|
Inlägg #21: Postat: 2009-05-17 21:45:00
|
|
The Diplomat |
Sexköpslagen bör snarare förstärkas än rivas upp, bla så bör påföljderna skärpas och hororna skall inte slippa undan straff. Lagen är idag är en halvmesyr och behöver stramas upp.
|
| |
|
Inlägg #22: Postat: 2009-05-17 22:12:00
|
|
Kent Kisse |
Som nybliven Alliansförespråkare tycker jag nog att vi skall inse att det svagare könet får finna sig i att i de bistra tider vi lever så får de antingen arbeta som husor hemma hos de besuttna för en billig penning eller bli påsatta av de besuttna för en större penning.
|
| |
|
Inlägg #23: Postat: 2009-05-17 22:17:00
|
|
Kent Kisse |
Detta gäller givetvis inte den del av kvinnokönet som har sitt på det torra och den delen uppmanas härmed att inte visa någon medkänsla med sina medsystrar. Medkänsla luktar kommunism lång väg.
|
| |
|
Inlägg #24: Postat: 2009-05-17 22:45:00
|
|
I,msorry |
Om man vill stoppa sexköp, så bör det handla om en förebyggande verksamhet som att förbjuda horeri, alltså förbjud varan helt enkelt.
|
| |
|
Inlägg #25: Postat: 2009-05-17 23:16:00
|
|
Kent Kisse |
Som nybliven Alliansförespråkare så anser jag att en tjej som säger nej till att prostituera sig fast hon är söt och många skulle kunna tänka sig att knulla henne inte har rätt till vare sig A-kassa eller socialbidrag. Det finns jobb. Det gäller bara att inte vara så kräsen.
|
| |
|
Inlägg #26: Postat: 2009-05-17 23:32:00
|
|
Sunny |
Tack Martin för din lysande artikel! Det ger just inga poäng att försöka stödja den utstötta grupp som är sexsäljare. Från feministiskt håll är ju köparen en våldtäktsman.De tänker inte alls på de män som oxå säljer sex eller alla de "svaga" män av olika orsaker sjukdom,handikapp,hög ålder är helt i händerna på sexsäljaren som bestämer exakt vad,när o hur.Dessuton är sexköpslagen en klar klasslag.Den rike killen som betalar för en ung sexig brud i sängen med en vigslelring går helt fri.Onassis O Jackie K: Simon Spies o hans 19 åring var prostitution i lyxklass med sådan angripas aldrig.Det är när vanliga män betalat med pengar som de blir brottslingar.Har de tillräckligt av den varan kan de köpa en egen hora o underhålla henne regelbundet: det är inte "sexköp" utom i korta skiftande relationer.O var går gränsen? När jag som strippa satte mig ner o lyssnade på mina gäster o ibland kramade dem eller gav dem en kyss? Var strippbetalningen ett sexköp då?
|
| |
|
Inlägg #27: Postat: 2009-05-17 23:41:00
|
|
Sunny |
3 Gunnar:Sex är en bytesvara o handelsvara på många andra sätt i vår kultur.Testa "drinkludren" på Stureplan.Fast de här kvinnorna lever ett destruktivt liv.Det gör inte de sexsäljare jag känner.De är nyktra o flitiga o har som regel ett mål att arbeta för Och var gårt gränsen för det torftiga? Om jag betalar en massssör för att knåda mina ömma leder eller massera mina könsorgan: Det viktiga är väl vad jag önskar o vad säljaren ställer upp på?
Utan fotvård o den massagen skulle min käres fötter vara ömma.Vår dotter har ställt upp men efter det 3.e kejsarsinttet måste hon ta en break. Så han åkter till en fotvårdsklinik.Om han hade haft behov av annan massage o åkt till en sådan klinik: På vilket sätt skiljer sig behövet?
|
| |
|
Inlägg #28: Postat: 2009-05-17 23:46:00
|
|
Sunny |
Diplomat: Är jag en hora om min rike älskare köper mig en bil?
Eller en blomsterbutik? Dessa erbjudande fick jag av två av mina fasta dejter i yngre år.Strippar man så får man ibland sådana erbjudande. Självklart tackade jag nej: Jag aktar mig väldigt noga för att stå i tacksamhetsskuld till en man som är förälskad.Men om jag sagt ja tack:Hade jag varit en sexsäljare då???För sex hade vi ju: det ena förhållandet på gick tills hans död o det andra i 5 år.
|
| |
|
Inlägg #29: Postat: 2009-05-17 23:56:00
|
|
Leif-Arne |
Det finns uppgifter på att där finns de som klarar av att sälja sex, det finns andra uppgifter om individer som utnyttjas mycket hårdhänt och inte fullt så frivilligt i samma näring. Jag har inte anledning att betvivla vare sig eller. Men, skall lagstiftningen anpassas efter de som av olika skäl tvingas till prostitution och far väldigt illa, eller till de som antagligen gör det frivilligt och kan hantera situationen?
|
| |
|
Inlägg #30: Postat: 2009-05-17 23:59:00
|
|
Leif-Arne |
Själv fick jag i yngre år erbjudande om att bo gratis på ett hotel i Jerusalem, mot att jag bodde med ägarinnan. Antaglien inte särskilt unikt.
|
| |
|
Inlägg #31: Postat: 2009-05-18 00:46:00
|
|
Kent Kisse |
Var hon bra i sängen, Leif-Arne?
|
| |
|
Inlägg #32: Postat: 2009-05-18 11:04:00
|
|
Martin Ekdahl |
#21. Det låter som ett föga diplomatiskt inlägg. Jag förstår inte riktigt på vilket sätt utsatta sexsäljare skulle tjäna på en sådan reform?
|
| |
|
Inlägg #33: Postat: 2009-05-18 11:06:00
|
|
Martin Ekdahl |
#24. Den modellen har regimer försökt med sedan urminnes tider och det har aldrig fungerat. Titta på USA där man i vissa delstater går hårt åt sexsäljarna. Det gör endast deras liv svårare men preventerar på intet sätt förekomsten av prostitution. Prostitutionen är i sig inget dåligt. Det är sexsäljarnas tillvaro som blir lidande av drakoniska lagar.
|
| |
|
Inlägg #34: Postat: 2009-05-18 11:14:00
|
|
Martin Ekdahl |
#25. Som sagt så är detta ingen könsfråga. Även kvinnor köper sex. Men det passar nog inte medierna att rapportera. Visst kan man se en klassapekt i allt. Det finns många yrkesgrupper där unga kvinnor och män blir utnyttjade av giriga arbetsgivare. Detta brukar man dock inte motverka genom att förbjuda marknaden, utan genom att verka för bättre arbetsförhållanden. Sverige har arbetsskyddslagar, fackförbund och en avtalstradition. Ett legal, reglerad och transparent marknad är det enda sättet att komma åt de problem som kan finnas inom sexhandeln.
|
| |
|
Inlägg #35: Postat: 2009-05-18 11:25:00
|
|
Martin Ekdahl |
#16. Tack Sunny. Det är svårt att bryta folks fördomar. Sex är tydligen en känslig fråga i Sverige och gamla lutheranska uppfattningar om synd och skuld lever vidare. Det är endast formen som har ändrats. Där förut en svartklädd präst stod i kyrkan och förkunnade människorna deras synder står nu genusforskare på universiteten och föreläser om den strukturella könsmaktsordningen. Det är samma budskap, i ny förpackning. Sex är synd. Att köpa sex är den största av alla synder. Vi är tydligen inte så upplysta som vi gärna vill tro.
|
| |
|
Inlägg #36: Postat: 2009-05-18 11:29:00
|
|
Martin Ekdahl |
#29. Leif-Arne. Det finns människor som trivs med sitt arbete och människor som vantrivs med sitt arbete inom alla yrkeskategorier. Vad är det som gör just denna kategori så speciell? Att det handlar om sex? Lagen skall givetvis anpassas efter yrket ifråga och inte på åsikter. Därom kan det inte råda några meningsskiljaktigheter. Således bör lagen ses över, oberoende och opartiskt, för att göra sexsäljarnas tillvaro bättre.
|
| |
|
Inlägg #37: Postat: 2009-05-18 11:55:00
|
|
Sture Lundh |
Martin Ekdahl, är det inte motsägelsefullt sexlagen kontra narkotikalagen. Det är tillåtet att köpa knark men inte att sälja den och med sexlagen är det tvärtom? Var finns rim och reson med dessa lagar som egentligen är godtyckliga. Lagstiftarna bör få en bakläxa för sitt påfund.
|
| |
|
Inlägg #38: Postat: 2009-05-18 12:04:00
|
|
peter_ |
Jag är inte beredd att likställa sexförsäljning med andra jobb. Jag har försökt att diskutera här ett par ggr, utan framgång, om det är typiskt att sexsäljare har blivit utsatta för sexuella övergrepp. Finns det ett oftast ett olöst trauma som eliminerar vissa integritetsgränser? Det är en avgörande fråga för mig. Är det vanligtvis, då det inte förekommer något direkt tvång, ett utnyttjande av traumatiserade människors vilsenhet? Inget tvivel om att det ibland är fråga om utnyttjande av andra människors drogberoende och ibland ett utnyttjande av kriminellas sexslavar. Jag har dock ingen större förhoppning om en saklig diskussion den här gången heller.
|
| |
|
Inlägg #39: Postat: 2009-05-18 12:16:00
|
|
Sture Lundh |
I muslimska länder finns det inte några bordeller heter det. Trots detta gör de unga sönerna sin sexdebut på just en bordell i faderns sällskap. Muslimernas medhavda seder och bruk till Sverige stöter på patrull tack vare vår sexlag, som framkom vid en rättegång som en ursäkt av muslimer för att inte begå våldtäkter.
|
| |
|
Inlägg #40: Postat: 2009-05-18 12:22:00
|
|
peter_ |
"...som framkom vid en rättegång som en ursäkt av muslimer för att inte begå våldtäkter." Det finns väl bara en skribent här som kan generera sådana syftningsfel?
|
| |