Saknar stora företag folkvett?

Showing page 5 of 6: 1  2  3  4  5  6
Inlägg #81: Postat: 2004-02-25 17:30:00
Jan E
P.S. Förresten, varför räknar du inte in Sunny bland änglarna? Det var ju hon som hade modet att börja använda ordet solidaritet.
Inlägg #82: Postat: 2004-02-25 17:41:00
Mike
Vad är då mest solidariskt? Att visa dessa svaga föräldrar att farbror staten vet bäst i alla lägen och att de bara kopplar av och tar det lungt så lagstiftar vi bort allt som kan vara skadligt för deras små telningar?
Inlägg #83: Postat: 2004-02-25 17:42:00
Mike
Eller talar vi om för dem att deras barn behöver balanserad kost och att det är deras förbannade skyldighet att se till att de får det tills ungarna fyllt 18 för att DE ska utvecklas sunt och för att göra ifrån sig bra i skolan. Så att de i sin tur kan bli lite smartare än sina föräldrar. Det mest solidariska jag kan tänka mig är att göra det absolut kristallklart för ALLA föräldrar att barnen är deras ansvar.
Inlägg #84: Postat: 2004-02-25 17:51:00
Mike
Maj Britt Teorin är en sällsynt lämplig referens i den här dikskussionen efter som hon lagvägen ville stoppa just den tekniska utveckling som gjort den öststatsinspirerade policyn som rådde i Sverige angående etermedia fram till slutet av 80-talet obsolet. Naturligtvis var det av solidarisk omtanke med de svaga i samhället som hon ville skydda dem från den råa kommersialismen. Vad annars?
Inlägg #85: Postat: 2004-02-25 18:48:00
Mike
Svar 73 och 81. Solidaritet är ofta missriktad, och ordet används ofta som argument av politiker för att rättfärdiga deras tvivelaktiga politik. Jag anser till exempel att jag bäst visar solidaritet med mina medmänniskor genom att utnyttja min förmåga att själv ansvara för min och min familjs försörjning så att jag inte ligger andra till last.
Inlägg #86: Postat: 2004-02-25 18:52:00
Mike
Om jag tillåts göra detta genom att jag själv får förvalta frukten av mitt arbete kan jag skapa ett överskott som jag sedan som kristen är förpliktigad att dela med de fattiga. Sådan individuell välgörenhet ses förstås ofta som suspekt i Sverige där vi överlämnat det personliga ansvaret och engagemanget till staten.
Inlägg #87: Postat: 2004-02-25 18:55:00
Mike
Det solidariska är inte alltid att ge den hungrige en fisk ibland kan det vara bättre att ge honom ett metspö och peka mot sjön.
Inlägg #88: Postat: 2004-02-26 01:24:00
Jan E
Vi har ju redan konstaterat att föräldrar har huvudansvaret för sina barn, så det behöver du ju inte tjata om. Men min poäng är att de stora företagen, i detta fall McD, som tjänar grova pengar på barnen också har ett ansvar, ett ansvar de inte tar när de kringgår vår lagstiftning. Theorin är en irrelevant referens eftersom vi nu talar om barnreklam och inte om mediet som sådant. Och dessutom ska du ge fan i att sammankoppla mig med henne.
Inlägg #89: Postat: 2004-02-26 01:25:00
Jan E
Ditt solidaritetsresonemang ger jag heller inte mycket för. Du sköter ditt efter bästa förmåga och blir det tillräckligt med stålar över så kan du dela ut lite till de fattiga. Hygglo! Visst är det bra med individuell välgörenhet, sånt ägnar också jag mig åt, men det viktigaste stödet till svaga grupper måste samhället stå för.
Inlägg #90: Postat: 2004-02-26 09:49:00
Sunny
Miek: Det fins så väldigt många där ute som inte har de där föräldrarna som behövs att vi inte kan nöja oss med att ta ansvar för vår egna biologiska avkomma. Även om detta är primärt. Vi måste kunna känna kärlek o ansvar oxå för alla barn. Vet inte om du kan din Stig Dagerman men han skriver "En hungrande människa mindre/betyder en broder mer."
De religiösa behöver heller inte ha monopol på att behandla andra som man själv blir bemött?
Inlägg #91: Postat: 2004-02-26 09:52:00
Sunny
Du har rätt i att hjälp till självhjälp är det enda som håller i slutet: Målet måste vara detta. Men det är en lång väg bara till mat o rent vatten för millioner barn i dag,Mike.
Inlägg #92: Postat: 2004-02-26 15:12:00
Mike
Problemet är att när staten startar "välgörenhetsprogram" så gör man det med argumentet att de som av en eller annan anledning inte kan försörja sig själv har rätt att kräva att bli försörjda av den övriga befolkningen. "De som vunnit livets lotteri" Framgång framställs som slumpens skördar snarare än resulattet av hårt arbete.
Inlägg #93: Postat: 2004-02-26 15:20:00
Mike
Man skapar en hel samhällsklass som ser sig själv som offer som ska kompenseras för att "tjyvsamhället, aldrig gett dem någon chans". Det är inte bara droger som skapar beroende, välgörenhet och offertänkande kan faktiskt också bli en last.
Inlägg #94: Postat: 2004-02-26 18:30:00
Mike
Dessutom, ju mer pengar som politikerna hanterar ju sämre fungerar marknadsekonomin och ju lägre blir det totala välståndet. Naturligtvis finns det många som behöver akut hjälp och många som av psykiska eller fysiska skäl inte kan försörja sig. Men det får inte hindra oss från att se de problem som skapas av dagens välfärdsprogram.
Inlägg #95: Postat: 2004-02-26 18:34:00
Mike
Men vi har kommit in på ett sidospår. Sammanfattningsvis har teknologiutvecklingen lett till att Sveriges lag i praktiken inte kan reglera informationsinnehållet som kommer in i Sverige via Sattelit tv och internet.
Inlägg #96: Postat: 2004-02-26 18:37:00
Mike
Uppenbarligen finns det en efterfrågan på barnprogram i de reklamfinansierade tv-kanalerna. Det enda logiska sättet att finansiera dessa sändningar är med reklam som riktar sig till den aktuella tittargruppen, dvs barn och föräldrar.
Inlägg #97: Postat: 2004-02-26 18:40:00
Mike
Er upprördhet över reklam riktad mot barn må vara hur uppriktig som helst. Några konkreta negativa konsekvenser har ni inte kunnat peka på. Om ni kunde det skulle ni nog kunna få med er en ickeföraktlig skara upprörda föräldra till era flygbladsutdelningar och då skulle nog McD lyssna.
Inlägg #98: Postat: 2004-02-26 18:53:00
Mike
Sanningen kanske är att inte ens "folket" har det som ni kallar "folkvett".
Inlägg #99: Postat: 2004-02-26 20:09:00
Sunny
Ja alla kan bli gamla, ensamma o sjuka. Handlar det om andra saker så är hjälp till självhjälp det bästa för det håller i längden. Segelström o co. får du inte kopppla ihop med mig: jag avskyr förstås det hon står för eftersom hon o hennes gelikar är oförmögna att se att vuxna människor kan vilja arbeta som t.ex strippa. Reklam för barn är en annan sak: Den "drabbar" de barn som redan har det svårt.
Inlägg #100: Postat: 2004-02-26 23:56:00
Sunny
O att Svenska staten inte kan bestämma globalt ska vi vara tacksamma för.
Showing page 5 of 6: 1  2  3  4  5  6
Laddar...