Saknar stora företag folkvett?

Showing page 1 of 6: 1  2  3  4  5  6
Inlägg #1: Postat: 2004-02-19 17:22:00
Jan E
Forts: Ställ sedan upp lite engagerat folk utanför de större McD-haken som delar ut skriften till folk tillsammans med uppmaningen att välja andra näringsställen. Orealistiskt? Ja kanske, men man kan väl få drömma lite.
Inlägg #2: Postat: 2004-02-19 18:17:00
Johannes Jakobsson
Klart som f-n att man får drömma lite. Fast precis som du skriver så är det kanske lite orealistiskt. Svårt att se att folk skulle vara villiga att ta ut semester för att sätta dit McD. Fast å andra sidan kan det vara en idé för Sveriges alla förtidspensionärer..
Inlägg #3: Postat: 2004-02-19 18:36:00
Mike
Good luck! Mitt tips är att de flesta föräldrar har viktigare saker för sig och att de är tacksamma för McDonalds barnvänliga mijö och deras rimliga prisnivå. Fast några skitviktiga studenter och några antikapitalist-aktivister kan ni säkert skrapa ihop.
Inlägg #4: Postat: 2004-02-19 21:22:00
Joakim Johansson
Skulle alltså småbarnsföräldrar ha viktigare saker för sig än att ta hand om sina barn och tänka på deras bästa. Jag tycker synd om dina barn Mike.
Visst har McD en rimlig prisnivå och en barnvänlig miljö, med baksidan då? Aldrig har Sveriges barn varit så feta och ohälsosamma, och det lär vi få betala dyrt i framtiden. Tack för det McD!
Inlägg #5: Postat: 2004-02-19 21:36:00
Niklas
Och i USA är situationen mångt mycket värre. Någon som såg Agenda i söndags?
Inlägg #6: Postat: 2004-02-19 22:44:00
Mike
Så det bästa vi kan göra för våra barn är att stå utanför McDonalds och dela ut flygblad mot Ronald McDonald!? Tänk det hade jag missat. Det är naturligtvis föräldrarnas och inte McDonalds fel om barnen är feta.
Inlägg #7: Postat: 2004-02-20 00:47:00
Jan E
Mike: Du är aningslös och lite väl påverkad av det stora landet i väst. Det handlar här om en princip som man bör ställa sig bakom, även som liberal. Vi har tidigare konstaterat att marknadsekonomin är en självklarhet, men lika självklart är att den måste tyglas. Exemplet reklam riktad mot barn är ett bra exempel. Vi kan inte låta marknadskrafterna härja hej vilt, särskilt inte gentemot våra små medborgare. Barn är ju så otroligt lättpåverkade och de är inte mogna att själva värdera det som de
Inlägg #8: Postat: 2004-02-20 00:47:00
Jan E
får se i försåtligt gjorda reklamsnuttar som dessutom har ett ytterst begränsat informationsvärde. Och man kan inte bara säga att det är föräldrarnas fel att barnen blir feta – även om föräldrarna har huvudansvaret – utan givetvis har en koloss som McD också ett stort ansvar. Det kan ta mig fan inte vara lätt för föräldrar att stå emot när ungarna kräver besök på McD, för det gör ju alla andra ungar och det såg ju så smaskigt och roligt ut på teve.
Inlägg #9: Postat: 2004-02-20 00:47:00
Jan E
Du talar om att ”utfodra dem för en billig peng”. Ja, utfodra är precis vad det handlar om; utfodring med fet och näringsfattig bulkföda som nedsköljs med sliskig Cola. Jag vill hellre tala om att äta när det gäller människors födointag. Men äter gör man ju inte på McD. För övrigt är hela konceptet McD en styggelse i sin likformighet, med samma erbarmliga innehåll jorden runt. Jag skulle vilja gå så långt som att säga att McD är en verklig avart av kapitalismen.
Inlägg #10: Postat: 2004-02-20 02:04:00
Mike
Är du på riktigt?
Inlägg #11: Postat: 2004-02-20 02:37:00
Mike
Om du tror att barn är så jävla lättpåverkade så kan du väl tala om för mig hur man påverkar dem så att de slutar retas, slutar slåss, äter upp sin spenat, plockar upp på sitt rum gör sina läxor etc etc. De flesta föräldrar har faktiskt verkliga praktiska problem att brottas med inte påhittade idotier som fjuniga studenter med weltschmerz eller skitnödiga sossepolitiker har drömt ihop.
Inlägg #12: Postat: 2004-02-20 02:42:00
Mike
Visst är McD populärt bland ungarna men det är dels för att de gillar maten dels för att de får äta med händerna och speciellt för att de får en liten leksak varje gång. De har helt enkelt en bra upplevelse och kommer ihåg det till nästa gång. Att säga nej till ungarna när de tjatar om att gå till McDonalds är inget problem. Va fan, tror du inte Svenska ungar tjatade innan McD kom hit?
Inlägg #13: Postat: 2004-02-20 02:47:00
Mike
Dessutom så är McD maten klart bättre än de svenska klassikerna falukorv och pannkaka. Apelsinjuice eller mjölk är f.ö. det man dricker till sitt happy meal om föräldrarna har något vett i skallen. Och har de inte det så dricker nog ungarna läsk hemma också.
Inlägg #14: Postat: 2004-02-20 12:53:00
Jan E
Jag tycks ha retat upp dig ordentligt. Men vem har talat om fjuniga studenter och sossar som behöver gå på toa? Inte jag, men som du kanske såg i min inledande kommentar så tror jag ju inte själv på mitt förslag om hur konsumentmakten bör utövas. Varför skulle folk bry sig om att klaga på McD, trots deras oetiska marknadsföring, när de accepterar så mycket annan skit i samhället?
Inlägg #15: Postat: 2004-02-20 12:54:00
Jan E
Din kommentar om att barn är lättpåverkade i svar 11 begriper jag inte. Det är två helt olika storheter som inte går att jämföra. Men nu kanske vi inte ska diskutera McD som företeelse utan frågan om deras metoder för att locka in kidsen. Och där beter sig företaget oetiskt. Genom sättet att sprida reklam så kringgår de en lag som är till för barnens bästa. Här har Johannes helt rätt.
Inlägg #16: Postat: 2004-02-20 12:55:00
Jan E
P.S. Jaså, kidsen får små leksaker när de varit duktiga och besökt restaurangen? Nämen så gulligt och omtänksamt av McD! Och inga baktankar där, nejdå.
Inlägg #17: Postat: 2004-02-20 13:30:00
Viktor
Maten bör döpas om till imperalistburgare och fascistcola, mr bushmen i avgrunden! Barnen blir feta och också kapitalisterna! Usch bin Busch
Inlägg #18: Postat: 2004-02-20 13:50:00
Mike
Svar 16 Baktankar!? Är du dum eller? Klart att McD precis som ALLA företag vill att deras kunder ska återkomma. De föräldrar som inte begriper det från första början borde avstå från att sprida sina undermåliga gener vidare. Barn är inte lättpåverkade, det råkar bara vara så att de flesta av dem gillar McDonalds trots att pappa Jan vet bättre. Om inte ungarna gillat McD hade Ronald McDonald kunnat fjanta runt i rutan dygnet runt utan att ungarna sett åt honom.
Inlägg #19: Postat: 2004-02-20 14:00:00
Mike
Fortfarande är det ingen som lyckats förklara vilka katastrofer som kommer att drabba oss om barnen ser Ronald i rutan. Bara att det är omoraliskt och förkastligt i största allmänhet.
Inlägg #20: Postat: 2004-02-20 14:20:00
Jan E
Nu är det så Mike att jag skiljer mellan vuxna och barn. Vuxna kan vi betrakta som kunder, men ta mig fan inte barn! Det är barnens föräldrar som är kunder och därför ska inte reklamen på det försåtliga sätt som sker gå omvägen via barnen. Att det ska vara så svårt att inse! Jag har inga egna barn, men jag har en hel drös med syskonbarn. Och nog har jag kunnat notera att de är rejält lättpåverkade.
Showing page 1 of 6: 1  2  3  4  5  6
Laddar...