Kan moral minska kriminaliteten?

Showing page 4 of 8: 1  2  3  4  5  6  7  8
Inlägg #61: Postat: 2007-05-15 21:31:00
CMO
54/ Nej det står "du ska inte mörda" på hebreiska, dvs det är ett förbud mot mord i juridisk mening. Att utdöma dödstraff till brottslingar eller försvara sitt land eller sin familj mot fiender sker också i Guds namn i kristen tradition.
Inlägg #62: Postat: 2007-05-15 21:32:00
Mats TCM
I Karlstads baserade Nya - Wermlands tidningen ställde en journalist frågor till fem 18 - åringar om vad de ansåg om abort för en tid sedan: En svarade: "Jättebra med abort, tänk om ungen föds ful och blir mobbad resten av sitt liv". En annan: "Jo, det är bra, ungen kan ju stå i vägen för kvinnans karriär". En tredje: "Utmärkt, vi är ändå för många på jorden". Den fjärde: "Vet inte, bryr mig inte om sådana där foster". Den femte: "Vem vill ha barn nuförtiden"?
Inlägg #63: Postat: 2007-05-15 21:32:00
GunnarL
f/ GT talar mycket om den straffande Guden, vilket CMO givetvis hakar på med all upptänklig energi. NT talar om den kärleksfulle och milde Guden, vilket inte passar anhängare till krig, dödsstraff, tortyr och president Bush!
Inlägg #64: Postat: 2007-05-15 21:39:00
CMO
GunnarL snurrar till det för sig i vanlig ordning. Ja vi ska förlåta dem som syndat mot oss personligen men vi ska också upprätthålla lagar för samhället. Straff och förlåtelse står inte i konflikt med varandra. I tolkningen av tio Guds bud kan man inte bortse frå resten av GT, det är ju en larvig inställning.
Inlägg #65: Postat: 2007-05-15 21:40:00
Mats TCM
62 Det var alltså inte alls ett skämt! Jag håller ju med dem i deras positiva syn på abort, jag är för abort men man måste ha seriösa argument varför man är för. Annars så lämnar man fältet fritt för tokreligiösa grupper! Höjden av idioti är ju dessa amerikanska grupper som mördar abortläkare. I vissa delstater är ju abortläkare skyddade av säkerhetstjänsten. Vissa tokpräster röstade ju på Bush då en ur Bushadministrationen ville ha dödsstraff för abortläkare. Vilka kretin!
Inlägg #66: Postat: 2007-05-15 21:46:00
CMO
Om någon undrar, har jag oftast idiotfiltret påslaget så jag ser normalt inte Mats TCMs inlägg. Kanske ska jag även lägga in GunnarL signatur i blockeringslistan.
Inlägg #67: Postat: 2007-05-15 21:51:00
Mats TCM
66 Jag har aldrig kallat någon för idiot här och kommer aldrig att göra det heller! Jag vill samtala på ett lugnt och sansat sätt utan invektiv. Jag såg en präst intervjuad på CNN inför valet 2004 och han sa öppet att han röstar på Bush för att en ur Bush administratonen ville ha dödsstraff för abortläkare. Hur kan du kalla mig för en idiot då?
Inlägg #68: Postat: 2007-05-15 21:51:00
GunnarL
66/ CMO, kom dessutom ihåg att inte stoppa i dig korp, asgam eller häger! Ej heller örn, glada eller falk. Och framför allt inte kamel eller hare för då kan det gå rätt åt helvete! Bortse inte från dessa regler - det vore ju en larvig inställning!
Inlägg #69: Postat: 2007-05-15 21:58:00
CMO
68/ Står det i tio Guds bud?
Inlägg #70: Postat: 2007-05-15 22:05:00
GunnarL
69/ Nej, naturligtvis inte! Men jag läste någon supersmart rackare som uttalade sig i svar nr 64: "I tolkningen av tio Guds bud kan man inte bortse från resten av GT, det är ju en larvig inställning". Därav kommentaren.
Inlägg #71: Postat: 2007-05-15 22:13:00
CMO
78/ Ditt argument är ologiskt. Tio Guds bud betrakats som centrala av kristna medan div gamla judiska lagar inte gör det. Att resten av GT ger vägledning till vad som avses med tio Guds bud är en annan sak. Det behöver man inte ens vara supersmart som jag för att inse.
Inlägg #72: Postat: 2007-05-15 22:23:00
Mats TCM
71 Varför är du så otrevlig mot andra människor? Mår du bra av att ha den typen av attityd? Om du är för smart för detta forum, så rekommenderar jag att du vänder dig till ett riktigt, riktigt tungt vetenskapligt forum. Det finns rätt många sådana på internet. Jag menar om du verkligen tycker debattnivån härinne är för låg.
Inlägg #73: Postat: 2007-05-15 22:25:00
Janne B
GunnarL/ Jag håller i stort sett med dig i det du skriver på olika punkter här. Jag brukar kalla GT för Judarnas Bibel. Det är först i Apostlagärningarna som man kan se en kristendom utvecklas. Paulus for runt och grundade församlinger på grundval av ännu inte helt färdigskrivna texter, som sedan blev evangelierna.
Inlägg #74: Postat: 2007-05-15 22:27:00
Janne B
Jesus och Paulus ger en helt annan bild av en god och förlåtande Gud än den som tecknas i GT. Den som ångrar sig kan få förlåtelse 7 ggr 77 gr hur många ggr som helst.
Inlägg #75: Postat: 2007-05-15 22:28:00
Janne B
CMO/ Sätt vänligen upp mig på din blockeringslista.
Inlägg #76: Postat: 2007-05-15 22:29:00
GunnarL
71/ 70 kommer före 78 - det är logiskt! Det inser t.o.m. jag även om jag riskerar att komma upp på din idiotlista. Mitt argument är inte alls ologiskt utan en klar konsekvens av vad du skriver i svar 64. Du kan inte i ett ögonblick skriva att man måste ta hänsyn till hela GT och i nästa ögonblick undanta det som inte passar dig!
Inlägg #77: Postat: 2007-05-15 22:30:00
Mats TCM
Trots alla fel och brister tycker jag att Sourze håller en hög kvalitet med en lagom blandning av olika ämnen och debattörer av vitt skilda slag. Jag lyssnar och diskuterar gärna med intressanta och trevliga debattörer som Sunny, Janne B, GunnarL, Elina, Eleni, Joakim Stenberg, inger - sofia mfl, och jag kan acceptera om ett barn kallar mig för en "idiot", ty sådant går över med åldern, men när en vuxen karln kallar mig för en idiot på ett seriöst forum så reagerar jag!
Inlägg #78: Postat: 2007-05-15 22:32:00
GunnarL
f/ Nu gjorde jag emellertid misstaget att slå på TV:n och fick se Mats Odell sitta och försvara den ekonomiskt oförsvarbara men ideologiskt motiverade utförsäljningen av våra gemensamma tillgångar passar in på det här med moral för övrigt. Det drabbade mig med full kraft, varpå jag blev trött, illamående och måste uppsöka sängen. God natt.
Inlägg #79: Postat: 2007-05-15 22:34:00
GunnarL
77/ Tack Mats TCM, Du skall inte ta CMO:s utfall så allvarligt - en del karlar blir aldrig vuxna!
Inlägg #80: Postat: 2007-05-15 22:37:00
Elina
45/ Det är inte läkaren som tänker, det är Socialstyrelsen som bestämmer. Jag vet läkare som inte vill utföra aborter och har då bytt tjänst. Men ett slags "dödshjälp" förekommer genom att man avslutar eller aldrig börjar behandling utan bara smärtlindar och låter naturen ha sin gång.
Showing page 4 of 8: 1  2  3  4  5  6  7  8
Laddar...