Inlägg #61: Postat: 2004-02-23 23:40:00
|
Jan E |
Mike: Suck. Barnreklam.nu arbetar mot barnreklam, inte mot kommersialismen som sådan. Men jag tror inte att vi kommer längre. Det är en sån himmelsvid skillnad i ditt sätt att betrakta barn som vilka kunder och konsumenter som helst och min syn på barn som oförstörda, formbara och oerhört receptiva individer som därför bör skyddas mot alltför närgången kommersialism SÅ LÄNGE DE ÄR BARN.
|
|
Inlägg #62: Postat: 2004-02-23 23:41:00
|
Jan E |
Forts: Det är också intressant, inte minst inför kommande debatter, att det tycks vara helt OK för dig att ett företag sätter sig över en lag som man ogillar. För vad man än tycker om barnreklamförbudet och även om McD:s tilltag inte är olagligt så kan man inte komma ifrån att de skamlöst utnyttjar det kryphål som möjligheten att sända reklam via satellit innebär.
|
|
Inlägg #63: Postat: 2004-02-23 23:41:00
|
Jan E |
Svar 59: Jag håller med om att det börjar gå på tomgång och lägger därför av om ingen kommer med nån ny vinkel på problemet.
|
|
Inlägg #64: Postat: 2004-02-23 23:48:00
|
Jan E |
Svar 60: Tala klarspråk Sunny. Vilka är Mikes poänger? Att människor alltid har ett fritt val att välja och att välja bort, eller?
|
|
Inlägg #65: Postat: 2004-02-23 23:59:00
|
Sunny |
Jan : Att sammanfatta Mikes poänger skulle kräva en egen artikel. Även när jag har motsatt uppfattning i sak brukar jag hitta en poäng någonstans. I detta konkreta fallet så håller jag med om att föräldrarna måste sålla barnens intryck,ge dem bra matvanor o att fet farlig mat finns överallt i alla våra butiker. Men jag är emot reklam till barn o jag gillar inte särskilt macDonalds ide att underbjuda alla små företagere. att sponsra skolor med läskautomater osv.Att motivera
|
|
Inlägg #66: Postat: 2004-02-24 00:02:00
|
Sunny |
forts mitt ogillande av företagsamhet typ macDonald skulle kräver många artiklar. Enligt ungarna jag litar på deras om dömmen finns alla "mina" argumet jag gav dem i boken "Snabbmatslandet."
|
|
Inlägg #67: Postat: 2004-02-24 00:36:00
|
Jan E |
Visst Sunny. Föräldrarna har huvudansvaret för sina barn, men detta är en truism och inget sensationellt som Mike har kommit på.
|
|
Inlägg #68: Postat: 2004-02-24 08:48:00
|
sphincter |
Grejen ar ju att det inte ligger i McDs intresse att "skydda" nagon, utan att tjana pengar, och sa lange de inte gor nagot olagligt sa ar det deras fulla ratt att sanda reklam.
|
|
Inlägg #69: Postat: 2004-02-24 13:08:00
|
Olof Öberg |
"Wont somebody please think about the children?!" - Helen Lovejoy, The Simpsons
|
|
Inlägg #70: Postat: 2004-02-24 13:49:00
|
Sunny |
Inte att han kommit på det utan att han faktiskt tycker så.
Våra åsikter hämtar vi ju upp: få är unika.
|
|
Inlägg #71: Postat: 2004-02-24 14:58:00
|
Mike |
Om man är emot tv-reklam för barn så ska man naturligtvis inte låta sina barn titta på reklamfinansierad tv. Så enkelt är det, man kan inte både äta kakan och ha den kvar. Vare sig Janarna och Joakim gillar det eller inte så verkar det som att de flesta med praktiska erfarenheter av föräldraskap tycker att det finns viktigare saker att kämpa emot.
|
|
Inlägg #72: Postat: 2004-02-24 15:09:00
|
Mike |
Jag förespråkar varierad kost och tror inte att vare sig godis läsk french fries leder till fördärv om det inte överdoseras. Likaså tror jag inte att reklam för hamburgare eller leksaker leder till fördärv om det inte överdoseras. Och jag tror inte på någon "fri lunch". Inbilla mig inte att "staten" inte försöker förmedla ett budskap till de oförstörda receptiva barnen via SVT etc . Och det är betydligt mer försåtligt än Ronald McDonald.
|
|
Inlägg #73: Postat: 2004-02-24 22:31:00
|
Sunny |
Visst är det ett Amerikanskt uttryck från början: det om den fria lunchen? Jag brukar använda det själv. Din svaghet ur min synpunkt är ett du inte riktigt ser att man måste visa solidaritet med barn som har svaga ,usla eller inga föräldrar alls. Därför kan vi inte släppa marnadskrafterna lösa: det finns även vuxna som går under utan solidaritet.
|
|
Inlägg #74: Postat: 2004-02-24 22:35:00
|
Sunny |
När jag bodde i Spanien hörde jag ett talesätt som blir ungefär så här på svenska:" Tag vad du vill men betala för det säger Herren." Meningen med det är att påminna om att alla våra handlingar o val i livet får konsekvenser. Problemet är att en del låter andra betala priset för sina val: direkt eller indirekt.
|
|
Inlägg #75: Postat: 2004-02-24 23:59:00
|
Jan E |
Sunny raring! Talar du med Mike om solidaritet?! Det har han förmodligen svårt att ens stava till. Men lycka till!
|
|
Inlägg #76: Postat: 2004-02-25 09:36:00
|
Sunny |
Jan E: Det finns inga hopplösa fall! Men ibland undrar jag vad som får vissa människor att bli solidariskare än andra?
|
|
Inlägg #77: Postat: 2004-02-25 16:11:00
|
Sunny |
Utan att gå i Orwells fälla där några djur var mera jämlika än andra.
|
|
Inlägg #78: Postat: 2004-02-25 17:17:00
|
Mike |
Man kan fråga sig om dessa "svaga" verkligen har bett Jan E, Johannes, Inger Segelström, Maj Britt Teorin m fl. "duktig-bröder" att solidariskt befria dem från livets svåra val och att utföra det betungande tankearbetet åt dem, så att de inte behöver ägna tid åt moraliska funderingar och kanske riskera att missa det senaste avsnittet av Farmen?
|
|
Inlägg #79: Postat: 2004-02-25 17:24:00
|
Jan E |
Oväntat att bli ihopkopplad med Segelström och Theorin som jag vanligtvis befinner mig mycket långt ifrån värderingsmäsigt. Inget vidare välskrivet inlägg för att komma från dig Mike.
|
|
Inlägg #80: Postat: 2004-02-25 17:28:00
|
Mike |
"Life is tough. Its tougher if you are stupid" Lär John Wayne ha sagt. Livet är tufft om dina föräldrar är korkade, skulle man kunna tillägga. Det är nog en ofrånkomlig orättvisa att mycket av ens förutsättningar i livet beror på vilka föräldrar man har.
|
|