sourze.se

Hopp om dokusåporna trots allt

Media pratar ofta om att de bara skildrar verkligheten och det tycker jag att de bör och ska göra, men man måste kunna avväga hur mycket.

Fame Factory har under åren visat sig vara ett föredöme inom den svenska televisionen. De har till skillnad från sin avlägsna kusin Big Brother valt att inte fylla TV på bästa sändningstid med elevernas fester och alkoholförtärande. För nog har det pågått fester, fylla och alkohol. Men det har skett i deras "privata" liv och inte i deras TV-sända. Det tycker jag tyder på klass. Klass.

Media pratar ofta om att de bara skildrar verkligheten och det tycker jag att den bör och ska göra, men man måste kunna avväga hur mycket av verkligheten som ska bli verklig för mottagarna, i detta fall TV-tittarna. Blir vi gladare eller mer lärda för att vi ser folk supa? Blir vi lyckligare? Fame Factory har visat sina elever skåla i champagne efter vecko- och månadsfinalerna, men de har också stannat vid främst det. De elever som har varit under 18 år har även de skålat, men då har Strix och TV3 skildrat detta genom att ha en annan färg på drycken i deras glas. För vad vi vet skulle det mycket väl kunna vara alkohol i glasen, men kanalen signalerar dock att de under 18 år inte är tillåtna att förtära alkohol i sändning.

Kanal 5 med sitt flaggskepp Big Brother har inte riktigt samma karaktär då det kommer till supande på barntv-tid, men Kanal 5 har något annat. En ödmjukhet. De står nämligen för det de sänder, och de står för misstagen de gör. Det förs interna diskussioner om gränser och kanalen har, trots att de är de som blivit hårdast kritiserade av Sanning&Konsekvens, alltid visat på vilja att diskutera och förståelse för våra åsikter. Och då snackar jag inte om någon tjänsteman som säger att denna ska vidarebefordra kritiken till högre makter utan chefer som Jonas Westman programchef till försäljningstuppen, chefsjuristen och presschefen som har grymt schyssta inställningar.

Så länge vår värld styrs av annonspengar och tittarsiffror för att kunna konkurrera på mediehimlen kommer program som Big Brother att sändas, vare sig det är i Kanal 5 eller ej.
Men med gränsdragare som Fame Factory och attityder som Kanal 5 finns det i alla fall hopp.


Om författaren

Författare:
Jessica Sandberg

Om artikeln

Publicerad: 13 apr 2004 23:55

Fakta

Ingen faktatext angiven föreslå

Plats

Artikeln är inte placerad. föreslå

Dela artikeln

Länk till artikeln: