta lagar.
Inlägg #50: Postat: 2009-05-19 11:51:00
peter_
Till sakfrågan hör, vad mig beträffar, huruvida sexsäljaren förmår att förstå sin situation och sitt handlande och förmår att göra som han/hon egentligen vill eller om sexsäljandet fördjupar ett trauma eller annan förvirring. Om det ändå ska vara tillåtet eller inte är en annan fråga. Folk styrs av diverse trauman och komplex i många andra situationer. Jag tycker dock inte att man ska få utnyttja andra människors underläge pga av förvirring och oförmåga att ta hänsyn till hela sin situation. Om det nu är det det är fråga om. Det är det som är min fråga. Frågan är avgörande för att kunna ta ställning moraliskt. Vilken moralisk slutsats man kommer till är en annan fråga.
Inlägg #51: Postat: 2009-05-19 12:05:00
I,msorry
Peter sakfrågan grundar sig väl på vilken slags moral som skall värderas högst. Den kriminella eller det rent ut sagt snuskiga delen i det hela.
Inlägg #52: Postat: 2009-05-19 12:25:00
Martin Ekdahl
#45. Tack, Thomas. Det är mycket svårt att diskutera intima ämnen såsom sex handel utan att folks ryggmärgsreflexer hinner före deras logik. Ryggmärgsreflexer är inte alltid bra saker, de kan vara betingade av sociala fördomar. Ingen genusteoretiker, feministisk politiker eller övrig sexköpslagsförespråkare har hittills lyckats leverera ett argument som inte har varit baserat på generaliserande antagenden och moralpanik. Den dagen de ger mig ett obestridligt logiskt argument för lagen så kan jag tänka mig att ändra position. Den dagen kommer dock förmodligen aldrig att inträffa.
Inlägg #53: Postat: 2009-05-19 12:26:00
Martin Ekdahl
#52. Not: Jag är medveten om särstavningen som smög sig in.
Inlägg #54: Postat: 2009-05-19 12:27:00
Martin Ekdahl
#47. Jag håller med Daniel. Man kan inte bygga samhället på antaganden om människors trauman. Det skulle bli en ytterst komplicerad lagstiftning i så fall.
Inlägg #55: Postat: 2009-05-19 12:36:00
peter_
#54. Jag antar ingenting och jag förespåkar i mitt resonemang inte någon vissa lagstiftning. Jag frågar hur det ligger till med denna avgörande faktor. Så mycket ska jag dock lägga till att utan att veta mer om hur det ligger till med detta så stöder jag inte att det ska vara fritt fram för sexhandel.
Inlägg #56: Postat: 2009-05-19 12:38:00
peter_
#51. Nejdu, i detta fall går det inte att avgöra vilken som är den relevanta moraliska frågeställningen.
Inlägg #57: Postat: 2009-05-19 12:40:00
Martin Ekdahl
#48. Absolut! Det enda sätt att komma åt problemen är att åtgärda problemen. Inte att förbjuda hela marknaden. Prostitution är inte ett övergrepp. Sexhandeln borde ses som en marknadssektor som andra. Man förbjuder väl inte klädfabriker för att det finns "sweatshops" eller kaffeplantager för att det finns utnyttjad arbetskraft? Man åtgärdar problemen. Om folk oroar sig för att sexsäljare på bordeller skall bli utnyttjade så får väl myndigheterna kontrollera den saken. Eller varför inte införa en etikmärkning? Beskrivningen av kvinnor som hjälplösa offer är väl nedlåtande och sexistisk om något? Och var finns solidariteten mot en grupp människor som man inte ens bryr sig om att lyssna på? Jämställdhetsdebatten kantrar över av dolda fördomar. Feministerna har blivit inkvisatorer som söker häxor bland kvinnor och män. Det saknas genomlysbara grunder för lagstiftningar som denna. Sexköpslagen är endast grundad på luddig retorik. Ingenting annat.
Inlägg #58: Postat: 2009-05-19 12:43:00
Martin Ekdahl
#51. Den kriminella dimensionen skulle som sagt åtgärdas via avskaffande av lagen och vad "snusk" anbelangar så är det något subjektivt som samhällets lagstiftare inte har med att göra.
Inlägg #59: Postat: 2009-05-19 12:49:00
Martin Ekdahl
#55. Det tror jag inte heller Peter. Jag har kanske ett osentimentalt sätt att resonera kring frågor som denna, men jag anser att det är viktigt att betrakta även frågor som rör sex på ett objektivt sätt. Det tycker jag som sagt inte att lagstiftarna i fråga har gjort. De har svävat iväg på små moln sammanvävda av teorier om hur män och kvinnor fungerar som saknar förankring i all empiri.
Inlägg #60: Postat: 2009-05-19 12:49:00
peter_
#57. Vem har beskrivit kvinnor som hjälplösa offer? Du kan inte likställa sexsäljare med kvinnor! Och det finns även män som säljer sex. Jag tror på statlig inblandning i viss mån. Jag tror exvis att det är bra att inte legitimera användandet av idag förbjudna droger, jag tror att det är bra att barn inte får ha sex även om de vill, jag tycker att tidelag ska vara förbjudet och jag ställer mig mycket tvivlande till att se sexhandel som ett jobb, vilket som helst. Bortsett från det så är min fråga till dem som ev är insatta och har bekanta i branschen: är det typiskt att personer i den branschen tidigare blivit utsatta för sexuella övergrepp?
Showing page 3 of 4: 1  2  3  4
Laddar...