sourze.se
Artikelbild

Svensson röstar på schlagerdängarna

"När det kommer till kritan röstar Svensson i stugorna alltid på schlagerdängarna och det är därför Sverige fått så dålig placeringar i Eurovision Song Contest under de senaste åren."

Det märks att Vinter-OS är slut. Melodifestivalen fick tillbaka sina röstare i Andra chansen och två renodlade schlagerlåtar slog ut de moderna låtarna. Om det är bra eller dålig är en diskussion för sig. Även om Kalle Moreaus och Orsa Spelmäns "Underbart" inte gick hela vägen, är den vad vi på 80-talet brukade kalla för en riktig "schlagerdängare". Var så säker på att den kommer att ligga på svensktoppen i många veckor. En annan sådan var onekligen Pernilla Wahlgrens bidrag "Jag vill om du vågar" som tillsammans med Jessica Anderssons "I did it for love" inte bara gick till Globen utan dessutom bevisade att svensk schlagermusik inte riktigt har gått i graven ännu, oavsett vad jag skrev för någon vecka sedan här på Sourze om den svenska schlagerns död.

Pain of Salvation hade aldrig någon chans mot Pernilla Wahlgrens schlagerdängare. Säga vad man vill om svenska ungar som gillar hiphop, hårdrock och modern musik av alla slag, men när det kommer till kritan röstar Svensson i stugorna alltid på schlagerdängarna och det är därför Sverige fått så dålig placeringar i Eurovision Song Contest under de senaste åren. Våra svenska röstare har blivit gammaldags jämfört med röstarna i andra länder. Schlagerdängare tillhör en svunnen tid och de är numera omoderna i Europa.

Men åter till Pernilla. Jag förstår fortfarande inte varför hon deltar i Melodifestivalen! Pernilla Wahlgren, hur söt och gullig och duktig hon än är, säljer inte CD-skivor oavsett hur bra hon sjunger. Ingen köper hennes musik, varken i skivbutiker eller på nätet och det måste vara en mardrömssituation för hennes skivbolag när hon deltar i Melodifestivalen. Vad Pernilla kommer att få ut av detta i år är att fler företag kommer att anlita henne på sina firmafester. Hennes arbetstrygghet åtminstone när det kommer till att sjunga inför publik är därmed säkrad för en tid framöver.

Det finns en stor fördel för bidrag som hamnar i Andra chansen. Låtarna får dubbelt så mycket utrymme som låtarna som gick direkt till Globen i delfinalerna. Till exempel Pernilla Wahlgrens låt. Den växte andra gången man hörde den och skulle man höra den en gång till skulle den sätta sig. Problemet är att i Eurovision Song Contest får man bara höra en låt en enda gång. Samma sak gäller för Jessica Anderssons bidrag "I did it for love". Den växte enormt mycket i andra lyssningen. Det är en mycket snygg melodi, som jag gick och nynnade på en tid efter sändningen, men kära Jessica-fans, bli nu inte sura när jag talar om att texten till den låten är kass. Det märks att den är skriven av någon svensk kompositör som inte har den blekaste aning om hur man skriver en bra engelsk text. Ordföljden är banal och texten består av ett hopplock av olika uttryck som kompositören hittat i andra låtar. Det är vad vi i musikbranschen kallar för en "reasons-seasons" text en text med en massa ord som rymmer betydelser men som i sin helhet inte framför låtens budskap på något bra sätt. Om texten hade varit bättre skulle jag ha trott att den låten kunde ha gått hur lång som helst. Fast å andra sidan, med undantag för England, Irland och Malta, är det få andra länders telefonröstare som kommer att begripa att det är en skittext, så om den skulle vinna i Globen skulle den möjligen få en bra chans i den stora tävlingen på grund av att övriga Europa har så dåliga kunskaper i det engelska språket. En sak kan jag lova… Celine Dion skulle aldrig spela in en sådan text - det skulle inte heller vår svenska Tommy Körberg, Sarah Dawn Finer eller Carola göra.

Jag tyckte att det var lite synd att Pauline slogs ut så snabbt, men det berodde på att hon var lite nervös och hennes framträdande i Andra chansen inte var lika bra som hennes framträdande i deltävlingen i Sandviken. Crucified Barbara-tjejerna var rätt så duktiga, men det var korkat av SVT att ha ett sådant där bidrag i Melodifestivalen. Jag tror dock att de, om de har en manager som agerar snabbt nu, kommer att få en hel del spelningar i sommar.

Att Neo blev utslagen av Kalle Moreaus berodde på det där svenska schlagerdängare-fenomenet som jag skrev om. Neos låt var mycket bra. Den var modernare och fräschare och mer internationellt gångbar än Kalle Moreaus låt. Men Kalle och hans gäng slog ut Neo på grund av deras mycket starka refräng i låten "Underbart".

Och så till Alcazar. Jag är ledsen Andreas Lundstedt, men Alcazar har gjort sitt i Melodifestivalsammanhang! Gruppen var bättre när de var fyra, och deras musik är rena popschlagern som dessvärre inte är gångbart längre i Europa. Spelningar kan de säkert få, men jag tycker att Andreas måste komma till insikt med att det där med Melodifestivalen inte längre fungerar.

Nu tävlar Jessica Andersson och Pernilla Wahlgren i Globen nästa vecka, och jag måste erkänna att det nästan är omöjligt att säga vem som kommer att vinna, så jag vågar inte tippa. Däremot kan jag spekulera: Andreas Johnsson och Ola hamnar i nedre delen av listan. Ola skriker om att han ska komma igen och Johnsson skipper efterfesten och surar på hotellrummet. Topp fem blir Salem al Fakir, Peter Jöback, Darin, Anna Bergendahl och Eric Saade. Outsiderna blir Timoteij och Jessica Andersson. Usch det här är svårt… jag törs inte säga mer… jag kommer säkert att ha fel. Men må den bästa låten vinna!


Om författaren

Författare:
William Butt

Om artikeln

Publicerad: 07 mar 2010 18:59

Fakta

Ingen faktatext angiven föreslå

Plats

Artikeln är inte placerad. föreslå

Dela artikeln

Länk till artikeln: