Kan moral minska kriminaliteten?

Showing page 6 of 8: 1  2  3  4  5  6  7  8
Inlägg #101: Postat: 2007-05-16 14:42:00
Mats TCM
Sunny Börjesson efterlyser i en tidigare kommentar vad "god moral" är. Jag vet inte ärligt talat. Men om jag konkretiserar med ett adekvat exempel från mitt eget liv så får jag titt som tätt förfrågningar om att "köpa ut" sprit, Valborg var ju nyligen och då duggade förfrågningarna tätt. Nej, nej och åter nej svarar jag vänligt men bestämt! Om jag inte hade haft en hög moralisk spärr hade jag köpt ut!
Inlägg #102: Postat: 2007-05-16 14:43:00
Janne B
Ja se det passar avsevärt bättre i en diskussion / 99 är inte kunskap utan bara olika tolkningar det också.
Inlägg #103: Postat: 2007-05-16 14:47:00
Mats TCM
Lika frekvent får jag förfrågningar om tabletter, cigaretter, skjutvapen mm. Återigen svarar jag: Nej, nej och åter nej, vänligt men bestämt. Min moral är t.o.m så hög så att när en gravid kvinna ber om en cigg så säger jag nej p.g.a att det kan få eventuella skador av den passiva rökningen. Självfallet gäller samma princip när en man drar en barnvagn och ber om cigg. Mitt svar är: Varför röka mitt framför ditt barn, vilka värderingar överför du?
Inlägg #104: Postat: 2007-05-16 14:52:00
CMO
102/ "Intressant" du menar att det bara är en "tolkning" att CS Lewis faktiskt existerat och skrivit essän i fråga. Och att det bara är en "tolkning" att berättelsen om äktenskapsbyterskan är starkt ifrågasatt av faktiskt existerande personer. Vad är mer en fråga om "tolkning"? Att jag existerar och skrivit detta? Det är fascinerande att se vilken logiska kullerbyttor du gör i din iver att misskreditera mig.
Inlägg #105: Postat: 2007-05-16 14:54:00
Mats TCM
Kan man mäta ett samhälles moral? Ja, jag menar att ett land med ett högt skattetryck är mer moraliskt än en stat med lågt skattetryck, ty det grundläggande med en högskattestat är att använda skatterna som ett omfördelningsinstrument och fördela till dem som inte har möjlighet eller ens förmåga att för egen kraft tillgodose sina behov. Undersökningar från skolungdomar i Sverige visar också att majoriteten av dessa tycker att demokrati och moral är intimt sammanflätat med högt skattetryck!
Inlägg #106: Postat: 2007-05-16 15:07:00
Mats TCM
Ett argument mot mitt resonemang i 105 som nyliberaler ofta förfäktar: "Det är omoraliskt att ta ut höga skatter". Ett sådant resonemang förstår jag inte! Jag skulle också bli förbannad om skatterna inte användes på ett relevant sätt, men vad dessa nylibbar missar är att våra gemensamma skatter bidrar till skolor, sjukvård, rättsväsende, polis, simhallar, fritidsgårdar, hemtjänst, bibliotek, asylpolitik osv. Kanske t.o.m dessa nylibbars barn nyttjar dessa tjänster, ja kanske t.o.m dem själva!
Inlägg #107: Postat: 2007-05-16 22:07:00
Sunny
101-103 Vilken dubbelmoral i så fall att du vill att jag ska göra det du anser så omoraliskt att du vägrar!
Moral i mina ögon är när man är konsekvent o lever som man lär!
Inlägg #108: Postat: 2007-05-16 22:10:00
Sunny
60 Gunnar: lustigt för det had ejag själv tänkt atat skriva! ortodoxa judar bruker resonera lite som Dig CMO!
Inlägg #109: Postat: 2007-05-16 22:12:00
Mats TCM
107 I 103 föll ett viktigt ord bort: det skall stå "skador på fostret". Alltså så hade jag givit en cigg till kvinnan om hon INTE hade haft en bulle i ugnen och om hon är myndig! Den vuxna kvinnan får röka hur mkt som helst men INTE om hon är gravid. Då hoppas jag att SB mer förstår mitt resonemang, ty då kan man inte åberopa dubbelmoral.
Inlägg #110: Postat: 2007-05-16 22:18:00
Mats TCM
Anledningen till att vi har en myndighetsålder är ju att vi anser att vissa företeelser är högst opassande för 18-. 18 är OK! De flesta även undertecknad anser att det är omoraliskt att bjussa minderåriga på sprit, cigaretter, tabletter osv, men de flesta anser också att det inte är lika självklart omoraliskt att bjuda en myndig person på sprit. Sunny har själv bjudit mig på alkohol, inget konstigt med det, men om jag varit 18- hade du av moraliska skäl inte bjudit mig, eller?
Inlägg #111: Postat: 2007-05-16 22:20:00
CMO
Ja och de bör väl vara rätt pålitliga auktoriteter på tolkningar av GT!? Men nu har jag aldrig sagt att min syn på dödstraff eller andra saker överestämmer med GT, vilket Gunnar förhastat tror. Jag har endast talat om vad som avses med "du ska icke dräpa" i GT. Det är alltså fel/orimligt att utifrån GT hävda att det budet utgör ett förbud mot dödstraff.
Inlägg #112: Postat: 2007-05-16 22:20:00
Janne B
Mats TCM/ När man läser dina berättelser om ditt liv så verkar det som om du är ute i alla mökjliga sammanhang ständigt, där du får "frekventa"erbjudanden mm.
Inlägg #113: Postat: 2007-05-16 22:20:00
Janne B
Mats TCM/ När man läser dina berättelser om ditt liv så verkar det som om du är ute i alla mökjliga sammanhang ständigt, där du får "frekventa"erbjudanden mm.
Inlägg #114: Postat: 2007-05-16 22:22:00
CMO
f/ Som sagt lagar ska varken baseras på NT eller GT eller Koranen. Det finns många goda filosofiska och praktiska argument mot dödstraff och även några för.
Inlägg #115: Postat: 2007-05-16 22:23:00
Janne B
Du klagar på att du är utfattig i uslaste armod. Ändå har du råd med detta uteliv! Jag får det inte att stämma! Det är fullt klart att du studerat en massa och med framgång. Men vad gör du nu i realiteten?
Inlägg #116: Postat: 2007-05-16 22:24:00
CMO
111114 är svar på 108.
Inlägg #117: Postat: 2007-05-16 22:30:00
Janne B
Koranen och GT är ju lika på det sättet att de så spiksäkert fastslår en massa bud och påbud och där bakom hotar straffen./ Jesu lära enligt evangelierna ser mera till människors svagheter och brister och erbjuder därför nåd och förlåtelse nästan hur många ggr som helst.
Inlägg #118: Postat: 2007-05-16 22:34:00
Janne B
Jesus står i olika folkhopar och liksom mera resonerar än domederar. Många har sett en långt gången pedagogik i Jesu framställningskonst./ Paulus verkade i en häxkittel av olika gudar och ideologier som han var rätt förtrogen med som romersk medborgare som gått "högskola".Han stod på Aeropagen i Aten och andra ställen och kämpade för sin tro mot rader av andra trosuppfattningar.Han hade det nog hett om öronen ofta.
Inlägg #119: Postat: 2007-05-16 22:38:00
CMO
115/ Mats TCM är en klassisk "uppmärksamhetshora" eng. attention whore definition enligt "urban dictionary": någon som alltid måste få uppmärksamhet och skriver på debattsidor med uppseendeväckande uppgifter talar gärna om sin egen dåliga hälsa etc för att väcka sympati. Det är mao ett patologiskt tillstånd.
Inlägg #120: Postat: 2007-05-16 22:45:00
CMO
117/ Det beror väl på att Jesus talade mer om hur vi ska förhålla oss civila människor emellan och inte om "mänskliga lagar". Du kan knappast tro att han förordade att mördare bara skulle förlåtas 7x70 gånger och inte straffas!? Som sagt förlåtelse står inte i motsats till straff och rättvisa. Det är olika "dimensioner".
Showing page 6 of 8: 1  2  3  4  5  6  7  8
Laddar...