Kan moral minska kriminaliteten?

Showing page 8 of 8: 1  2  3  4  5  6  7  8
Inlägg #141: Postat: 2007-05-27 20:54:00
Sunny
Vem är myndig? O fullt rättskapabel? Blir man det en viss datum o är man det sedan alltid? Vad med hjärnskador,psykisk sjukdom o på ålderdommen demens? När blir man åter omyndig? O ja. Man har ansvar för sitt eget liv. Men man har inte rätt att ta ansvar för andras liv ifall det inrte gäller de barn man satt till världen.
Inlägg #142: Postat: 2007-05-31 17:56:00
Mats TCM
Idag var jag med om en märklig sak! Nästan en deja vu upplevelse. Jag promenerade över Kungsgatan mot T-Centralen då jag hörde att någon ropade Mats på avstånd! Vem fan är det tänkte jag? Jo, det visade sig att det var en gammal barndomskamrat från Karlstad som kände igen mig. Så vi stod utanför Centralen i en kvart och snackade. Vi hade inte setts på 10-12 år. Trots detta faktum kände han igen mig. Vad är det med detta då?
Inlägg #143: Postat: 2007-05-31 18:00:00
Mats TCM
Jo, trots att vi inte setts på 10-12 år så citerade han ganska så ordagrant vad jag hade sagt senast vi träffades alltså runt 1995-1997. Jag blev helt perplex och sade till honom: Har jag verkligen sagt det? Hur kunde jag säga sådana saker? Är det verkligen mig du talar om? Jag är bara så förvånad över att man så många år efteråt kan konfronteras med saker man sagt som man själv sedan länge glömt eller förträngt?, men som andra har lagt på minnet.
Inlägg #144: Postat: 2007-10-07 18:52:00
Mats TCM
Att ha "hög moral", ungefär som mig, d.v.s att inte ljuga, stjäla, snatta osv behöver inte betyda att man är "karaktärsfast", d.v.s. inskränkt, tråkig och okreativ. Jag har många exempel på "högmoraliska" personer som absolut inte faller in i den typen av schablon.
Med vänlig hälsning Mats TCM
Inlägg #145: Postat: 2007-10-10 19:39:00
Mats TCM
Jag måste vara en konstig, udda och nästan apart människa. Jag kan inte komma på att jag någonsin ljugit, snattat eller bedragit någon! Det intressanta med dylikt resonemang är att varje gång jag nämner detta så riskerar ens person att bli hudfläng, och inte ens åsikt. Jag finner detta fenomen intressant och jag tror att mobbning uppstår på det viset ute i samhället.
Inlägg #146: Postat: 2007-10-13 20:48:00
Mats TCM
Jag satte mig ner sent igårkväll efter att ha haft en lång diskussion med några vänner på en krog inne i stan angående moralfrågor och kom på att jag har nog aldrig ljugit i stor skala, inte heller bedragit eller snattat. Folk som säger sådana "hemskheter" riskerar att bli hudflängda. Kanske är det precis på så vis som mobbning i våra skolor, på arbetsplatser osv uppstår. Ofta är det ordentliga människor med "fast" karaktär som blir mobbade. Det kan alltså ligga avundsjuka i botten.
Inlägg #147: Postat: 2007-10-13 20:52:00
Mats TCM
En intressant sak som jag noterat är t.ex att det inte är helt ovanligt att det förekommer mobbning där en kvinna blir mobbad för att hon inte är "sexuellt lössläppt" av andra kvinnor. Tänk om hon dessutom inte är super - duper feminist, ja kanske t.o.m tror på Gud!
Inlägg #148: Postat: 2007-10-14 18:41:00
Mats TCM
Man kan ju fråga sig t.ex varför mobiltelefonrån är ett okänt fenomen i många andra länder, men så vida utbrett i Sverige. Ett lågt M - värde kan nog ligga till grund.
Inlägg #149: Postat: 2007-10-14 18:42:00
Mats TCM
Plus en kombination av R och S - faktorerna.
Inlägg #150: Postat: 2007-12-16 23:02:00
Mats TCM
Forts/Jag tror att det finns få yrkeskårer som jag känner en sådan "avsky" för som inför journalister i allmänhet och journalisterna inom slaskpressen i synnerhet. Jag menar att journalisterna i detta land och då framförallt journalisterna inom slaskpressen skulle behöva en rejäl portion moralisk och intellektuell resning! Apropå moral alltså.
Inlägg #151: Postat: 2007-12-18 20:09:00
Mats TCM
Alla som såg SVT:s temakväll i lördags fick nog en bekräftelse på att min tes som jag driver i min artikel moral & krimnalitet stämmer rätt så hyfsat. Det framgick tydligt av alla dessa yngre män att de hade en låg moralisk spärr. Jag tror de resonerar så här: "Samhället vill inte ha mig, då vill inte jag ha samhället heller". Inte bara journalister i detta land skulle behöva en moralisk resning utan av dessa "värstingar".
Inlägg #152: Postat: 2007-12-18 21:24:00
Mats TCM
Forts/Jag vet ju inte om min "formel" stämmer, jag har ju inte testat den rent empiriskt IRL s.a.s, vilket krävs för att kunna få någonting "bekräftat. Min "formel" skall enbart tjäna som ett diskussionsunderlag och som en teoretisk konstruktion.
Showing page 8 of 8: 1  2  3  4  5  6  7  8
Laddar...